ULTIMA ORĂ Facultățile de Matematică și Informatică din opt universități îi cer ministrului David licența cu dublă specializare și pentru studenții lor: Solicităm introducerea specializărilor Matematică-Informatică, Matematică-Fizică, Matematică-Biologie, Matematică-Finanțe și Bănci pentru viitorii profesori de liceu

45.303 vizualizări
Foto: Edupedu.ro
Facultățile de Matematică și Informatică din opt universități membre ale Consorțiului Universitaria îi cer ministrului Educației, Daniel David, printr-un memoriu, măsuri urgente pentru consolidarea domeniului Matematică în învățământul superior și preuniversitar. Printre solicitările acestora se numără introducerea programelor de licență cu dublă specializare care includ matematica, menținerea cerințelor ridicate de pregătire pentru profesorii de liceu, posibilitatea de a urma simultan un master de specialitate și unul didactic cu finanțare de la buget, dar și o alocare mai mare de credite pentru disciplinele fundamentale în planurile de învățământ.

În documentul adoptat la întâlnirea desfășurată la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași pe 17 ianuarie 2025, publicat pe site-ul Facultății de Matematică și Informatică a Universității din București (FMI-UB), profesorii universitari semnalează că lipsa unor măsuri clare în aceste direcții va avea consecințe grave asupra formării viitorilor profesori și, implicit, asupra întregului sistem educațional. Cele opt universități semnatare ale memoriului sunt Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea din București, Universitatea din Craiova, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea „Ovidius” din Constanța și Universitatea de Vest din Timișoara.

Prima cerere a universităților este introducerea programelor de licență cu dublă specializare care includ Matematica. Facultățile atrag atenția că „este inexplicabilă absența totală” a programelor de studii cu dublă specializare care includ Matematica din lista aprobată prin Ordinul nr. 6.634/2024. Acestea solicită completarea anexei ordinului cu specializări precum Matematică-Informatică, Matematică-Fizică, Matematică-Biologie și Matematică-Finanțe și Bănci, subliniind că aceste domenii sunt esențiale în formarea viitorilor profesori și specialiști.

Reprezentanții facultăților participanți la întâlnire semnalează și că profesorii care predau matematică la liceu au nevoie de o pregătire solidă, având în vedere nivelul ridicat de abstractizare al disciplinei. În acest sens, aceștia solicită completarea art. 176, litera (e) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, astfel încât cadrele didactice să fie obligate să urmeze atât studii de licență de specialitate, cât și un master profesional sau de cercetare în domeniu.

Altă cerință este posibilitatea de a urma simultan un master de specialitate și unul didactic cu finanțare de la buget. Profesorii universitari atrag atenția că actuala legislație nu permite combinarea unui master didactic cu unul profesional fără taxă. Prin urmare, solicită modificarea art. 35, alin. (7) din Legea 199/2023 pentru a permite finanțarea simultană a acestor două tipuri de studii, astfel încât profesorii să beneficieze de o pregătire complexă, atât pedagogică, cât și științifică.

„Considerăm că este utilă şi oportună menținerea unor condiții suplimentare privind pregătirea de specialitate, necesare pentru a preda la liceu, unde nivelul de complexitate şi abstractizare a materiei, cel puțin la disciplina matematică, este semnificativ mai ridicat. Considerăm că, cel puţin pentru cadrele didactice cu drept de predare la ciclul liceal, nu trebuie redusă durata actuală a studiilor de licenţă + master (de 3+2 ani). Prin urmare, solicităm completarea art. 176, litera(e) din Legea 198/2023 [Legea învățământului preuniversitar – N.Red.] prin introducerea obligativităţii urmării unui program de studii de licenţă de specialitate şi a unui master profesional/de cercetare de specialitate, pentru ca un cadru didactic să aibă dreptul de a preda la ciclul liceal. Solicităm crearea posibilităţii de a urma simultan, cu finanţare de la bugetul de stat, a unui program de master profesional sau de cercetare de specialitate şi a masteratului didactic în specialitatea respectivă, sau a modulului 2 de formare psiho-pedagogică”, se arată în memoriul adresat ministrului Educației.

  • DOCUMENT DESCARCĂ Ordinul 6.634/2024 care nu prevede nicio dublă specializare în combinație cu Matematica:

Dintre celelalte cereri din memoriu către ministrul Educației și Cercetării, Daniel David:

  • Alocarea unui număr mai mare de credite pentru disciplinele fundamentale în planurile de învățământ. Facultățile semnalează că numărul actual de credite alocate disciplinelor fundamentale este insuficient și că practica pedagogică, deși esențială, ar trebui să urmeze ca pondere pregătirii științifice. Ele propun ca, în cazul programelor de licență didactică cu dublă specializare, „disciplinelor fundamentale, de specialitate și complementare aferente fiecărei specializări să le fie alocate cel puțin 96 de credite (~40%)”. Pentru masteratul didactic, acest procent ar trebui să crească la 60%.
  • Încadrarea corectă a programelor de licență didactică și masterat didactic la domeniul corespunzător. Universitarii atrag atenția că aceste programe trebuie încadrate la domeniul de specialitate, iar standardele lor de acreditare și evaluare periodică trebuie stabilite de comisiile de specialitate. În plus, solicită ca finanțarea acestor programe să fie echivalentă cu cea a programelor de licență și master profesional.
  • Gestionarea programelor de formare didactică de către facultățile de specialitate –
    Cadrele universitare susțin că organizarea programelor de formare didactică ar trebui să fie în sarcina facultăților de matematică, nu a altor structuri administrative din universități. Finanțarea să fie distribuită în funcție de ponderea disciplinelor din planurile de învățământ, pentru a asigura o pregătire riguroasă, mai susțin aceștia.
  • Facultățile cer și asigurarea unui fond de burse adecvat pentru studenții programelor de dublă specializare și masterat didactic. Reprezentanții profesorilor din universitar de la Matematică și Informatică atrag atenția că bursele pentru aceste programe trebuie menținute la nivelul prevăzut în Legea 199/2023, art. 107, alin. (3), fără a afecta numărul și cuantumul burselor pentru ceilalți studenți.

Memoriul adresat ministrului Educației este semnat de reprezentanții a opt facultăți de matematică și informatică din România, membre ale Consorțiului Universitaria. Printre semnatari se numără Răzvan Lițcanu, decanul Facultății de Matematică de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, alături de Dumitrel Ghiba, directorul Departamentului de Matematică, și Marius Apetrii, prodecan al aceleiași facultăți. De la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca au semnat Marcel Șerban, decanul Facultății de Matematică și Informatică, și Andrei Mărcuș, directorul Departamentului de Matematică. Din partea Universității din București, semnatari sunt Cătălin Gherghe, decanul Facultății de Matematică și Informatică, și Ionel Popescu, directorul Departamentului de Matematică.

Universitatea din Craiova este reprezentată prin Ionel Rovența, director al Departamentului de Matematică, iar de la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați a semnat Monica Aprodu, membră a Consiliului Departamentului de Matematică și Informatică. De la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, documentul este susținut de Florin Sofonea, decanul Facultății de Științe, și Mugur Acu, directorul Departamentului de Matematică și Informatică. Universitatea „Ovidius” din Constanța este reprezentată prin Maria-Gabriela Badea, prodecan al Facultății de Matematică și Informatică, și George Cîrlig, prodecan al aceleiași facultăți. De la Universitatea de Vest din Timișoara, printre semnatari se numără Bogdan Sasu, director al Departamentului de Matematică.

DOCUMENT Memoriul celor opt Facultăți de Matematică (și Informatică) către ministrul Educației și Cercetării (MEC), Daniel David (sursa):

4 comments
  1. Pai puteau să ceară dubla specializare Matematica și Latină sau Limba romana!! Asta pentru ca tot au cerut dubla specializare… matematică biologie!! Cum sa „tocească ” geniile matematici zoologie, anatomia plantelor…etc😉🤣🤣🤣!?

  2. băi fraților de când unul cu matematică să predea biologie la liceu sau Școala Generală de când până când chestia asta faceți Vă șapte specializări ăla cu matematică să predea de la limba română la istorie geografie muzică și desen

  3. Interesant ca n-au cerut si dubla specializare cu Informatica in fata.
    Ca doar sunt facultăți de Mate-Info, nu-i așa?

    De fapt, legea noua putea veni cu o flexibilitate ca la americani: specializare principală si specializare secundara (major + minor). Dar asta ar însemna flexibilizarea programelor Universităților. NU prea-s in stare de așa ceva, având in vedere ca mai toate-s înghețate in momentul 2012, dovedit prin veșnicia rectorilor acestora.

    De fapt, permanentă acelorași echipe la conducere arată cât de grava este situația invatamatului superior, dar nimeni nu vrea sa pună degetul pe rana.
    Permanentă echipelor de conducere echivalează cu inabilitatea de atragere a fondurilor pentru cercetare, incapacitatea afirmării unor domenii in zona de cercetare/inovare, imposibilitatea de a avansa chiar si in clasificări mai puțin pretențioase. Nu s-a întâmplat nimic bun, timp de 13 ani, cu aceste conduceri. De ce credem ca s-ar putea întâmplă in viitor?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studenții îi cer ministrului Deca și premierului Ciucă o procedură de constatare a plagiatelor „realmente funcțională”, cu restabilirea CNATDCU în poziția de for care analizează plângerile. Amendamentele cerute de ANOSR la proiectul Legilor Deca

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) cere oficial Ministerului Educației, Guvernului și Parlamentului să modifice procedura de constatare a plagiatelor, în proiectele legilor Deca, „astfel încât aceasta să…
Vezi articolul

Educația să fie inclusă ca domeniu prioritar în Strategia națională de apărare a țării în viitorul mandat de președinte – propunere a Alianței organizațiilor studențești pentru candidații la președinție / Toate legile pe cale de promulgare să fie transmise spre reexaminare dacă nu respectă transparența decizională, mai cere organizația

Includerea Educației ca domeniu prioritar de dezvoltare și acțiune în Strategia națională de apărare a țării, în mandatul viitorului președinte al României, precum și măsuri dure pentru respectarea transparenței decizionale…
Vezi articolul

OFICIAL Profesorii care vor preda la clasele primare vor avea în formarea inițială – nivel licență 25 de examene și 18 colocvii, 15% practică pedagogică și doar o oră de pedagogie digitală pe săptămână în penultimul semestru

Ordinul cu metodologia privind înființarea și organizarea programului de studii universitare de licență „Pedagogia învățământului primar” a fost publicat în Monitorul Oficial. Viitorii învățători vor studia materii precum Educaţie ŞTIAM (ştiinţe,…
Vezi articolul

Facultățile vor primi o instrucțiune de la Ministerul Educației să treacă activitatea în online, din 25 octombrie până pe 5 noiembrie – decizia Comitetului pentru Situații de Urgență

Ministerul Educației urmează să trimită instituțiilor de învățământ superior o instrucțiune prin care se va recomanda trecerea în sistem online a tuturor activităților în perioada 25.10.2021 – 05.11.2021, potrivit deciziei…
Vezi articolul