ANALIZĂ 14.000 de posturi eliminate, 165.000 de elevi afectați. Ce înseamnă, de fapt, creșterea normei didactice la 20 de ore pe săptămână

85.524 de vizualizări
Inspecția specială
Foto: Pexels.com
Premierul Ilie Bolojan a anunțat miercuri, 2 iulie, că norma didactică pentru cadrele din gimnaziu, liceu și profesional va crește de la 18 la 20 de ore pe săptămână. Este o măsură fără precedent în ultimii ani, care, deși pare o simplă ajustare tehnică, în realitate, este cea mai mare măsură de comprimare a personalului didactic din ultimii ani, potrivit analizei făcute de Edupedu.ro pe datele Ministerului Educației. Numărul de cadre didactice a crescut constant între 2018 și 2024, de la 207.393 la 215.614. Acum, prin creșterea normei săptămânale cu două ore la gimnaziu, liceu și în școlile profesionale, estimările Edupedu.ro arată că vor fi eliminate circa 14.100 de posturi și peste 165.000 de elevi afectați indirect de asta.

Creșterea normei înseamnă automat încărcarea programului pentru mii de profesori titulari, în primul rând. Două ore pe săptămână nu înseamnă doar două ore de predare. Pentru fiecare oră de curs, profesorii alocă timp de pregătire, corectare, consiliere, comunicare cu elevii și familia, raportări, ședințe, formări. Așadar, două ore de predare în plus pot însemna, realist, 4-6 ore de muncă suplimentară pe săptămână. Într-un sistem care deja se confruntă cu suprasolicitare, mai ales la catedră, mai ales pe profesorii buni, e o măsură resimțită direct de fiecare cadru didactic.

Pentru elevi, efectul imediat este reducerea numărului de profesori. Dacă norma unui cadru didactic crește cu 11,1%, înseamnă că același număr de ore poate fi acoperit cu mai puțini profesori. Cele aproape 14.100 de norme care ar putea dispărea din sistem vor fi, în majoritate, cele ocupate de personal angajat temporar – profesori calificați suplinitori – sau pensionari. Asta arată analiza pe datele disponibile, însă evident că situația diferă de la școală la școală și de la o disciplină la alta.

Dar un lucru e sigur: mai puțini profesori înseamnă orare mai aglomerate, mai puțin sprijin individualizat pentru elevi. Aproape 80.000 de elevi de gimnaziu, peste 83.000 de liceeni și circa 2.000 de elevi din profesional ar putea simți direct lipsa unui profesor dedicat grupei lor.

O altă măsură pregătită, dar încă neanunțată oficial de Guvernul Bolojan, este creșterea numărului de elevi dintr-o clasă. Clasa de elevi ar putea, în curând, include mai mulți copii decât prevede actuala legislație – 26, în medie. Măsura ar duce la o scădere a numărului de formațiuni de studiu, adică de clase, și implicit la o reducere a numărului de norme didactice. Combinată cu creșterea normei la 20 de ore, această modificare ar putea multiplica efectele negative asupra profesorilor și elevilor. Adică vom vedea aglomerarea claselor, reducerea timpului acordat fiecărui copil, imposibilitatea aplicării unor metode de predare diferențiată și scăderea accesului la sprijin individualizat.

Premierul a menționat și o altă măsură de tăiere: reducerea masivă a numărului de ore la „plata cu ora”. „Numărul de ore care sunt astăzi la plata cu ora care, calculate în norme, înseamnă peste 30.000 de norme didactice, va fi mult mai redus – foarte probabil se va reduce la jumătate”, a declarat Ilie Bolojan. În ore, ceea ce spune premierul înseamn circa 540.000 de ore luate de profesori la „plata cu ora” – un sistem paralel creat cu sprijinul inspectoratelor și Ministerului Educației în ani de zile.

Tăierea la jumătate, înseamnă o diminuare cu cel puțin 15.000 de norme (270.000 de ore) din zona orelor suplimentare, ceea ce afectează direct elevii și bineînteles și veniturile suplimentare ale profesorilor, titulari sau suplinitori, care acum completează normele sau obțin venituri din plata cu ora. Nu este clar câte dintre aceste ore vor fi absorbite prin creșterea normei didactice pentru că nici de această dată, ca în cazul multor măsuri luare de Guvern și de Ministerul Educației, nu sunt prezentate cifre clare, analize de impact, date științifice și estimări. Sunt prezentate doar măsurile.

Cum am ajuns la aceste cifre? Am precat de la norma legală de 18 ore/săptămână prevăzută de articolul 207 din Legea 198/2023. Creșterea la 20 de ore înseamnă o majorare de 11,1% a volumului de muncă săptămânal, adică 80 de ore de predare pe lună. Aplicat asupra celor 223.865 norme din sistem, câte erau în 2024, potrivit Ministerului Educației, rezultă echivalentul a 24.874 norme didactice, dar dacă s-ar aplica această crestere pe întreg sistemul. Atât ar fi numărul maxim de posturi ce ar trebui să fie eliberate, adică oamenii să fie concediați sau să nu mai aibă post pentru a se angaja, în cazul suplinitorilor, dacă redistribuirea orelor s-ar face integral.

sursa: Ministerul Educației și Cercetării

Cele mai multe norme ce vor fi eliminate prin această măsură sunt, evident, în zona neocupată de titulari: 45.216 sunt ocupate de personal calificat temporar, iar 5.115 de personal fără studii corespunzătoare. Teoretic, înlocuirea acestora prin creșterea normei la titulari este fezabilă administrativ. Doar că nici ministrul Daniel David și nici premierul Ilie Bolojan nu o prezintă în termeni clari, așa cum e, ci o coafează în termeni de economii la buget. Ar mai fi opțiunea încărcării celor care luau plata cu ora, deși aveau deja normă plină sau erau degrevați – rămâne de văzut de la caz la caz ce efecte în lanț se vor produce.

Pe cicluri de învățământ, impactul este diferit. La preșcolar și primar, norma este definită prin numărul de grupe/clase, nu prin ore de predare. Profesorii care predau și la primar (Engleză, Franceză, Sport, Religie) vor resimți efectele tăierilor. Prin urmare, măsura afectează mai ales gimnaziul, liceul și profesionalul, după cum a anunțat și premierul Bolojan. Aici lucrează peste 127.000 de cadre didactice. Estimările arată că la gimnaziu se pot pierde de către profesori aproximativ 7.990 norme, la liceu 5.965, iar la profesional 162. Totalul este de 14.117 norme „economisite”, după cum ar spune Ilie Bolojan, prin aplicarea noii norme de 20 ore/săptămână. Adică 14.117 posturi care nu mai există și de pe care oamenii vor fi dați afară sau în cazul contractelor care expiră oricum de la an la an, posturile nu vor mai fi scoase la concurs/disponibile, conmform calculelor Edupedu.ro.

Vă reamintesc că liderul sindical Simion Hăncescu spunea în urmă cu două săptămâni, că 16.000 de posturi dispar din învățământ dacă norma didactică de majorează cu 2 ore.

Pentru a evalua impactul tăierilor de norme asupra elevilor, am folosit o medie de elevi per cadru didactic, conform datelor oficiale raportate de Ministerul Educației pentru 2024: 10 elevi la gimnaziu, 14 la liceu, 12 la profesional. Am aplicat aceste medii la normele tăiate și a rezultat că din cauza celor 14.100 de norme,

  • 79.899 elevi de gimnaziu
  • 83.516 elevi de liceu
  • 1.939 elevi din învățământ profesional,

adică un total de peste 165.000 de elevi, ar putea fi afectați indirect de măsură, prin reducerea accesului la sprijin individualizat, la ore de pregătire, la activități suplimentare, comasarea în clase mai mari. Bineînțeles, asta depinde cât de mult aveau parte de sprijin și în prezent.

Din perspectivă economică, datele cele mai recente ale Institutului Național de Statistică arată un salariu mediu brut în Învățământ de 10.058 lei în aprilie 2025. Asta înseamnă un cost bugetar anual de 120.696 lei pentru o normă didactică. Aplicat la cele 14.117 norme vizate, economia totală potențială pentru Guvern ar fi de 1,7 miliarde lei anual. Aceasta este o economie pur teoretică, care nu ține cont de faptul că unele posturi sunt greu de acoperit, mai ales în zone rurale sau la discipline deficitare, este un calcul simplist făcut doar pentru exemplificare, în lipsa unui calcul concret făcut de Ministerul Educației și Cercetării și de către Guvernul României, autorul măsurilor de criză.

Pentru plata cu ora un calcul „contabil” estimativ arată așa: la un tarif mediu de 70 de lei pe oră și presupunând o normă de 18 ore pe săptămână timp de 36 de săptămâni pe an, pierderea totală pentru cele 15.000 de norme eliminate ajunge la 9.720.000 ore anuale. Aplicat acestui volum, rezultă o pierdere totală de aproximativ 680 milioane lei anual. Dacă estimăm că un profesor realizează în medie 0,6 norme la plata cu ora, rezultă că aproximativ 25.000 de cadre didactice ar fi afectate, fiecare cu o pierdere medie de 27.216 lei pe an.

Opinia autorului: Pentru cadrele didactice, măsura se traduce prin mai mult de muncă pentru aceiași bani. Pentru elevi, mai puțini profesori și mai puțin timp dedicat. Iar pentru sistem, este o mutare contabilă cu efecte structurale profunde, care ar trebui observată și evaluată în timp și care ar fi trebuit analizată bine înainte. Pe termen scurt, Guvernul plătește mai puțini oameni pentru mai multă muncă – însă rămâne de văzut dacă în Educație această muncă va fi și una cu sens și cum vor fi aleși cei care vor rămâne. Aici și acum se va vedea măiestria ministrului.

Pentru anul viitor școlar, 2025-2026, care începe pe 1 septembrie, posturile nu mai pot fi modificate, legal și teoretic. Asta pentru că au fost deja scoase la concursul național de angajare în învățământ, cunoscut drept titularizare, iar etapele de mobilitate scurse până acum deja s-au derulat după estimările de posturi calculate pe actuala structură, nu pe tăierile de norme care încă nu au apărut sub forma unui act normativ. Orice modificare a concursului de angajare în timpul derulării acestuia, poate duce la anularea întregului demers la nivel național. Dar în România orice este posibil și mai ales probabil, iar legea pe care Guvernul urmează să-și asume răspunderea în fața Parlamentului ar putea să aibă aplicabilitate imediată și să anuleze zeci de mii de posturi pe care deja cadre didactice concurează.


75 comments
  1. Domnul Mihai Peticilă e de parere că masura cresterii normei didactice este o măsură fără precedent în ultimii ani, dar vreau sa-l anunt că, in ciuda turor crizelor economice pe care le-a traversat Romania in ultimii 35 de ani – in 1993, de pilda, rata inflației a fost de 256 % – , nimeni nu si-a permis sa creasca norma si sa dea astfel lovitura de gratie invatamantului romanesc. Primul efect va fi că pe decenii de acum inainte nu va mai intra aproape nimeni in sistem, din moment ce nu vor mai exita posturi vacante, deci osificarea e deja o certitudine. Tocmai cand se vorbea de primenirea sistemului!

  2. o lecție lui Bolojan..înghețarea anului sc nu este legal modificări în ‘ timpul jocului ‘ când o desființa Agenții care taie frunza la câini , pensii speciale și multe altele ..atunci va conformați ..tot sistemul un haus făcut de un *. nimeni..fara politica e..mort

  3. Eu ca manager profesionist care am lucrat in productie cu bani multi NU m-as putea incadra in bugetele scolaresti cum se incadreaza directorii de scoli. Puneti la orice firma de management cifrele respective pe masa si va trimite la plimbare daca nu credeti. Despre asta e vb nu despre nu se stie ce jaf national sau alte tampenii. Din contra invatamantul constant a primit putin si a produs enorm de multa valoare adaugata. O sa vedti rezultatele in maxim un an. In niciun caz sa nu va asteptati la economii la buget.

  4. Nu înțeleg de ce sunt atât de porniți părinții împotriva profesorilor. Eu sunt părinte și mă îngrozesc când văd ce se scrie. Clase numeroase înseamnă mai puțin timp alocat de către profesori fiecărui elev. Când eram elev, eram 30 in clasă, dar noi eram educați acasă, învățam, aveam bun simț…… lucru care nu prea mai există la noile generații. Eu cred că dacă un copil este conștiincios învață și singur. Când eram în clasa a-VII-a, profesorul de matematică, nu prea venea pe la ore, juca fotbal în curtea școlii. Să nu credeți că a îndrăznit vreun părinte, să reclame. Mama mi a zis, ai carte de matematică, ai cap, pune mâna și învață. În ziua de azi copii sunt cocoloșiți rău de tot, băieții au ajuns să se întreacă cu fetele la zmiorcăit și tăvălit pe jos pentru note mari, cam așa fac și unii părinți. Și ne mai întrebăm de ce am ajuns aici cu învățământul.
    Nu învață, consideră că totul li se cuvine și ajung să fie analfabeți cu burse de merit și asta nu din vina profesorilor ci a lor și a părinților care nu știu decât să reclame și să conteste notele date pe merit. RUȘINE !

  5. Licee fără nici un elev care să treacă bacalaureatul sau maxim 3, 4 care au promovat și cadrele didactice și au luat salariul întreg cu O zero PERFORMANTA.
    Școli gimnaziale cu peste 80 la sută note la examenul de capacitate până la nota 6.
    Din nou slabe performante DAR SALARIILE SĂ MEARGĂ…
    AȘA CĂ JUDECAȚI DUMNEAVOASTRĂ CE MUNCĂ FANTASTICĂ DEPUN PROFESORII.

    1. Sigur, profesorul trebuie să predea, să motiveze, să țină loc de părinte, antrenor și psiholog… iar elevul ce face? Se uită pe TikTok și apoi dă vina pe sistem?
      E ușor să aruncăm toată vina pe profesori, dar realitatea e mult mai complexă. Rezultatele slabe la Bacalaureat sunt adesea consecința unui cumul de factori: lipsa motivației elevilor, probleme sociale, abandonul școlar mascat, sprijinul redus din partea familiilor, lipsa resurselor și, uneori, un sistem educațional care nu se pliază pe nevoile reale ale elevilor. Profesorii pot fi o parte a problemei, dar și a soluției — însă nu pot face minuni singuri. E nevoie de un efort comun, constant, din partea tuturor actorilor implicați: elevi, părinți, școală, comunitate și autorități.

    2. Asta pentru că dacă s-ar fi dat examen de admitere la licee nu ar fi intrat niciunul! Dar așa locuri la liceu sunt pentru toți, inclusiv pentru cei care iau note de 2 și 3 la examenele naționale. Nu era mai bună pentru ei școală profesională?

  6. cu siguranta exista in fiecare judet din tara un liceu cu 0% copii ce au luat examenul de bacalaureat. ex: Ploiesti – liceul tehnologic de transporturi. acum intrebarea mea este: de ce mai exista acel liceu? de ce mai sunt platiti acei profesori? nu cumva ar trebui restructurat sistem de invatamant din temelie? nu ar trebui ca acestor profesori la sfarsitul anului scolar sa le fie analizate performantele? si implicit ale scolilor?
    in conditiile in care in liceul mai sus mentionat sunt cel putin 20 de angajati platiti in medie cu apx 5000 lei plus taxe va rog faceti un calcul si vedeti ce inseamna pe an cheltuiala bugetara pentru 0% promovabilitate iar dansii au clase de tehnician transporturi si tehnician electrician electronist auto (4 clase in total). va rog sa mergeti la service-uri auto sa vedeti cata nevoie au de asemenea oameni si cati dintre absolventi acetui liceu cauta sa se angajeze in domeniu si ce stiu sa faca. ei se bucura ca la sfarsitul liceului au permis de categoria b si c. si daca e sa mai continui si cu alte licee din Prahova situatia e tragica.

    1. Aceasta stare a elevului vine din invatamantul primar sau gimnazial. Poate ne arăți dvs cum un elev cu media 1,50 la evaluarea nationala poate fi adus la nota 6, in 4 ani de liceu, cu alte programe si alte cerințe.

    2. Au luat 4 elevi din generatiile trecute! Dar unii nu citesc bine stirile, iar unii ziaristi sunt tendentiosi si scriu la comanda doar ce doresc ei sau altii care au comandat!

    3. Pentru aceste licee este o rezolvare: transformarea in scoli profesionale. Si impunerea unei medii minime de intrare la liceu. Elevii nu se chinuiesc sa invete daca pot intra la liceu si cu medii de 1 sau 2 sau 3 sau 4. Pune minim media 6 de intrare la un liceu. Asa cele care nu mai au clienti pentru liceu se vor transforma in scoli profesionale.

    4. V-ați uitat vreodată cu ce medii au intrat elevii la acel liceu? Nu se poate ajunge la bacalaureat să ia 6, când elevul a intrat la liceu cu 1,60 – 4,50. Pot sta profesorii în cap, dar dacă elevul nu are interes ori nu are capacitate, poate că are abilități practice ( norocul lui), ăla nu va reuși să invețe. Pe de altă parte, vorba dumneavoastră, pentru ce să facă un liceu, dacă nu e capabil? poate pentru a i se crea senzația că merge undeva, că întâlnește persoane de vârsta sa și pentru a considera părinții că elevul e într-un loc sigur, fiind minor.

  7. F bine. Toți salariații să aibă același program,adică 8 ore pe zi timp de 5 zile pe săptămână, concediu de odihnă la fel toți,nu unii 20 zile și alții 50.

    1. dar de varsta de pensionare –aceeasi pt toti vrei sa mai zici , si ai dreptate , nu te contrascriu !

    2. Câtă ură și câtă inepție in ce susțineți. Câți ani studiază un medic? dar un judecător? dar un muncitor? ce decizii ia fiecare dintre aceștia, zilnic? sunt comparabile? poate exista vreo meserie fără școală? și poate vreo școală să existe fara profesori?
      Dați în profesori ca surdu-n clopot…

  8. Plata cu ora, nu inseamna ore in plus peste norma de acum? Cand este vorba de bani extra, aveti timp! Stati lin ca nu pregatiti nimic acasa, daca ati pregati, ar fi si rezultate. Fara meditatii aprope nimeni nu ar promova examenul de bacalaureat.

    1. România astăzi își permite atat:clase cu minim 28 de elevi, profesori cu norma didactica de 20 de ore pe săptămână și mai puține universități. În sistemul universitar care a decăzut foarte mult încă nu s-a întrat dar și acolo trebuie reforme.

    2. Ba pregătim mult acasă. Corectam lucrări, facem fise de lucru, răspundem la mesaje și telefoane de la copii și/sau părinți. Eu fac asta. E adevărat ca exista și colegi care nu își fac treaba. Acolo e problema pe care nu o rezolva nimeni. De asemenea, nu la toate materiile e asa mult de lucru. Eu predau matematica și la noi și la cei de romana este mult de lucru, ca la noi e materie de examen. Iar plata e la fel cu a tuturor celorlalți…sunt multe de zis și multe nedreptăți…

  9. Încă odată guvernul consideră profesori și elevii niste cifre care eventual agravează deficitul bugetar! Nu se aruncă praf in ochii că nu ni se reduc salariile, dar trebuie sa muncim ci 11% mai mult ( educația e de vină că nu a reușit să învețe guvernanții macar regula de trei simplă)! Mai mult ni se va mări și numărul de elevi la clasa , probabil în același spirit de a crește calitatea în educație. Pentru a justifica aceste măsuri, premierul a dat exemplul mediile de la clasă cu mediile de la examene, sugerând că mediile de la clasă au fost umflate pentru a beneficia cat mai multi elevi de burse! Referitor la burse poate o întreabă dl premier pe colega sa de partid , doamna fost ministru Leca , care a fost strategia burselor de merit introduse de dânsa! Înainte de a restructura bursele ar fi bine să se studieze situația abandonului școlar din România, pe ce loc suntem în Europa și pe ce loc suntem în lume. Mai mult cele două ore in plus la norma didactică da peste cap toate încadrările din unitățile din învățământ, toată mișcarea de personal pentru anul școlar următor . Vor fi profesori care nu vor mai avea norma întreagă, concursul de titularizare nu va mai ști pe ce posturi se va susține concursul… . Mă întreb dacă atunci când se iau anumite măsuri se face vreun studiu de impact? Cred că singurul studiu de impact ce a fost luat în considerare este acela că anul școlar vă începe cu o grevă generală ceea ce va însemna un bonus la buget prin economisirea ce se va face la fondul de salarii pe perioada grevei, care cu complicitatea sindicatelor va tine cat mai mult! În concluzie suntem niste cifre la buget!

  10. Prin mărirea numărului de elevi la clasa eficienta actului educational va scădea ,mai ales acolo unde elevii sunt înghesuiți .Apare un stres in plus ,datorat lipsei de spatiu.
    Vom avea școli unde vor dispărea clase și automat vor fi afectate normele didactice!

    1. sa creasca nr de elevi 26 la primar
      … 28 gimnaziu
      30 liceu

      Asa e normal int -o clasa…..
      se munceste 5 zile pe saptamana!
      asa ca gura.mica!

      1. Bună!
        Ai dreptate, se muncește 5 zile pe săptămână în foarte multe domenii, nu doar în învățământ — și mulți oameni nu au, în realitate, weekendul complet liber. Dar în discuția despre numărul de elevi dintr-o clasă nu este vorba despre confortul profesorului, ci despre impactul direct asupra copilului.
        Când într-o clasă sunt 28/30 de copii, nu profesorului îi este cel mai greu — el va face oricum ora. Dar pentru copil, mai ales pentru cei care au nevoie de mai mult sprijin (fie pentru că au cerințe educaționale speciale, fie pentru că învață într-un ritm diferit), șansele de a fi văzut, auzit, înțeles și ajutat scad dramatic.
        Este imposibil, chiar și cu cea mai bună intenție, ca un cadru didactic să ofere atenție individualizată, adaptări, sprijin emoțional și pedagogic pentru 30 de elevi în 45/50 de minute. Asta înseamnă că elevii mai vulnerabili rămân în urmă, că cei cu potențial mare nu sunt stimulați suficient, că atmosfera devine mai tensionată și mai puțin favorabilă învățării.
        Așadar, când vorbim despre limitele numărului de elevi pe clasă, nu ne apărăm pe noi — ne gândim, în primul rând, la elevi.

  11. Măsura majorării normei didactice în acest moment procedural este nelegală, inoportună și discriminatorie în efectele sale. Ea ignoră întreg cadrul procedural stabilit pentru organizarea anului școlar 2025–2026 și desconsideră principiile statului de drept, ale predictibilității legislative și ale bunei-credințe administrative. În lipsa unei reglementări corect fundamentate juridic și însoțite de măsuri tranzitorii, aplicarea acestei modificări riscă să provoace litigii în lanț, demoralizare profesională și scăderea calității actului educațional.

  12. Domnule ministru prin țările din a căror legislație colegii dumneavoastră au copiat și tradus ideile introduse în legea educației care este numărul de elevi în clasă? Acesta este motivul pentru care ați introdus istoria comunismului în planul de învățământ? Ca să știe tinerii cum să se comporte când vom fi ca și Coreea de Nord? Mai rămâne să îi puneți să învețe La Marseillaise sau Gosudarstvennîi Gimn Rossiiskoi Federatsii (că tot ați dat 4% din PIB Ucrainei și Moldovei – și apropo cu acordul cui?).

  13. Nu stiu ce motivatie mai poate avea cineva sa sustina examenul de Titularizare anul acesta, mai ales in situatia in care stie ca nu sunt posturi titularizabile. Eu sunt unul dintre cei aflati in situatia aceasta si ma gandesc destul de serios sa nu ma mai prezint la examen …

  14. Lipsește viziunea educatională , unitatea în cuget și simțiri a majorității cadrelor didactice și a reprezentanților acestora la nivel național.
    ⏳️

  15. A declarat ministrul ca nu vor fi oameni concediati. Nu dpdv tehnic, dar vor fi mai putine posturi. Deci asta e o minciuna prin omisiune. Apoi, marirea normei va duce in multe cazuri la profi care predau doua materii, ei fiind de fapt specializati doar pe una, doar ca sa isi poata scoate o norma. Nu mai vorbesc de situatiile din mediul rural, unde e vei zapaci total profesorii. Nu zic ca nu se putea face, dar inainte de asta trebuie vazut ce baza materiala avem si ce trebuie sa dezvoltam: daca trebuie comasate scoli in rural, sa vedem cum efectiv o facem, ori daca mutam profesori de la o scoala la alta, sa vedem daca e fezabil. Nu prea ne-a interesat decat sa taiem bani de fapt. Si s-ar putea ca rezultatele dpdv pedagogic sa fie mai proaste. De parca ne mai trebuiau niste clivaje adancite intre rural si urban, sau niste rezultate mai proaste la materiile asa-zis secundare, dar importante: istoria, geografia, fizica, biologia etc. Si s-a vazut importanta acestor materii si, mai ales, a lipsei acestora in formarea optiunii politice la ultimele alegeri. Oamenii au inceput sa cada victime dezinformarii inclusiv pentru ca nu au o minima cultura generala.

    1. Doar atât pot să spun că istoria se mișcă… Să nu ne mirăm că măsurile proaste și nerealiste ale domnului monosprânceană (Bolojan) vor duce țara asta în 2028 pe mâinile așa zișilor „suveraniști”… Să ne bucurăm de ultimii ani de libertate…

      1. Sunt nationalisti suveranisti adevarati. Ei au oameni exceptionali de pregatiti si in invatamant si vor reface tot ce inseamna educatia din temelie. Inciuda greutatilor si sabotatii educatiei si a tarii in general, totusi, Romania va renaste

  16. Ne vaicarim degeaba pe internet, trebuie sa luăm atitudine prin grevă generală. Din păcate, mulți așteaptă sa facă alții acest pas….Dacă nu vom fi uniți ne vom merita soarta! Oricum ei pe asta mizează, ca suntem dezbinați. Și încă ceva , avem atâția troli care comentează din postura de cadru didactic, ne denigrează, creând impresia ca noi suntem vinovați de eșecurile unor elevi. de lucrurile negative din învățământ. Treziți-vă ,măcar acum în ceasul al -12 lea !

  17. Eu am norma in 3 scoli. La distanta destul de mare una de alta. Nu sunt ore la disciplina mea – de asta si sunt in 3 scoli – deci e posibil sa ajung in patru, cu a patra unitate de invatamant la o distanta si mai mare decat cele 3 de acum, ceea ce ma va face, probabil, sa parasesc sistemul.
    Ce se va intampla daca eu plec? Persoane necalificate vor ajunge sa intre in clasa la ora elevilor, deoarece nu poti sa-i lasi nesupravegheati. Dar materia propriu-zisa va ramane nepredata. Eu sunt titular, abia m-am titularizat. Am obtinut postul cu greu, pe viabilitate, dupa ce am luat 10 de mai multe ori la titularizare. M-am titularizat cu 10, iar anul acesta am dus un elev de un liceu rural tehnologic la faza nationala la olimpiada. Nu consider insa ca invatamantul e singura ocupatie existenta pe planeta. Cred ca o sa ma descurc si in domenii unde nu e nevoie nevoie de ‘vocatie’, sau chiar e nevoie sa lupti impotriva ‘vocatiei’ :). Cine va veni in locul meu, in aceste conditii? E foarte dificil sa convingi simultan 3 directori, 3 consilii de administratie si inspectoratul sa faca post pe viabilitate in mai multe scoli. (Va fi si mai dificil pentru altcineva sa convinga 4 directori si 4 consilii, evident!) De asemenea, nu e usor sa iei examenul an de an cu note mari si sa fii la curent cu ce se intampla si tot ce se cere de la tine in 3 sau 4 scoli diferite! (Doar cei care sunt nevoiti sa faca asta inteleg situatia.) Pentru ca in fiecare scoala se asteapta sa fii la acelasi nivel cu colegii care sunt acolo in fiecare zi, de dimineata pana seara. Asadar, e foarte putin probabil ca o alta persoana calificata sa ajunga in fata elevilor (aproximativ 500 de elevi pe an). Sistemul va compensa, evident, chiar daca inlocuitorii vor fi necalificati sau fara nicio legatura cu invatamantul, si asta din necesitate, pentru ca nu poti sa lasi elevii fara o persoana care sa intre la ei la ora. Cine va pierde din asta? In final, pe langa mine, vor pierde si elevii, bineinteles. Si asta pe termen lung, deoarece nu-i chiar floare la ureche sa ai o norma in mai multe scoli (si, cand crezi ca o ai, sa afli de la guvernanti ca, de fapt, nu o mai ai si trebuie sa adaugi scoli!). So, think twice.

    Incă un lucru, adresat în special părinților. Marirea numarului de elevi dintr-o clasa inseamna, deseori, incetarea procesului educational pentru multi din acei elevi. Motivele sunt multiple, nu e spatiu aici sa intru in detalii. Dar rezultatul va fi ca ei nu vor mai invata nimic. Un lucru cu adevarat benefic pentru orice sistem de educatie din lume, de la orice nivel, este micsorarea numarului de elevi dintr-o clasa. Noi acum vrem sa-l marim! Abia se mai aerisisera putin clasele si se vedea! Atmosfera se schimbase considerabil in bine. Daca vrem sa imbunatatim educatia, primul lucru pe care trebuie sa-l facem este sa scadem numarul de elevi din clase. Poate ca unii parinti nu stiu si au tot felul de criterii fanteziste cand se gandesc la educatia copiilor, dar cel mai important este asta: cati elevi sunt in clasa copilului? 16, 26 sau 36? Vor fi diferente foarte mari – plecand de la excelent, trecand prin acceptabil si sfarsind cu dezastruos. So, think twice again!

  18. din punctul meu de vedere ////ne iau pur si simplu la misto,deci fac caterinca de noi.
    pe scurt, ei afirma pe la televiziuni,lucruri frumoase,creaza ideea parintilor ca ei ofera profesorilor conditii bune dar in schimb vor performanta si sa gandim mai mult la elevi.
    in traducere libera -daca vom iesi in greva ,iar parintii de pe data de 8 sept nu o sa mai aiva unde sa si duca copii pana la ora 16,sa sara tot in capul nostru iar ei sa fie bine mersi
    este ireal sa vi la tv , si sa spui unor profesori care au totusi o pregatire:
    -nu taiam salarile in invatamant dar nu vorbesc de venituri
    pai odata ce ai taiat norma de hrana 400 ron nu este automat clar ca salariul este mai mic cu 400?
    -nu facem disponibilizari in invatamant
    pai daca maresti norma cu 2 h si nr de elevi in clasa ,nu este clar ca vor disparea 30.000mii de posturi?
    eu cred ca astia 2 sunt sadomasochisti,sincer,adica cred ca pur si simplu se ,,hranesc,, cu raul facut ,cu chinul prin care trec oamenii si prin panica care se creeaza.
    eu sunt de acord cu o greva generala cu orice consecinte dar in anumite conditii :
    – sindicatele pe scoli sa faca liste cu cei care intra in greva iar in cazul unei decizii favorabile si revenirea la normal sa beneficieze cei care au facut greva.
    in rest cine nu participa la greva sa aiva parte de cele 2 ore ,norma de hrana taiata,sa stea pana la ora 16 in scoala,etc
    de exemplu la ultima greva ,anumiti profesori din scoala mea au stat bine mersi la catedra ,ba mai mult au facut si ore in plus si in lunile respective au avut si salariu marit ,tinand locul celor intrati in greva.
    apoi dupa greva ei au beneficiat de ce am obtinut noi,ceea ce mi nu mi se pare corect,mai mult de atat mai si ,,zambeau de noi,,
    citind edupedu zilnic, nu am vazut un mesaj de la un suplinitor,nu vad reactiile lor pe retele de socializare,nu vad adrese si plangeri catre minister,nu vad o coalizare a lor ,nu vad absolut nimic
    stau asa intr o hibernare si asteapta tot ca noi care am facut ultima greva sa iesim sa le aparam drepturile
    pai daca titularii sunt cat de cat ,,asigurati,, suplinitorii in momentul asta dupa zlatarii aia 2 de la Cotroceni,sunt someri,si vor fi multi,minim 30.000
    pai atunci sa iasa in strada la greva,sa mergem peste ei la Bucuresti cei 30.000 si restul, sa fim 100.000 toata ziua in strada.
    eu in conditiile astea voi intra in greva, atat,eu nu fac greva 2 luni sa pierd si minimul ala de salariu iar ,,colegii,, mei sa stea bine mersi la catedra si apoi sa beneficieze de beneficiile grevei.
    la fel si pentru suplinitori ,ori ies in strada si se fac auziti si pe retele de socializare ,etc ori daca nu sa stea la mare ca sigur voi iesi eu pentru ei sa fac greva.
    suntem singura profesie din tara,care are un examen foarte greu la inceput de cariera,in speta definitivatul,care conteaza foarte mult,si pentru care te pregatesti exact ca pentru titularizare si pentru care suntem platiti ulterior cu 52 de ron pe luna in plus la salariu .
    este bataie de joc!!!!!!!!!!!
    la fel si pentru gradul 2…te lupti 3-4ani,faci inspectiii peste inspectii,acte,dai examen greu si te trezesti cu 150-200 ron .
    dupa 10 ani de zile de inspectii,portofolii,examene,stres acumulat ajungem sa ne marim salariul cu 250 ron(50 e) suma cu care dupa cei 10 ani o sa ti bagi 15 litri de motorina sau o sa mananci o masa la mcdolands.
    am ajuns circul si bataia de joc a tuturor!!!!

    1. Mai baiete!Tu chiar esti cadru didactic pe bune?Cunosc femei de serviciu (din scoli) care stiu sa foloseasca limba romana mult mai bine!Mergi mataluta si mai citeste si mai specializeaza te putin si apoi sa vii si sa emiti pretentii!

      1. avem de astia ca tine fix la conducerea tarii.
        corecti ,matematicieni si care stiu gramatica.
        care a semnat in fata tarii ca nu mareste tva si taxele
        probabil esti un pupincurist usrist !

    2. Alt destept. Acum 2 ani am facut greva. Am pierdut aproape un salariu. Punct.

      Nu ma obliga sa ma sacrific si acum in timp ce tu ai numarat muștele in clasa si m-ai sfidat, facand ore cu peretii.

      Acum sa faci tu greva si sa beneficiem TOTI, asa cum am beneficiat TOTI acum 2 ani.

    3. De unde stiti dvs ca suplinitorii nu zic nimic? Dar trebuie sa declare musai ca sunt suplinitori!? Sunt suplinitori care iau note mari la examene si degeaba dar, despre ei se vorbeste ca predau desi au luat nota 2 la examen, domnii si doamnele titular se cam uita la ei de parca ar fi ultimii prosti.
      Nu vad rostul a improsca cu noroi in colegi! De asemenea pe langa acele note mari, multi suplinitori chiar isi iau activitatea foarte in serios, adesea mai mult decat titularii.
      Foarte urat si vad si un soi de aere de superioritate in felul asta. Si ma voi repeta credeti ca toti care comenteaza pe aici sunt titulari? E musai sa declare ca-s suplinitori, necalificati? Cu ce sunteti afectat daca oamenii isi fac treaba doar ca nu au norocul sa fie titulari.
      In loc sa faceti comentarii nepotrivite si ele menite sa dezbine (si e rautate cat cuprinde in invatamant, nu mai zicem de pile, politica etc) am putea sa ne axam pe mesaje menite sa unifice.

  19. Etapele de mobilitate s-au derulat pe ocuparea posturilor, a fracțiunilor de posturi normate la 18 ore. Cine a ocupat un pist vacant de 18 rămâne sub norma, afectat la vechime. Vor fi litigii cu duiumul, că nu poți aplica din mers o altă lege (schimbarea normei la 20 a legii organice 198 se face printr-o altă lege). Dar, da, în România nu mai este justiție, deci se poate. Așa că viitorii șomeri pit face in instanță demersuri, cât vor. Treabă e că rămân pe post titularii încărcați la maxim, mastodonții de 70care STAU și pe 20 ore, că citesc în liniște și pace și dictează din carte. 20 ore, bine, dar trimiteți „la odihnă” sau arhivați odată pensionarii. Tinerii pleacă și ramân ei până la mumificare. În rest e bine sa se taie toate bursele, că elevul învață pentru el însuși, dacă vrea . Pe la tehnologice se intra cu medii de 3 și primesc trei tipuri de burse, masa caldă, transport gratuit, doar sa STEAin banca, orezenți absenți. Dați vouchere, bonusuri in bilete la teatru, filarmonica, cursuri gratuite.

    1. Nu va mai dați păreri asa,ca să postați ceva! Pensionarii și 65+ nu iau ore decât după își completează normele ceilalți.Problema e de unde „ceilalti” …

  20. În sfârșit cineva face ordine și mai reduce timid din risipa bugetară.
    Îmi plac măsurile astea ale domnului premier Bolojan. Chiar daca m-ar afecta as avea decenta sa aprob măsurile pt că risipa bugetară este enorma, inclusiv cu bursele alea.

    Un profesor competent nu ar avea de ce sa se plânga de 2 ore in plus la predare.

    Creșterea TVA și a taxelor sunt masuri mult mai nasoale pt populație și afectează mai degraba pe cei care nu au creat deficitul bugetar adică pe privati.

    În universități amfiteatrele sunt goale, se fac ore cu 3 studenți din 100, dar la miting era plin. Așa de interesați sunt studenții de învățătură, adică deloc. Pt că învățământul nu e corelat cu piata muncii. Ce așteptări sa ai de la facultăți cu admitere fara examen, adică fabrici de diplome. Să zică mersi că învățământul e gratuit că în SUA e cu plata.

    Considrer excelente măsurile anunțate de domnul premier Bolojan. Trebuia implementate de mai demult.
    In plus acei profesori cu gradul 1 sau doctorat ar trebui sa aibă norma mai mare adică pe la 22 de ore pt că sunt mai competenți și mai eficienți și au salariu mai mare.

    Suplinitorii și necalificații la peste 30 de ani nu se pot numi profesori. Ei sunt umplutura pt a cheltui banii statului. Daca nu au reușit să se titularizeze că nu sunt ore înseamnă că nu s-au înscris la materia potrivită sau la meseria cu loc vacant. Iar cei care nu iau note de trecere la titularizare și au o vârstă (și chiar grade) le-aș interzice să mai predea apoi 2-3 ani. Poate au timp și mai învață. Sa ai gradul 1 sau 2 sau doctorat și sa pici examenul de titularizare denotă și modul corupt in care se iau aceste grade.

    Materiile fara profesori titulari suficienti ar trebui reduse mai mult adică fizica și chimia, oricum nu interesează pe nimeni în afară de liceele de profil.

    Cat despre ce zic unii că profesorii pregătesc lecții nu stiu cat timp, adevărul e că nu prea pregătesc ei nimic. Orele sunt cel mult clasice sau sta elevul toată ora cu o fisa de lucru în fața. Și asta în caz că merge profesorul la ora. Că de regulă aia foarte îmbuibați și cu relații baga chiul.

    Și într-adevăr, relevanta in calcule cu salariu și ore suplimentare ar trebui sa fie norma de munca de 40 ore pe săptămână ca și în alte meserii nu orele de predare.

    As lasă la dispoziția scolii și isj-ului posibilitatea ca in lipsa de profesori la materiile care nu sunt de examen sa se poată face alte materii sau chiar sa nu se facă. Pt că este o risipa sa dai banii unuia care sa nu facă orele sau sa fie plătit să facă fizica dar el să facă muzica.

    Nu este nevoie să-mi comentați cei afectați. Se știe că nici hotul când e prins nu e mulțumit.

    1. Deficitul e facut de jumatatea din guvern pe care domnul Bolojan nu a avut decenta sa nu o accepte in guvern.Jumatate dinb ministri au fost si inainte.PSD,PNL au facut jaful asta bugetar.Ei nu platesc ai isi fac posturi de vicepremieri

    2. Tu nu ești profesor, ești un mincinos din mediul privat care în loc să muncească, pierde vremea pe acest forum dedicat profesorilor. Mincinoși ca tine sunt mulți în țara asta. Rușine ție și tuturor ca tine!!!
      De fapt, în mediul privat sunt majoritatea care nu au putut participa(nu au diplome/licențe )sau nu au putut câștiga un concurs la stat și sunt frustrați! Atât aveți în căpătânele alea….la stat…pile, relații și cunoștințe. Jigniți pe toți bugetarii și în mod normal, intr-o societate normală, ar trebui să fiți căutați de autorități și să răspundeți penal pentru provocări, minciuni ordonare, înjosiri, manipulare prin minciună etc. Toată mizeria asta este alimentată de multe televiziuni, unde un moderator banal….unul care doar vorbește inutil…..are salariul de zeci de ori mai mare decât un procesor…să zicem de matematica sau informatică care lucrează „sf-uri”, pe care majoritatea nici nu ar fi capabili sa le înțeleagă, dar pai sa le facă singuri. Acei moderatori s-au gândiți vreodată dacă este corect? Cu siguranță nu. De accea ei țin cu dinții de păstrarea actuală a acestei democrații, unde ei o duc mult mai bine…de sute de ori mai bine…decât alții care merita de sute de ori mai mult. Nimic nu rămâne bătut în cuie așa cum vor unii, istoria ne-a demonstrat asta!!! Și când veți cădea….veți cădea și nimic nu vă va salva!!! Dumnezeu nu poate tolera nedreptatea la infinit!!!!

    3. Drăguță, bați campii6!Asa fac si domnii care taie în stânga și dreaptă.Sunt la același nivel informational ca domnia voastră!

    4. Comentariu platit!
      Masuri care ne arunca direct in criza, sunt protejati fix cei care au pile politice si specialii.

    5. Bună ziua! Sunteți și dvs. supărat pe educație? Parcă și domnul Ciolacu… Și dacă da, să știți, nu aici se face “risipa bugetară”. Motivele: Știți dvs. câți profesori plătesc din salariul lor “mare” pentru materiale didactice? Foarte mulți! Știți câți profesori rămân peste ore pentru activități neplătite? Foarte mulți! Știți câți profesori fac ore remediale cu elevii fără a fi plătiți? ( exclud aici pregătirea pentru clase terminale) Răspuns: foarte mulți! Veniți din exterior și aruncați cu venin. Ați fost în sistem? Dacă da, trist! Dacă nu, vorbiți despre un domeniu pe care îl cunoașteți. Nu emiteți niște afirmații pe care nu le puteți susține cu argumente.

    6. Remus NON-genius ! Esti TOTAL habarnist !!! Gandire de comunist stalinist ! NU se poate face nicicum egalitatea dintre 1 ora predare si 1 ora de frecat menta intr-un birou ! Oare nu se intreaba nimeni DE CE in educatie, de zeci, sute, mii de ani exista o NORMA de predare DIFERITA de cea de 8 ore/zi ? Peste tot in lume. A veni si a face egalitate intre ora de predare si ora de stat la birou este o dovada clara si grava de prostie si rautate. DA, cele 2 ore + in norma didactica CONTEAZA FOARTE MULT. Si, este nedrept sa pedepsesti DOAR aceasta categorie profesionala, odata prin cresterea normei si prin reducerea de posturi. Mai ales ca economiile la buget sunt nesemnificative.

    7. Corect. Deși sunt cadru didactic, am fix aceeași părere. Învățământul a ajuns un jaf național lăsat la mâna directorilor și a inspectorilor. Să se facă ordine odată!

      1. Bună!
        Ai dreptate, se muncește 5 zile pe săptămână în foarte multe domenii, nu doar în învățământ — și mulți oameni nu au, în realitate, weekendul complet liber. Dar în discuția despre numărul de elevi dintr-o clasă nu este vorba despre confortul profesorului, ci despre impactul direct asupra copilului.
        Când într-o clasă sunt 28/30 de copii, nu profesorului îi este cel mai greu — el va face oricum ora. Dar pentru copil, mai ales pentru cei care au nevoie de mai mult sprijin (fie pentru că au cerințe educaționale speciale, fie pentru că învață într-un ritm diferit), șansele de a fi văzut, auzit, înțeles și ajutat scad dramatic.
        Este imposibil, chiar și cu cea mai bună intenție, ca un cadru didactic să ofere atenție individualizată, adaptări, sprijin emoțional și pedagogic pentru 30 de elevi în 45/50 de minute. Asta înseamnă că elevii mai vulnerabili rămân în urmă, că cei cu potențial mare nu sunt stimulați suficient, că atmosfera devine mai tensionată și mai puțin favorabilă învățării.
        Așadar, când vorbim despre limitele numărului de elevi pe clasă, nu ne apărăm pe noi — ne gândim, în primul rând, la elevi.

  21. prostu’ nostru habar nu are cum stau lucrurile de fapt…cine dracu include în norma cele câteva ore de fizica,chimie sau biologie aflate la o școală cu un singur rând de clase ,aflată la 50 km de oraș?? Face el norma din trei specialități diferite?? Cred,că profesorii vor prefera să rămână la plata cu ora decât să își completeze norma cu câteva ore doar de dragul ăstuia?? Omul se crede vătaf pe moșie,nu are pic de pregătire pentru o asemenea funcție,este doar un ciocoi parvenit! Pentru ce îi trebuie 5 vicepremieri și 18 consilieri ,daca masurile sunt doar de taiere și taxare??

  22. pai asta este cresterea calitatii in invatamant!
    cate 3-4 copii cu c.e s in clase
    clase de 32-34 elevi
    profesori cu 1-3nota sa predea ca cei cu 10 nu vor sta in inatamant
    comasari din care vor ramane doar pilele prin dosare
    din punctul meu de vedere voi merge sofer bolt
    numai bine

  23. Offf, ce exagerari… „Pentru fiecare oră de curs, profesorii alocă timp de pregătire, corectare, consiliere, comunicare cu elevii și familia, raportări, ședințe, formări. Așadar, două ore de predare în plus pot însemna, realist, 4-6 ore de muncă suplimentară pe săptămână. ” Urmand logica dumneavoastra, pentru cele 18 ore de pana acum profesorii ar fi alocat in plus fata de cele 18 ore vreo 36-54 ore. Adica muncesc in general 54-72 ore pe saptamana. Adica… Eu nu-mi dau seama daca ati realizat ce grozavie ati spus, si am analizat numai pe forma. Daca vreti o analiza si pe fond, v-as spune ca nu trebuie formare pentru fiecare ora de curs, ca orele de curs sunt extrem de repetitive de la un an la altul si ca nu face nimeni ce ati descris mai sus pentru fiecare ora de curs. Nici macar intr-o lume ideala, d-apai in Romania…. Daca ar fi facut, nu am fi avut gradul de analfabetism functional actual.

    1. @Cela, habar nu ai ce inseamna consumul nervos in 15 minute la clasa, dar pt. inca 8 ore!
      De unde naiba tot apareti, ‘expertilor’?

    2. In primul rand, bine ar fi sa stiti ce este „analfabetismul functional” pe care-l invocati. Dar, NU stiti. (ca foarte multe altele). In al doilea rand, DA, 18 ore DE PREDARE se traduc in CEL PUTIN 40 de ore REALE de munca. Retineti ? CEL PUTIN ! Dar, de unde sa inteleaga cei ce … n-au cum ?

  24. Daca vor fi out între 14000-16000 de profesori numai din majorarea normei didactice cu 2 ore, câți vor fi out ,când numărul de elevi de la clasa va creste de la 22-24 cat a acum ,la 30-33 cat se dorește în draftul proiectului de OUG? încă 15.000, mai mult că sigur!!! vor fi școli care devla 6 clase sau 5 ,rămân cu 4 sau chiar 3 ,deci câte ore dispar??? Deci niște nemernici,hoți și mincinoși! Grevă Generală și Demisia acestui guvern incompetent!!!

    1. La conferința de presă, de ieri, privind pachetul fiscal, Bolojan, a fost întrebat de către un jurnalist, cum va rezolva această situație, având în vedere că vor fi greve generale în tot sistemul bugetar, iar el a răspuns sec: „nu au absolut niciun motiv, să protesteze”

  25. Mai.putini bani in consum inseamna mai putine incasari din TVA. Plusam cu disponibilizarea a cel putin 14.000 de profesori pe care mediul privat nu-i poate absorbi in majoritate. Cine ar angaja o doamna de 58 de ani, fosta profesoara de fizica sau de logica? Elevii vor fi inghesuiti in clase deja supraaglomerate. Pe scurt, nici economie la buget, nici calitate la clase, iar la alegerile viitoare vor iesi 100% extremistii nationalisti. Toate astea numai ca sa nu taie complet pensiile speciale, banii pentru partide si multe alte cheltuieli inutile prin care se tin in brate niste mafioti politici. Nu mai spun ca evaziunea fiscala o va lua razna total.

    1. Aveti mare dreptate. Am.planuit deja cum sa fentez statul din toamna. Nu vreau ca din banii mei sa sprijin tot felul de sinecuristi din justitie. O vad pe vecina mea, judecatoare cu 8000 de euro venit lunar, cum saptamanal are alta culoare la.par, alt aur pe ea, si alta masina super scumpa din 2 in 2 ani, parcata in curtea unei vile de cel putin 3 milioane de euro. Niciodata nu raspunde la.salut. Se uita la mine si la sotia mea ca la niste saraci de pestera. Fica-sa nu a avut voie sa se joace cu fiica-mea, pentru ca eram „niste profesori prea saraci” (spusele mamei). Sotul ei, fost mare bastan in politie, sta numai prin Dubai cu prietenii. Nu au afaceri. Doar venituri din jupuiala statului roman. Se cred atat de superiori incat ti se face greata pe vecie.

      1. Calitatea invatamantului va scadea si mai mult de aici incolo pentru ca nu se poate lucra eficient cu colective de elevi stil turma de 35-40 in clasa. In aceasta tara degeaba muncesti cu pasiune si dedicatie,pentru ca tot aruncat la cos esti in final. Se mai si intreaba de ce se depopuleaza masiv Romania. Fenomenul va continua pentru ca NU AI CE SA MAI FACI AICI!Acesti guvernanti sunt absolut niste incapabili.Nu pot mai mult decat sa alunge populatia din tara.Nu au nici viziune,nici idei,nici planuri de reabilitare a economiei,doar sa taie,sa taie pana nu vor mai avea nimic de taiat.

      2. Nu am auzit de judecători cu 8000 de euro!!Cam inventezi amice!!Tu mirosi a cocalar cu dosare penale pe la parchet.
        Vezi ca se face admitere la INM.Au deficit de personal!!Te tine cureaua?

    1. Nu ne întoarcem. Nu avem cum.Atunci era liniște și respect în clase.La ce elemente intra în scoli în ziua de astăzi cu 35-45 de elevi la clasa nu cred ca se va putea lucra!

    2. Bună ziua!
      Poate că la următoarea grevă,ar fi bine sa iasă toti cei care nu au participa la greva anterioara – directorii,secretarele si personalul administrativ ,profesorii-care și au luat salariile integral dar au beneficiat și de măririle de pe urma grevei!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii de la Universitatea Babeș Bolyai din Cluj-Napoca, cea mai bună universitate din România, se solidarizează cu profesorii din preuniversitar și ies la protest în Piața Unirii, marți la prânz

Sindicatul Sind UBB al profesorilor din cea mai bună universitate din țară Universitatea „Babeș Bolyai” din Cluj Napoca se solidarizează cu angajații din învățământul preuniversitar, aflați în a doua săptămână…
Vezi articolul