Regulile de comasare a școlilor din România, puse în dezbatere din biroul ministerului. Școlile, obligate să refacă toate clasele cu numărul mediu de elevi prevăzut de legea Bolojan și până pe 8 august să trimită noile configurații / Bonus: școlile care primesc structuri vor avea inspecție ARACIP în anul școlar 2025-2026

42.508 vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Modul în care vor fi reorganizate școlile de stat începând cu anul școlar 2025–2026, ca urmare a prevederilor Legii nr. 141/2025 privind măsurile fiscal-bugetare, au fost puse în dezbatere de Ministerul Educației și Cercetării luni noaptea, 28 iulie 2025, la ora 21:45. Documentul comprimă toate etapele tradiționale de constituire a claselor, de regulă întinse pe o perioadă de câteva luni, într-o perioadă scurtă, cu termene limită în luna august 2025.

Reamintim, printre puținele date de impact exprimate de autorități în această perioadă este declarația ministrului Daniel David că 900 de directori vor fi dați afară din funcții prin comasarea școlilor în unități mai mari cu personalitate juridică: „Ei nu rămân pe drumuri, că sunt profesori și se întorc la predare”, potrivit oficialului.

Noile criterii prevăd că o unitate de învățământ de stat poate funcționa cu personalitate juridică doar dacă îndeplinește una dintre următoarele condiții minime de efectiv:

  • 500 de elevi
  • 500 de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari
  • 250 de preșcolari și/sau antepreșcolari
  • 200 de antepreșcolari
  • 300 de elevi pentru învățământul postliceal
  • 50 de elevi sau 50 de elevi/preșcolari pentru învățământul special

Sunt prevăzute mai multe excepții, care există în legea actuală și se aplică în continuare:

  • în UAT-urile unde nu există suficienți copii, se poate organiza o singură unitate cu personalitate juridică
  • liceele vocaționale cu profil pedagogic, artistic sau sportiv pot funcționa cu efective mai mici
  • școlile teologice (la cererea cultelor) și cele speciale (la cererea părinților) pot funcționa sub prag
  • școlile din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională pot funcționa sub prag
  • autoritățile locale pot decide desființarea unor structuri fără personalitate juridică, cu avizul inspectoratului
  • copiii din zone izolate au dreptul la orar adaptat pentru a ajunge la școală
  • în UAT-urile unde funcționează mai multe școli cu predare în limba română sau a minorităților, cel puțin una pentru fiecare limbă va avea personalitate juridică, chiar cu efective mai mici
  • școlile unice de gimnaziu sau liceu dintr-o localitate au dreptul să funcționeze indiferent de numărul de elevi
Ce prevede Procedura privind reorganizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat şi constituirea formaţiunilor de studiu în învăţământul preuniversitar de stat, în anul şcolar 2025 – 2026, ca urmare a măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare

La nivelul fiecărui inspectorat şcolar se desemnează, prin decizie a inspectorului şcolar general, o comisie pentru verificarea constituirii formaţiunilor de studiu la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, cu respectarea prevederilor art. 23 din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

Inspectoratele școlare au responsabilitatea de a identifica școlile care nu mai îndeplinesc criteriile legale pentru a funcționa cu personalitate juridică, adică în cazul școlilor au mai puțin de 500 de elevi, de exemplu, și de a propune reorganizarea acestora.

Analiza trebuie să țină cont inclusiv de efectivele de elevi prevăzute în planul de școlarizare și de reorganizările deja aprobate anterior, dar care își pierd valabilitatea. Până pe 8 august 2025, inspectoratele, împreună cu autoritățile locale, trebuie să stabilească lista completă a școlilor ce urmează să fie reorganizate și să transmită documentația necesară către ARACIP și Minister.

„Lista unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică propuse pentru reorganizare, însoţită de o notă de fundamentare a modului în care au fost puse în aplicare prevederile art. 16 coroborate cu prevederile art. 23 alin. (13), lit. a) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de documentaţia specifică procesului de reorganizare, se transmite de inspectoratele şcolare la ARACIP şi, spre informare, Ministerului Educaţiei şi Cercetării, până la data de 8 august 2025”, potrivit procedurii.

Un element esențial este că se permite reorganizarea și a școlilor care au doar componente autorizate provizoriu, nu neapărat acreditate. De asemenea, după reorganizare, școlile nu mai sunt obligate să păstreze în structură cel puțin o componentă acreditată, ceea ce reprezintă o derogare semnificativă față de metodologia anterioară.

„Prin derogare de la prevederile Metodologiei aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6799/2023, pentru anul şcolar 2025-2026, la finalizarea procesului de reorganizare conform prezentei Proceduri, unităţile de învăţământ preuniversitar de stat nu sunt condiţionate de mai rămâne în structura lor cu cel puţin o componentă organizatorică acreditată de tipul nivel, calificare profesională/specializare sau program de studiu”, se mai arată în documentul pus în consultare.

În caz de neînțelegeri între inspectorate și autoritățile locale, Ministerul Educației și Cercetării va decide peste capul acestora asupra formei finale a reorganizării.

Deciziile ARACIP cu noile școli sunt transmise până pe 13 august, iar ordinele de reorganizare trebuie comunicate autorităților locale cel târziu pe 25 august. Acestea modifică apoi hotărârile privind rețeaua școlară, fără a mai fi necesar un nou aviz conform din partea inspectoratului, potrivit textului publicat în transparență.

Pe baza acestor modificări, inspectoratele vor actualiza datele în sistemul informatic național SIIIR.

În paralel, trebuie asigurată încadrarea personalului didactic în noile structuri, iar inspectoratele au atribuții clare privind transferul de personal, patrimoniu și arhivă. Se prevede inclusiv verificarea casării sigiliilor și radierii fiscale pentru unitățile care își pierd personalitatea juridică.

Unitățile rezultate în urma reorganizării sunt obligate să se supună unei evaluări ARACIP în termen de maximum un an.

În ceea ce privește constituirea claselor, fiecare școală trebuie să respecte strict prevederile legale privind numărul mediu de elevi per formațiune. Se admite cel mult o excepție per profil și an de studiu în fiecare unitate, dacă este justificată.

Inspectoratele vor forma comisii speciale care să verifice dacă toate formațiunile de studiu respectă legea, iar abaterile trebuie corectate imediat, inclusiv prin blocarea planului de școlarizare în sistemul informatic.


4 comments
  1. O decizie extrem de precis formulată!
    Rămânem în așteptare pentru cea similară referitoare la UAT-uri, domnule premier!

    1. Ești pe dinafară. Umberto Eco vorbea despre „invazia imbecililor”: „Internetul l-a promovat pe idiotul satului.” Habarnist, își dă cu părerea despre orice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Oana Moraru, profesoară și fondator de școală: Nu puneți în mâna copiilor grupuri de Whatsapp, până la clasa a VI-a. Sunt și de la clasa a II-a și este cea mai mare toxicitate. Când am văzut că se întâmplă și la mine la școală, am dat părinților mesajul: sub nicio formă la această școală!

„Nu pe grupuri de Whatsapp până la clasa a VI-a, la 12 ani. Sunt și de la clasa a II-a și este cea mai mare toxicitate”, spune profesoara Oana Moraru,…
Vezi articolul

Ce pot face profesorii și angajații din sistemul de învățământ care au pierdut cardul pentru prima de carieră didactică sau profesională – procedura Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene

Profesorii și angajații din școli care au pierdut cardurile de carieră didactică și de carieră profesională, sau care au carduri nefuncționale sau emise cu date incorecte trebuie să contacteze compania…
Vezi articolul

Documentul prin care Consiliul Rectorilor și-a reafirmat joi sprijinul pentru Sorin Cîmpeanu, în scandalul plagiatului, a fost emis fără acordul mai multor rectori și în condițiile în care fostul ministru a revenit la conducerea organizației, după cum au semnalat membri CNR

Comunicatul transmis joi de Consiliul Național al Rectorilor (CNR), prin care acest for face scut în apărarea lui Sorin Cîmpeanu, în scandalul de plagiat, a fost emis în condițiile în…
Vezi articolul