Tot mai mulţi copii ajung la şcoală şi spun că „nu pot”. Învăţătoarea Diana Teleagă: „Nu-l lași să alerge, că se va lovi, nu-l lași să se joace, că se va murdări, nu-l lași să mănânce singur, că durează prea mult, nu-i răspunzi la întrebări, că te doare capul”

14.372 de vizualizări
Foto: Freepik.com
„Orice presupune efort îi pune pe copii și, implicit, ne pune pe noi, învățătoarele, la încercare. Am observat că vin la școală cu cuvintele „Nu pot!” pe buze. Deja (sau încă sau chiar, cum doriți…), la 5-6 ani, ei nu pot nimic, n-au putere”, scrie învăţătoarea Diana Teleagă într-un mesaj de pe pagina personală de Facebook. Aceasta explică de la ce ar putea proveni, în opinia sa, aceste probleme. Redăm integral textul.

„Orice presupune efort îi pune pe copii și, implicit, ne pune pe noi, învățătoarele, la încercare. Am observat că vin la școală cu cuvintele „Nu pot!” pe buze. Deja (sau încă sau chiar, cum doriți…), la 5-6 ani, ei nu pot nimic, n-au putere.

Poate de asta le plac așa de mult poveștile/filmele cu supereroi. Aceia pot multe, copiii noștri nu pot nimic. Înainte de a intra în orice sarcină, fie chiar și de a cânta sau de a desena sau de a juca șotron, mulți verbalizează: „eu nu pot, doamna.”

M-am gândit că o fi vorba despre nevoia de contactul cu adultul (că părinții sunt mai mult plecați) sau despre particularitățile de vârstă sau despre comportament opozant (să-și încerce puterile cu mine) sau despre lipsa/limitele experienței anterioare. Sunt și toate astea, dar eu cred că mai e ceva.

Eu zic că în momentul nașterii copilul are nevoia de a fi văzut. Plânge, intri în câmpul lui vizual și el începe a gânguri.

La vârsta preșcolară, el are nevoia de a fi împuternicit. Nu-l lași să alerge, că se va lovi, nu-l lași să se joace, că se va murdări, nu-l duci în colectivitate, că se va îmbolnăvi, nu-l lași să se îmbrace singur, că nu știe cum, nu-l lași să mănânce singur, că durează prea mult, nu-i răspunzi la întrebări, că te doare capul ș.a.m.d. Toate cauzele lipsei de putere sunt fricile adulților din jurul copilului preșcolar: părinți, bunici, educatoare, îngrijitoare.

La 5-6 ani vine la școală lipsit de putere și, pentru că nu poate nimic, înfricoșat de toate cele. Poate nu de doamna învățătoare, deși, de multe ori, doamnei învățătoare i se atribuie calitățile lui Bau-Bau („Vei vedea tu la școală…”). Dar vin cu frica de a întreba, cu frica de a răspunde, cu frica de a greși, cu frica de a nu fi altul mai bun ș.a.m.d. Și cel care înjură și lovește alți copii tot de frică o face: frica de a nu fi altul mai puternic decât el, care să-l înjure sau să-l bată, că asta a înțeles el că înseamnă să fii puternic.

Ca adulți, v-a fost frică vreodată, frică de-a binelea, poate chiar din mai multe motive deodată? Creierul dumneavoastră de adult a reușit să o stăpânească pe doamna Frică îndeajuns încât să vă puteți folosi rațiunea și să luați cea mai corectă decizie, înlăturând efectele fricii? V-a reușit de fiecare dată?

Nici nu acuz pe nimeni, nici nu caut scuze nimănui, dar știu sigur că, creierul uman nu poate funcționa la nivel cognitiv când creierul reptilian despre care vorbește Vasile Braşovanu tropăie ca un elefant înspăimântat într-o încăpere plină de obiecte porțelan.

Hai să-l împuternicim pe preșcolar, inclusiv lăsându-l să se cațere prin copaci, iar la primar vom avea copii care pot de toate!”

FOTO: Kids photo created by freepik – www.freepik.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii și copiii de grădiniță intră în vacanță peste o săptămână, la finalul primului modul. Al doilea modul începe pe 31 octombrie / Structura completă a anului școlar 2022-2023

Elevii și copiii de grădiniță sunt în vacanță în perioada 22 octombrie – 30 octombrie, potrivit structurii anului școlar 2022-2023. Înainte, intrau într-o vacanță de o săptămână doar copiii de…
Vezi articolul

Înscrierea în clasa pregătitoare 2020: Unde se fac programările pentru evaluarea psihosomatică a copiilor. Jumătate dintre Centrele județene nu au publicat datele necesare părinților

Prima fază a înscrierilor la clasa pregătitoare a intrat, teoretic, în linie dreaptă chiar de luni, prin publicarea informațiilor necesare pentru programarea evaluărilor psihosomatice a copiilor născuți după 1 septembrie…
Vezi articolul

Metode concrete de identificare și depășire a barierelor psihologice pe care copiii le pot avea în învățarea limbilor străine / Recomandări de la profesorii Novakid.ro – instrumente digitale dinamice, căi de învățare adaptative, revizuiri periodice și consolidarea cunoștințelor prin joc (P)

Cu o strategie potrivită și o gândire corectă, se pot face progrese semnificative în asimilarea limbii engleze. Ca atare, Novakid – școala de engleză online pentru copii cu vârsta între…
Vezi articolul

Evaluarea Națională de la clasa a II-a începe marți cu proba scrisă la limba română. Elevii vor primi broșuri cu testul care le verifică nivelul de competențe pentru prima dată de la intrarea în școală / Modele de subiecte

Elevii de clasa a II-a dau Evaluarea Națională la limba română sau limba maternă scris, marți, 9 mai. Urmează apoi la limba română sau maternă citit, iar la matematică –…
Vezi articolul

Elevii din 14 școli din București au orarul modificat luni, după alegerile prezidențiale, anunță șeful ISMB, Florian Lixandru: Încep programul la ora 10:00 și vor reduce orele cu 10 minute

Elevii din București vor face ore cu prezență fizică luni, pe 19 mai, după alegerile prezidențiale de duminică, a declarat inspectorul general al Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB), Florian…
Vezi articolul

Ministrul Educației, despre interzicerea concursurilor și olimpiadelor școlare la clasele primare 2025: Stimulează prea devreme industria meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele tot de bază

Ministerul Educației a decis prin ordin de ministru să nu organizeze concursuri naționale și olimpiade școlare pentru clasele primare în 2025, oficializând politica pe care a încercat să o impună…
Vezi articolul