ULTIMA ORĂ Ministrul Educației și Cercetării anunță că a început evaluarea tuturor institutelor de cercetare și a unităților de cercetare-dezvoltare-inovare din sistemul național: Am început o evaluare, care va duce apoi la reorganizarea arhitecturii / Între timp, accentuăm distribuirea fondurilor prin competiție

3.780 de vizualizări
Foto: Facebook.com/ Conferința VREM
Ministrul Educației și Cercetării anunță că a început evaluarea tuturor institutelor de cercetare și a unităților de cercetare-dezvoltare-inovare din sistemul național. „Am solicitat Autorității Naționale pentru Cercetare din subordinea Ministerul Educației și Cercetării să demareze procesul de evaluare a tuturor unităților CDI din sistemul național. Așadar, am început o evaluare, care va duce apoi la reorganizarea arhitecturii și mecanismelor fundamentale ale sistemului național de CDI”, spune ministrul Daniel David.

Evaluarea institutelor de cercetare a început în urmă cu o zi, pe 2 iunie 2025. Autoritatea Națională pentru Cercetare de la Minister a anunțat într-un comunicat publicat pe 30 mai 2025 că „lansează începând cu data de 2 iunie 2025 procesul de evaluare a performanței pentru integrarea activității de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică a organizațiilor de cercetare din sistemul național de cercetare, dezvoltare și inovare, în conformitate cu prevederile HG nr. 138/2024”.

Anunțul integral publicat de Ministerul Educației și Cercetării:

„Ministerul Educației și Cercetării a demarat evaluarea tuturor unităților de cercetare-dezvoltare-inovare din sistemul național

Dragi colegi,

Cu ocazia noului start politic, văd în spațiul public discuții importante legate de sistemul național de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI). Le urmăresc cât îmi permite timpul și, chiar dacă pe alocuri unele detalii nu sunt chiar exacte, discuția este importantă și arată interesul specialiștilor și societății față de CDI.

În calitate de ministru – care, și din punct de vedere profesional, cred că am o înțelegere foarte bună a cercetării științifice – abordez lucrurile serios și sistematic. În Raportul QX (https://www.edu.ro/raportQX) există un diagnostic transparent al sistemului de CDI și propuneri clare de reformă, care vin în întâmpinarea multor îngrijorări pe care le văd în spațiul public. Fără a relua aici detaliat concluziile Raportul QX, deoarece poate fi analizat de oricine este interesat, spun doar în sinteză, așa cum observă, de altfel, și evaluatorii internaționali, că sistemul nostru de CDI suferă de fragmentare (în prea multe unități de CDI, unele prea mici, fără o bună coordonare între ele), de o resursă umană insuficientă (avem cei mai puțini cercetători din țările Uniunii Europene) și, pe alocuri, cu un „mindset” insuficient de competitiv, și de subfinanțare cronică și impredictibilă, ceea ce îi afectează performanța. Fiind la nivel de viziune, țintind arhitectura și mecanismele fundamentale, evident că nu acoperă toate aspectele concrete sau întrebările posibile, dar dacă normalizăm arhitectura și aceste mecanisme fundamentale, multe soluții concrete vor veni de aici, iar pe restul le implementăm ușor într-un astfel de cadru sănătos. Așadar, așa cum am spus, urmăresc cu atenție discuțiile mai vizibile din spațiul public, deoarece multe pot fi inputuri bune la momentul operaționalizării viziunii prezentate în Raportul QX.

Revenind la abordarea riguroasă și serioasă, vă semnalez tuturor – actorilor din sistemul național de CDI și societății – că am solicitat Autorității Naționale pentru Cercetare din subordinea Ministerul Educației și Cercetării să demareze procesul de evaluare a tuturor unităților CDI din sistemul național (https://www.research.gov.ro/autoritatea-nationala-pentru…/).

Așadar, am început o evaluare, care va duce apoi la reorganizarea arhitecturii și mecanismelor fundamentale ale sistemului național de CDI, arhitectură sănătoasă în care vom putea apoi implementa mecanisme specifice sănătoase (unele propuse deja în Raportul QX).

Între timp implementăm aspecte importante din Raportul QX, precum cele legate de accentuarea distribuirii fondurilor prin competiție (în raport cu alocările directe), încurajarea concentrărilor academice, atenție la derularea cât mai eficientă și transparentă a competițiilor aflate în derulare (ex. prin implicarea experților internaționali de top în proceduri transparente), optimizarea relației dintre etic și juridic (astfel încât juridicul să susțină etica, nu să o limiteze) etc.

Cu prețuire,

Prof. univ. dr. psih. Daniel David

Ministrul Educației și Cercetării

Membru al Academiei Române (m.c.) și al Academiei Europene”

Performanța institutelor din sistemul de cercetare este evaluată în baza unor norme stabilite la începutul anului 2024 printr-o hotărâre de guvern. Normele erau deja vehiculate încă din vara anului 2023, an în care a fost adoptată și legea privind integrarea voluntară a organizațiilor de cercetare, dezvoltare și inovare din România în spațiul European de Cercetare.

Reorganizarea în sistemul de cercetare, descrisă și în RaportuL QX prezentat de ministrul David, prevede plasarea organizațiilor de cercetare în 3 clase de performanță, în funcție de care este decisă soarta acestora. În domeniu au existat deja unele dispute sonore – vezi cazul Institutului de Istorie a Religiilor al Academiei Române, de la finalul anului trecut.

Amintim că fostul ministru USR al Economiei Claudiu Năsui, actual deputat, a publicat în urmă cu o zi o listă cu institutele de cercetare și centrele de cercetare din țară, fără a face nicio deosebire între ele, indicându-le indirect ca sursă de unde se pot tăia fonduri, în contextul negocierilor deschise de președintele Nicușor Dan pentru formarea viitorului Guvern și a discuțiilor cu privire la reducerea deficitului bugetar. Astăzi, 3 iunie 2025, după ce ministrul David a anunțat că a început ieri evaluarea institutelor de cercetare, Năsui susține că datorită mesajului lui cu lista institutelor de cercetare „finanțate din banii dumneavoastră” a început evaluarea acestor institute.

Citește și:
OPINIE Numitorul comun pentru un manelist condamnat și întregul sistem românesc de cercetare: eșecul unor elite de a gândi critic în momente critice
Fostul ministru USR al Economiei, Claudiu Năsui, susține că datorită mesajului lui cu lista institutelor de cercetare „finanțate din banii dumneavoastră” a început evaluarea acestor institute / Procedura era prevăzută de peste un an, a fost promovată luni de zile de ministrul David și a fost anunțată oficial pe 30 mai / USR: „cercetarea merită respect”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii din 10 clase primare ale unei școli din Timișoara petrec circa o oră pe zi pentru temele de acasă, iar subiectele în care se pot exprima liber îi motivează cel mai mult să lucreze cu plăcere / În ziua în care nu au teme, elevii au mulțumit că au fost „liberi” – studiu

Elevii își fac temele cu plăcere când e vorba de subiecte în care se pot exprima liber și în mod creativ și când gradul de dificultate al temelor este unul…
Vezi articolul

Argumentele științifice și evidențele educaționale prezentate de IȘE în răspunsul necenzurat, obținut de Edupedu.ro, îl contraziceau pe ministrul Daniel David și declarațiile sale referitoare la măsurile din Legea Bolojan. Cum a dispărut 80% din răspunsul cercetătorilor pentru presă la „peer review”-ul ministrului – ANALIZĂ

Cercetătorii Institutului de Științe ale Educației contraziceau, în analiza lor făcută la solicitarea Edupedu.ro, prin datele și studiile prezentate, prin argumentele științifice și evidențele raportate, declarațiile publice ale ministrului Daniel…
Vezi articolul

Primele 7 teme de cercetare pentru combaterea pandemiei aprobate de Ministerul Sănătății și la care cercetătorii pot intra în competiție, pe un buget total de 25 milioane de lei, au fost anunțate de Ministerul Educației

Ministerul Educației și Cercetării anunță că astăzi au fost aprobate de Ministerul Sănătății primele teme de cercetare propuse de cercetători, cu scopul combaterii epidemiei de SARS-COV-2, pentru care instituția pune…
Vezi articolul

Cum îmbunătățim alfabetizarea copiilor romi din România și a colegilor lor care provin din medii defavorizate socio-economic? Primele dovezi științifice care arată efecte de transfer – analiza cercetătorului Dacian Dolean VIDEO

Alfabetizarea copiilor romi din România și a colegilor lor care provin din medii defavorizate din punct de vedere socio-economic este de mult timp una dintre provocările cele mai mari ale…
Vezi articolul