Un manual de istorie locală a județului Dolj, propunere a unui consilier județean, fost inspector școlar județean

[jp_post_view]
Foto: Pixabay.com
Propunerea unui manual de istorie locală a venit în cadrul ședinței Consiliului Județean din partea consilierului Alexandru Gâdăr, fost inspector școlar județean. El spune că a fost inspirat de inițiativa din Maramureș, unde respectivul manual este deja folosit în școli, scrie Jurnalul Olteniei.

Inspirat de un manual de istorie locală din Maramureș, tipărit luna trecută și care a ajuns deja în școli și licee, fostul inspector școlar, actual consilier județean Alexandru Gâdăr a spus că ”există inclusiv la nivel european o recomandare pentru a se insista pe acest domeniu”.

Propunerea a fost făcută de consilier în ședința Consiliului Județean Dolj, iar președintele Consiliul a afirmat că ar sprijini ideea realizării manualului, dar necesită o cercetare amplă.

„Putem face un parteneriat direct cu o asociație a profesorilor de istorie, o structură, sau Inspectoratul cu muzeul. Trebuie să avem o sursă prin care să putem motiva persoanele care se vor ocupa de cercetare, să plătim acele cercetări. Este o chestiune bună, o carte de istorie locală sau istorie a Doljului și putem să o sprijinim”, a spus președintele CJ, Cosmin Vasile.

În Maramureș a fost tipărit primul manual de istorie locală

Pe 11 ianuarie, a fost tipărit manualul de istorie a Maramureșului și apoi urma să fie distribuit în toate colegiile și liceele din județ, în biblioteci și centrele de documentare și informare, scria Direct Maramureș.

„Proiectul Din istoria Maramureșului a prins contur după ce profesorii de istorie din județ au căutat soluții de a-i stimula pe elevi să cunoască istoria locală, de a cunoaște importanța documentelor istorice, iar pe de altă parte, de a-i implica în mod direct în realizarea de produse istorice, de a-și forma și consolida deprinderi de muncă intelectuală și prin studiul istoriei locale, punând astfel accentul pe caracterul aplicativ al istoriei” – informează Inspectoratul Școlar Județean Maramureș.

Pentru realizarea manualului mai multe instituții au colaborat, printre care Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Maramureș (director prof. dr. Viorel Rusu), Muzeul Maramureșean (manager dr. Mirela Barz), Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței (director executiv dr. Ioana Boca) din Sighetu Marmației, care au permis accesul la informații din patrimoniul muzeal.

„Manualul aduce în prim-plan sinele cultural și istoric al Maramureșului, reperele istorice care alcătuiesc discursul identitar local, prezentarea modului specific maramureșean de a fi, prin atitudine, fapte, religie, tradiţii, obiceiuri și valori. Totodată, cercetarea de către liceeni a istoriei Maramureşului, regiune cu numeroase minorităţi etnice şi confesionale, se validează și dintr-o mare nevoie de educaţie interculturală pentru cunoaşterea trecutului, prezentului şi, nu în ultimul rând, a viitorului populaţiei din acest spaţiu comun, care aparţine nu numai românilor şi religiei ortodoxe, ci în egală măsură maghiarilor, rutenilor (ucrainenilor), germanilor, evreilor etc. şi confesiunilor (greco- şi romano-catolică, reformată, mozaică etc.) împărtăşite de aceste etnii. În acest sens, pe lângă resursele în limba română de care dispunem, este necesară raportarea și la cele în limba maghiară, ucraineană şi în limba altor minorități naționale sau punctele de vedere ale reprezentanţilor acestor comunităţi. Mai mult, o atenţie deosebită trebuie acordată şi comunităţii evreieşti care, azi, are un număr foarte mic de membri, dar care a avut o contribuţie importantă la viaţa pe întreg teritoriul Maramureşului”, mai spune Inspectoratul școlar județean.

Cum sunt structurate lecțiile în manualul de istorie locală a Maramureșului

Lecțiile propuse sunt structurate astfel: termeni-cheie, prezentarea conținutului propriu-zis de idei și cele mai importante contribuții cu privire la tema propusă, numeroase fotografii, surse istorice, hărți, dicționare și studii de caz, care îi ajută pe elevi în formarea și dezvoltarea competențelor prevăzute de programa școlară, aplicații gândite atât pentru fixarea principalelor achiziții ale lecțiilor, cât și pentru evaluare și autoevaluare.

Activitățile de învățare de la sfârșitul lecțiilor vizează capacitatea elevilor de a investiga, selecta, analiza și sintetiza informațiile istorice, de a stabili conexiuni între evenimente și personalități, de a participa la proiecte individuale și/sau de echipă; ele au un rol orientativ și vor fi adaptate de profesor în funcție de particularitățile grupului de elevi, mai transmite ISJ Maramureș.

Manualul de istorie locală a Maramureșului a fost avizat de ministerul Educației și a fost realizat în parteneriat cu Consiliul Județean Maramureș, în anul școlar 2020-2021.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Șefă de promoție a Facultății de Drept a Universității Sorbona, Anca Maria Nechita din Medgidia: Studenții din Franța nu se concentrează pe memoratul articolelor din codurile civil și penal, pe care le pot accesa la un click distanță, ci pe aprofundarea cazurilor, a informației și pe reflectare și gândire proprie asupra spețelor

Anca Maria Nechita este absolventă a Liceului Teoretic ”Nicolae Bălcescu” din Medgidia, a absolvit Bacalaureatul în 2020 cu nota 10 și a ajuns șefă de promoție la Facultatea de Drept…
Vezi articolul

Mircea Miclea: Un profesor excelent vede că este un salariu prost, este inundat de birocrație și totuși el este total diferit. Predarea excelentă e ca un act de iubire. Nu mai ai argumente de ce să o faci, dar o faci și asta te diferențiază

„Un profesor excelent se definește prin contrapoziție. Vede cum e lumea, că este un salariu foarte prost, este inundat de birocrație și totuși el este total diferit. Cred că o…
Vezi articolul