Sute de elevi din România au susținut, în mod nejustificat, o probă scrisă suplimentară la Bacalaureat – proba E.b, dedicată limbii materne germane. Legea educației prevede clar: liceele cu predare în limba maternă ar fi trebuit să predea toate orele, cu excepția celor de limba română, în limba maternă.
În realitate, multe dintre aceste licee nu respectă această condiție. La Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” din Sibiu, spre exemplu, doar 56 % dintre disciplinele liceale au fost predate în limba germană.
Cu toate acestea, elevii au fost obligați să susțină proba E.b. – în plus față de colegii lor din alte școli – iar nota obținută riscă să fie inclusă în diploma de Bacalaureat și în foaia matricolă. Este o situație profund incorectă: o notă fără temei legal, înscrisă într-un act oficial al statului român.
Datele vorbesc de la sine:

724 de elevi au fost înscriși la proba E.b., 22 au fost respinși, iar 112 au obținut note între 5.00 și 5.98. Aproape 1 din 5 a ieșit cu o notă care le scade media sau i-a dus sub linia promovării — pentru o probă care, în majoritatea cazurilor, nici nu trebuia susținută.
Ce spune legea – și ce ignoră Ministerul
Legea-cadru 198/2023, art. 60 alin. (1) „În cadrul învățământului preuniversitar cu predare în limbile minorităților naționale, toate disciplinele se studiază în limba maternă, cu excepția disciplinei Limba și literatura română.”
Metodologia Bacalaureatului (OMECTS 4799/2010, preluată prin OMEC 6481/2024) confirmă, punct cu punct, că examenul trebuie să urmeze legea:
- Art. 40 – probele se stabilesc „conform legii”;
- Art. 41 – proba E.b. este rezervată „elevilor care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale”;
- Art. 44 – media generală se calculează cu notele de la probele scrise E.a, E.b, E.c, E.d – „după caz”, adică numai dacă proba a fost susținută în condiții legale.
În traducere simplă: dacă un liceu nu predă toate materiile în limba germană, nu există învățământ în limba maternă, nu se poate impune proba E.b., iar nota nu are ce căuta pe diplomă.
Dacă Ministerul Educației dorește să justifice această impunere, are obligația să o facă public, cu explicații clare, fundamentate pe lege și metodologie.
Ce comunică Ministerul
- Comunicatul din 16 iunie 2025 susține că „Limba și literatura germană a fost predată integral (…), asigurând atingerea competențelor necesare promovării probei E.b.” – o afirmație gravă și inacceptabilă. Legea nu cere predarea corectă a unei singure discipline, ci a tuturor – în limba maternă.
22 de candidați nu au „atins competențele necesare promovării”, iar alți peste 110 au primit note sub 6. Cum răspunde Ministerul acestor elevi, care știu exact câte materii le-au fost predate – în realitate – în limba germană?
- Ministerul afirmă că a trimis Corpul de Control la Sibiu „pentru verificarea respectării legislației”. Și totuși, în comunicatul final, răspunsul la întrebarea esențială lipsește:
S-a respectat sau nu legea? Da sau nu?
În locul unui verdict, primim o constatare vagă despre lipsa resursei umane și invocarea „necesității adaptării actelor normative la realități”.
Cu alte cuvinte, Ministerul recunoaște implicit că legea nu a fost respectată, dar evită să o spună clar – pentru că o afirmație tranșantă ar impune și asumarea unor măsuri.
Dacă un elev trișează în timpul examenului, este eliminat imediat.
Dacă o instituție trișează, ni se spune că regulile vor fi schimbate… de la anul – chiar dacă unii elevi plătesc un preț greu acum.
E corect sau doar cinism? Unde e reciprocitatea, dacă legea se aplică doar celor mici?
Ce mai e de făcut acum – înainte de emiterea diplomelor:
- Luni, 23 iunie, Ministerul Educației trebuie să trimită o solicitare oficială către cele 13 inspectorate școlare care gestionează liceele „germane”. Situația reală a limbii de predare poate fi transmisă în aceeași zi – datele există deja la nivelul fiecărei unități de învățământ și nu necesită nicio investigație suplimentară.
- Nota de la proba E.b. nu trebuie inclusă în diploma de Bacalaureat și în foaia matricolă acolo unde inspectoratele confirmă predarea parțială în limba germană – deci încălcarea cerinței legale de predare integrală.
Dacă Ministerul permite tipărirea unei note obținute în afara cadrului legal, semnează oficial încălcarea propriei legi.
Diploma poate fi gestul de reparație – sau actul suprem de încălcare a legii.
Apel către Prim-ministrul desemnat
La formarea noului Guvern și desemnarea ministrului Educației, prim-ministrul desemnat Ilie Bolojan are obligația să țină cont de această încălcare gravă a legii.
Următorul ministru al Educației va depune un jurământ de credință față de Constituție și de legile țării.
Prima probă a respectării acelui jurământ este oprirea acestei ilegalități – comisă asupra unei întregi generații de elevi din școlile cu predare în limba maternă.
Ministerul Educației știe.
- Nota redacției: În perioada 29 aprilie – 5 mai 2025, Oana Rogojanu, mama unei eleve de clasa a XII-a de la Colegiul Național „Samuel von Brukenthall”, a stat în fața Ministerului Educației, protestând față de obligativitatea susținerii probei de Limba și literatura germană maternă la Bacalaureat de către elevii din licee care, potrivit legii, ar trebui să ofere predare integrală în limba germană — dar nu o fac.
- În perioada 17 – 20 iunie, Oana Rogojanu a protestat în fața Palatului Cotroceni solicitându-i președintelui Nicușor Dan să intervină în favoarea elevilor, pentru respectarea legii.
- Opinia părintelui este importantă și vă încurajăm ca, dacă aveți ceva de spus, să ne trimiteți articolul dumneavoastră pe redactie@edupedu.ro. Ideile și opiniile exprimate în aceste articole nu sunt neapărat și cele ale redacției.
7 comments
Pana nu au venit rezultatele, nu a zis nimeni nimic. Da, copii nu au invatat anul acesta si s-a vazut la note. Dar asta nu inseamna ca nu s-a predat materia.
Și copilul meu a studiat limba germană la un liceu, unde făcea parte dintr-o clasă mixtă, adică jumătate germană jumătate română. Practic a avut doar cele 4 ore de germană plus una de opțional. Dar a fost o chestie de alegere, adică așa am dorit. A susținut bacalaureatul la germană, are o notă onorabilă, deci asta este.
Dar dacă tot vreți să faceți ceva util, atunci ar trebui să insistați să nu se ia în considerare nota la germană la media de admitere la facultate, dacă se continua pe limba română de exemplu. Cum este la admiterea la liceu.
Altfel nu văd de ce insistați desființarea secției de limba germană.
Aceste legi ale educației trebuie puse cap la cap, actualizate cu prioritate, pentru că afectează minori și asta e foarte, foarte grav și injust.
Nu demult am contestat și eu niste legislație de tip OMEd care discriminează retroactiv, in contrast cu constituția, și voi merge până la capăt împotriva acestor injustiții dăunătoare educației. Cetățeanul nu mai trebuie să plătească din buzunar pentru culpe și abuzuri ministeriale care se vor solda cu penalități in instanțele europene. E de instaurat imediat responsabilitatea individuală pentru ceea ce emite și semnează oricine din acest minister, cu instituțiile sale subordonate. Departamentul juridic este praf, e uluitor modul său de lucru. Doar pentru că un minister e un colos nu e cazul ca responsabilitatea să se dilueze într-o asemenea măsură!
Mă bucur pentru intenția clară de digitalizare. Digitalizarea va rezolva mult.
Copiii care NU cunosc limba MATERNĂ (acolo scrie că e predare în LIMBA MATERNĂ, nu germana – turca – albaneza – rromani sau ce vreți voi, ca limbă STRĂINĂ) n-au ce căuta la admitere la un liceu cu predare în limba maternă.
Când au completat acele liste de coduri pentru admitere, și-au asumat că vor studia în acea limbă și că vor avea probă suplimentară obligatorie la bacalaureat din limba maternă respectivă.
Că liceele cu predare în limba maternă nu găsesc profesori care să și poată preda în limba respectivă, e doar vina lor. Există acolo o bifă cu ”necesită aviz/certificat limbă” pentru liceele/secțiile respective, care scoate din cursă toți profesorii care nu stăpânesc limba respectivă. Dacă nu se găsesc acești oameni, poate e cazul să nu mai existe acele secții sau să nu se mai numească licee cu predare în limba maternă. Dacă predarea e în română, foarte bine, să fie licee/colegii obișnuite, care primesc profesori cu note mari la CNU în mod egal, fără să facă o selecție artificială care, iată, se dovedește mincinoasă.
Iar dacă localnicii vorbitori nativi de acea limbă solicită în continuare păstrarea predării în limba maternă (cu tot ce înseamnă asta), atunci sunt liberi să devină profesori și să ia notă la CNU care să le permită titularizarea la aceste licee.
Cel mai interesant e cum elevii de Evaluare Națională care susțin proba de limba maternă nu au părinți care să se plângă – deci unde nu e vorba de liceu și certificate mincinoase cum că absolventul e vorbitor de acea limbă, se poate și fără scandal.
PS Și dacă tot a fost deschisă această discuție… cum e cu liceele care au secții cu predare în limbă străină, așa-zisele bilingve? Am elevi care s-au dus la bilingv engleză (fiind pomișori în domeniul vorbirii/înțelegerii/scrierii limbii engleze) și apoi li s-a predat doar în română, pentru că nu înțelegeau nimic. Evident au dat probe de admitere, dar 5 la proba aceea e suficient ca să poți alege specializarea – iar 5 nu te ajută să înțelegi mare lucru… mai ales când ești la mate-info bilingv.
Acesti elevi, care aveau si inca au o cunoastere precara a limbii germane, nici nu trebuiau admisi.
Sistemul insa le-a dat ragaz patru ani sa invete germana, dar … toleranta se intoarce acum impotriva scolilor si a profesorilor.
Pacat!
In loc sa invete germana ei s-au pregatit de lupta si de contestatii.
La fel de bine se putea duce la un liceu cu profil albanez …!
Intrebare: daca toate materiile s-ar fi predat in germana, in conditiile in care in patru ani n-a invatat boaba de Deutch … ar fi absolvit Samuel von Brukenthal???
Nu intelegeti esenta. Avem o constitutie , care trebuie respecatata! Avem generatii care vor suferi. Avem un sistem care nu asigura , dar cere.
Intai le oferi copiilor vocabular de nativ prin predarea tuturor materiilor in germana si dupa aceea ceri. Nu ne- a spus nimeni cand ne – am inscris copiii in clasa zero sau mai tarziu la liceu ca este o pseudo educatie in germana , dar cu pretentii la bac de nativ.
Li se cere o proba in plus fata de cei de la bilingv, dar predarea a fost ca la bilingv.
Cata tacere!
Daca e incalcata legea de ce tac autoritatile?
Singura solutie e ca vor schimba legea, dar pe tri grneratia aceasta?