Strategia propusă la nivel UE pentru universități, ce prevede extinderea Universităților Europene și diploma europeană, salutată cu unele rezerve de asociațiile internaționale din domeniu

1.614 vizualizări
Foto: © Gaudilab | Dreamstime.com
Noua Strategie Europeană pentru Universități, propusă de Comisie săptămâna trecută și care pune universitățile europene în centrul planurilor de dezvoltare în domeniu pe parcursul următorilor ani, a fost salutată de organizații europene în domeniu pe parcursul ultimelor zile, cu unele rezerve, însă, din partea instituțiilor foarte active în domeniul cercetării.

Strategia propusă de CE prevede 4 obiective majore, cu orizont de timp 2024:

  • Întărirea dimensiunii europene în învățământul superior și educație – implementarea unui set de inițiative-cheie care vor fi, pentru cooperarea trans-națională, ceea ce este Erasmus+ pentru mobilitate și Orizont Europa pentru cercetare, anume: “expresia vizibilă a unei abordări distinct europene”.
  • Sprijin pentru universități ca elemente călăuzitoare pentru stilul de viață european, prin 3 mijloace: accentul pe calitate și pe relevanța unor competențe necesare pe viitor; diversitate și incluziune; practici democratice.
  • Sprijin pentru universități ca agenți ai schimbării, din perspectiva tranziției verzi și a celei digitale
  • Întărirea rolului pe care universitățile îl au în poziționarea UE ca lider global

Cele patru inițiative-cheie avute în vedere:

  • Inițiativa Universităților Europene, al căror număr va crește
  • Diplomele europene, care urmează să fie emise la nivel național, dar care vor atesta rezultatele de învățare ca parte a unui program de cooperare european
  • Statut legal pentru alianțele instituțiilor europene de învățământ superior, inclusiv pentru Universitățile Europene, statut care să faciliteze cooperarea între aceste instituții
  • Legitimația europeană de student.

Printre măsurile concrete avute în vedere de Comisie:

  • Numărul Universităților Europene să crească la 60 până la mijlocul anului 2024 (peste 500 de universități membre), cu un buget Erasmus+ estimat la 1,1 miliarde de euro pentru 2021-2027
  • Pilotarea statutului legal al alianțelor universitare în 2022
  • În vederea legitimației europene de student, în 2022 urmează să fie introdus un instrument unic de identificare a studenților participanți la programe europene de mobilitate
  • Pilotarea primelor faze pentru introducerea diplomei europene, în cadrul Erasmus+, în 2022

Asociația Universităților Europene a salutat, ulterior, strategia propusă de Comisie, prezentată drept un “narativ coerent și pozitiv pentru universități”. O conferință pe această temă urmează să fie organizată săptămâna aceasta.

Iar The Guild of European Research-Intensive Universities, ce reunește mari universități active în domeniul cercetării, a salutat documentul propus de Comisie, dar notează, în reacția sa, că “o întrebare valabilă rămâne aceea dacă strategia este suficient de vizionară și în ce măsură include ea dimensiunea de cercetare și inovare discutată în cadrul Spațiului European de Cercetare”.

Foto: © Gaudilab | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Diplomele europene și completarea programului de introducere a unei legitimații europene de student – în viitoarea strategie europeană pentru universități

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Situația în căminele studențești din România: o mașină de spălat pentru 58 de studenți, un loc de preparare a hranei pentru fiecare 75 de studenți, curățenie zilnică în doar 6% dintre căminele universităților participante la o analiză pe această temă – ANOSR

În doar 6,3% dintre căminele celor aproape 40 de universități românești participante la o analiză a Alianței organizațiilor studențești (ANOSR) se desfășoară zilnic servicii de curățenie. Tot în cămine, o…
Vezi articolul

GRAFICE Raportul Bologna 2024: România, pe contrasens cu Spațiul European al Învățământului Superior la mai mulți indicatori. Scădere a numărului de profesori din universități, în timp ce în UE acesta crește / Cheltuielile publice pentru învățământ superior, printre cele mai mici pe continent

România a cunoscut un avans minim în ceea ce privește numărul de studenți și înregistrează rate mult în urma mediei europene în ceea ce privește participarea tinerilor și adulților la…
Vezi articolul