World Vision: Evaluarea golurilor de învățare, activitățile remediale și pregătirea profesorilor pentru aceștia, dar și educația parentală la sate – priorități pentru școală după decizia de redeschidere

1.866 de vizualizări
Copii cu tablete la scoală / Foto: World Vision Romania
Un program național de educație remedială, evaluarea pierderilor acumulate de elevi, pregătirea resurselor și a profesorilor în vederea orelor remediale, dar și programe de educație parentală în mediul rural sunt principalele priorități pe care le vede fundația World Vision, după decizia de redeschidere a școlilor, potrivit unui comunicat de presă.

Poziția World Vision, integral:

Patru priorități pentru educație după decizia de redeschidere a școlilor

Fundația World Vision România salută decizia autorităților de redeschidere a școlilor pentru elevii din țară. Organizația consideră că, în acest moment, pe lângă respectarea strictă a regulilor de siguranță în școli, următoarele măsuri trebuie luate de urgență:

1. Lansarea unui program național de educație remedială care să vizeze în special elevii din categoriile vulnerabile, cu precădere elevii din mediul rural care nu au avut acces la educație în ultimul an. De aproape un an de zile, ultimele două promoții de absolvenți ai ciclurilor gimnazial și liceal se confruntă cu incertitudini majore legate de examenele naționale, în contextul în care pregătirea elevilor a fost inegală, în funcție de posibilitățile materiale ale familiei, ale școlii și mai ales de mediul în care locuiesc. Toate nivelurile de învățământ au fost afectate. 

2. Evaluarea elevilor pentru a vedea lacunele acumulate și abordarea diferențiată, în funcție de nevoile specifice ale fiecărei comunități locale sau categorie de copii. Pierderile de învățare cele mai accentuate s-au înregistrat în cazul elevilor cu diferite dizabilități, la copiii din clasele mici (unde sistemul hibrid nu a reușit să înlocuiască școala în sistem clasic), precum și în cazul copiilor care învață la școli rurale din comunități sărace. Ca amploare, problema învățământului rural este presantă; în ultimul an școlar sunt înregistrați aproape 950.000 de copii în învățământul preuniversitar din mediul rural, excluzând școlile profesionale și de maiștri. 

Cu una dintre cele mai ridicate rate din Europa, abandonul școlar este o adevărată plagă a sistemului românesc de învățământ, afectând în mod disproporționat copiii din mediul rural. Performanțele școlare slabe și sărăcia, care face ca familiile să nu poată suporta costurile școlarizării (pentru rechizite, cărți, uneori chiar pentru masa de prânz sau haine), sunt principalele cauze ale abandonului școlar. 

World Vision România organizează programe de educație remedială în beneficiul elevilor din mediul rural care au nevoie de ajutor pentru a-și menține sau îmbunătăți rezultatele școlare. Eficiența acestui tip de program de pregătire este dovedită în practică: peste 88% dintre elevi din programele World Vision și-au îmbunătățit sau și-au menținut rezultatele școlare la același nivel. 

3. Pregătirea profesorilor, resurse educaționale și materiale de îndrumare pentru a ține ore de educație remedială 

Conform unui sondaj realizat de World Vision România în perioada decembrie 2020 – ianuarie 2021, 62% dintre cadrele didactice au declarat că au nevoie de soluții de adaptare a conținutului educațional din partea Ministerului Educației, până la finalul anului școlar. De asemenea, profesorii afirmă că este nevoie de implicarea părinților în procesul de învățare, astfel încât aceștia să înțeleagă importanța continuării procesului educațional în modalitatea și frecvența decise de autorități, asigurându-le în același timp copiilor condițiile necesare pentru a învăța acasă. 

4. Programe de educație parentală în mediul rural 

Conform studiilor realizate de World Vision România, circa 80% dintre copiii de vârstă școlară muncesc în gospodărie, iar 10% dintre copiii cu vârste între 15 și 18 ani nu merg la liceu pentru că lucrează cu ziua. Astfel, dacă în mediul urban familiile pot suplini cel puțin parțial resursele care acum lipsesc (căci pot accesa site-uri educaționale, inclusiv plătite, pot achiziționa materiale suplimentare de pregătire, iar părinții își pot aloca timp pentru a-i ajuta pe copii), în mediul rural avem în față perspectiva unei adevărate catastrofe, cu o rată-record a abandonului școlar.”

World Vision România susține extinderea la nivel național a unor programe de educație parentală. Programul Școala Părinților, curs acreditat de Ministerul Educației Naționale, prin care profesorii trebuie să se implice în învățământul gimnazial și în relația cu părinții, trebuie introdus într-un pachet integrat de servicii pentru părinți și copii, cu accent pe ciclul gimnazial. Pe lângă inițiativele prin care a ajutat peste 20.000 de copii și familiile acestora în perioada pandemiei, World Vision continuă în comunitățile rurale programul „Școala Părinților”, prin care adulții sunt însoțiți pas cu pas de consilieri, asistenți sociali și psihologi pentru a depăși situații dificile în creșterea și educarea copiilor.”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

În universități „ar trebui să fim incluzivi, deci trebuie să acceptăm mulți studenți. Nu-i voie să-i lași în afara educației, că după aceea alunecă în teorii conspiraționiste” – ministrul Daniel David / El susține acces general la studii de licență, după care „începi să te ocupi de specialitate de la nivel de masterat și doctorat”

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, s-a exprimat împotriva examenelor de admitere la universitate bazate pe cunoștințe de specialitate, el apelând în două rânduri, săptămâna trecută, la flexibilizarea programelor din…
Vezi articolul

BAC 2025. Profesoara Florina Rogalski: Subiectul al III-lea, chiar dacă este la alegere, are un grad de dificultate mare, prin complexitatea autorilor. Candidații trebuie să pună în dinamică relaţia dintre două personaje, e mai greu decât să caracterizezi un sigur personaj

Florina Rogalski, profesoară de Limba română la Școala Centrală din București, a declarat, referitor la proba de Limba română din cadrul examenului național de bacalaureat 2025, că „subiectul al III-lea, chiar…
Vezi articolul

La o săptămână după ce a început școala, Guvernul alocă bani pentru ca 159 de școli să aibă toalete în școală / Banii trebuie folosiți până la finalul anului, iar autoritățile locale trebuie să plătească din bugetul propriu pentru cheltuieli legate de branșamente

La o săptămână după ce a început un nou an școlar, Guvernul a alocat joi, 14 septembrie, prin Hotărâre de Guvern, 9.933 mii de lei pentru 97 de școli care…
Vezi articolul
Programa școlară

Elevii ar putea primi calificative de tip „admis” sau „respins” la disciplina modulară Educație pentru viață, la care vor studia peste 10 module, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar / Nu apare în document ce se întâmplă cu cei respinși

Elevii din clasele primare, gimnaziale și liceale ar putea primi calificative de tip „admis” sau „respins” la disciplina Educație pentru viață, care va fi predată modular, după cum apare în…
Vezi articolul