Regulile de comasare a școlilor din România, puse în dezbatere din biroul ministerului. Școlile, obligate să refacă toate clasele cu numărul mediu de elevi prevăzut de legea Bolojan și până pe 8 august să trimită noile configurații / Bonus: școlile care primesc structuri vor avea inspecție ARACIP în anul școlar 2025-2026

[jp_post_view]
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Modul în care vor fi reorganizate școlile de stat începând cu anul școlar 2025–2026, ca urmare a prevederilor Legii nr. 141/2025 privind măsurile fiscal-bugetare, au fost puse în dezbatere de Ministerul Educației și Cercetării luni noaptea, 28 iulie 2025, la ora 21:45. Documentul comprimă toate etapele tradiționale de constituire a claselor, de regulă întinse pe o perioadă de câteva luni, într-o perioadă scurtă, cu termene limită în luna august 2025.

Reamintim, printre puținele date de impact exprimate de autorități în această perioadă este declarația ministrului Daniel David că 900 de directori vor fi dați afară din funcții prin comasarea școlilor în unități mai mari cu personalitate juridică: „Ei nu rămân pe drumuri, că sunt profesori și se întorc la predare”, potrivit oficialului.

Noile criterii prevăd că o unitate de învățământ de stat poate funcționa cu personalitate juridică doar dacă îndeplinește una dintre următoarele condiții minime de efectiv:

  • 500 de elevi
  • 500 de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari
  • 250 de preșcolari și/sau antepreșcolari
  • 200 de antepreșcolari
  • 300 de elevi pentru învățământul postliceal
  • 50 de elevi sau 50 de elevi/preșcolari pentru învățământul special

Sunt prevăzute mai multe excepții, care există în legea actuală și se aplică în continuare:

  • în UAT-urile unde nu există suficienți copii, se poate organiza o singură unitate cu personalitate juridică
  • liceele vocaționale cu profil pedagogic, artistic sau sportiv pot funcționa cu efective mai mici
  • școlile teologice (la cererea cultelor) și cele speciale (la cererea părinților) pot funcționa sub prag
  • școlile din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională pot funcționa sub prag
  • autoritățile locale pot decide desființarea unor structuri fără personalitate juridică, cu avizul inspectoratului
  • copiii din zone izolate au dreptul la orar adaptat pentru a ajunge la școală
  • în UAT-urile unde funcționează mai multe școli cu predare în limba română sau a minorităților, cel puțin una pentru fiecare limbă va avea personalitate juridică, chiar cu efective mai mici
  • școlile unice de gimnaziu sau liceu dintr-o localitate au dreptul să funcționeze indiferent de numărul de elevi
Ce prevede Procedura privind reorganizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat şi constituirea formaţiunilor de studiu în învăţământul preuniversitar de stat, în anul şcolar 2025 – 2026, ca urmare a măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare

La nivelul fiecărui inspectorat şcolar se desemnează, prin decizie a inspectorului şcolar general, o comisie pentru verificarea constituirii formaţiunilor de studiu la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, cu respectarea prevederilor art. 23 din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

Inspectoratele școlare au responsabilitatea de a identifica școlile care nu mai îndeplinesc criteriile legale pentru a funcționa cu personalitate juridică, adică în cazul școlilor au mai puțin de 500 de elevi, de exemplu, și de a propune reorganizarea acestora.

Analiza trebuie să țină cont inclusiv de efectivele de elevi prevăzute în planul de școlarizare și de reorganizările deja aprobate anterior, dar care își pierd valabilitatea. Până pe 8 august 2025, inspectoratele, împreună cu autoritățile locale, trebuie să stabilească lista completă a școlilor ce urmează să fie reorganizate și să transmită documentația necesară către ARACIP și Minister.

„Lista unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică propuse pentru reorganizare, însoţită de o notă de fundamentare a modului în care au fost puse în aplicare prevederile art. 16 coroborate cu prevederile art. 23 alin. (13), lit. a) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de documentaţia specifică procesului de reorganizare, se transmite de inspectoratele şcolare la ARACIP şi, spre informare, Ministerului Educaţiei şi Cercetării, până la data de 8 august 2025”, potrivit procedurii.

Un element esențial este că se permite reorganizarea și a școlilor care au doar componente autorizate provizoriu, nu neapărat acreditate. De asemenea, după reorganizare, școlile nu mai sunt obligate să păstreze în structură cel puțin o componentă acreditată, ceea ce reprezintă o derogare semnificativă față de metodologia anterioară.

„Prin derogare de la prevederile Metodologiei aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6799/2023, pentru anul şcolar 2025-2026, la finalizarea procesului de reorganizare conform prezentei Proceduri, unităţile de învăţământ preuniversitar de stat nu sunt condiţionate de mai rămâne în structura lor cu cel puţin o componentă organizatorică acreditată de tipul nivel, calificare profesională/specializare sau program de studiu”, se mai arată în documentul pus în consultare.

În caz de neînțelegeri între inspectorate și autoritățile locale, Ministerul Educației și Cercetării va decide peste capul acestora asupra formei finale a reorganizării.

Deciziile ARACIP cu noile școli sunt transmise până pe 13 august, iar ordinele de reorganizare trebuie comunicate autorităților locale cel târziu pe 25 august. Acestea modifică apoi hotărârile privind rețeaua școlară, fără a mai fi necesar un nou aviz conform din partea inspectoratului, potrivit textului publicat în transparență.

Pe baza acestor modificări, inspectoratele vor actualiza datele în sistemul informatic național SIIIR.

În paralel, trebuie asigurată încadrarea personalului didactic în noile structuri, iar inspectoratele au atribuții clare privind transferul de personal, patrimoniu și arhivă. Se prevede inclusiv verificarea casării sigiliilor și radierii fiscale pentru unitățile care își pierd personalitatea juridică.

Unitățile rezultate în urma reorganizării sunt obligate să se supună unei evaluări ARACIP în termen de maximum un an.

În ceea ce privește constituirea claselor, fiecare școală trebuie să respecte strict prevederile legale privind numărul mediu de elevi per formațiune. Se admite cel mult o excepție per profil și an de studiu în fiecare unitate, dacă este justificată.

Inspectoratele vor forma comisii speciale care să verifice dacă toate formațiunile de studiu respectă legea, iar abaterile trebuie corectate imediat, inclusiv prin blocarea planului de școlarizare în sistemul informatic.


4 comments
  1. O decizie extrem de precis formulată!
    Rămânem în așteptare pentru cea similară referitoare la UAT-uri, domnule premier!

    1. Ești pe dinafară. Umberto Eco vorbea despre „invazia imbecililor”: „Internetul l-a promovat pe idiotul satului.” Habarnist, își dă cu părerea despre orice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Niciun candidat nu a promovat bacalaureatul în peste 50 de licee. Numărul școlilor fără promovați la Bac s-a dublat în ultimii 4 ani. Din 2020 și până în prezent, PNL a condus Ministerul Educației, cu miniștrii impuși de Klaus Iohannis

În peste 50 de licee, niciun candidat de la Bacalaureat 2023, sesiunea iunie-iulie, nu a promovat examenul, potrivit platformei bacplus.ro. Spre deosebire de anul trecut, numărul loc a crescut. Din 2020…
Vezi articolul

Generația Beta, copiii născuți între anii 2025 și 2039: Vor trăi într-o eră în care „inteligența artificială și automatizarea sunt complet integrate în viața de zi cu zi”. Mulți dintre acești copii vor trăi până în secolul al XXII-lea, potrivit sociologilor

Anul 2025 marchează începutul unei noi generații, Generația Beta. Cei născuți între 2025 și 2039 vor face parte din această generație, potrivit McCrindle.com. Specialistul în demografie Mark McCrindle și sociologul…
Vezi articolul
Invatatoare in fata elevilor la clasa, in scoala / Foto: Dreamstime.com

VIDEO Cu 10 zile înainte să înceapă școala, ministrul Educației nu știa câți elevi revin în bănci. Cîmpeanu: Am o problemă cu reținerea cifrelor, nu mă prea pricep la cifre și o să îmi permit să nu vă ofer acest răspuns acum

Întrebat de EduPedu.ro într-o conferință de presă de joi, 25 august, care este numărul elevilor care încep școala în România pe 5 septembrie, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat că…
Vezi articolul