A scăzut rata de participare a copiilor în învățământul preșcolar între 4 și 6 ani, în 2022 – raport al Ministerului Educației

1.556 de vizualizări
Înscrierea la grădiniță 2025
Foto: Freepik.com
Datele Ministerului Educației și Cercetării arată că în anul 2022 a scăzut rata de participare a copiilor în învățământul preșcolar de vârste între 4 și 6 ani, cu 2,4 puncte procentuale față de anul anterior. Raportul privind starea învățământului preuniversitar în 2023-2024 prezintă datele pe anul 2022, date comparate la nivel european. Astfel, față de anul 2021, rata de participare a copiilor la învățământul preșcolar pentru această categorie de vârstă a fost mai redusă față de anul anterior, coborând până la 79,1%, în condițiile în care ținta europeană pentru 2020 era 95%.

Pentru anul 2022 se înregistrează o scădere semnificativă a valorii indicatorului de participare la educația preșcolară a copiilor cu vârsta cuprinsă între 4 ani și vârsta oficială de înscriere în învățământul primar obligatoriu, cu 2,4 p.p., față de anul anterior, ajungând la 79,1% de la 81,5% în 2021, arată raportul privind starea învățământului 2023-2024, care citează date Eurostat.

Potrivit Eurostat, acest indicator de participare la educația preșcolară a avut ca țintă, pentru anul 2020, valoarea de 95%.

Media UE privind acest indicator a fost de 95,1% în 2022. Valorile cele mai crescute s-au înregistrat în Portugalia, Luxemburg și Franța (100%). Țările cu cele mai reduse valori ale indicatorului sunt Slovacia (84,5%), Bulgaria (83%) și România (79,1%).

Sursa: Raport privind starea învățământului 2023-2024

„În perioada 2014-2017, România a înregistrat o creșterea semnificativă a acestui indicator european, de la 86,4%, până la valoarea de 89,9%. Cel mai probabil, coborârea vârstei de debut școlar la 6 ani a determinat o implicare mai activă a părinților în înscrierea copiilor la grădiniță”, notează raportul.

De precizat, din septembrie 2023, grupa mijlocie la grădiniță este obligatorie prin legea Educației, adică exact de la vârsta de 4-5 ani.

Informații de context

Cel mai nou raport al Comisiei Europene privind educația timpurie pe continent, publicat în ianuarie 2025, arată că România înregistrează printre cele mai scăzute rate ale participării copiilor la învățământul preșcolar, în Europa, atât la nivel de creșă, cât și la nivel de grădiniță. Iar România reușește, în cazul grădiniței, un regres față de acum un deceniu, în condițiile în care, la nivel UE, ratele de participare au crescut pentru ambele categorii de copii, iar multe țări au depășit țintele de participare stabilite pentru anul 2030.

  • Cel puțin 45% dintre copiii cu vârste de până la 4 ani să participe la educație timpurie
  • Cel puțin 96% dintre copiii cu vârste între 3 ani și vârsta la care începe învățământul primar obligatoriu să meargă la grădiniță.

Există, în plus, și o recomandare la nivel UE privind timpul petrecut de copii în mediu educațional, la acest nivel: cel puțin 25 de ore pe săptămână. Nici în acest caz România nu atinge pragul minim european.

Citește și:

RAPORT România înregistrează printre cele mai mici rate de participare la învățământul preșcolar din Europa, departe de țintele UE / Doar 1 din 8 copii cu vârste de până în 3 ani merge la creșă / La grădiniță merg mai puțini copii decât acum un deceniu, pe când în Europa participarea crește

2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Gradația de merit 2024. Ce promiteau Klaus Iohannis și Ligia Deca în raportul România Educată și ce a pus, de fapt, în practică ministra Educației în prima „reformă” a gradației de merit, sporul de 25% pentru profesori

Pentru prima dată, în anul școlar 2024-2025 gradația de merit va fi acordată conform Legii 198/2023, adică a legii făcute pe baza proiectului România educată. Asta înseamnă că sporul de…
Vezi articolul

VIDEO Andrei Pleșu și „perplexitățile” sale despre ce se mai finanțează în cercetarea internațională și ce întrebări își pun cercetătorii. De la „de ce au zebrele dungi?” și dacă „zebrele sunt negre cu dungi albe sau albe cu dungi negre?”, până la „problemele de gender din mânăstirile grecești de secol IV”

Tendința ca cercetarea să fie finanțată doar pentru proiecte „de actualitate” sau care sunt „în trend” a fost abordată de scriitorul Andrei Pleșu în cadrul conferinței „Abisuri tematice – ce…
Vezi articolul

ANALIZĂ Sorin Cîmpeanu, al doilea ministru din guvernul Ciucă plecat din motive de integritate academică / Pe lângă cei doi, premierul Nicolae Ciucă și Sorin Grindeanu sunt și ei acuzați de plagiat, Lucian Bode și-a secretizat doctoratul

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a demisionat joi din funcție după acuzația adusă de jurnalista Emilia Șercan că și-a plagiat o operă științifică. Cîmpeanu fusese acuzat că a inclus în proiectele…
Vezi articolul