Strategii de la un profesor ca să nu pedepsești toată clasa pentru unul-doi elevi și cum revii asupra situației dacă totuși ai aplicat o pedeapsă colectivă – Edutopia

2.420 de vizualizări
Foto: © Igor Mojzes | Dreamstime.com
Pedepsele colective – precum interzicerea pauzei sau sancționarea întregii clase pentru greșelile unor elevi – pot părea soluții rapide la comportamentele problematice din școală, dar ele afectează relațiile și climatul educațional. Profesorul american Paul Emerich France explică, într-un articol despre managementul clasei, publicat de Edutopia, de ce aceste practici nu funcționează și cum pot fi înlocuite cu intervenții individuale, constructive.

Potrivit autorului, astfel de pedepse nu îi responsabilizează pe cei care au greșit, ci creează frustrare în rândul elevilor care respectă regulile. În timp, relația dintre profesor și clasă se deteriorează, iar motivația generală scade.

Ce poate face cadrul didactic în loc?

  1. Intervenții rapide, direcționate. În loc să sancționeze toată clasa, profesorul poate acționa punctual: să se apropie de elevul care deranjează, să folosească un semnal non-verbal sau să inițieze o tranziție scurtă care să redirecționeze atenția grupului, potrivit profesorului american.
  2. Pauză de reflecție pentru profesor. În momentele de frustrare, este esențial ca adultul să se oprească și să se întrebe: cine a greșit, de fapt? Este corect să reacționez față de toți? Este importantă aprecierea elevilor care colaborează, nu penalizarea nedreaptă a tuturor, mai scrie acesta.
  3. Repararea situației, dacă pedeapsa colectivă a fost aplicată. Dacă a reacționat la impuls și a impus o măsură generală, profesorul își poate asuma public greșeala: oprește pedeapsa, le explică elevilor de ce revine asupra deciziei și acționează individual față de comportamentul problematic.

Pentru prevenirea acestor situații, Paul Emerich France recomandă și construirea unui „contract al clasei” împreună cu elevii, stabilirea de rutine clare, încurajarea comportamentelor pozitive și aplicarea unor strategii restaurative (discuții, reflecții, pași de reparare).

Foto: © Igor Mojzes | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Se vede ce bine merge la americani sistemul ăsta de elevul greșește, profesorul se gândește de două ori unde are de reparat la el însuși…

    E adevărat, n-a mai fost o situație de mass shooting prin State de vreo lună, cred. Bat în lemn să nu auzim de alta curând.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Concursul de angajare pentru profesorii suplinitori calificați și necalificați 2022. Probele încep pe 29 august, iar repartizările sunt pe 1-2 septembrie / Documentele necesare pentru înscriere și calendarul complet

Concursul de ocupare a posturilor didactice/ catedrelor rămase vacante/ rezervate la nivelul județului/ municipiului București se desfășoară în perioada 25 august – 2 septembrie 2022, potrivit Calendarului mobilității personalului didactic…
Vezi articolul

VIDEO Un profesor bun creează emoție, își construiește curriculumul în funcție de elev, nu îl reproduce: Ne aducem aminte ce emoție trăiam la o lecție pe care ne-o preda un profesor extraordinar. Acea trăire te motivează atât de tare, încât uneori îți alegi cariera așa, spune profesorul și psihologul Mircea Miclea

Mircea Miclea, profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, cercetător și psiholog, a enumerat patru lucruri pe care profesorii trebuie să le știe atunci când predau: „Un…
Vezi articolul

VIDEO Ligia Deca, despre reforma formării continue a profesorilor: Pentru cele 90 de credite „poate ar trebui să gândim o îmbinare a interesului public, cu interesul școlii și cu interesul personal” / Flexibilizarea rutelor de intrare: Dacă avem profesioniști care au profesii din sfera științelor, care își doresc să intre la catedră, să stimulăm și să premiem acest lucru

Reformarea formării continue a cadrelor didactice este inclusă în viziunea România Educată, potrivit Ligiei Deca, consilier prezidențial pentru Educație și Cercetare. Aceasta a declarat, la prezentarea raportului detaliat al rezultatelor…
Vezi articolul

Profesorul Costel Chiteș, despre elevii trimiși la meditații din clasele I-IV: Există admiterile în clasa a V-a la colegiile naționale, la Vianu sunt 200-250 de candidați pe 60 de locuri / Sunt părinți care doresc să participe copiii lor la concurs, uneori copiii iau concursul și nu rămân la școală

Copiii din învățământul primar sunt trimiși de părinți la meditații și din cauza presiunii concursurilor de admitere în clasa a V-a de la colegiile naționale, afirmă profesorul Costel Chiteș, care…
Vezi articolul