World Vision România: Noile planuri-cadru aduc autonomie, învățare practică și mai puțin stres academic, dar avem nevoie de profesori care ştiu să predea opţionalele noi cu empatie, dialog şi deschidere, iar școlile să fie sprijinite egal și în mediul rural

327 de vizualizări
Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com
Noile planuri-cadru pentru liceu aduc autonomie, învățare practică și mai puțin stres academic, afirmă tinerii din Consiliul Consultativ World Vision România, potrivit unui comunicat de presă. Reprezentanții organizației salută reforma Ministerului Educației și cer ca schimbările să fie explicate clar, aplicate echitabil în toate școlile și susținute de profesori pregătiți, care să predea cu „empatie, dialog şi deschidere”.

Tinerii din Consiliul Consultativ World Vision România văd noile planuri-cadru propuse de Ministerul Educației ca o oportunitate de descentralizare și de a se pune mai mult accentul pe învățarea practică, cu condiția ca implementarea să fie susținută concret în toate școlile: „Vedem direcţia ca fiind una bună, dar ştim din experienţă că multe lucruri bune rămân doar pe hârtie”, afirmă ei.

Aceștia consideră că schimbarea va reduce stresul academic pentru elevi: „Numărul de ore la materiile obligatorii a fost optimizat, astfel încât să existe mai mult spaţiu pentru dezvoltare personală şi opţionale. Asta poate reduce stresul şi poate îmbunătăţi capacitatea de concentrare a elevilor”, se arată în comunicat.

Redăm integral comunicatul World Vision România:

„Consiliul Consultativ al Copiilor din World Vision România: Ce câştigăm noi, elevii, din noile planuri-cadru

World Vision România salută lansarea noilor planuri-cadru pentru învăţământul liceal, o schimbare de paradigmă care poate transforma experienţa educaţională a copiilor şi adolescenţilor. Planurile propuse de Ministerul Educaţiei şi Cercetării deschid spaţiul pentru mai multă participare a copilului şi descentralizare, punând în centrul educaţiei dezvoltarea elevului ca întreg: academic, social, emoţional şi civic.

Includerea opţiunii de pilotare strategică este un pas semnificativ către descentralizarea curriculară. Ea reprezintă o formă de echilibru şi echitate: o variantă standard alături de o variantă pilot, care susţine iniţiativa şi inovaţia.

Planurile-cadru nu sunt perfecte, însă reprezintă un pas important în schimbarea paradigmei. Facem apel ca eforturile să se concentreze acum pe următorul pas: dezvoltarea programelor şcolare şi a curriculumului.

Redăm mai jos poziţia Consiliul Consultativ al Copiilor din World Vision România

Ce câştigăm noi, elevii, din noile planuri-cadru

1. Participarea la luarea deciziilor şi adaptarea la nevoile reale

Pentru prima dată, elevii pot alege o disciplină pe care personal vor să o studieze, iar şcolile pot decide ce materii să includă în oferta educaţională. Este o oportunitate reală de autonomie şi personalizare, precum şi pentru participarea copilului la luarea deciziilor. Elevul chiar poate specializa într-o anumită direcţie, poate să îşi urmărească interesul adaptat nevoilor lui.

«Planurile-cadru dau pentru prima dată libertatea elevului de a-şi alege o disciplină pe care personal vrea să o studieze. Creşte autonomia instituţiei de învăţământ de a se specializa pe o anumită direcţie, iar asta poate elimina mentalitatea colegiilor de top care excelează în toate domeniile.»

        2. Posibilitatea de a învăţa practic, nu doar teoretic

Planurile pun accent pe învăţare activă: proiecte, colaborare, aplicaţii reale. Unele discipline se vor preda integrat (de exemplu, ştiinţe, comunicare, arte), ceea ce le face mai relevante şi mai bine ancorate în viaţa reală.

«Îmi place încercarea de a aduce ceva nou şi mai adaptat la realitate. Faptul că se introduc educaţia juridică şi gândirea critică mi se pare un pas foarte bun. Chiar avem nevoie de aşa ceva – să înţelegem cum funcţionează lumea.»

        3. Reducerea presiunii academice şi echilibru mai bun

Numărul de ore la materiile obligatorii a fost optimizat, astfel încât să existe mai mult spaţiu pentru dezvoltare personală şi opţionale. Asta poate reduce stresul şi poate îmbunătăţi capacitatea de concentrare a elevilor.

«Consider că o astfel de schimbare poate fi în favoarea adolescentului, stresul academic fiind mai scăzut. Astfel, elevul are o mai mare uşurinţă în a înţelege clar materia.»

 Se acordă mai mult loc disciplinelor de dezvoltare personală, consiliere, arte şi sport, dar şi opţionalelor care pot fi relevante pentru viaţa de zi cu zi – de la gândire critică la dezbatere.

«Opţionalele propuse pot fi prezentate cu informaţii utile în viaţa de zi cu zi – ceea ce chiar stârneşte interesul tinerilor.»

        4. O şansă pentru schimbare reală în stilul de predare

Această reformă poate influenţa şi stilul de predare al profesorilor. Dacă şcolile vor profita de noua libertate, dar vor fi şi responsabili, putem avea un sistem mai apropiat de nevoile reale ale elevilor.

«Per total, sunt de acord cu forma planurilor-cadru. O astfel de schimbare poate modifica profund stilul de învăţare al elevilor şi de predare al profesorilor.»

        5. O cultură generală solidă, indiferent de profilul ales 

Un alt aspect pozitiv pe care îl remarcăm este faptul că Geografia şi Istoria rămân în trunchiul comun pe toată durata liceului, inclusiv în clasele a XI-a şi a XII-a. Mulţi dintre noi am fost îngrijoraţi când auzeam că aceste materii ar putea fi scoase, pentru că Geografia şi Istoria ne ajută să înţelegem mai bine lumea în care trăim.

«Ne bucurăm că vocea noastră a fost ascultată şi că Ministerul Educaţiei a ţinut cont de opiniile noastre în această privinţă.»

Ce ne dorim mai clar, pentru ca această reformă să conteze cu adevărat pentru noi

Vedem direcţia ca fiind una bună, dar ştim din experienţă că multe lucruri bune rămân doar pe hârtie. Dacă vrem o schimbare reală, avem nevoie de:

  •  Explicaţii clare pentru toate schimbările – ca să înţelegem ce învăţăm, de ce şi cum ne ajută. Uneori, limbajul oficial este prea complicat sau tehnic.
  • Profesori care ştiu să predea opţionalele noi – sănătate mintală, educaţie pentru relaţii sau antreprenoriat nu pot fi ore ţinute ‘din manual’, ci cu empatie, dialog şi deschidere. ‘Educaţia pentru viaţă nu poate fi făcută fără profesori care să ne asculte şi să fie acolo pentru noi.’
  • Şcoli sprijinite egal, indiferent unde sunt – altfel, reforma va funcţiona doar în liceele din oraşe mari. Vrem ca şi liceele din mediul rural sau din zone defavorizate să aibă acces la resurse, profesori şi consiliere.
  • ‘La oraş mai găseşti profesori pentru opţionale. La sat, de multe ori, nu se fac nici materiile de bază. Asta trebuie să se schimbe.’
  •  Adevărată consultare a elevilor, nu doar bifă formală – vrem să fim parte din decizii.
  •  ‘Vrem să alegem opţionalele care contează pentru noi, nu doar ce se poate face uşor sau ce se predă deja.’
  • Colaborare pentru o comunicare clară, pe limba noastră

Elevii Consiliului Consultativ propun Ministerului Educaţiei şi Cercetării să lucreze împreună pentru o informare corectă a tuturor elevilor, într-un limbaj accesibil, cu mesaje clare despre schimbările generate de aceste planuri-cadru.

        Ce propunem mai departe

Pentru ca aceste câştiguri să devină reale, nu doar teoretice, propunem:

  • Consultarea reală a elevilor în alegerea opţionalelor;
  • Formarea profesorilor pentru noile materii şi metode de predare;
  • Monitorizarea aplicării planurilor în toate liceele, indiferent de localizare;
  • Promovarea exemplelor de bună practică din şcoli care reuşesc să facă această reformă «vie»”.

Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. Dacă e opțional, nu e parte permanentă a catedrei și nu sunt permise orice număr de opționale in catedră. Nu vor exista titulari pe catedre de opțional, nu va exista nicio coerență, un an există, la anul nu. La final de ciclu, va fi vraiște.
    Ca să nu mai spunem că toate aceste discipline vor fi evaluate (nu sunt acolo pentru distracție), și dacă până acum era mare gălăgie că nu le trebuie atâtea discipline separate, că la ce le folosesc în viață etc… sunt convins că acum se vor auzi greierii, cum zic americanii.

  2. Ce au câștigat? Nimic.
    Sau… au câștigat ceva: dreptul la mediocritate. Dar atunci când majoritatea vor fi mediocri, va fi mai ușor, probabil. Nu se știe ce.

    Lumea-i cu susul in jos, ceea ce sugerează clar si direcția in care se îndreaptă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like