Un leu investit în educația unei persoane care termină facultatea aduce la buget opt lei – studiu Deloitte pentru World Vision România / Fiecare nivel absolvit aproape dublează veniturile unei persoane

[jp_post_view]
Foto: Pixabay.com
Fiecare leu pe care statul român îl investește într-un ciclu complet de educație (de la nivel preșcolar la postuniversitar) generează opt lei sub formă de venit la buget din taxe, impozite și contribuții, potrivit unui studiu realizat de Deloitte România pentru Fundația World Vision România.

Studiul „Costul educației: investiție, randament, impact”, lansat marți, arată că investiția în educație generează încasări importante pentru stat, ca administrator al bugetelor publice, cu un impact considerabil pentru societate în ansamblul acesteia.

Potrivit sursei citate:

  • „statul cheltuiește în total circa 168.000 de lei, în medie, pentru fiecare persoană care absolvă un masterat, de la grădiniță până la acordarea diplomei. În același timp, statul încasează de la o astfel de persoană, pe toată durata vieții acesteia, aproape 1,45 de milioane de lei din contribuții, taxe și impozite. Cu alte cuvinte, la fiecare leu investit în educația unei persoane cu masterat, statul primește înapoi opt lei, echivalând cu un randament al investiției de 700%.”

În același timp, din cauza lipsei accesului la educație, statul cheltuiește, în medie, circa 90.000 de lei pentru un șomer cu studii primare, pe toată durata vieții acestuia, arată studiul. 

Potrivit raportului citat:

Contribuțiile persoanelor fizice la buget cresc odată cu nivelul de educație. O persoană cu studii primare contribuie în fiecare an la buget, în medie, cu maxim 10.363 de lei. Suma crește la maxim 20.517 lei pentru persoanele care au absolvit cel mult o școală profesională și ajunge la o valoare maximă de peste 40.000 de lei pentru cei cu studii universitare și postuniversitare.

Efectul educației asupra nivelului veniturilor persoanelor fizice: veniturile brute realizate de o persoană se dublează, în medie, cu fiecare nivel de învățământ finalizat. Prin urmare, un absolvent de liceu câștigă de două ori mai mult decât o persoană care a terminat doar școala generală, iar un absolvent de facultate câștigă dublu față de cineva care are doar o diplomă de bacalaureat. Această evoluție se păstrează indiferent de statutul profesional, fiind valabilă nu doar pentru salariați, ci și pentru agricultori și lucrătorii pe cont propriu în alte activități decât cele agricole. 

Studiul pe larg poate fi consultat aici

Potrivit Mihaelei Nabăr, director executiv al World Vision România, concluziile studiului sunt un argument pentru ca statul să „respecte legea și să aloce Educației cele 6 procente din PIB la care s-a obligat”:

  • „Din perspectiva cifrelor avansate de această cercetare – din câte știm, prima din România care încearcă să cuantifice în termeni financiari reali costurile și beneficiile educației pentru stat și pentru societate – concluziile pe care ar trebui să le tragem sunt clare. Educația este una dintre investițiile cele mai avantajoase pe care le poate face un stat, fapt demonstrat cu date în studiul pe care l-am realizat împreună cu Deloitte România. Este nevoie ca statul să respecte legea și să aloce Educației cele 6 procente din PIB la care s-a obligat. World Vision România, prin programele sale, adaugă resurse financiare la sumele pe care le investește statul, iar aceste sume au impact direct atât în calitatea educației, cât si în accesul la educație”, a concluzionat Mihaela Nabăr, director executiv al World Vision România. 

Studiul „Costul educației: investiție, randament, impact” a fost efectuat de Deloitte România la solicitarea Fundației World Vision, pe baza seturilor de datelor disponibile din surse publice (desk research).

Studiul a fost realizat pentru următoarele categorii de statut ocupațional: lucrător pe cont propriu în activități neagricole, agricultor, șomer, salariat conform, pentru următoarele niveluri de studii: primar/ISCED 0-1, secundar/ISCED 2-3, superior/ISCED 5-7. În prezentul studiu nu sunt prezentate informații referitoare la categoria ”Patroni” / ”Antreprenori” din cauza nivelului limitat de informații.


1 comment
  1. statul asta te jupoaie 50% din bruma de leafa, nu cheltuie nimic pt copii, burse de nimic, invatamant mai rau ca in africa, publicat articole aiurea,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Majorarea salariilor din Educație nu există în programul guvernului Ciolacu. În replică, Ligia Deca susține că „față de decembrie 2016, salariul brut al unui profesor s-a triplat” / Ministrul nu precizează că brutul a crescut mult mai rapid ca netul, în 2018, prin mutarea contribuțiilor angajatorului la angajat, sau că profesorii ar fi trebuit să aibă încă din ianuarie 2020 salariul primit abia în 2023

Ministrul Educației a declarat că salariul brut al unui profesor debutant s-a triplat, față de nivelul din decembrie 2016. Afirmația a fost făcută de Ligia Deca la audierile din Parlament,…
Vezi articolul

INFOGRAFIC Fetele de 15 ani tind să fie mai ambițioase decât băieții, dar să aibă comportamente mai puțin sănătoase și rezistență mai scăzută la stres – studiu internațional OCDE / Elevii tind să prefere anumite cariere în funcție de propriile competențe socio-emoționale

Elevii de zece ani raportează, de obicei, competențe sociale și emoționale superioare elevilor mai mari, anume cei în vârstă de 15 ani, iar fetele, mai ambițioase decât băieții, tind să…
Vezi articolul

Timpul de școală din România – sub media OCDE, vacanțele elevilor români – printre cele mai mari, în condițiile în care „vacanțele extinse exacerbează inegalitățile educaționale” / Rezultatele la matematică sunt mult sub medie, în pofida unui număr semnificativ de ore de predare – Raport privind organizarea anului școlar în diverse țări

România are și mai puține ore de predare, și mai puține săptămâni de predare într-un an școlar decât media țărilor Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), la care este…
Vezi articolul