Aproape 8 din 10 elevi care au susținut proba la Psihologie – simulare BAC 2025 nu au reușit să precizeze tipul de creativitate care produce revoluție într-un domeniu și ce însușiri ale obiectelor arată senzațiile

333 de vizualizări
Foto: © Skypixel | Dreamstime.com
La simularea probei de Psihologie din cadrul Bacalaureatului 2025, aproape opt din zece elevi care au ales această disciplină nu au reușit să identifice însușirile semnalizate de senzații, iar peste 77% nu au putut preciza ce tip de creativitate determină modificări revoluționare într-un domeniu. Cele mai ridicate punctaje s-au înregistrat la cerințele care solicitau extragerea directă de informații din textul-suport, potrivit rezultatelor pe itemi publicate de ministerul Educației și Cercetării (MEC).
  • Analiza completă pe itemii fiecărui subiect, subiectele primite de elevi și baremele de corectare pot fi consultate mai jos în articol.

Potrivit datelor analizate, cel mai slab item din Subiectul I a fost primul, unde 78,02% dintre respondenți au obținut punctaj zero la cerința de a preciza însușirile semnalizate de senzații. Itemul 8, referitor la tipul de creativitate inovativă, a fost rezolvat greșit de 77,04% dintre elevi. Peste 63% au greșit și la itemul despre tergiversarea deciziilor, iar 36,53% nu au identificat corect procesele afective primare. În schimb, 79,41% dintre elevi au recunoscut mimica drept formă expresivă a emoției, iar 77,48% au identificat corect atenția voluntară.

La Subiectul al II-lea, 89,47% dintre elevi au obținut punctaj maxim la cerința de identificare a două procese psihice, dar performanța a scăzut considerabil la itemul c), unde doar 26,96% au explicat corect interacțiunea proceselor, și la itemul d), unde 53,92% nu au oferit un exemplu valid.

La Subiectul al III-lea, cei mai bine rezolvați itemi au fost 2.1 și 2.2, privind trăsătura modestiei lui Freud (91,32%, respectiv 82,26% punctaj maxim). La polul opus se află itemul 5, unde doar 43,74% dintre elevi au reușit să argumenteze corect ideea că personalitatea se formează, nu este înnăscută.

Subiectul I

Itemul 1: La cerința de a preciza însușirile obiectelor, semnalizate de senzații, 78,02% dintre elevi au luat punctaj zero, iar doar 21,98% au reușit să obțină punctaj maxim.

Itemul 2: Pentru itemul privind imaginea perceptivă în condițiile acțiunii directe asupra analizatorilor, 43,34% dintre elevi nu au reușit să obțină niciun punct, iar 56,66% au atins punctaj maxim.

Itemul 3: La reprezentarea mentală integrală și simultană a informațiilor despre obiect, 34,06% dintre respondenți au avut punctaj zero, în timp ce 65,94% au obținut punctaj maxim.

Itemul 4: În ceea ce privește procesul psihic care desemnează un ansamblu de stimuli sau factori dinamici interni, 38,06% dintre elevi nu au oferit un răspuns corect, iar 61,94% au obținut punctaj maxim.

Itemul 5: Pentru modificările exprimate prin mișcările feței, doar 20,59% dintre elevi nu au reușit să răspundă corect, 79,41% obținând punctaj maxim.

Itemul 6: Referitor la forma de atenție ca reflex orientativ, 22,52% au avut punctaj zero, iar 77,48% au luat punctaj maxim.

Itemul 7: Însușirea negativă a voinței, respectiv tergiversarea deciziilor, a creat dificultăți mari: 63,30% dintre elevi au avut punctaj zero și doar 36,70% au obținut punctaj maxim.

Itemul 8: Despre tipul de creativitate care determină modificări revoluționare ale unui domeniu, 77,04% dintre elevi nu au reușit să rezolve corect exercițiul, în timp ce doar 22,96% au obținut punctaj maxim.

Itemul 9: În cazul trebuințelor secundare, 22,52% au avut punctaj zero, iar 77,48% au reușit punctaj maxim.

Itemul 10: Pentru procesele afective care sunt înnăscute, spontane, slab organizate și tind să scape controlului conștiinței sunt primare, 36,53% dintre elevi nu au răspuns corect, iar 63,47% au atins punctaj maxim.

Subiectul al II-lea

La Subiectul al II-lea, primul item a presupus precizarea înțelesului a două procese sau fenomene psihice menționate în text. Aproape 90% dintre elevi au reușit să obțină punctaj maxim aici, doar 6,72% având punctaj zero.

La următorul subpunct (a.2), unde li s-a cerut să menționeze trei caracteristici ale unuia dintre fenomenele psihice, nivelul de dificultate a crescut: doar 45,32% dintre elevi au luat punctaj maxim, iar peste 36% nu au reușit să formuleze corect un răspuns, având punctaj zero.

În cazul cerinței c), unde li s-a cerut o explicație coerentă de aproximativ o pagină despre interacțiunea proceselor psihice vizate, doar 26,96% dintre elevi au obținut punctaj maxim, în timp ce peste 43% au avut punctaj parțial, iar 29% punctaj zero.

Pentru itemii d) și e), care presupuneau ilustrarea printr-un exemplu concret și formularea unui punct de vedere argumentat despre memorie, rezultatele sunt similare: sub 35% punctaj maxim la fiecare cerință și ponderi ridicate de punctaje parțiale sau zero. La subiectul d), 53,92% dintre elevi nu au reușit să formuleze corect exemplul cerut.

FOTO DOCUMENT Subiect simulare BAC 2025 – Psihologie (sursa) – articolul continuă după imagini:
FOTO DOCUMENT Barem simulare BAC 2025 – Psihologie (sursa):
Subiectul al III-lea

S.III. 1.a. – Identificarea tipului temperamental al lui Freud

  • Doar 62,32% dintre elevi au primit punctaj maxim la acest item cu cerință punctuală și concretă.
  • În același timp, 37,68% au avut punctaj zero, ceea ce indică dificultăți în recunoașterea corectă a temperamentului pe baza teoriei lui Jung, chiar dacă fragmentul de text oferea indicii clare.

S.III. 1.b. – Susținerea cu două afirmații a temperamentului identificat

  • Doar 54,33% dintre elevi au reușit să aducă cele două justificări corecte.
  • 33,22% au primit punctaj zero, iar 12,46% punctaj parțial.
Subiectul III – Itemii 2.1 și 2.2

S.III. 2.1. – Identificarea celor două afirmații care arată modestia lui Freud

  • Este unul dintre cele mai bine rezolvate itemi: 91,32% dintre elevi au obținut punctaj maxim, doar 8,68% au avut punctaj zero.

S.III. 2.2. – Justificarea cu un exemplu a modestiei

  • 82,26% dintre respondenți au punctaj maxim, doar 17,74% nereușind să ofere un exemplu valid.
Subiectul III – Itemul 3

S.III. 3. – Identificarea a două idei din text care susțin caracterizarea lui Freud ca sincer și fermecător

  • Aproape 24% au avut punctaj parțial, iar 13,47% au avut punctaj zero. 62,60% au reușit să obțină punctaj maxim.
Subiectul III – Itemul 4 (patru subpuncte)

S.III. 4.a. – Evidențierea trăsăturii cardinale conform lui Allport

  • Doar 57,48% au reușit să o identifice corect, iar 42,52% au punctaj zero – semnificativ pentru un subiect de teorie.

S.III. 4.b. – Două trăsături principale

  • Doar 52,23% au punctaj maxim.
  • Aproape 31,26% dintre respondenți nu au oferit niciun răspuns corect, iar 16,51% au avut punctaj parțial – mai mare decât în alte subpuncte.

S.III. 4.c. – Coerența prezentării

  • Deși punctajul pare corectiv (un singur punct), doar 55,60% dintre elevi au fost evaluați cu punctaj maxim, iar 44,40% nu au respectat în totalitate coerența ideatică.

S.III. 4.d. – Încadrarea în spațiul cerut

  • Cu 54,24% punctaj maxim și 45,76% fără punctaj.
Subiectul III – Itemul 5

S.III. 5. – Argumentarea afirmației: „Omul nu se naște cu personalitate, ci devine personalitate”

Este itemul cel mai slab tratat din acest subiect: doar 43,74% au reușit să obțină punctaj maxim, iar 24,18% au avut punctaj zero. 32,07% au primit punctaj parțial.

FOTO DOCUMENT Analiza gradului de reușită pe itemi la proba obligatorie – Psihologie, simulare BAC 2025:
DOCUMENT DESCARCĂ Analiza gradului de reușită pe itemi la proba la alegere – simulare BAC 2025:

Foto: © Skypixel | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

România a avut, în medie pentru anul pandemic 2021, un exces de morți de peste 25% în fiecare lună, comparativ cu anii precedenți – de două ori mai mult decât media europeană / Apogeu “alarmant” în octombrie, potrivit datelor OMS, analizate de un cercetător român

România a avut în medie, în fiecare lună a anului pandemic 2021, un exces de morți de peste 25% comparativ cu anii precedenți, potrivit unor date publicate recent de Organizația…
Vezi articolul

ANALIZĂ Procentul mediilor peste 5 la Evaluarea Națională 2024 este 74,4 – cel mai slab rezultat din 2020 încoace. Asta înseamnă că 39.100 de elevi sunt sub acest prag după 9 ani de școală

Peste 74% dintre elevii care au susținut Evaluarea Națională în 2024 au luat medii peste 5, a anunțat Ministerul Educației miercuri, într-un comunicat de presă. Rezultatele sunt cele inițiale, înainte de…
Vezi articolul