World Vision România: 95% dintre adolescenţii din mediul rural susţinuţi de fundaţie dau Bacalaureatul în 2025, în timp ce la nivel naţional aproape un sfert dintre elevii de clasa a XII-a nu s-au înscris la examen / Sprijinul constant şi personalizat, investiţia în cadrele didactice pot face diferenţa

102 vizualizări
Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com
În timp ce aproape un sfert dintre elevii care trebuiau să susțină Bacalaureatul în 2025 nu s-au înscris la examen, 95% dintre adolescenţii din mediul rural sprijiniţi de World Vision România au făcut acest pas, anunță organizația, printr-un comunicat de presă. Este nevoie de „consiliere psihopedagogică şi orientare profesională, sisteme eficiente de monitorizare şi prevenire a abandonului şcolar în liceu, susținere reală pentru cadrele didactice și programe integrate care includ și părinții” pentru creşterea ratei de participare şi promovare a Bacalaureatului, transmite World Vision.

World Vision România consideră că „rezultatele programului Vreau în clasa a 9-a sunt o dovadă clară că o abordare integrată, care include sprijin personalizat pentru elevi, formare şi implicare a profesorilor, precum şi parteneriat cu părinţii şi comunitatea, poate preveni abandonul şi creşte semnificativ şansele de reuşită la Bacalaureat”.

Măsuri propuse de World Vision România pentru combaterea abandonului şcolar în liceu şi creşterea ratei de participare şi promovare a Bacalaureatului sunt următoarele:

  • „Sisteme eficiente de monitorizare şi prevenire a abandonului şcolar în liceu, care să identifice din timp semnele de risc şi să activeze intervenţii personalizate;
  • Investiţii în servicii de consiliere psihopedagogică şi orientare profesională – care să sprijine motivaţia, sănătatea mintală şi alegerile de viitor ale elevilor;
  • Sprijin financiar şi social pentru elevii vulnerabili, pentru a reduce presiunea de a abandona şcoala în favoarea muncii;
  • Formarea continuă şi suport real pentru cadrele didactice, astfel încât acestea să îşi poată asuma responsabilitatea educaţională în mod activ, conştient şi adaptat fiecărui elev;
  • Programe integrate care includ şi părinţii, cu accent pe dezvoltarea unei relaţii de încredere între şcoală, elev şi familie – o componentă esenţială dovedită de eficienţa modelului aplicat de World Vision în mediul rural”.
Redăm integral comunicatul World Vision România:

În anul şcolar 2024-2025, aproape unul din patru elevi care au început în septembrie 2024 clasa a XII-a nu s-au înscris la examenul de Bacalaureat. În contrast, 95% dintre adolescenţii din mediul rural, sprijiniţi în programul „Vreau în clasa a 9-a”, derulat de World Vision România, au făcut acest pas. Rezultatul arată că sprijinul constant şi personalizat, investiţia în cadrele didactice şi în consiliere, poate face diferenţa, mai ales acolo unde abandonul şcolar este o realitate.

De ce reuşesc adolescenţii din program?

Programul „Vreau în clasa a 9-a” oferă un pachet educaţional complet, centrat pe nevoile specifice ale fiecărui elev şi implică activ toţi actorii din jurul acestuia: părinţi, profesori şi comunitate. Prin mentorat individual şi de grup, sprijin financiar, activităţi de dezvoltare personală şi orientare vocaţională, precum şi cursuri de specializare pentru cadrele didactice, programul creează un mediu propice pentru ca elevii să rămână motivaţi şi să poată face faţă provocărilor examenului.

Date relevante din program:

  • Din cei peste 1000 de elevi ai programului, 279 de elevi sunt în clasa a XII-a, iar 94,27% s-au înscris pentru examenul de Bacalaureat în 2025.
  • În majoritatea judeţelor acoperite (Cluj, Dolj, Iaşi, Vaslui, Bacău, Buzău, Vâlcea) rata de înscriere a fost de 100%.
  • Elevii au beneficiat de sprijin psihologic, mentorat, webinarii tematice pe sănătate mentală şi bunăstare emoţională, precum şi de implicarea activă a părinţilor şi profesorilor.
  • Pregătirea la materiile de bacalaureat şi evaluarea permanentă a progresului elevilor este o activitate permanentă pe toată durata celor 4 ani de liceu.

Context national: Un sfert dintre elevi de clasa a XII-a nu vor da Bacalaureatul

În acelaşi an, la nivel naţional, aproape un sfert dintre elevii care au început clasa a XII-a nu s-au înscris la examenul de Bacalaureat. Cauzele abandonului şcolar la clasa a XII-a sunt, de fapt, rezultatul lacunelor şi factorilor de risc cu care elevii se confruntă, an de an, până la finalizarea învatământului obligatoriu. Din rapoartele fundaţiei şi analiza realităţii fiecărui elev putem spune că abandonul nu este un fenomen care apare brusc si fără explicaţii în clasa a XII-a, ci este rezultatul unor cauze cumulate pe parcursul întregului traseu educaţional al elevilor:

  • Abandonul şcolar mascat, cauzat de lipsa unui sistem eficient de alertă timpurie pentru elevii cu risc de părăsire a şcolii;
  • Lacune mari în pregătirea pentru examene, mai ales la matematică şi limba română;
  • Lipsa sprijinului psihopedagogic adecvat şi a consilierii vocaţionale;
  • Nevoile socio-economice ale elevilor, care se traduc în absenteism şi demotivare;
  • Curriculum neadaptat realităţilor şi profilului elevilor;
  • Lipsa implicării constante şi structurale a părinţilor şi profesorilor în procesul educaţional;
  • Neîncrederea unor elevi în valoarea şi utilitatea examenului de Bacalaureat.

World Vision România consideră că rezultatele programului „Vreau în clasa a 9-a” sunt o dovadă clară că o abordare integrată, care include sprijin personalizat pentru elevi, formare şi implicare a profesorilor, precum şi parteneriat cu părinţii şi comunitatea, poate preveni abandonul şi creşte semnificativ şansele de reuşită la Bacalaureat.

Măsuri propuse de World Vision România pentru combaterea abandonului şcolar în liceu şi creşterea ratei de participare şi promovare a Bacalaureatului:

  • Sisteme eficiente de monitorizare şi prevenire a abandonului şcolar în liceu, care să identifice din timp semnele de risc şi să activeze intervenţii personalizate;
  • Investiţii în servicii de consiliere psihopedagogică şi orientare profesională – care să sprijine motivaţia, sănătatea mintală şi alegerile de viitor ale elevilor;
  • Sprijin financiar şi social pentru elevii vulnerabili, pentru a reduce presiunea de a abandona şcoala în favoarea muncii;
  • Formarea continuă şi suport real pentru cadrele didactice, astfel încât acestea să îşi poată asuma responsabilitatea educaţională în mod activ, conştient şi adaptat fiecărui elev;
  • Programe integrate care includ şi părinţii, cu accent pe dezvoltarea unei relaţii de încredere între şcoală, elev şi familie – o componentă esenţială dovedită de eficienţa modelului aplicat de World Vision în mediul rural.

”Rezultatele noastre arată că nu este o problemă de lipsă de voinţă a elevilor, ci o problemă sistemică, care necesită răspunsuri complexe şi integrate. Am demonstrat că, atunci când oferim sprijin adecvat şi lucrăm cu toţi cei implicaţi – elevi, profesori, părinţi – putem schimba parcursul educaţional al adolescenţilor, chiar şi în medii vulnerabile.

Din experienţa noastră, abandonul şcolar în liceu nu este o întâmplare, ci rezultatul unui cumul de factori: lipsa de motivaţie, lipsa resurselor, lipsa de încredere. Prin programul Vreau în clasa a 9-a, am reuşit să oferim o intervenţie completă, care porneşte de la nevoile reale ale fiecărui copil. Ca organizaţie care investeşte de 35 de ani în ecosistemul educaţional din mediul rural, ştim că este nevoie de mult mai mult decât manuale şi prezenţă la ore – este nevoie de un sistem în care elevul să fie văzut, ascultat şi sprijinit constant.

Totodată, credem cu tărie că profesorul trebuie să îşi asume rolul şi să conştientizeze importanţa pe care activitatea sa o are asupra vieţii fiecărui copil”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

După vacanța de Paște, elevii din clasele terminale să vină la școală în efectiv complet și în scenariul roșu; elevii din școlile speciale să facă doar cursuri față în față – solicitările ministrului Educației la Comitetul de revenire la normalitate

Elevii din clasele terminale să vină fizic la școală cu toată clasa, nu doar jumătate de efectiv cum este în prezent reglementarea, iar cei din școlile speciale să vină cu…
Vezi articolul

BAC 2025 Competențe digitale: proba are loc pe 5-7 februarie, candidații primesc subiectele la ora 13 / Peste 75 de puncte înseamnă „utilizator experimentat” / Rezultatele sunt afișate la liceu în două zile – DOCUMENT

Proba D pentru evaluarea competențelor digitale din cadrul examenului de bacalaureat din 2025 se va desfășura în perioada 5-7 februarie, potrivit unei proceduri a Ministerului Educației, transmisă inspectoratelor școlare pe…
Vezi articolul

Andy Varga, elevă în clasa a XII-a: Dacă nu v-ați mai da cu pumnii în piept (unii) despre ce părinți extraordinari sunteți, și ne-ați întreba și pe noi ce vrem cu adevărat, ați vedea că cei mai mulți vrem să susținem examenele

„Dacă nu v-ați mai da cu pumnii în piept (unii) despre ce părinți extraordinari sunteți, și ne-ați întreba și pe noi ce vrem cu adevărat, ați vedea că cei mai…
Vezi articolul