ULTIMĂ ORĂ Directorii de școli, grădiniță și liceu vor avea normă didactică de predare 10 ore pe săptămână dacă îndeplinesc anumite condiții / Crește norma de predare a directorilor la 14 ore, dacă sunt mai puține formațiuni de studiu – proiect de metodologie

58.481 de vizualizări
Foto: © Igor Mojzes | Dreamstime.com
Ministerul Educației a pus în dezbatere publică luni seara, 28 iulie, proiectul de hotărâre de Guvern privind metodologia prin care se stabilește degrevarea de normă didactică pentru directori. Proiectul prevede ca directorii de școală, grădiniță sau liceu să predea 10 ore pe săptămână, dar în anumite condiții, în anul școlar 2025-2026, în care normele în vigoare până acum sunt suspendate. În cazul directorilor centrelor de educație extrașcolară, caselor corpului didactic, centrelor județene de resurse și asistență educațională, norma este de 14 ore pe săptămână. Vezi în articol toate condițiile.
  • Proiectul de HG a fost publicat după ce legea Bolojan privind modificările din Educație a fost publicată vineri în Monitorul Oficial. Documentul este în dezbatere publică până pe 10 august.

Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional și postliceal efectuează, în specializarea/ specializările dobândită/ dobândite prin studii, vor avea norma de predare 10 ore/săptămână, dacă unitatea de învățământ îndeplinește una dintre următoarele condiții:

a) are cel puțin 25 de formaţiuni de studiu;
b) are între 10 și 24 formaţiuni de studiu și cel puțin 10 clase din învățământul primar
și/sau grupe din învățământul antepreșcolar/preșcolar;
c) are cel puțin 5 structuri şcolare arondate;
d) are cel puțin 20 de formaţiuni de studiu, internat și/sau cantină;
e) are cel puțin 4 niveluri de școlarizare dintre: antepreşcolar, preșcolar, primar,
gimnazial, liceal, profesional, postliceal;
f) este unitate de învățământ special cu cel puțin 16 formaţiuni de studiu.

În cazul în care numărul de elevi este mai mic, norma de predare a directorilor va crește la 14 ore/săptămână.

Directorii unităților de educație extrașcolară, caselor corpului didactic, centrelor județene de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, precum și centrelor de excelență efectuează, în specializare/specializările dobândită/dobândite prin studii, 14 ore/săptămână din norma didactică de predare.

Directorii și directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar de stat care implementează proiecte finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Programul Educație și Ocupare sau alte proiecte recunoscute de Ministerul Educației și Cercetării și nu sunt remunerați în cadrul acestora pot beneficia de o reducere a obligației de predare cu 2-4 ore/săptămână, fără a depăși degrevarea maximă legală, respectiv obligația de predare de 10 ore/săptămână”, se mai precizează în document.

Proiectul de HG – textul integral:

Art. 1 (1) Prezentele norme reglementează degrevarea parțială de normă didactică de predare şi stabilirea obligaţiei de predare pentru personalul didactic de predare care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control în învățământul preuniversitar de stat, în anul şcolar 2025-2026.

(2) Prin degrevare se înţelege posibilitatea exceptării personalului menţionat la alin. (1) de la obligaţia efectuării normei didactice de predare.

Obligația de normă didactică de predare se stabilește după cum urmează:

(1) Directorii unităților de educație extrașcolară, caselor corpului didactic, centrelor județene de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, precum și centrelor de excelență efectuează, în specializare/specializările dobândită/dobândite prin studii, 14 ore/săptămână din norma didactică de predare.

(2) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional și postliceal efectuează, în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii, 10 ore/săptămână din norma didactică de predare, dacă unitatea de învățământ îndeplinește una dintre următoarele condiții:

a) are cel puțin 25 de formaţiuni de studiu;
b) are între 10 și 24 formaţiuni de studiu și cel puțin 10 clase din învățământul primar
și/sau grupe din învățământul antepreșcolar/preșcolar;
c) are cel puțin 5 structuri şcolare arondate;
d) are cel puțin 20 de formaţiuni de studiu, internat și/sau cantină;
e) are cel puțin 4 niveluri de școlarizare dintre: antepreşcolar, preșcolar, primar,
gimnazial, liceal, profesional, postliceal;
f) este unitate de învățământ special cu cel puțin 16 formaţiuni de studiu.

(3) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal și postliceal care funcționează cu un număr de formațiuni de studiu cuprins între 5 și 9 inclusiv efectuează, în specializarea/ specializările dobândită/dobândite prin studii, 14 ore/săptămână din norma didactică de predare.

(4) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional sau postliceal care nu se încadrează întruna dintre situaţiile prevăzute la alin. (1)-(3), efectuează, în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii, 12 ore/săptămână din norma didactică de predare.

(5) Directorii adjuncți ai unităților de educație extrașcolară, centrelor județene de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională efectuează 16 ore/săptămână din norma didactică de predare.

(6) Directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel primar,
gimnazial, liceal, profesional sau postliceal efectuează, în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii, 12 ore/săptămână din norma didactică de predare.

(7) Personalul didactic de conducere, îndrumare și control din inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București efectuează, în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii, 10 ore/săptămână din norma didactică de predare.

Art. 3 (1) Directorii și directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar de stat care implementează proiecte finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Programul Educație și Ocupare sau alte proiecte recunoscute de Ministerul Educației și Cercetării și nu sunt remunerați în cadrul acestora pot beneficia de o reducere a obligației de predare cu 2–4 ore/săptămână, fără a depăși degrevarea maximă legală, respectiv obligația de predare de 10 ore/săptămână.

(2) Pentru situația de la alin. (1), obligația de predare se stabilește de către consiliul de administrație al inspectoratului școlar, ținând cont de numărul de proiecte, complexitatea acestora, etapa de implementare.

Art. 4 (1) Persoanele desemnate de federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar în vederea participării la procesul de
monitorizare și evaluare a calității sistemului de învățământ beneficiază de degrevare parțială, în limita a maximum 90 de norme la nivel național. Atribuţiile acestor persoane
sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.

(2) Lista nominală a persoanelor prevăzute la alin. (1) și obligația de predare pentru fiecare persoană se stabilesc prin ordin al ministrului educației și cercetării.

Art. 5 (1) Cadrele didactice care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control în învățământul preuniversitar de stat în anul școlar 2025-2026 nu pot desfășura activități didactice remunerate prin plata cu ora sau cumul.

(2) Prin excepție de la alin. (1), cadrele didactice degrevate pot desfășura activități didactice în regim plata cu ora, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate.

Art. 6 (1) Personalul care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control în învățământul preuniversitar de stat în anul școlar 2025-2026 poate solicita efectuarea integrală a normei didactice de predare, conform specializării/specializărilor dobândită/dobândite prin studii.

(2) Personalul didactic de predare aflat în funcții de conducere, îndrumare și control în învățământul preuniversitar de stat în anul şcolar 2025-2026, ale cărui studii nu permit desfășurarea obligației de predare stabilită conform prezentelor norme metodologice, efectuează activități reglementate prin procedură specifică aprobată de Ministerul Educației și Cercetării.

Art. 7 În anul şcolar 2025-2026 se suspendă aplicarea prevederilor Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4865/2011 privind aprobarea Normelor metodologice pentru stabilirea obligaţiei didactice de predare a personalului de conducere din inspectoratele şcolare, unităţile de învăţământ, unităţile conexe, precum şi a personalului de îndrumare şi control din inspectoratele şcolare şi a personalului didactic din casele corpului didactic, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 601 din 25 august 2011, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 8
(1) Salarizarea personalului didactic de predare care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control în învățământul preuniversitar de stat în anul școlar 2025-2026 se realizează conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 598/2018, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Salariul de bază pentru funcția de director adjunct din cadrul centrelor județene de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională se stabilește la același nivel cu salariul de bază aferent funcției de director adjunct din cadrul centrelor școlare pentru educație incluzivă.

(3) Salariul de bază pentru funcția de director în creșele de stat cu personalitate juridică se stabilește la același nivel cu salariul de bază aferent funcției de director în grădinițele cu program prelungit”.

DESCARCĂ Nota de fundamentare
DESCARCĂ Proiect de hotărâre de Guvern privind stabilirea degrevării de normă a directorilor

Stire in curs de actualizare

Foto: © Igor Mojzes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


6 comments
  1. Mai lasati-ne cu profesorii ca ne-a-ți înnebunit! Zilnic știri despre profesori, cât de chinuiți o sa fie, aglomerati! Când o sa stea la școală 8 ore pe zi și vor avea concediu conform legii, nu luni întregi de vacante, atunci sa se vaite.

    1. Dar ce cauți pe site-ul edupedu, femeie, dacă te enervează știrile despre problemele profesorilor? Îți recomand știrile mondene și horoscopul zilei, să nu-ți sclintești ăia doi neuroni din căpușor.

    2. Pe un site despre educație și sistemul de învățământ, trollul ăsta nu mai vrea știri despre învățământ.

      Femeie, v-au ales după IQ, în ordine crescătoare?

  2. Eu anul acesta școlar mi-am luat minimul de ore (6 h) fără PCO, fără nimic, pentru a putea să-mi fac munca de director adjunct. Chiar și așa nu am reușit să ajung la foarte multe ore din obligația de predare pentru că: simulări, examene, ședințe, proiecte, întâlniri, consilii și multă treabă administrativă care nu putea fi amânată. Acum la obligația de predare 12 ore am pretenția ca și munca de director să fie diminuată și să nu fiu deloc deranjată în cele 12 ore de predare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezolvarea subiectelor de Mate-Info – Bacalaureat 2024. Profesorul Marius Perianu, coordonator al lotului de elevi olimpici juniori: Subiecte în general accesibile, fără „asperități”. Ar trebui să se obțină rezultate mai bune decât în anii precedenți

Subiectele au fost în general accesibile, fără „asperități”, la examenul de Bacalaureat 2024, la Matematică-Informatică, spune profesorul Marius Perianu pentru Edupedu.ro. Absolvenții de liceu ar trebui să obțină rezultate mai…
Vezi articolul

DOCUMENT Marian Preda, Nicolae Istudor, Adrian Papahagi, Ciprian Mihali, printre profesorii propuși să aleagă componența comisiilor de specialitate CNATDCU, pentru mandatul 2024 – 2028 – proiect

Ministerul Educației organizează o consultare publică privind componența comitetelor de selecție CNATDCU. Marian Preda, rectorul Universității din București, Nicolae Istudor, rector al Academiei de Studii Economice din Bucureşti, Adrian Papahagi,…
Vezi articolul
Foto: © Kantver - Dreamstime.com

Din 20 ianuarie și până pe 10 februarie, responsabilii comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței și discriminării din școli vor colecta și încărca datele referitoare la segregarea școlară – adresă a Ministerului Educației / Calendarul complet al activităților

Responsabilii pentru prevenirea și eliminarea violenței și discriminării din școli vor colecta și încărca în SIIIR datele referitoare la segregarea școlară, în perioada 20 ianuarie-10 februarie 2025, potrivit unei adrese…
Vezi articolul

Pfizer și BioNTech anunță că vaccinul lor anti-Covid oferă “un răspuns imunitar robust” în rândul copiilor cu vârste între 5 și 11 ani și este sigur pentru utilizare. Vor cere autorizarea și pentru această categorie de vârstă

Cele două companii au administrat câte două doze de zece micrograme, la trei săptămâni distanță, unui număr de 2.268 de copii. Nivelul anticorpilor generați a fost asemănător cu cel dezvoltat…
Vezi articolul
Vaccinare antigripală gratuită, elevi stau acasa

LISTA 59 de centre de evaluare care asigură asistența medicală pediatrică în cazul virozelor respiratorii, deschise în spitale din țară pentru a reduce timpul de așteptare din camerele de urgență, anunță Ministerul Sănătății

Pentru a reduce aglomerația și timpul de așteptare în unitățile de primiri urgențe pediatrice, Ministerul Sănătății anunță că s-au deschis 59 de centre de evaluare care asigură asistența medicală pediatrică…
Vezi articolul