Ungaria este singurul stat membru al UE unde libertatea academică este încălcată structural – raport pentru Parlamentul European

[jp_post_view]
Foto: © Svershinsky | Dreamstime.com
Situaţia privind libertatea academică este semnificativ mai proastă în Ungaria decât în ​​celelalte state membre UE, rezultă dintr-un studiu recent elaborat la solicitarea Parlamentului European (PE), care urma să fie prezentat luni în Comisia de cultură și educație a PE, potrivit publicației Nepszava din Ungaria, preluată de Rador.

În cadrul studiului, cercetătorii Universităţii din Oslo subliniază: Deşi libertatea academică este ameninţată în toate ţările Uniunii Europene, Ungaria este singura ţară unde această libertate este încălcată structural. Specialiştii norvegieni au ajuns la această concluzie printr-o privire de ansamblu asupra dezbaterilor publice privind libertatea academică.

În opinia lor, discursul privind situaţia din Ungaria se concentrează în principal asupra cazurilor individuale de implicare directă a Guvernului, fără a acorda o atenție egală deteriorării generale și punerii în pericol a libertății academice.

  • Transferarea forțată a Universităţii Central Europene (CEU) la Viena, eliminarea studiilor de gen, privatizarea Universității de Teatru și Film sunt toate legate de schimbări legislative și de management care provoacă îngrijorare. Printre reformele frecvente și radicale care afectează învățământul superior, multe au avut un efect negativ asupra situației libertății academice, a limitat, de exemplu, autonomia instituţională, autoguvernarea şi rolul comunității academice în păstrarea libertății academice.

Toate acestea sunt agravate de faptul că climatul politic descurajează adesea oamenii de știință să cerceteze sau să exprime opinii care contrazic narațiunea Guvernului. Autocenzura și evitarea anumitor subiecte sunt generale în rândul cadrelor universitare, susţin autorii studiului, care se referă la un sondaj de opinie efectuat în Ungaria. Creșterea dependenței și a vulnerabilității i-a făcut pe oamenii de știință să fie precauți, mai ales că unele cercetări sunt însoțite de o campanie de discreditare a mass-mediei guvernamentale.

Studiul aminteşte ca exemplu de o listă publicată de ziarul ungar „Figyelő”, care a batjocorit şi oamenii de ştiinţă pentru că ar fi susținut rețeaua lui George Soros. Studiul mai menţionează că în Ungaria, în general, a devenit mai dificil să se obțină datele necesare cercetării din sectoarele controlate de Guvern, cum ar fi sănătatea sau penitenciarul.

Autorii studiului consideră drept îngrijorătoare şi schimbarea funcţionării universităţilor, în urma căreia instituţiile din învăţământ superior devin complet dependente de fundaţiile cu caracter de interes public în ceea ce priveşte autonomia instituţională, autoguvernarea, condiţiile de muncă şi financiare. Deşi aceste schimbări nu limitează libertatea academică pe hârtie, consiliile de administraţie ale universităţilor asigură prin membri partidului de guvernământ ai acestora prevalarea intereselor Guvernului în comunitatea didactică.

  • Cercetătorii Universităţii din Oslo au elaborat un raport de evaluare în toate cele 27 de ţări membre ale UE. Potrivit constatărilor, situația este cea mai gravă în Ungaria, dar libertatea academică este amenințată și în alte state membre UE de intervenții guvernamentale, politice sau de implicaţii în sectorul privat, respectiv de tentative de implicare.

Traducerea: Rozália Gănciulescu / Nepszava via Rador.

Foto: © Svershinsky | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Politicul pune presiune pe libertatea academică din România, atrage atenția un raport realizat pentru Parlamentul European, ce dă drept exemplu problema mandatelor rectorilor, cea a protejării plagiatorilor și subfinanțarea cercetării

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studenții îi cer ministrului Deca și premierului Ciucă o procedură de constatare a plagiatelor „realmente funcțională”, cu restabilirea CNATDCU în poziția de for care analizează plângerile. Amendamentele cerute de ANOSR la proiectul Legilor Deca

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) cere oficial Ministerului Educației, Guvernului și Parlamentului să modifice procedura de constatare a plagiatelor, în proiectele legilor Deca, „astfel încât aceasta să…
Vezi articolul

Studenții din România ar putea accesa împrumuturi prin Fondul European de Investiții – temă discutată la Luxemburg de ministrul Sorin Cîmpeanu cu vicepreședintele Băncii Europene de Investiții, Christian Thomsen

Posibilitățile accesării de către studenți a unor împrumuturi prin Fondul European de Investiții (FEI) au fost discutate de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, cu vicepreședintele Băncii Europene de Investiții, Christian Kettel…
Vezi articolul

Universitatea Cuza din Iași plănuiește proiecte comune cu Universitatea din Kazan, Rusia / Rectorul Tudorel Toader și alți profesori au participat la sesiuni organizate de ruși pe tema „Pregătirea profesorului-educator în secolul XXI”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) anunță că intenționează să încheie un parteneriat cu Universitatea Federală din Kazan, Rusia, pentru derularea de proiecte de cercetare comune și înființarea unui…
Vezi articolul