Alegerile și procesele electorale ca instrumente de predare la școală, ce combină matematica, citirea, studiile sociale – câteva soluții propuse de o specialistă din SUA

[jp_post_view]
instrumente de predare la scoala
Foto: © Dreamstime.com
Un subiect care de obicei riscă să producă dispute și tensiuni – alegerile – reprezintă, în cazul unei abordări precaute, o bună resursă de predare în școală, susține o expertă americană, Erica Silva, într-un articol publicat de site-ul de specialitate Edutopia. Aceasta afirmă că alegerile sunt genul de subiect care poate fi abordat interdisciplinar, pentru lecții de matematică, scriere și citire și/sau studii sociale.

Autoarea, care deține un doctorat în leadership educațional la University of Southern California și care oferă programe de mentorat pentru profesori, arată că procesele electorale pot fi folosite nu doar ca resursă pentru conținut didactic, ci și ca punct în jurul căruia să fie dezvoltate planuri de predare, în funcție de nevoile sociale și emoționale ale elevilor. De aceea, arată ea, este nevoie să fie asigurat un spațiu sigur pentru discuții, așa încât alegerile să încurajeze gândirea critică și să aibă relevanță în învățare, nu doar prin natura rezultatelor votului.

Potrivit articolului citat, alegerile sunt o bună ocazie de predare a toleranței, a respectului față de opiniile altuia, a modului cum să îți exprimi gândurile și opiniile.

Autoarea arată că este important ca alegerile – în cazul prezentat de ea, alegerile ce vor avea loc anul acesta în SUA – să nu fie abordate în lecții separate, ci interdisciplinar. Printre exemplele oferite de ea, ce pot fi adaptate și sistemelor electorale din alte țări (inclusiv România):

Matematică:

Pot fi folosite diverse instrumente online, disponibile la fiecare ciclu electoral, precum și sondajele de opinie pentru a putea discuta despre șansele candidaților. Pot fi, totodată, încercate instrumente online precum sondajele, pentru a vedea cum ar vota pe un subiect elevii din clasă și pentru a compara rezultatele cu cele ce urmează să fie înregistrate în realitate. Sondajele și rezultatele alegerilor pot fi folosite și pentru a întări înțelegerea graficelor și tabelelor și pentru a îmbunătăți folosirea acestora.

Citire și scriere:

Elevii pot fi puși să analizeze diverse surse mediatice, să le evalueze, să caute dovezi ale echilibrului în relatare sau ale pozițiilor părtinitoare, să discute elemente de persuasiune – toate instrumente bune pentru creșterea alfabetizării media. Elevii pot fi încurajați să descrie propriile așteptări de la viitorii conducători sau reprezentanți politici, de la procesul democratic, să explice de ce își doresc sau așteaptă acel lucru.

Studii sociale:

Pot fi discutate rolurile diverselor instituții implicate în alegeri, pot fi atinse puncte esențiale din Constituție, să se explice cum se face transferul de putere de la deținătorul unui mandat la următorul.

Erica Silva afirmă că sunt situații – cum sunt chiar alegerile prezidențiale așteptate în SUA anul acesta – în care e greu să asiguri echilibru și respect în dezbatere, dar astfel de abordări întăresc înțelegerea celor mici pentru chestiuni politice, democratice, istorice și ”putem educa și întări noua generație de alegători”.

Photo 49994277 © Lasse BehnkeDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Cred că subiectul trebuie introdus în programa școlară, pentru ca viitorii adulți să fie pregătiți să înțeleagă și sa folosească sistemul democratic.
    Totodată, va crește nivelul dezbaterilor în orice domeniu și, sper, că va elimina incultura și mojicia politicienilor actuali, prin creșterea responsabilității politicienilor și/sau partidelor politice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ANALIZĂ Mircea Miclea, despre „România Educată”: Prevalența examenului direct la liceu și transformarea Evaluării Naționale în opțională sunt o soluție total greșită. BAC-ul unitar cu trunchi comun va fi o uniformizare în jos / Raportul e plin de „banalități solemne”

Raportul final „România Educată” lansat de președintele Klaus Iohannis în urmă cu o zi și asumat de Guvern ca bază pentru crearea unui pachet legislativ în educație este compus din…
Vezi articolul

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și Universitatea din București – la egalitate în top 1000, QS World University Rankings 2026 / România, ca medie a rezultatelor, este cel mai slab sistem din Europa, deși trei universități românești avansează în clasamentul internațional și niciuna nu coboară – Analiză QS pentru România

Două instituții românești de învățământ superior sunt, practic, la egalitate în ultima ediție a clasamentului internațional al universităților QS – ediția pentru 2026, publicată joi, 19 iunie. Este vorba despre…
Vezi articolul

România a avut, în medie pentru anul pandemic 2021, un exces de morți de peste 25% în fiecare lună, comparativ cu anii precedenți – de două ori mai mult decât media europeană / Apogeu “alarmant” în octombrie, potrivit datelor OMS, analizate de un cercetător român

România a avut în medie, în fiecare lună a anului pandemic 2021, un exces de morți de peste 25% comparativ cu anii precedenți, potrivit unor date publicate recent de Organizația…
Vezi articolul