Avem, din această toamnă, 18 specializări duale în învățământul superior, a spus Ligia Deca: Tinerii care urmează învățământul dual la liceu vor putea ajunge până la nivel de doctorat / Primele clase de liceu dual ar trebui înființate în septembrie 2025

3.174 de vizualizări
Ligia Deca la UPB / Foto: Facebook.com/ Alexandru Croitoru
Studenții pot învăța, începând de anul acesta, în sistem dual, în cadrul a 18 specializări de la universități din țară, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, la ceremonia de deschidere a noului an universitar de la Universitatea Politehnică din București (UPB). Doritorii vor putea studia în cadrul programelor duale până la doctorat inclusiv, a mai precizat ea.

Ligia Deca a participat astăzi, 30 septembrie, la deschiderea anului universitar 2024-2025 organizată de UPB. Ministra i-a încurajat pe studenții universității să urmeze o carieră în învățământ, întrucât este nevoie de cadre didactice pregătite.

Aceasta a pus accentul pe sistemul de învățământ superior dual complet: „Una dintre reformele mult așteptate de mediul economic, adusă de legile Educației este ruta completă de învățământ dual. Tinerii care urmează învățământul dual la liceu vor putea continua în același sistem la facultate, ajungând, dacă își doresc și dacă au acest potențial, până la nivel de doctorat”.

În România nu există însă licee duale în momentul de față, ci doar școli profesionale duale, în cadrul cărora elevi studiază timp de 3 ani. Acestea sunt organizate în parteneriat cu operatori economici și funcționează după următoarea structură:

  • Clasa a IX-a – 20% pregătire practică (5 săptămâni de stgiu);
  • Clasa a X-a – 60% pregătire practică (9 săptămâni de stagiu);
  • Clasa a XI-a – 72% pregătire practică (10 săptămâni de stagiu).

De precizat, elevii înscriși la aceste școli pot primi burse de la operatorii economici, potrivit alineatului 2, punctul c) al articolului 35 din noua lege a Educației.

„Operatorii economici care asigură pregătirea practică a elevilor pot acorda o bursă, cel puțin la nivelul celei provenite din fonduri publice pentru învățământul liceal tehnologic, și pot finanța alte cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor”.

În legea 1/2011, acordarea bursei de către companiile partenere era obligatorie, după cum se arată în articolul 25, alineatul 4, punctul c): „Operatorii economici asigură pregătirea practică a elevilor, bursă, cel puțin la nivelul celei acordate din fonduri publice pentru învățământul profesional, și alte cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor”.

După absolvirea școlii profesionale duale, elevii trebuie să urmeze încă 2 ani în cadrul unui liceu tehnologic/teoretic, respectiv clasele a XI-a și a XII-a pentru a putea susține Bacalaureatul. Abia după ce obțin diploma de Bacalaureat tinerii pot aplica pentru un program de licență în sistem dual. Asta înseamnă că ciclul dual nu este unul complet.

Învățământul liceal dual cu finalitate diplomă de Bacalaureat intră în vigoare, teoretic, începând cu anul școlar 2025-2026, potrivit articolului XXVI, litera f) din OUG 115/2023.

Astfel, primii tineri care vor putea finaliza un circuit integral dual vor fi cei care vor absolvi liceul în anul 2030.

„Avem nevoie de specialiști în toate domeniile și avem deja, din această toamnă, 18 specializări în sistem dual autorizate provizoriu în învățământul superior”, a spus Ligia Deca.

UPB face parte din 2 consorții de învățământ dual, care vor fi construite în București și Giurgiu: „Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnică București este membră în două consorții de învățământ dual dintre cele 29 finanțate prin PNRR. Este vorba despre centrul de expertiză în regiunea Sud-Muntenia, care va fi construit în Giurgiu și centrul de expertiză în regiunea București-Ilfov, care va fi construit în București”.

„Valoarea celor două campusuri depășește 50 de milioane de euro. De aceste două investiții majore se vor bucura peste 650 de elevi și peste 250 de studenți inițial. Aceste campusuri vor oferi, pe lângă o experiență educațională strâns legată de realitățile economice, spații noi de învățământ și cercetare, precum și că cămine, cantine, hale multimodale pentru ateliere digitale și sport sau alte facilități dedicate”, a mai declarat ministra.


1 comment
  1. Probabil ca istoria exista pentru a oferi surse de inspirație:
    „Reforma învăţământului din 1948 a făcut posibilă apariţia unei instituţii de învăţământ bizare: facultatea muncitorească. Universitatea fusese considerată de ideologia comunistă o formă de manifestare a exploatării capitaliste. Cum muncitorul devenise emblema regimului comunist şi totul era privit prin optica sa, universitatea era menită să facă din omul educat în spirit muncitoresc un om de tip nou. Facultatea muncitorească avea o funcţie de a forma cadre noi care să le înlocuiască pe cele vechi. A doua era cea de control. Prin facultatea muncitorească, regimul putea controla masele de tineri studenţi.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cei patru copii din județul Bihor retrași de părinți de la școală în pandemie pentru a face homeschooling au mari lacune în achiziţiile şcolare și imaturitate psiho-emoţională, arată o evaluare psihologică oficială / Copiii învățau acasă cu părinții care au 8, respectiv 12 clase terminate

Cei patru copii ai unei familii din Bihor, retrași de la școală în pandemie pentru a fi educați acasă în sistem homeschooling, „prezintă un nivel de dezvoltare al gândirii cu…
Vezi articolul

PROIECT În primele 90 de zile de la începutul anului școlar, educatorii, învățătorii și diriginții solicită conducerii grădiniței sau școlii materialele pentru portofoliul educațional în format fizic și îl personalizează împreună cu fiecare copil / Care este obligația profesorilor în cazul portofoliului digital

Pentru portofoliul educațional în format fizic, în primele 90 de zile de la începutul anului școlar, educatorii, învățătorii și diriginții solicită conducerii unității de învățământ asigurarea materialelor necesare pentru fiecare…
Vezi articolul

Cum s-a modificat distribuția mediilor la Evaluarea Națională 2023 în București, după cel mai mare număr de contestații din țară: 4.833 de elevi au medii între 9 și 10, ceea ce va schimba ierarhia elevilor

În București numărul total de contestații la Evaluarea Nationala 2023 a fost de 5.157, adica 15,84% din totalul lucrărilor. Dintre acestea, 3.352 de contestații au fost la Limba și literatura română,…
Vezi articolul

Amalia Zugravu, șefa de promoție a Colegiului Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța, anul I la Medicină: Secretul succesului meu în liceu și, în general, în parcursul academic este gestionarea timpului

Pasiunea pentru medicină a crescut odată cu dorința de a învăța tot mai mult. Amalia Zugravu, șefă de promoție a Colegiului Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța, a încheiat toți…
Vezi articolul

Ligia Deca, despre subiectele de tip grilă de la Evaluarea Națională și BAC 2024: Se va adăuga un mecanism de siguranță. În momentul în care al doilea corector intră pe lucrare și introduce o variantă diferită de răspuns decât primul, acesta primește o avertizare să reanalizeze

Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat, miercuri, 17 aprilie, la TVR Info, referitor la subiectele de tip grilă de la Evaluarea Națională și examenul de Bacalaureat 2024, că „se va…
Vezi articolul