Sute de profesori de limba franceză și studenți cer președintelui Nicușor Dan și ambasadorului francez Nicolas Warnery să intervină față scăderea numărului de ore la profil real – proiect planuri-cadru liceu 2025

[jp_post_view]
Foto: © Barte | Dreamstime.com
Sute de profesori de limba franceză, alături de alți „actori implicați în promovarea francofoniei în România”, au transmis o scrisoare oficială ambasadorului Franței la București, Nicolas Warnery, în care solicită intervenția sa „cu binevoitoare atenție și susținere” în contextul modificărilor anunțate de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) privind planurile-cadru pentru liceu. Concret, proiectele puse recent în consultare publică prevăd reducerea orelor de Limba modernă 2 – în cele mai multe cazuri, limba franceză – de la două ore la o singură oră pe săptămână pentru specializările Matematică-Informatică și Științe ale Naturii.

Semnatarii atrag atenția că măsura ar afecta direct calitatea predării și învățării limbii franceze în România, mai ales în contextul în care majoritatea elevilor români studiază această limbă ca a doua limbă străină. „În majoritatea instituțiilor școlare din România, limba modernă 2 predată este limba franceză, o limbă care ocupă un loc esențial în patrimoniul educațional, cultural și diplomatic al țării noastre”, se arată în scrisoarea adresată ambasadorului.

Aceștia avertizează că „o oră pe săptămână face aproape imposibilă asigurarea unui parcurs de învățare semnificativ, care să permită reale progrese în limba franceză”, cu atât mai mult în clase cu 26-30 de elevi, inclusiv copii cu cerințe educaționale speciale. În plus, consideră că măsura ar compromite obiectivul de a atinge un nivel lingvistic suficient pentru certificări internaționale precum DELF sau DALF, susținute de autoritățile române și franceze ca punți spre mobilitate și studii în francofonie.

Profesorii reclamă și caracterul contradictoriu al măsurii în raport cu declarațiile publice recente ale Ministerului Educației. Într-o întâlnire oficială cu ambasadorul Nicolas Warnery, ministrul Educației reafirmase „importanța strategică a limbii franceze în sistemul educațional românesc” și se angajase la „promovarea limbii franceze, generalizarea testului DELF și întărirea rețelei liceelor francofone”, potrivit sursei citate.

Într-o scrisoare separată, transmisă Președinției României, cadrele didactice arată că măsura ar crea o inechitate gravă în sistemul educațional. Elevii de la profilurile reale sau tehnologice ar avea șanse reduse de a învăța o limbă străină comparativ cu cei de la profilurile umaniste. „Toți elevii, indiferent de specializarea aleasă, vor trăi și munci într-o Europă multilingvă (…). Cunoașterea a două limbi străine nu este un lux rezervat elitelor umaniste, ci o competență fundamentală pentru orice cetățean european al secolului XXI”, scriu aceștia.

Scrisoarea adresată președintelui României solicită ca statul să mențină cele două ore săptămânale de limbă modernă 2 în trunchiul comun obligatoriu, pentru toate filierele liceale. Profesorii atrag atenția că transformarea celei de-a doua ore în opțional ar fi „o iluzie administrativă care ignoră realitățile din teren”, întrucât elevii vor renunța la aceste opționale în favoarea altor materii considerate mai utile pentru admiterea la facultate.

Pe lângă efectele educaționale, se menționează și posibilele consecințe asupra competitivității economice a absolvenților români. „În România activează peste 4.000 de companii franceze, iar limba franceză rămâne o limbă de lucru în numeroase organizații internaționale (…) Prin reducerea orelor de Limbă modernă 2, îi condamnăm pe elevii români la un handicap competitiv semnificativ”.

Semnatarii propun organizarea unei mese rotunde sau a unui grup de lucru care să reunească reprezentanții Ministerului Educației, ai Ambasadei Franței, ai Institutului Francez și ai asociațiilor de profesori, pentru a discuta soluții pedagogice viabile. Aceștia își exprimă disponibilitatea de a pune la dispoziție documente, mărturii sau expertiză pedagogică, în sprijinul păstrării limbii franceze în trunchiul comun.

Foto: © Barte | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Două ore pe săptămână pentru limba modernă 2 la liceu, cer mai mulți profesori de franceză, într-un Memoriu adresat ministrului Educației: Cu o singură oră, elevii pierd ritmul de învățare, se transmite mesajul că limba franceză este secundară, opțională, neesențială
Bacalaureat nou în 2030. La ce materii va fi examenul, în funcție de filieră, profil și specializare: la uman-filologie, prima probă obligatorie a profilului va fi o limbă străină, în loc de istorie cum e acum
Orarul unui elev de liceu pe noile planuri-cadru înseamnă mai multe zile cu 7 ore decât în prezent, dacă alege toate opționalele / Exemplu de proiectare pe specializarea Științe ale naturii
PROIECT La liceele cu profil teologic, Religia trece din trunchiul comun în curriculumul de specialitate, ca disciplină diferită – Planurile-cadru puse în consultare publică / La Cultul Ortodox, scădere majoră a numărului de ore din curriculumul la decizia elevului, creștere la curriculumul de specialitate
Să nu se schimbe nimic, primesc. De ce planurile-cadru propuse de Daniel David sunt pe atât dezamăgitoare, cât și ilegale / OP ED Avocat Alexandru Bajdechi
PROIECT Limba latină este reintrodusă la Filiera Teoretică – Uman – Filologie în toți anii de liceu – noile Planuri-cadru puse în consultare / La această specializare este reintrodusă și Literatura universală / O oră de discipline ȘTIAM în clasele a XI-a și a XII-a, mai puțină Geografie
Planuri-cadru liceu 2025. Este un câștig că Geografia rămâne în trunchiul comun în toți anii de liceu, spune profesorul Mircea Furdui, Societatea de Geografie: Asta dovedește faptul că demersurile noastre au avut succes
Matematica și latina, reintroduse ca discipline obligatorii la specializarea științe sociale – proiect Planuri-cadru liceu 2025
Planuri-cadru liceu 2025. Istoria și Geografia rămân în trunchiul comun, pe parcursul tuturor anilor de liceu, pentru elevii de la uman, real și tehnologic / În varianta inițială a proiectului, aceste discipline au fost scoase din trunchiul comun pentru clasele a XI-a și a XII-a 
Elevii care intră la toamnă în clasa a VIII-a vor fi primii care vor învăța pe noile planuri-cadru la liceu, dacă acestea vor fi aprobate – proiect / Bacalaureat 2030 va fi primul examen schimbat, până atunci toți elevii care sunt acum în liceu vor da actualul Bac cu origini în 1995 și după programe din 2002-2004
Planuri-cadru liceu 2025. Disciplinele din trunchiul comun și numărul de ore pentru elevii de la real, uman, tehnologic și vocațional / Rezultatul dezbaterii a fost publicat de Ministerul Educației în consultare publică
PROIECT Noul plan-cadru pentru liceu – Filiera teoretică, Real, specializarea Matematică-Informatică, pus în consultare publică: ore în plus la Matematică, Informatică, Biologie, Istorie, Geografie, prag minim de ore redus pentru CDEOȘ
Daniel David, despre noile planuri-cadru pentru liceu: La nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut nimic – niciuneia nu i s-au tăiat orele! / Documentele sunt în dezbatere timp de 10 zile
BREAKING Planuri-cadru liceu 2025 – proiectele rezultate în urma dezbaterii au fost publicate de Ministerul Educației și Cercetării. Descarcă documentul integral


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Modulul 5 de cursuri începe miercuri, 19 aprilie, și ține până pe 16 iunie. Elevii claselor a II-a, a IV-a și a VI-a susțin în luna mai evaluările naționale / Calendarul examenelor naționale

Pentru elevii și copiii de grădiniță, cursurile ultimului modul din anul școlar 2022-2023 încep miercuri, potrivit calendarului oficial. Vacanța de Paște a ținut de pe data de 7 aprilie și până pe…
Vezi articolul

Schimbări propuse de elevi pentru planurile-cadru de liceu: cursuri la alegere din noul curriculum la decizia elevului din oferta școlii – CDEOS, la care să poată merge grupe de minimum 15 elevi din clase diferite, plus redefinirea trunchiului comun

Cursuri la alegere din noul curriculum la decizia elevului din oferta școlii, este una dintre propunerile reprezentanților Consiliului Național al Elevilor în perioada dezbaterii noilor planuri-cadru pentru liceu, aflate în…
Vezi articolul

Fosta directoare Felicia Stroe de la Colegiul Tehnologic „Viaceslav Harnaj” din București, ajunsă în atenția Parchetului după ce ar fi semnat acte ca să-și angajeze soțul ca profesor în liceu

Agenţia Naţională de Integritate (ANI) a anunţat, marţi, că a sesizat Parchetul, după ce a descoperit că Vasilica Felicia Stroe, fostă directoare [editare ulterioară] la Colegiul Tehnologic „Viaceslav Harnaj” din…
Vezi articolul

Daniel David despre scopul schimbării planurilor-cadru: Aș vrea să văd o reducere drastică a analfabetismului funcțional, care este de 47 – 48% la nivelul liceului

Scopul noilor planuri-cadru pentru liceu, intens dezbătute în această perioadă, este reducerea analfabetismului funcțional în rândul elevilor, în contextul unde aproape jumătate dintre ei au dificultăți de înțelegere și aplicare…
Vezi articolul