Trei tipuri de burse școlare rămân după tăierea pregătită de Guvernul Bolojan: de merit, tehnologice și sociale. Dispar bursele de excelență și reziliență, iar autorii proiectului scriu ironic că modificările sunt „pentru stimularea performanței” / Bugetele și dosarele de burse, în analiză pentru a trece la primării

83.934 de vizualizări
Planuri-cadru 2025
Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com
Sistemul burselor școlare din România este zguduit de tăieri din această toamnă, după o serie de improvizații impuse prin Legea 198/2023 și prin actele subsecvente. Potrivit proiectului de lege privind măsurile fiscal-bugetare pus în dezbatere de Ministerul Finanțelor pe 3 iulie 2025, supra-numit „Legea Bolojan”, vor fi eliminate bursele de performanță și cele de reziliență, cele de merit sunt tăiate la jumătate ca număr, iar cele sociale vor fi acordate, atât birocratic cât și din punct de vedere al banilor, de către autoritățile locale.

Legea 198/2023, adoptată pe baza proiectului România Educată, în timpul mandatului ministrei Ligia Deca, reglementa bursele prin articolul 108. Acesta este abrogat prin noul proiect legislativ, fiind înlocuit cu un nou articol 108¹, care reorganizează tipurile de burse și stabilește o nouă procedură de acordare.

Articolul 1081 din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare intră în vigoare la data de 1 septembrie 2025, data la care se abrogă art. 108 din același act normativ,” se arată în proiectul Bolojan.

Noul articol – 1081 cuprinde trei categorii de burse: bursa de merit, bursa socială și bursa tehnologică, față de cinci câte sunt în prezent. Prevede că cuantumul burselor se stabilește prin hotărâre de guvern, nu prin lege, cum e în prezent.

În expunerea de motive, într-o notă ironică, Guvernul scrie că prin noile burse va fi stimulată performanța: „Modificarea Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 pentru stimularea performanței prin acordarea burselor de merit, burselor tehnologice și a burselor sociale. Având în vedere obligația statului de asigurare a dreptului la educație și politicile susținute de reducere a abandonului școlar, modificările propuse realizează cadrul legal pentru continuarea plății burselor pentru elevi.

Elevii pot beneficia şi de alte tipuri de burse, pe bază de contract încheiat cu operatori economici ori cu alte persoane juridice sau fizice sau acordate de autoritatea publică locală sau judeţeană. Acestea pot fi cumulate cu bursele provenite de la bugetul de stat”.

De remarcat că prpoectul de lege nu menționează faptul că, în realitate, bursele de performanță/excelență olimpică nu mai există.

Tot în Expunerea de motive a proiectului de lege apare analiza trecerii plății burselor la bugetele locale, prevăzută pentru anul școlar 2026-2027:

Din conferința de presă de miercuri a premierului Ilie Bolojan, știm că bursele de merit vor fi reduse la 15% dintre elevii fiecărei clase, în ordine descrescătoare a mediilor, pe noi criterii de departajare, până la pragul de 9:50. Asta înseamnă, în medie 4 elevi într-o clasă. În prezent, pragul e de 30% (7-8 elevi într-o clasă) și media 9,50 pentru anul școlar anterior acordării.

Redăm articolul care modifică bursele școlare, din proiectul Legii Bolojan:

După articolul 108 se introduce un nou articol, art. 1081, cu următorul cuprins:

”Art. 1081 – (1) Elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi din .nvăţăm.ntul preuniversitar de stat obligatoriu beneficiază de burse. Metodologia-cadru de acordare a burselor și cuantumul acestora se aprobă prin hotăr.re a Guvernului, inițiată de Ministerul Educaţiei și Cercetării, la propunerea Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar.

(2) Bursele care se acordă elevilor din sistemul de învăţământ preuniversitar de stat sunt:

a) bursă de merit;

b) bursă socială;

c) bursa tehnologică, pentru elevii care frecventează învățământul profesional;

(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), elevii din unităţile de învăţământ preuniversitar particular şi confesional beneficiază, de la bugetul de stat, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, de:

a) burse sociale, dacă sunt şcolarizaţi fără taxe;

b) burse tehnologice, pentru elevii care frecventează învățământul profesional, dacă se încadrează în specializările şi condiţiile stabilite prin metodologia-cadru;

(4) Elevii care beneficiază de bursă socială au dreptul la păstrarea confidenţialităţii asupra identităţii, datelor cu caracter personal şi informaţiilor referitoare la situaţia de dificultate în care se află.

(5) Dreptul la bursă socială al elevilor proveniţi din familii care beneficiază de venit minim de incluziune conform Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă în baza deciziei de stabilire a dreptului la ajutor de incluziune a familiei elevului. Acordarea dreptului se face în urma comunicării de către agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, a listei elevilor care frecventează învăţământul cu frecvenţă, proveniţi din familii beneficiare de ajutor de incluziune, în luna anterioară celei de raportare a listei.

(6) Bursele sociale se acordă în baza unor condiţii privind venitul mediu net pe membru de familie, supus impozitării, conform hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (1).

(7) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), în cazul elevilor prevăzuţi la alin. (5), al elevilor cu situaţii medicale speciale, inclusiv al elevilor cu afecţiuni oncologice şi/sau cronice şcolarizaţi, pentru o perioadă mai mare de 4 săptămâni, în cadrul „Şcolii din Spital” sau la domiciliu, al elevilor care revin după şcolarizarea din cadrul „Şcolii din Spital“ în unitatea de învăţământ preuniversitar la care au fost înmatriculaţi anterior, al elevilor asupra cărora a fost instituită o măsură de protecţie specială, precum şi al elevilor orfani de unul sau de ambii părinţi, bursa socială nu este condiţionată de venitul mediu net pe membru de familie, supus impozitării.

(8) Elevii înscriși în școala din spital beneficiază de burse sociale necondiționate de venitul mediu net pe membru de familie, supus impozitării și pot beneficia și de burse de merit sau de burse tehnologice.

(9) Sumele alocate pentru bursele elevilor sunt neimpozabile şi nu sunt luate în considerare la calculul venitului mediu net lunar pe membru de familie, necesar pentru obţinerea venitului minim garantat, precum şi pentru alte beneficii sociale.

(10) Elevii pot beneficia şi de alte tipuri de burse, pe bază de contract încheiat cu operatori economici ori cu alte persoane juridice sau fizice sau acordate de autoritatea publică locală sau judeţeană. Acestea pot fi cumulate cu bursele provenite de la bugetul de stat.

(11) Elevii străini din învăţământul preuniversitar pot beneficia de burse, potrivit prevederilor legale.

(12) Statul român poate aloca anual, prin hotărâre a Guvernului, un număr de burse pentru școlarizarea elevilor și cursanților străini, în baza unor acorduri bilaterale, a ofertei unilaterale a statului român sau la propunerea ministerelor interesate.

(13) Condiţiile de şcolarizare a elevilor străini, inclusiv condiţiile de finanţare, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.”

Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


26 comments
  1. Ce facem în cazul în care dintr-o clasa de 28 de copii în total, 13 dintre ei au media 10? Câți dintre acești vor primi bursa și cum vor decide cui se acorda bursa în cazul asta?

  2. Din nou se taie de la învățământ,de la viitorul lor și al nostru. 🥺
    Dar le place sa se mândrească cu olimpici, cu scoli bune cu copii cu note foarte mari!!!
    Nu, vor fi doar câte 4 copii în fiecare clasa cu 9.50….restul cu note bune doar la ce le place sa învețe.
    Aceste burse erau aprecierea statului PT munca copiilor.
    Nu se poate face un efort financiar PT a le demonstra ca ei contează, ca viitorul lor se poate vedea a fi apreciat?

  3. Sa va fie rusine tuturor care conduceti tara asta!Sunt copiii care din bursa isi iau pantofi,haine si carti fiindca parintii nu isi permit.Au invatat un an intreg pentru ca voi sa va bateti joc de ei in ultimul hal.Dar sigur ca de pensile speciale nu va atingeti.In locul lor as face greva si nici un copil nu ar trebui sa mearga la scoala la inceput de an pana nu reveniti la vechea lege.Rusine sa va fie nesimtitilor!De alocatii nu vorbiti,pentru ca stiti ca in UE este peste 200 de euro lunar!Ministrul David ar trebui mai degraba sa mearga la sapa ca de invatamant habar nu are.Nu-i ajuta pe copiii care sunt viitorul tarii!Rusine sa va fie nesimtitilor!!!!

  4. Sa va fie rusine domnilor guvernanți! În loc sa stimulati copiii sa fie cat mai receptivi spre invatatura le mai ,,taiati cate ceva”. Invatamantul in momentul de fata e cum e…mai ,,ajutați ” si voi! Sunt sigura ca aveti de unde taia,din sume mult mai mari,de ,,mai sus” dar cum sa va atingeti de propriile buzunare?

  5. Este îndoielnică evaluarea la clasă din partea unor cadre didactice. Atunci când elevii nu sunt apreciați după aceleași standarde, cei favorizați vor avea medii mai mari decât ceilalți ,, Meritul”, ar trebui stabilit după altfel de evaluare.

  6. Este incorecta decizia de anulare a burselor de excelenta olimpica. Aceste burse ajungeau la premianții la olimpiadele scolare internationale și la sportivii medaliați la competiții internaționale școlare. Adică performerii României cu care de altfel ne mândrim, dar nu-i recompensam pentru efortul lor.
    Rușine!
    De pensiile speciale și recompensele nesimțite de la CCR și din diverse agenții nu se atinge nimeni.

    1. Eu bănuiesc că vor lua burse de merit cei care au premii naționale și internaționale și îi elimină pe cei cu 10 pe linie…Ce ar mai fi sa nu primească olimpicii nimic? Doar în România, țara tuturor posibilităților, s-ar putea așa ceva…trist.:(

  7. Care i diferența între un copil orfan de un părinte și care primește ajutor in urma morții părintelui și unul care are părinții divorțați ,de ce aceștia din familii monoparentale nu se încadrează la bursa socială???Nu vedeți că este același lucru?Și copiii din familii monoparentale trebuie considerați că și cei orfani de un părinte ,punct.

  8. Dacă intr-o clasa de 20 de elevi, o clasa bună, cum spun eu „deștepții”, 4 copii au notă generala 10, pe merit! Doar 3 din ei primesc bursă.. care sunt cei 3 copii din cei 4 care au încheiat notă 10. Niciunul nu are absențe și toți cei 4 copii sunt activi la ore. FACEM BILEȚELE SI LE BAGAM ÎN CACIULĂ DOMNULE DAVID?

  9. Modificarea condițiilor de acordare a burselor pentru elevi este inechitabilă față de aceștia. Nu știu dacă a fost analizată varianta de acordare a bursei de la o medie prestabilită și nu le-a ieșit calculul, însă cred că ar fi fost mai puțin nedreaptă aceasta variantă. Spre exemplu, bursa să fie acordată tuturor elevilor care au media minimă 9,90 sau 9,80, etc. Astfel, ar fi exclusă situația în care elevii cu media 9,50 sa ia bursă, iar alții cu 9,95 sa nu ia.
    Un calcul matematic simplu ar putea stabili media minimă astfel încât să se încadreze în procentul agreat de inițiatorii proiectului.

  10. Cum adica: se taie burse din învățământul de stat și se oferă „burse sociale” celor din privat? Pai, dacă cineva își permite sa-si ducă copilul la scoala privata, tu ii dai bursa sociala????? Iar unuia care are 9,82 la stat tu ii iei bursa pentru ca este intr-o clasa prea buna?????

  11. Cum adica: se taie burse din învățământul de stat și se oferă „burse sociale” celor din privat? Pai, dacă cineva își permite sa-si ducă copilul la scoala privata, tu ii dai bursa sociala????? Iar unuia care are 9,82 tu ii iei bursa pentru ca este intr-o clasa prea buna?????

    1. Decizia de a tăia bursele elevilor, indiferent de procent, transmite exact mesajul greșit despre prioritățile educației în România. Dacă ne dorim performanță și șanse egale, bursele trebuie susținute, nu reduse. Pentru mulți elevi, acest sprijin financiar face diferența între a continua școala sau nu. Educația nu este un loc din care ‘optimizăm bugetul’, ci unul în care investim dacă vrem progres real.

  12. Deci… nu pot să cred domnule David,îți susții prostia.Păi cum poți spune că acorzi burse de merit când tu faci discriminare?! Cum poți să-i spui unui copil care are 9.95 că este al cincilea în clasă ca medie și nu ia bursă deoarece pot doar patru(din care 2 cu media 10 și doi la fel ca el 9.95 dar el a fost mai ghinionist).Nu poți spune că un copil cu o singură medie de 9 și media generală 9.95 are notele”umflate”.Tot aud că este cel mai permisiv sistem de burse din Uniune…dar de ce nu ne dai exemplu alocațiile din Uniune,de ce nu dați exemplu pensiile din UE,salariile din UE dai și tu exemplu de retard.😡🤮Mi-e silă de ce a ajuns țară noastră.

  13. vă bateți joc de profesori.va bateți joc de copii.va bateți joc de viitor.și întrebăm de ce pleacă romînul din tara

  14. Deci elevii vor primi burse de merit pe mediile din anul scolar 2024-2025 numai daca indeplinesc conditiile impuse pentru anul 2025-2026, corect?

  15. Deci elevii vor primi burse pentru mediile din anul scolar 2024-2025 numai daca indeplinesc conditiile pentru anul 2025-2026, corect?

  16. Asta da, bursoteca sa treacă la primarii. Acelea trebuiau sa isi faca treaba pana acum, nu profesorimea, masa de manevra.

    Poate se trezesc si se gandesc si pentru CAZURILE DE VIOLENTA. Sa se ocupe politia de sector de ele. NU SUNTEM POLITISTI SA FACEM DOSARE DE CAZ!

    1. Zorro. S-a descurajat profesorul si nu a mai putut pedepsi violenta, nesimtirea ca trebuia sa scrii o carte pentru un 8 la purtare. Sa se ocupe fiecare de domeniul lui. De ce sa stau eu paznic in pauze? Paznicul imi tine mie orele? De ce sa fac triaj epidemiologic? Exista asistenti, exista medici de familie. Ei imi tin mie orele, dau examene, merg la corectat in locul meu? De ce sa fac dosare de burse si anchete sociale? Asta face socialul din primarii
      Si cate si mai cate tampenii de nu ajungi uneori sa bei o gura de apa sau la baie. Alergi ca disperatul ghiocel de partid.

  17. O mare bătaie de joc: au început cu proiecte care scot bani din aceleași buzunare dintotdeauna. Poate sunt mai dificil de implementat alte proiecte, dar m-am saturat sa fie scoase castanele din foc cu aceleași mâini. As vrea sa mai pot spera ca vor și tăia din cheltuielile „anapoda”, dar nu cred ca sunt șanse sa le mai vad.
    Elevii sigur vor continua sa învețe, cei care vor sa învețe, dar rămâne lipsa de încredere și cu prima șansă, vor alege altceva. Nu e corect sa schimbe regulile „în timpul jocului”.

    1. Cine a făcut scoala serioasa înțelege clar, decizia ministrului este foarte corecta și puțin indulgenta.Afecteaza doar pe cei mediocrii și fără cultura.

      1. Nu chiar… Într-o clasă cu mulți elevi buni, de ex aproape toata clasa peste 9 și jumătate peste 9.50, vor lua bursa doar 4 copii? E greu sa ai aceasta medie… Asa nu se vor mai strădui atâția de mulți sa aibă note bune PT acel 9.50…merge și 9 sau chiar ma jos, dar totuși sa treacă prin materia (uneori prost aleasa si pusa în cărți).
        Și oare ce ne facem cu dragul de a merge la școală, aprecierea PT note?!
        A mea fata în clasa ei cu 9.60 nu ia bursa dar un alt copil, într-o clasa/scoala cu copii care nu se zbat PT note, alt copil ia bursa. E corect?
        E o greșeală sa îți dorești să fi la o școală cu mulți copii buni, silitori cu putere de a învață?
        Și data ați tăiat bursa de excelentă, dragi profesori nu va mai lăudați cu olimpicii voștri, PT care poate nici măcar nu e meritul vostru dar PT care voi ați luat stimulente.
        Știu ca trebuie sa mergi la școală pt a învață PT tine, dar atunci haideți sa renunțăm la note și comparare între copii.

        Copiii iau scoala ca pe meseria lor de acum pt care dacă e sa fie și plătiți, ar trebui sa fie plătiți corect și bine.
        In acest fel apar mai multe frustrări…
        Deci suntem pe cont propriu în creșterea, educarea copiilor, fără un exemplu si mentori din învățământ, educație.
        Din nou tăiem de la învățământ, viitorul lor și al nostru. 🥺

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Joi, 13 martie, în toate școlile care sunt centre de examen pentru Evaluarea Națională 2025 are loc o simulare tehnică, fără subiecte reale și fără participarea candidaților – adresă a Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație

În toate școlile care sunt centre de examen pentru Evaluarea Națională 2025 se va organiza, joi, 13 martie, o simulare tehnică potrivit unei adrese a Centrului Național de Evaluare și…
Vezi articolul

Gimnaștii CSS Dinamo, majoritatea elevi, evacuați din sala de antrenament cu câteva zile înainte de competiții importante / Părinții solicită autorităților sprijin pentru că mutarea antrenamentelor în altă localitate ar avea impact asupra programului școlar

Părinții gimnaștilor de la secția de Gimnastică Băieți CSS Dinamo afirmă că echipa a fost evacuată brusc, pe 5 noiembrie, din sala de antrenamente Lia Manoliu și a primit ca…
Vezi articolul

INTERVIU „Luni m-am întors la școală” – O elevă din Germania povestește ce înseamnă revenirea la clasă în condiții de distanțare, după multe săptămâni de învățat acasă / „Unii prieteni se bucură că se întorc, eu cred că nu era chiar atât de necesar”

„Trebuie să purtăm mască atunci când venim la școală, să ne spălăm sau să ne dezinfectăm mâinile. Dar în clasă nu purtăm măști, suntem distanțați”, povestește o elevă de clasa…
Vezi articolul

Peste 80 de posturi noi în inspectoratele școlare, pentru „persoane cu competențe digitale avansate” care să gestioneze baze de date, să monitorizeze reforme PNRR și să pregătească standardizarea examenelor din 2027 – proiect de Hotărâre de Guvern

Inspectoratele școlare județene (ISJ) și cel al Municipiului București (ISMB) vor primi peste 80 de posturi noi pentru „persoane cu competențe digitale avansate” care ar urma să gestioneze baze cu…
Vezi articolul