La simularea probei de Psihologie din cadrul Bacalaureatului 2025, aproape opt din zece elevi care au ales această disciplină nu au reușit să identifice însușirile semnalizate de senzații, iar peste 77% nu au putut preciza ce tip de creativitate determină modificări revoluționare într-un domeniu. Cele mai ridicate punctaje s-au înregistrat la cerințele care solicitau extragerea directă de informații din textul-suport, potrivit rezultatelor pe itemi publicate de ministerul Educației și Cercetării (MEC).
- Analiza completă pe itemii fiecărui subiect, subiectele primite de elevi și baremele de corectare pot fi consultate mai jos în articol.
Potrivit datelor analizate, cel mai slab item din Subiectul I a fost primul, unde 78,02% dintre respondenți au obținut punctaj zero la cerința de a preciza însușirile semnalizate de senzații. Itemul 8, referitor la tipul de creativitate inovativă, a fost rezolvat greșit de 77,04% dintre elevi. Peste 63% au greșit și la itemul despre tergiversarea deciziilor, iar 36,53% nu au identificat corect procesele afective primare. În schimb, 79,41% dintre elevi au recunoscut mimica drept formă expresivă a emoției, iar 77,48% au identificat corect atenția voluntară.
La Subiectul al II-lea, 89,47% dintre elevi au obținut punctaj maxim la cerința de identificare a două procese psihice, dar performanța a scăzut considerabil la itemul c), unde doar 26,96% au explicat corect interacțiunea proceselor, și la itemul d), unde 53,92% nu au oferit un exemplu valid.
La Subiectul al III-lea, cei mai bine rezolvați itemi au fost 2.1 și 2.2, privind trăsătura modestiei lui Freud (91,32%, respectiv 82,26% punctaj maxim). La polul opus se află itemul 5, unde doar 43,74% dintre elevi au reușit să argumenteze corect ideea că personalitatea se formează, nu este înnăscută.
Subiectul I
Itemul 1: La cerința de a preciza însușirile obiectelor, semnalizate de senzații, 78,02% dintre elevi au luat punctaj zero, iar doar 21,98% au reușit să obțină punctaj maxim.
Itemul 2: Pentru itemul privind imaginea perceptivă în condițiile acțiunii directe asupra analizatorilor, 43,34% dintre elevi nu au reușit să obțină niciun punct, iar 56,66% au atins punctaj maxim.
Itemul 3: La reprezentarea mentală integrală și simultană a informațiilor despre obiect, 34,06% dintre respondenți au avut punctaj zero, în timp ce 65,94% au obținut punctaj maxim.
Itemul 4: În ceea ce privește procesul psihic care desemnează un ansamblu de stimuli sau factori dinamici interni, 38,06% dintre elevi nu au oferit un răspuns corect, iar 61,94% au obținut punctaj maxim.
Itemul 5: Pentru modificările exprimate prin mișcările feței, doar 20,59% dintre elevi nu au reușit să răspundă corect, 79,41% obținând punctaj maxim.
Itemul 6: Referitor la forma de atenție ca reflex orientativ, 22,52% au avut punctaj zero, iar 77,48% au luat punctaj maxim.
Itemul 7: Însușirea negativă a voinței, respectiv tergiversarea deciziilor, a creat dificultăți mari: 63,30% dintre elevi au avut punctaj zero și doar 36,70% au obținut punctaj maxim.
Itemul 8: Despre tipul de creativitate care determină modificări revoluționare ale unui domeniu, 77,04% dintre elevi nu au reușit să rezolve corect exercițiul, în timp ce doar 22,96% au obținut punctaj maxim.
Itemul 9: În cazul trebuințelor secundare, 22,52% au avut punctaj zero, iar 77,48% au reușit punctaj maxim.
Itemul 10: Pentru procesele afective care sunt înnăscute, spontane, slab organizate și tind să scape controlului conștiinței sunt primare, 36,53% dintre elevi nu au răspuns corect, iar 63,47% au atins punctaj maxim.
Subiectul al II-lea
La Subiectul al II-lea, primul item a presupus precizarea înțelesului a două procese sau fenomene psihice menționate în text. Aproape 90% dintre elevi au reușit să obțină punctaj maxim aici, doar 6,72% având punctaj zero.
La următorul subpunct (a.2), unde li s-a cerut să menționeze trei caracteristici ale unuia dintre fenomenele psihice, nivelul de dificultate a crescut: doar 45,32% dintre elevi au luat punctaj maxim, iar peste 36% nu au reușit să formuleze corect un răspuns, având punctaj zero.
În cazul cerinței c), unde li s-a cerut o explicație coerentă de aproximativ o pagină despre interacțiunea proceselor psihice vizate, doar 26,96% dintre elevi au obținut punctaj maxim, în timp ce peste 43% au avut punctaj parțial, iar 29% punctaj zero.
Pentru itemii d) și e), care presupuneau ilustrarea printr-un exemplu concret și formularea unui punct de vedere argumentat despre memorie, rezultatele sunt similare: sub 35% punctaj maxim la fiecare cerință și ponderi ridicate de punctaje parțiale sau zero. La subiectul d), 53,92% dintre elevi nu au reușit să formuleze corect exemplul cerut.
FOTO DOCUMENT Subiect simulare BAC 2025 – Psihologie (sursa) – articolul continuă după imagini:
FOTO DOCUMENT Barem simulare BAC 2025 – Psihologie (sursa):
Subiectul al III-lea
S.III. 1.a. – Identificarea tipului temperamental al lui Freud
- Doar 62,32% dintre elevi au primit punctaj maxim la acest item cu cerință punctuală și concretă.
- În același timp, 37,68% au avut punctaj zero, ceea ce indică dificultăți în recunoașterea corectă a temperamentului pe baza teoriei lui Jung, chiar dacă fragmentul de text oferea indicii clare.
S.III. 1.b. – Susținerea cu două afirmații a temperamentului identificat
- Doar 54,33% dintre elevi au reușit să aducă cele două justificări corecte.
- 33,22% au primit punctaj zero, iar 12,46% punctaj parțial.
Subiectul III – Itemii 2.1 și 2.2
S.III. 2.1. – Identificarea celor două afirmații care arată modestia lui Freud
- Este unul dintre cele mai bine rezolvate itemi: 91,32% dintre elevi au obținut punctaj maxim, doar 8,68% au avut punctaj zero.
S.III. 2.2. – Justificarea cu un exemplu a modestiei
- 82,26% dintre respondenți au punctaj maxim, doar 17,74% nereușind să ofere un exemplu valid.
Subiectul III – Itemul 3
S.III. 3. – Identificarea a două idei din text care susțin caracterizarea lui Freud ca sincer și fermecător
- Aproape 24% au avut punctaj parțial, iar 13,47% au avut punctaj zero. 62,60% au reușit să obțină punctaj maxim.
Subiectul III – Itemul 4 (patru subpuncte)
S.III. 4.a. – Evidențierea trăsăturii cardinale conform lui Allport
- Doar 57,48% au reușit să o identifice corect, iar 42,52% au punctaj zero – semnificativ pentru un subiect de teorie.
S.III. 4.b. – Două trăsături principale
- Doar 52,23% au punctaj maxim.
- Aproape 31,26% dintre respondenți nu au oferit niciun răspuns corect, iar 16,51% au avut punctaj parțial – mai mare decât în alte subpuncte.
S.III. 4.c. – Coerența prezentării
- Deși punctajul pare corectiv (un singur punct), doar 55,60% dintre elevi au fost evaluați cu punctaj maxim, iar 44,40% nu au respectat în totalitate coerența ideatică.
S.III. 4.d. – Încadrarea în spațiul cerut
- Cu 54,24% punctaj maxim și 45,76% fără punctaj.
Subiectul III – Itemul 5
S.III. 5. – Argumentarea afirmației: „Omul nu se naște cu personalitate, ci devine personalitate”
Este itemul cel mai slab tratat din acest subiect: doar 43,74% au reușit să obțină punctaj maxim, iar 24,18% au avut punctaj zero. 32,07% au primit punctaj parțial.
FOTO DOCUMENT Analiza gradului de reușită pe itemi la proba obligatorie – Psihologie, simulare BAC 2025:
DOCUMENT DESCARCĂ Analiza gradului de reușită pe itemi la proba la alegere – simulare BAC 2025:
Foto: © Skypixel | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.