Pilotarea și generalizarea programului Școală după Școală de la 8 la 17, creșterea normei didactice diferențiat și redimensionarea burselor concomitent cu creșterea performanței sunt câteva dintre propunerile din planul de guvernare propus pe premierul desemnat, Ilie Bolojan. Documentul se află în lucru. Amintim că luni, 23 iunie, au loc audieri accelerate pentru votarea Guvernului Bolojan, iar cabinetul ar urma să fie instalat până luni noaptea, potrivit G4Media.ro. La Educație și Cercetare a fost nominalizat ca ministru, în continuare, Daniel David.
Principalele propuneri pe Educație în noul plan de Guvernare, aflat în lucru la Palatul Victoria:
- Dezvoltarea și susținerea programului „Școală după școală”, prin asigurarea unui cadru legal clar, care să stimuleze și să încurajeze primăriile și agenții economici să investească în activități educative complementare, inclusiv pilotarea și generalizarea programului Școală de la 8 la 17.
- Modificarea normei didactice din educație:
- Creșterea numărului de ore de activități didactice în învățământul preuniversitar, minimum până la nivelul valorii medii la nivel european/OECD. Ministerul va face o analiză și va diferenția aplicarea în funcție de mediul de lucru, ciclul de educație și de fragmentarea normei la mai multe unități școlare.
- Creșterea limitării legale a normei didactice în învățământul universitar, de la 16 la 18 ore convenționale, pentru a susține universitățile să se încadreze în bugetul alocat.
- Analiza degrevărilor de normă și acordarea lor, de regulă, din timpul nondidactic al normei.
- Analiza numărului efectiv de ore, raportat la numărul normat de ore din cadrul unui post didactic.
- Plata cu ora se va raporta la timpul total de lucru (40 de ore pe săptămână), pentru a se evita situația în care o oră la plata cu ora costă mai mult decât o oră din norma didactică.
- Analiza sistemului de burse: Bursele trebuie să reflecte adecvat două lucruri: suportul pentru condiții socioeconomice dificile și/sau pentru excelență educațională. Bugetul trebuie dimensionat pornindu-se de la nivelul anului 2023, înainte de introducerea prin noua legislație (legea 198/2023) a unor angajamente nesustenabile. Ținând cont de faptul că bursele nu se impozitează, fondul de burse/bursele care se raportează la salariul minim pe economie se va raporta la valoarea netă a salariului minim.
- Următoarele programe vor fi implementate după stabilizarea economico-financiară: programul național pentru cantine școlare și programul de învățare remedială.
- Concentrări educaționale pentru eficientizare și creșterea calității prin evitarea fragmentării.
- Concentrări academice în învățământul superior și în cercetare-dezvoltare-inovare, inclusiv fuziunea sau desființarea unor instituții deconcentrate, acolo unde acest lucru duce la eficientizări și la creșterea calității.
Integral – propunerile pe Educație și Cercetare din planul de Guvernare al premierului desemnat Ilie Bolojan
- Învățământ preuniversitar
Obiective generale – Viziune
- Trebuie să pregătească și să transfere prin educație cele opt competențe cheie, prin care absolvenții să devină buni specialiști, buni cetățeni și oameni cu o calitate bună a vieții. Absolvenții trebuie să se poată integra eficient pe piața muncii (nivelul 3 de calificare după clasa a XI-a, respectiv nivelul 4 după absolvirea liceului) și/sau să-și continue studiile la nivel postliceal și/sau universitar. Educația va fi motorul mobilității sociale, al inovației și dezvoltării economice sustenabile, prin asigurarea unui sistem de învățământ centrat pe elev, echitabil și incluziv, sprijinit de profesori motivați și corespunzător formați. Rata abandonului școlar și cea a analfabetismului funcțional nu depășesc media europeană. Până în 2030 se urmărește atingerea țintei din legislație de 15% pentru educație din bugetul general pe cheltuieli (pentru tot domeniul educației). Măsurile vor viza în principal creșterea calității educației, reducerea abandonului școlar și a analfabetismului funcțional prin reforme (1) curriculare – planuri-cadru actualizate și flexibile, axate pe cele opt competențe cheie, integrând competențe digitale și programe care să promoveze gândirea critică, creativitatea și adaptarea la meseriile viitorului; (2) de evaluare (ex. standarde de evaluare/testare și examene naționale/standardizate); inclusiv (3) reforma infrastructurii educaționale (cu un accent pe reforma învățământului rural), care implică și dezvoltarea de laboratoare pentru educația prin descoperire și/sau campusuri duale (aici cu introducerea sistemului de credite transferabile).
- Propunem extinderea școlilor-pilot pentru inovații curriculare și învățământ dual, iar manualele vor fi completate cu platforme de e-learning și alte instrumente interactive.
- Se va acorda o atenție sporită educației timpurii și infrastructurii de creșe.
- De asemenea, se va urmări consolidarea statutului profesorilor prin susținerea formării și dezvoltării profesionale a acestora, intrarea în sistem pe bază de merit, prin salarii competitive și evaluări bazate pe performanță (inclusiv, spre exemplu, privind congruența dintre notele elevilor în școală și la examenele naționale).
2. Învățământ universitar și cercetare
Obiective generale – Viziune
- Sistemul național de învățământ superior trebuie să aibă ca scop formarea de resursă umană înalt calificată (calificările 5/6- licență; 7- master; 8- doctorat), care să-și păstreze și să-și dezvolte competențele prin învățare pe tot parcursul vieții. Formarea de resursă umană trebuie să fie făcută în contextul generării și/sau utilizării celei mai avansate cunoașteri științifice. În timp ce calificările 5/6 ar trebui să genereze conexiune directă cu piața muncii existentă – specifică, în domeniile cu accent vocațional, și generală (la nivelul unei culturi generale de specialitate), în celelalte domenii, calificările de nivel 7/8 ar trebui să accentueze specializările și, astfel, să dinamizeze și să dezvolte noi segmente ale pieței muncii.
- Sistemul național de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) trebuie să genereze cunoaștere științifică, prin care să rezolvăm probleme teoretice (mai ales prin cercetare fundamentală) și/sau practice (mai ales prin cercetare aplicativă – cercetare-dezvoltare). Când această cunoaștere se transferă în societate și devine relevantă socioeconomic, vorbim de inovare. Includem aici atât inovarea tehnologică, cât și inovarea socioculturală. Inovarea tehnologică contribuie decisiv la creșterea nivelului de trai. Inovarea socioculturală ne oferă înțelegeri (sensuri și semnificații) ale lumii, care contribuie decisiv la creșterea calității vieții și devin antidot la pseudocunoașterea care generează manipulare și conspirații.
Reforme și reorganizări
- Diferențierea universităților prin misiuni (educație, educație și cercetare, educație și cercetare avansată) și evaluările instituționale raportate la aceasta, inclusiv crearea de mecanisme noi de susținere a misiunii asumate și a flexibilizării ciclurilor de studiu în aceeași universitate, întărire a autonomiei financiare și parteneriate cu mediul socioeconomic. Se încurajează concentrările academice, care pot duce la eficientizarea costurilor și la performanță academică. Politicile în domeniul universitar trebuie să fie relaționate și cu trasabilitatea forței de muncă generate.
- Cercetarea se reorganizează într-un sistem național eficient – mai ales în baza evaluării demarate în 2025 – cu finanțare publică crescândă până la 1% din PIB până în 2030. Se promovează concentrări academice, susținând inovarea tehnologică și socioculturală. Se încurajează parteneriatele public-privat pentru transfer tehnologic, crearea unui hub regional de inovare și atragerea companiilor internaționale prin facilități fiscale. Propunem lansarea de competiții multianuale pentru cercetători și alinierea priorităților CDI cu temele din programele europene., dar și cu strategiile naționale.
- Etica trebuie să fie un demers transversal în educație-cercetare, organizată după bunele practici europene.
Acțiuni pentru instituții subordonate
Reorganizarea structurilor teritoriale ale Ministerului Educației și Cercetării, în vederea eficientizării, descentralizării și debirocratizării activității de management școlar, precum și pentru un nivel de sprijin mai ridicat pentru școli, în logica că „politicul se oprește la poarta școlii!”.
Măsuri pentru accelerarea fondurilor UE (PNRR și Coeziune)
- Absorbția a 100% din granturi și credite din cadrul PNRR renegociat.
- Reorganizări la nivelul ministerului, pentru o coordonare mai bună în accesarea și implementarea acestor fonduri/programe.
Programe – Măsuri transversale
Următoarele programe vor fi implementate după stabilizarea economico-financiară: programul național pentru cantine școlare și programul de învățare remedială.
– Măsuri de eficientizare economico-financiară (pot fi rediscutate după depășire crizei economico-financiare a țării)
Se prioritizează prevenirea abandonului educațional prin programe ca PNRAS, PNRAU, „Școală după școală” și mese sănătoase în școli.
Dezvoltarea și susținerea programului „Școală după școală”, prin asigurarea unui cadru legal clar, care să stimuleze și să încurajeze primăriile și agenții economici să investească în activități educative complementare, inclusiv pilotarea și generalizarea programului Școală de la 8 la 17. Celelalte programe se află deja în derulare și se vor susține în baza unei analize cost-beneficiu.
Asigurarea drepturilor educaționale ale minorităților naționale prin adaptarea programelor școlare, manuale și platforme de e-learning în limbile minorităților, formarea profesorilor și aplicarea integrală a prevederilor legale.
Educația destinată românilor din diaspora și comunităților istorice este consolidată prin burse, cursuri LCCR și simplificarea procesului de recunoaștere a diplomelor.
Susținerea programului național de învățare a limbii și literaturii române, cu suportul universităților.
Modificarea normei didactice din educație, pe următoarele coordonate:
- Creșterea numărului de ore de activități didactice în învățământul preuniversitar, minimum până la nivelul valorii medii la nivel european/OECD. Ministerul va face o analiză și va diferenția aplicarea în funcție de mediul de lucru, ciclul de educație și de fragmentarea normei la mai multe unități școlare.
- Creșterea limitării legale a normei didactice în învățământul universitar, de la 16 la 18 ore convenționale, pentru a susține universitățile să se încadreze în bugetul alocat.
- Analiza degrevărilor de normă și acordarea lor, de regulă, din timpul nondidactic al normei.
- Analiza numărului efectiv de ore, raportat la numărul normat de ore din cadrul unui post didactic.
- Plata cu ora se va raporta la timpul total de lucru (40 de ore pe săptămână), pentru a se evita situația în care o oră la plata cu ora costă mai mult decât o oră din norma didactică.
- Analiza sistemului de burse:
- Bursele trebuie să reflecte adecvat două lucruri: suportul pentru condiții socioeconomice dificile și/sau pentru excelență educațională.
- Bugetul trebuie dimensionat pornindu-se de la nivelul anului 2023, înainte de introducerea prin noua legislație (legea 198/2023) a unor angajamente nesustenabile. Dimensionarea se va face prin raportare la practici europene și la condițiile de sustenabilitate pe care și le permite țara.
- Ținând cont de faptul că bursele nu se impozitează, fondul de burse/bursele care se raportează la salariul minim pe economie se va raporta la valoarea netă a salariului minim.
- Concentrări educaționale pentru eficientizare și creșterea calității prin evitarea fragmentării (unele măsuri reprezintă o reluare aproximativă a unor practici funcționale dinainte de Legea 198/2023):
- Creșterea numărului minim de copii dintr-o clasă (cu excepții justificabile în zonele de minorități și medii defavorizate).
- Creșterea numărului maxim de copii într-o clasă, în condițiile nedepășirii unor limite psihopedagogice.
- Creșterea efectivului minim de elevi în unitățile educaționale cu personalitate juridică (cu excepții justificabile în zonele de minorități și medii defavorizate).
- Concentrări academice în învățământul superior și în cercetare-dezvoltare-inovare, inclusiv fuziunea sau desființarea unor instituții deconcentrate, acolo unde acest lucru duce la eficientizări și la creșterea calității.
Alte măsuri de eficientizare:
- Reducerea sporurilor și a stimulentelor exagerate indiferent de sursa finanțării.
- Testarea periodică a funcționarilor și a personalului de conducere angajat prin contract de mandat.
Notă: Unele teme (formulări) sunt preluate din Raportul QX și sunt detaliate acolo (https://www.edu.ro/sites/default/files/Daniel_David_Raport_QX.pdf)”.
Stire în curs de actualizare
114 comments
Nu pleacă câinele de la măcelărie.
Sunt 15 000 de înscriși la titularizare și încă pe atât vor fi și la suplinire in toamna.
Îmi place ce pățesc votații înflăcărați nicusoristi.
Pai munciți pt ucraina. Războiul credeați că îl plătește nicosorul sau fritzul?
Oricum marea masă va sta 8-9 ore în școală (probabil în școlile mari și dotate), restul mai puțin în funcție de spatiu iar șmecherii care chiuleau și până acum plătiți cu 2 norme dintre care una PCO mai departe vor fi in proiecte erasmusuri conferinte și excursii
Voi renunta din septembrie sa mai vin la scoala cu regretul că ne scufundam tot mai adinc, pe noi profesorii se pune o presiune din ce in ce mai mare,iar elevii au doar drepturi.M-am săturat de examene,de titularizare, definitivate,inspecții la clasa,directori care se cred pe moșia lor,si abuzeaza de putere ,teancuri de hirtii,nu ai hirtia se considera ca nu ai dovada muncii prestate.Un nr mai mare de ore de munca nu cred ca este o solutie si nu vine cu nimic in ajutorul nostru si a nimanui,elevii sunt plictisiti si vor sa termine mai repede orele sa nearga acasa.Domnul ministru nu are legatura cu realitatea,nici consilieri care sa-l ,,trezească”,la unitățile școlare la care lucrez grupurile sanitare sunt in curtea școlii.Ce motiv as avea sa nu renunț la munca mea de psiholog?Cum as putea sa fiu atras din nou spre învățămînt?Am trecut prin greve,pandemii si ,,on-line”,Am crezut ca ceva mai greu nu se mai poate intimpla , nu pot sa va spun cit sunt de dezamăgit…..
referitor la profesori, invatatori au liber minimal 2 luni( sa zicem ca celelalte 2 saptamani pe care elevii le au in plus vara, profesorii le folosesc pentru alte activitati gen pazit la Evaluare sfarsit clasa 8, alte activitati), 2 saptamani toamna, 2 saptamani de craciun, 2 saptamani aprox de Paste, nemaipunand la socoteala vacanta de iarna, toate zilele libere de peste an si zilele pod. deci 3 luni jumatate spre 4 luni . deci profesorii la un calcul grosier au 70-80 zile libere pe an, exclusiv sarbatorile legale. deci ai au mult mai mult decat dublu, aproape triplu zile libere decat alti angajati.Numarul de ore efectiv cu elevii la clasa este( asta este cea mai grea activitate in munca lor) sunt putine, inteleg ceva gen 16 ore pe saptamana. Restul pana la 40? cat este norma de munca? Nu mai este o munca la fel de intensive ca cea de la clasa. In celelalte ore- adica aprox 24?!- ar trebui sa pregateasca lectii, sa corecteze, sa se informeze( asta zau ca e o munca foarte linistita), sa vorbeasca cu parintii. deci eu nu pot sa inteleg cat tupeu pot sa aibe oamenii din invatamant etc. si sa nu accepte ca e nevoie sa li se mareasca norma la clasa. adica a fost trai pe vatrai pana acum
Dacă ai fi din sistem ai știi că vacanțele elevilor nu înseamnă concediul cadrelor didactice. Și un profesor ajunge la 8-10 ore pe zi și foarte multe sâmbete și duminici lucrate neremunerate.
1. S-au desfiintat laboratoare ca sa se faca loc clasei zero in scolile gimnaziale. Laboratoarele de fizica, chimie, biologie, informatica. Asa, ca in scoala mea. Asta inseamna SUBFINANTARE.
2. Pentru activitati cu elevii pana la ora 17 trebuie alt personal, pentru ca:
3. Profesorul care preda la clasa, cand isi pregateste materialele, lectiile, discursul? Cand face corectura testelor, care este o activitate extenuanta mai ales la disciplinele de examen? ACASA. Deci:
4. Poate ofera guvernul platforme cu lectii pregatite dupa programa, demonstratii, simulari, materiale si , mai ales, teste standardizate!
Şcoală de la 8 la 17!
Creşterea numărului de elevi la clasă!
Se adevereşte faptul că avem un guvern plin de (in)competenți. De fapt daca ministrul apararii nu a facut nici macar armata (ce sa mai vorbim de academie!) iar ministrul de externe nu este vreun absolvent de Relatii internationale sa nu ne miram de ce va urma. Sa vedeti contracte de consultanta pentru ca nefiind specializati au nevoie de … consultare. Primul pas l-au facut: 5 vicepremieri fata de 2 în guvernul precedent. Dar romanii trebuie sa dea dovada de solidaritate cu infractorii care in septembrie 2024 au votat legea pensiilor si nu o respecta. Cei care nu respecta legile cum se numesc? Nu au indexat pensiile conform legii si acum au de gand sa le fure bani din pensii pentru sanatate. Ce ati facut cu banii retinuti lunar de la salariati pentru pensii daca aveti acest deficit? Ce ati facut cu banii pentru sanatate in afara plimbarilor prin Cuba? Ati construit vreun spital? Ati dezvoltat medicina preventiva ca sa aveti tupeu sa taxati concediile medicale? Cine va tine dosarele la sertar pana se prescriu? Ce s-a mai intamplat cu dosarul cu spaga din portul Constanta, cu dosarul cu vaccinurile si aici ar trebui luati ca si complici si oficialitatile care ne-au mintit ca vaccinul e sigur (fara a avea probe). Fara penali in functii publice sau fara competenti in functii publice!🤣
Să considerăm că pensiile speciale sunt pentru a încuraja corectitudinea și a adescuraja corupția. Atunci de ce se vrea scoaterea depunerii obligatorii a declarației de avere? Încă nu s-a respectat tot ce s-a promis în urmă cu doi ani. Dacă știam că prima măsură „competentă” a noului reprezentant al statului va fi răzbunarea față de profesori, aș fi votat George Simion! Exact ca medicii buni, și profesorii buni se vor muta în afară! La urmatoarele alegeri vor câștiga suveraniștii detașat!
Se știa ce vor face.Au anunțat dinainte ca vor mari norma,tăia salarii,ca vor da afara ,ca vor pune mucosii cu zero studii sa aprecieze un om matur cu facultăți, masterate etc.
Ca vor jupuii profesorii în piață publică. Asta se face de fapt.
Și ei si-au anunțat intențiile dar sindicatul doarme.Multi din sindicat sunt din PDL asa ca sunt cu ei și împotriva noastră,noi ii finanțat și tot ei ne dau la cap!
Când vor face rost de bani pentru a trimite personalul la psihoterapeut, la consiliere în masă? De aici trebuie pornit! Să rămână cine e serios cu asta, vrea să lucreze (psihoterapeuții buni îți dau exerciții de făcut, ca la școală, exerciții prin care înveți cum să faci lucrurile trainic, fără N costuri, și în care vezi cât costă, de exemplu, să bârfești colegul de catedră de la clasă în ora de pregătire).
De aici să pornească, nu de la floricele…
De ce nu de la psihiatru?! Scoala (universitatea) ce a facut, pentru a fi nevoie sa incepeti cu psihoterapeutul? Matematicianul, fizicianul, etc, au nevoie de psihoterapeut ca sa stie cum trebuie sa transmita informatia la clasa?! Observ ca centrul universului este psihoterapeutul in zilele noastre… De ce nu, cat timp la conducerea ministerului este un specialist din acelasi domeniu?!
Poate ar trebui sa dea un exemplu si sa mearga el primul. La cretinatatea de idee cu scoala de la 8-17. Domnule ministru, TU cate ore ai stat ma la scoala? 9 ore? Tu chiar crezi ca parintii si elevii sunt elevii tai (din domeniul in care esti specializat)? Cineva zicea cu ceva timp in urma ca o persoana care lucreaza multi ani intr-un spital pentru bolnavi cu boli mintale „imprumuta” putin din comportamentul acelor pacienti. Dumneavoastra de cat timp ati obtinut specializarea? Ganditi putin inainte de a deschide gura si a scoate toate aberatiile prezentate in presa? Mai bine desfinteaza invatamantul ca asta va doriti. Oricum parintii nu iti vor lasa la scoala copiii de la 8-17. Cred ca vrei sa cresti abandonul scolar!
Când vor face rost de bani pentru a trimite personalul la psihoterapeut, la consiliere în masă? De aici trebuie pornit! Să rămână cine e serios cu asta, vrea să lucreze (psihoterapeuții buni îți dau exerciții de făcut, ca la școală, exerciții prin care înveți cum să faci lucrurile trainic, fără N costuri, și în care vezi cât costă, de exemplu, să bârfești colegul de catedră de la clasă în ora de pregătire).
De aici să pornească, nu de la floricele…
De cand a ajuns invatamantul preuniversitar paguba la bugetul de stat? La pensiile specialilor nu se gandeste nimeni? La institutiile statului unde se incaseaza salarii nesimtite? La numarul parlamentarilor si toate sporurile de „conditii grele” de munca ale lor nu se gandeste nimeni? La numarul functionarilor pilosi angajati politic? Si lista poate continua!
Exact! Așa este! Doar eliminând pensiile speciale, pe care tot noi le plătim, și reducând numărul parlamentarilor, pe care tot noi îi ținem în spate, bugetul de stat s-ar ,,îngrășa” bine de tot! Ce se câștigă la bugetul de stat, dacă profesorii stau în școli 8 ore pe zi?
Vi se pare normal ca un copil sa stea la școală mai mult ca un adult la munca 😮după care intră în schimbul 2 la teme – învățat!!!!!!! 🤨
Este mult prea mult!!!
Copilul meu cel mic, a făcut ciclul primar de la 8.00 la 16.00, prin programul „Step bună step”. A fost supe OK, atât pentru părinții, care aveau servicii până la 15-16.00, cât și pentru elevi. Aveau ore, până maximum la ora 13.00 (în clasa a IV-a). Aveau oră d masă și repaus. După care, își făceau temele. Deși, nu mai am copii mici, salut acest proiect, este benefic atât pentru părinți, cât și pentru copii si cadrele didactice.
E vorba de programul after-school pentru copii mici
Atunci sa avem norma didactica la media OCDE daca tot propuneti acest lucru.
Bună ziua, Domnule Bolojan nu distrugeți și puținul care a mai rămas, cu noi reguli ,noi programe…,îi zăpăciți pe elevi mai mult,mai bine ați reduce aparatul parlamentar nu cel bugetar cu tot ce ține de el,de la posturi până la.salarii,,aaa,totuși țin să precizez,nu are legătură cu învățământul dar ma frământă pensiile.speciale,pai dacă e austeritate să fie pt toți,iar în încheiere tot cea construit Ceaușescu voi ați dărâmat și ați vândut,de la școali până la instituții!
daca acest individ premier cu deraiatul ala de la Educatie vor implementa programul 8-17 eu ma apuc de Bolt.
desi am luat titularizarea cu 9.55 ma voi retrage fara dubi.
consider ca pentru cei 4500 ron cu care ma plateste statul fac chiar prea multe sincer.
de cand ne au facut aceea marire de 700-800 ron ne au incarcat cu zeci de harti si acte si situatii si tot felul de lucruri pe langa faptul ca sunt gestionar,membru c.a,in comisia de receptie,membru in vreo 6 comisii,etc
eu unul chiar am obosit iar ultimii 2 ani au fost groaznici si ma simt epuizat mental.
acum vin baietii astia 2 si imi mai pun si 2 ore peste norma si sa stau pana la ora 17?
exclus-pentru mine este de ajuns,ma voi retrage.
sa vina cei cu nota 1 si 2 sa va predea si sa stea in sistem apoi sa va plangeti ca voi vreti performanta.
o sa aveti multa sigur!
am prieten pe bolt ….lucreaza cand vrea cat vrea ,sta la aer conditionat,o muzica ,o socializare nu este conditionat de nimeni .
si ce credeti?i am vazut incasarile…si banii ramasi lunar
nici o luna sub 5000 ron
asa ca baieti pe mine sa nu contati de la 1 septembrie
Dacă dumneavoastră, Xman2, chiar ați luat la titularizare 9,55 și sunteți atât de certat cu gramatica limbii române, ați face un lucru foarte bun pentru elevi dacă v-ați urma visul și v-ați retrage din învățământ.
Doamna Rodica , ca sa predai chimie ,fizica,sport o poti face si fara gramatica
daca am luat aceea nota inseamna ca cei de acolo au inteles ce am scris si nu m au punctat pentru gramatica ci m au punctat pentru cunostintele mele.
prefer sa nu stiu gramatica si sa fiu stapan pe meseria mea decat sa stiu gramatica si sa iau nota 2 si sa ma prezint sa predau la copii.
dvs probabil sunteti o usrista convinsa si cu siguranta un votant al acestui autist.
pe acest grup profesorii se plang de probleme dar dvs veniti sa ne corectati gramatica in loc sa spuneti si dvs cu ce va confruntati
sa va fie rusine!
Domnule, chiar dacă ați fi sculer-matrițer, tot ar fi un pic jenant să nu știi să scrii corect în limba română . Ca profesor, însă, e catastrofal . Poate chiar predați, chimie, fizică, sport, cine știe ? În cazul ăsta, sunteți ca meseriașii ăia care, chipurile, știu să pună faianță, să-ți schimbe ambreiajul să-ți pună tabla pe acoperiș și, de ce nu, să-ți castreze motanul . Ferească ăl sfânt să ai de-a face cu unul ca el !
Prima condiție, OBLIGATORIE, pentru orice cadru didactic, indiferent de disciplina pe care o predă, este să se exprime impecabil, adică sută la sută corect, atât în scris, cât și oral. Altminteri SE DESCALIFICĂ! Iar dvs. vă descalificați și prin felul în care alegeți să reacționați atunci când vi se face o observație! Scuzați-mă, dar nu sunteți profesor.
La ce disciplină ai luat, bre, 9,55 la Titularizare? Să nu-mi spui că la limba română, că vin eu și te dau afară din învățământ! Cât ai dat șpagă să iei nota asta? Unde ești gestionar? Poate la chioșcul din colțul străzii…
Nu doar că este o inepție, dar chiar sună a măsură complet ruptă de realitate, făcută doar „pe hârtie”, fără vreo legătură cu ceea ce se întâmplă efectiv în școlile din România. Oricine a lucrat într-o școală știe exact care sunt condițiile reale:
Spații insuficiente (bănci vechi, clase înghesuite, lipsă săli pentru activități suplimentare)
Toalete care arată ca-n 1960, nu ca-n Finlanda
Lipsă cantine, laboratoare, cabinete medicale funcționale
Lipsă personal pentru supraveghere și activități non-formale
Supraîncărcare pentru profesori, care deja sunt storși la maximum
Și mai grav, copiii NU au nevoie să fie ținuți 9 ore pe zi în școală ca într-o pușcărie, mai ales dacă jumătate din timp vor „sta pe telefoane”, se vor plictisi sau vor ajunge să deteste școala.
Cineva care ia decizii din birou, fără să intre într-o școală măcar o săptămână, nu înțelege:
Pentru mulți elevi, 6 ore la școală sunt deja prea mult, dacă nu e implicare reală sau nu sunt activități atractive.
Nu există infrastructura pentru „masă caldă” (celebrele proiecte pilot, blocate sau ratate în majoritatea școlilor).
Profesorii nu mai pot, iar la salariile actuale, cu greu găsești pe cineva dispus să stea 9 ore/zi la catedră.
Cea mai gravă problemă:
Statul vrea „școală ca afară”, dar nu investește „ca afară”. Doar mută hârtii și aruncă lozinci pentru publicul larg.
Pe scurt:
Măsura e nerealistă și ineficientă, dacă nu este precedată de investiții URIAȘE și de o consultare serioasă cu profesorii, elevii și părinții.
A ține copiii și profesorii forțat între 8-17, doar ca să dea bine la televizor, nu va rezolva nici abandonul, nici rezultatele la examene, nici nivelul de satisfacție în școală.
Soluția reală?
Îmbunătățirea infrastructurii, salarizarea corectă, reducerea birocrației și consultarea oamenilor care lucrează efectiv în școli.
Aș dori să înțeleg cum salarizarea mai bună ar putea să îmbunătățească rezultatele la testarea națională, la bacalaureat și la olimpiade. Salariile profesorilor sunt plătite din taxele celor care lucrează cel puțin 8 ore pe zi, uneori și în weekend, și nu au luni de vacanță plătită în fiecare an (chiar nu cred că profesorii lucrează 8h/zi în timpul vacanțelor școlare).
Raportat la volumul efectiv de muncă (nu la teorii cu corectarea lucrărilor și pregătirea planurilor de lecții 4-8h/zi), salariile profesorilor sunt foarte bune.
Nu este nicio supraîncărcare și nicio suprasolicitare. Elevii ar trebui să fie suprasolicitați de școală, nu de social media, iar profesorii ar trebui să fie presați de presiunea de a avea performanță la locul de muncă, așa cum suntem și noi, cei care vă plătim salariile.
Singura „pierdere” a profesorilor este cea a timpului liber pentru meditații contracost, meditații care generează venituri de puține ori declarate la ANAF.
Doamnă, sunteți paralelă cu realitatea din învățământ! Dar aveți tupeul să emiteți opinii! Mergeți două zile și asistați la ore într-o școală mare, observați activitatea și resursele utilizate de profesori, apoi să vă permiteți să aveți păreri și sugestii!
Domnule Dinu, sînteți prea blind cu madam Rodica Preacopiuc când o trimiteți să asiste la ore într-o școală mare. Eu aș pune-o să PREDEA într-o școală mare, apoi într-una mică și să aibă și câțiva copii cu CES. Și da, aveți dreptate cu toate!
Cucoană, văd că dai cu pietre mari în cadrele didactice! Ia intră și mata în învățământ, dacă tot crezi că se stă mult prin vacanțe și avem muncă lejeră! Ia vezi, reziști 3 ani? Te-ai gândit mata că E NECESARA o vacanță la 2-3 luni de carte? Și cu copii cu nevoi speciale? Nu știu ce lucrezi, dar sigur ai trecut și mata prin școală și ai făcut pregătiri suplimentare (meditații, poftim!) ca să ajungi la liceu. Sau poate copiii matale… Și de unde știi mata că nu declarăm veniturile la ANAF? Ne-ai verificat pe toți? Ce, dacă „cel dintâi profesor al țării” nu-și declara veniturile din „meditații”, asta înseamnă că NIMENI nu și le declară? Crezi că ne-am luat toți după el? Ce tot dați atîta cu pietre în pregătirile suplimentare și în cei care le oferă? Și acolo se muncește, cucoană! Vrei să intri la un liceu sau o facultate de prestigiu, te duci la pregătire (ca elev)! Și asta la profesorul de la care înțelegi sau care îți este recomandat. Cât despre „voi trăiți din banii noștri”, poate vă mai gândiți o dată înainte să spuneți așa ceva. Numai noi trăim din banii voștri? Cei cu pensiile speciale trăiesc tot din banii poporului, pensii pe care au grijă să și le mărească, nu să și le taie! Ce fac ei „special” să aibă nevoie de pensii speciale? Dorm în băncile de la Parlament și votează – DACA votează! – legi tâmpite împotriva poporului! Ptr asta îi plătim?
Soluția reală: să vie la educație un ins care știe realmente ce înseamnă învățământul preuniversitar. Din stratosferă domnul respectiv nu vede și nici nu știe nimic.
Numai vorbe, vorbe, vorbe, pe care le uită apoi și le spune altfel. Ieri a spus cu totul altceva decât cu câteva zile în urmă, întâlnirea cu sindicatele. În Parlament a prins din nou curaj și a luat-o de la capăt, ca la flașnetă.
Este ricol și absurd să crezi că poți să scoți banii pe care i-au mâncat alții cu polonicul (și îi mănâncă în continuare) tocmai de la profesori. Din ce să iei de la profesori, mărunțișuri din recalcularea plății orelor suplimentare, din pretinsa mărire a normei didactice, ca să fie ca în Europa ( of! of!, Europa, Europa, „pentru ca Europa să vie și să recunoască…”, Farfuridi, 1884!), din cei 2 lei pentru covrigul de la prânz al profesorului care trebuie să stea acum la școală între 8-17, pentru programul pilot „Școală după școală” de la 8 la 17 etc. etc.
O ultimă întrebare: cum adică școală după școală de la ora 8! E școală și acasă, înainte de plecarea elevilor la școală?!
Cine de pe la minister a scris și asta? Chiar scrie așa și în Programul de guvernare?!
După 3-4 săptămâni de lucru atât au putut emite politicienii noștri de doi bani. Aici era problema deficitului bugetar, de parcă cei din învatamant au condus țara in ultimii 35 de ani. Profesorii sunt principalii vinovați! Rușine! De ce nu se reduce Nr de trântori din parlament? de ce nu se taie de acolo lista lungă de avantaje/privilegii, sume forfetare etc? De ce nu sunt plătiți parlamentarii în funcție de performanță? Unde s-a mai pomenit să primești o grămadă de bani stând degeaba? Ce rațiune au consiliile județene? Și mai ales de ce nu sunt trași la răspundere cei care au adus țara in această situație? De ce nu stau parlamentarii 8-9 ore pe zi la serviciu? ANAF-ul cu ce se ocupă? De ce nu colectează mai mult? Sunt doar câteva întrebări la care nu vom primi niciodată un răspuns pertinent.
Îl invit pe domnul ministru să stea mai întâi dânsul măcar o săptămână de la 8 la 17 cu elevii ,iar după aceea va căuta primul spital de psihiatrie care îi iese în cale.
Adică 9 ore? Nu 8 ore? In loc de 40 de ore, avem 45?
8 ore ar fi perfect, dar 9 este prea mult.
Cineva nu știe să calculeze… 8 + 8 = 16 (4 după-amiaza) Și l-aș invita pe Dom’ ministru al educației sa stea 8 ore în școală. Are dreptate Ioana Manea!
sunt 9 ore, dar 8 ore de munca efectiva. ca sa poti munci efectiv bine cele 8 ore, ai nevoie si de o pauza. si aceasta pauza este de o ora. banuiesc ca asa e calculat si da in alte tari din Europa asa se intampla.
8 ore de muncă, un pas spre normalitate.
Dumneavoastră stați 8 ore pe zi cu propriul copil, față în față? Încercați să multiplicați cu 25-30!
Veți ajunge să nu vă mai cunoașteți copiii.
normalitatea asta s- o pui în cârca copilului tau!!
Oricum,un copil scolar din Romania lucrează mai mult decât un parlamentar!
Du-te și plimbă-te! Fiecare meserie are regimul ei de lucru, nu ne faceți pe toți muncitori in fabrică sau conțopiști în birouri! Dacă sunteți toți așa de pricepuți, intrați în învățământ! Să vedem dacă rezistați 3 ani!
Asteptam scoli moderne si aer condtionat, dar norma didactica trebuie sa scada pentru ca suntem peste media OCDE. Cand se va termina programul sa nu mai avem alte activitati, iar daca sunt activitati in weekend sa fie platite suplimentar.
e bine că vrem sa redresăm economia cu 5 vicepremieri….
cât despre aberațiile astea cu norma și toate poznele de mai sus,da …in ritmul asta creste procentul AUR vertiginos…
succes la gafe,tovarăși ….
5 dintre care trei sunt fara portofolii,adică plimbatori de hârtii pe bani multi,nu pe salariul unui profesor! Am ajuns să mă bucur ,că am ieșit la pensie fara să trăiesc rușinea și umilință profesorului de astăzi. Asta nu înseamnă,că sunt insensibilă la ceea ce văd că fac neisprăviții ăștia cu sistemul educational
Ce au facut sindicatele la negociere?
nimic….același nimic făcut la greva!!!!
Nimic!
Inuman atât pentru profesori, dar mai ales pentru elevi!
Se pare că nici de această dată nu au înțeles mesajul nostru, al celor care deja muncim mult, înfundați în birocrație. Cel mai trist este că nici pe elevi nu-i înțeleg, fiindcă nu au lucrat cu ei vreodată.
Sunt sătui de atâta școală, iar o eventuală adoptare a acestei propuneri nu ar face decât să genereze o grevă națională, care va fi alimentată nu doar de profesori, ci și de elevi.
Cu astfel de propuneri, școala se duce de râpă.
Domnule prim-ministru, nu uitați, dacă doriți să transformați școală într-o fabrică, veți obține mâna de lucru ieftină. Succes!
Foarte pertinent comentariul dvs!
Felicitări!
Corect! Ar fi grozav să ni se alăture și elevii la protestul față de această trăsnaie! Alternativa este ABANDONUL masiv!
Legat de redimensionarea burselor, banuiesc ca se refera la cele de excelenta olimpica I , care, la ora actuala, se acorda in functie de salariul minim brut. Sper doar sa se tina cont de faptul ca sunt situatii in care s-a castigat premiul 1 la o competitie internatinala de catre o echipa formata din elevi de la clasa a IX-a pana ala clasa a XII-a, elevii din an terminal primind deja suma integrala , iar cei din clasele a IX-a pana la XI-a, vor primi bursa pentru acest premiu in anul scolar urmator. Nu cred ca ar fi corect ca elevii mai mici sa primeasca bursa aproape injumatatita, doar pentru ca s-a schimbat legea peste vara, pentru acelasi premiu la aceeasi competitie cu colegii lor de echipa mai mari. O problema mare in legislatia romaneasca este ca nu acopera toate situatiile posibile, doar generalizat, si din acesta cauza se lasa loc de evaziuni si interpretari.
băi băiatule, voi chiar vreți ca Aur si Simion să ia 80% din primul tur?😀😀
Domnilor, ați început cu stângul….
În România, în prag de criză financiară se adoptă noile planuri cadru!
În grabă, fără respectarea termenului legal de consultare publică de minim 10 zile.
Una dintre modificări strategice și curajoase:
comasarea disciplinelor economice și amânarea lor în anul terminal al liceului.
Stimați politicieni, care e strategia? Viitorii absolvenți, cu multiple cunoștiințe socio-umane (psihologie și sociologie în clasa a X-a, filosofie în a XI-a) vor crea valoare adăugată și vor contribui direct la progresul economic național, vor inova, vor deveni antreprenori de succes după studiul acestor discipline comasate, doar în clasa a XII-a, o oră pe săptămână, indiferent de profil…
În plus, deficitul bugetar se va regla prin reducerea salariilor profesorilor…aici era gaura neagră din buget… fără primă didactică, fară tichete de vacanțe, și eventual reduceri salariale….sunt exagerat de mari… Abia aștept la toamnă să văd cine o să ia ore! Eu cred că Domnul David va lua și Dlui niște ore la plata cu ora de psihologie/sociologie/filosofie… (din acestea pe noua formulă propusă )
Și Dl președinte ar putea sa ia niște ore de matematică, tot așa la plata cu ora…
În sfârșit vin în sistem oameni cu viziuni occidentale, civilizate, unde programul 9-17 cu o masă caldă, contracoat, cu supraveghere la teme e ceva normal pentru toți elevii în Europa. Astfel nu vor mai pierde timpul pe telefoane și prin malluri. Astfel de programe pentru elevi sunt implementate în Europa din anii 60-70, și le permite ambilor părinți să lucreze relaxat, nu cu grija permenantă și atitudine de polițist pentru copii. În privat programul părinților e 9-18, ce nu termini la serviciu că trebuie sa-ți preiei copiii la ora 14, termini acasă, noaptea în weekenduri, când poți după ce te-ai ocupat de copii. În marile orașe majoritatea mamelor cu studii lucrează și își petrec nopțile, diminețile, terminând munca de la serviciu acasă, printre temele copiilor, cratițe și menajul casei….Nimeni din privat nu are program 8-14. Toți avem copii în orașele mari și ne luăm munca acasă, încercând continuu să ne specializăm și să ne păstrăm meseria pentru care ne-am pregătit. Dar drama multor parinți e că nu au bunici sau bone aproape, care să-i ajute cu copii și să le ofere măcar o masă caldă. Conceptul de after -school pentru gimnaziu nu există în Romania. Te descurci cum poți acasă să-l motivezi la teme, cu prânz improvizat pe fugă noaptea, dimineața, catering cu amenințări, acces taiat la internet, cu speranța ca poate poate face o temă până îți termini tu munca la ora 18 … Această dramă a mamelor cu studii, cu job nu 9-18 nu există în UE, unde masa și supravegherea elevilor este asigurată de stat, nu de catering, bunici sau bone. În toți acesști ani de carieră de când am copii, am regretat de multe ori că am urmat studii superioare…ce rost are să ai studii superioare dacă statul român nu sprijină părinții, fiind nevoiți să apeleze mereu la ajutorul parinților bolnavi aflați la sute km depărtare, la bone peste bone superficiale care recurg tot la ecrane ca să scape repede…în sfârșit un dram de normalitate și civilizație, măcar în orașele mari….
Nu sti ca scoala se face in 3 schimburi?
La cum se construieste in Romania sunt necesari 30 de ani pentru scoli moderne.
Mi se pare mie sau confundați profesorii cu bonele?!
Dar tu cum crezi ca se poate implementa asa ceva cand majoritatea scolilor din orase deja funcționează in program 8-18(aprox) in 2 schimburi, din cauza numarului mare de elevi si a lipsei de spatiu? In acelasi timp, chiar credeti ca elevul poate sa functioneze timp de 8 ore la scoala? Sa nu mai mentionam de partea cu masa calda, unde, in scoala? Cate scoli din tara au cantinta proprie? Oameni buni eu vad ca voi cam puneti carul inaintea boilor. Doriti sistem ca in occident, dar nu va ganditi ca nu avem infrastructura necesară pentru asa ceva
Nu va entuziasmati! Scolile din Romania nu au resurse( spatii, mai ales) ca sa se poata desfasura ce doriti dv stra. Poate cateva scoli au, dar in cele mai multe se lucreaza in ture. Noi am vrea rezultate ca in alte tari, dar cu resurse…..ca in Romania…
Nu va entuziasmati! Scolile din Romania nu au resurse( spatii, mai ales) ca sa se poata desfasura ce doriti dv stra. Poate cateva scoli au, dar in cele mai multe se lucreaza in ture. Noi am vrea rezultate ca in alte tari, dar cu resurse…..romanesti….
Profesorii nu sunt bone. Confundați lucrurile. Dvs vă imaginați că scăpați de grija copilului pretinzand ca profesorii sa fie bone. O asteptare nerealistă. Pentru asta trebuie angajat altfel de personal.
Doamnă/domnule părinte eu zic că programul de la 8:00 – 17:00 nu este suficient. Trebuie obligatoriu să stea copiii și noaptea, ca mamele /tații să își termine atribuțiile de serviciu. Dar nici asta nu ar fi suficient. Corect ar fi :aduși în grupa mică la grădiniță și luați când termină….. liceul!
sunteti ironic, dar e vorba doar de 8-17. Si am vazut ca cineva mai sus socotea ca de la 8 la 17 sunt 9 ore si nu iese calculul de 8 ore pe zi. Ei sa va explic..in Germania programul e chiar 8- 17 , 8 ore de munca si cu o ora pauza obligatorie, ca nubai putea sa fii efiicient 8 ore lucarnd incontinuu. Deci da, nu stai 8 ore, ci 9 ore la serviciu. si da, mamele si tatii trebuie sa munceasca ca sa mearga economia ca sa fie bani ca sa plateasca salarille si ale profesorilor. si profesorii nu sunt bone sunt profesori si trebuie sa se comporte asa. trebuie sa faca dupa amiaza lectii si alte activitati recreative, teme, jocuri cu copiii. si asta nu inseamna ca esti bona, ci pedagog complet.
Sunt cu totul de acord cu dumneavoastră. Soția mea e profesor și mi-a spus că e de acord să stea la școală intre 8-16 sau 9-17, fără probleme. Dar să i se ofere un birou(nu personal, un simplu birou din pal, cu laptop și imprimantă, ca să nu mai cheltuim din bugetul familiei pentru echipamente și papetărie pt elevi), ca să nu se lupte pe un scaun în cancelarie cu alți colegi. Clasele-maxim 20-25 de elevi, și eventual un asistent la 2-3 profesori, cum sunt și în alte țări. Și da, masă caldă, chiar și contra-cost, să fie construită o cantină în fiecare școală. Temele copiii să și le facă la școală, în săli de studiu construite în fiecare scoala, supravegheați de asistenți, iar după 17 să fie liberi, iar după încheierea programului, fără ședințe, emailuri sau apeluri de la părinți. Iar activitățile în weekend, cum ar fi excursii, pentru sprijinirea părinților, că îi mai lasă să respire, plătite ca ore suplimentare, pentru că și ea e părinte și nu se poate relaxa, mergând în excursie cu 40 de copii pentru care răspunde cu capul.
Am avut norocul, de a avea copilul în I-IV, la o școală cu program ” Step bună step „. A fost super-super- OK. Pentru părinții cu servicii până la ora 15-16, un astfel de program este mană cerească. Copiii aveau ore până la 12.00 -13.00( în clasa a IV), aveau oră de masă (pe care o plăteam noi, părinții, vreo 15–18 lei un prânz complet) și de repaus, aveau ore în care-și făceau temele. Când veneau acasă, nici părinții, nici copii nu aveau stresul temelor. Acestea erau doar pentru weekend și vacanță. Este un proiect benefic, mai ales pentru părinții, care n-au bani de bone și after-school.
Vai, ești tare naiv și dezinformat, L.I.!
Cetățenii europeni vor să schimbe aceste lucruri spre care tu tinzi! Plătesc acum proporțional cu veniturile masa de la școală! S-au săturat de uniformizari pe care le-au perceput și ei inițial benefice! Societatea s-a schimbat! Se dezvoltă pe alte nevoi! Apoi, afară mai e o măsură în toate, căci vigilența societății a existat tot timpul!
Să fie hrăniți obligatoriu copiii cu ce vrea statul, cu ce alege statul (unul sărac)- atât mental, cât și fizic- nu e un ideal!( Din contra! Ar trebui ca măcar atât să prezervăm-copiii!) La noi, dacă nu vom folosi măcar experiența europeană anterioară, ne vom îngropa de vii! Ne vom hrăni toți copiii cu pulpițe de pui cu glutamat, copii care vor avea profesori (hrăniți tot cu glutamat) făcuți la calapod, să fie la număr, care să nu aibă pretenția nici măcar a unui scaun bun la catedră, a unei cancelarii încăpătoare pentru toți, a aerului condiționat! Ce să mai vorbim de pretenția accesului la marile biblioteci ale lumii, la device-uri moderne, la instrumente de lucru civilizate!
Se vor forma astfel repede mult doriții cetățeni fără pretenții! Se vor târî toți în timp și spațiu -același, împărțind un buget sărac(per capita)! Nu vor mai fi creativi, spontani, diferiți- frumoși în varietate nici formatorii, nici cei formați!
Asta dăm, asta vom primi!
P.S. A da din timpul tău copilului tău e cea mai mare bucurie! De ce să nu ceri statului să nu te priveze de așa ceva, cerând timp de la stat pentru a fi alături de copil? Și nu de a prefera să ți se ia bani, prin impozit, să se dea altora să ți-l crească!
Asa se intampla cand treci clasa toti repetentii ! Ajung politicieni si apoi se razbuna pe scoala !
După cum scriu destul de mulți pe aici, unii ajung chiar profesori . Ei pe cine s-or răzbuna ?
Parca spunea domnul profesor universitar doctor psiholog sa ne inspiram de la nordici.
In Finlanda exista „iltapäivätoiminta” (club after school), activitati optionale pentru elevi din clasele primare si elevi cu CES (CES nu inseamna certificat la ei). Aceste activitati NU sunt sustinute de profesorii de la clasa, ci de ONG-uri, biserica sau alte organizatii si nu prea au legatura cu scoala.
Scoala de la 8 la 17 e doar o alta abominatie inventata de capete infierbantate ale politicienilor analfabeti cu doctrat.
Indivizii astia ar trebui mai intai sa construiasca scoli in care sa poti sta de la 8 la 17, cu bucatarie, sala de mese, sali speciale pentru after school, spatii flexibile pentru invatare, biblioteca, spatii pentru relaxare, cabinet medical, sala de consiliere, spatiu pentru profesorii de sprijin etc.
Obligatoriu trebuie ca in scolile unde se da gratuit masa pt toti elevii sa fie program de scoala dupa scoala.
” schimbarea ” = plecarea
Cel putin in cazul meu. Ma voi reorienta catre altceva.
asta ați votat, asta aveți
Sa nu mai fie gradatii de merit.fiindca unii profesori se ocupa numai cu adunarea de materiale pentru punctaj. Desfintarea inspectoratelor scolare
corect…sustin!
corect!
bună ziua dar ce elev osa vă stea la ore atit de la 8 dimineața pina la 17 seara cred că ați înnebunit și cu ce mai spuneți voi acolo cred că osa înceapă a doua revoluție sau război mondial
Da.Munca se răsplătește prin bani nu prin puncte, care aduc beneficii unui număr restrâns de profesori și deformare chiar elevilor care subt antrenați în activitățile ce aduc „puncte”
Din start au calculat gresit, sunt 9 ore de muncă / zi , nu 8 ore.
calculul e corect, 1h dureaza pauza de masa, legala. a bon entendeur,
Care masă?! Cu care bani?!
Ce grevă va paște la toamnă băi nebunilor….am luptat în revoluția din decembrie 89 …abia aștept să vedem care pe care analfabeți secături guvernamentale
Clar!Nu mai rămâne nimeni!
Domnilor,eu prefer orele de dupa amiaza; am ore si de la 14, si de la 16. Sanatatea nu imi permite sa lucrez dimineata. Anul acesta am avut dimineata, si am transaminazele de 6 ori mai mari, pt ca iau foarte multe pastile, doar ca sa pot face drumul, care e peste o ora. Ganditi-va ca nu toata lumea rezista la program matinal! Toate proiectele, pregatirile lectiilor, etc, mi le fac noaptea. Nu as rezista fizic la program 8-17. Va ganditi ca mai sunt si oameni bolnavi si ca ar fi eficienta si calitate zero, sa fortezi un om bolnav la asa program? Fiecare are ritmul lui. Nu imi spuneti sa ma pensionez, am 35 de ani, iau normal intre-12-14 medicamente pe zi; iar cand trebuie sa fiu dimineata, numarul medicamentelor creste la 14-20. Lasati-ne macar sa alegem cele 8 ore. Eu prefer 16-00. Dar nu e fezabil, corect?
Acesta este programul și în privat, la unele firme. Vreți salarii mari, la munca, nu 4 ore pe zi și gata, ați plecat acasă. Nu vă convine, demisia și hai, în privat, că aici nu veți avea timp liber cu nemiluita. O propunere excelentă a domnului Bolojan. Ați protestat pentru salarii mărite, vi s-au mărit, acum demonstrați că meritați acele salarii.
corect
darknight, eu nu am vazut o mizerie mai mare decat tine. tu ai fost doar o l()aza de elev la viata ta. nu poti sa fii atat de cretin , chiar nu cred ca poti, sa consideri ca profesorul lucreaza doar orele de predare.
Confuzi programul de lucru cu norma didactica.
Programul de lucru poate sa fie fix de la 8 la 16, dar cu norma didactica nu suntem de acord sa se mareasca.
Suntem de acord cu program fix de 8 ore daca se respecta fara alte activitati dupa program. Suntem de acord daca avem birou unde putem sa citim, sa pregatim lectii si sa corecta lucrari.
Adică să stați degeaba și să frecați menta, ca de obicei, nu? Lasă că măsura aceasta este excelentă. Trebuie să justificați cumva salariile mărite
Dark Knight, te astept la un duel, ca numai prostii debitezi ca trol din mediul privat. Am înțeles, ai venit aici sa faci lobby ca ai nevoie de mana de lucru in privat.
Si mori de ciuda ca astia au 4 ore pe zi si se plang pe unde apuca.
Hai la schimb de posturi. Eu merg in locul tau la munca ta, tu vii la postul meu. O săptămână, nu mai mult. O sa am grija sa transmit elevilor sa nu fie blanzi cu tine. Sa fie fix asa cum se poarta cand au un profesor nou si trebuie sa fie convinsi ca acel profesor e un profesionist care va sti sa se faca placut, care va fi si ferm si cu drag de profesie. Hai ca se poate!
Atat. Nu mai mult.
E profesia mea. Mi-o asum. Sunt ala cu munca dintr – o padure de uscaturi. Ce sa vezi? Mai sunt destui ca mine.
Asadar, nu, nu faci schimb de posturi cu uscaturile. Cu leprele. Faci cu astia care chiar muncesc cu drag, pentru ca au vocatia asta.
Hai la duel, curajosule!
@KarkDnight
Mai schimbă placa, taică… Criză mare de idei pe unitate…
Facem schimb măcar o lună? Eu sigur pot ce faci tu. Tu poți ce fac eu?
Scoala nu e o firma ! La scoala un profesor sta cu aproximativ 27 elevi pe ora!!! Ori 8 ore cate vor retarzii astia sa faca,fa tu un calcul! Sunt multi care nu fac fata propriilor odrasle de acasa .Tu ai face la o medie de 200 de copii pe zi? La care nu ai voie sa tipi,sa ii bati ,sa ridici vocea? Te provoc o zi sa vezi cum e ,si dupa aia sa comentezi.Si daca sunt 4 ore la catedra ,ai idee in cat timp
se corecteaza sute de lucrari, cate cursuri trebuie facute ,cate inspectii ,controale,cate statistici,situatii,comisii ,rapoarte de asemenea sunt nevoiti sa faca majoritatea profesorilor!@Si lista continua dar nu are rost sa ma cobor la nivelul unora de invidie!
E clar că tu ai învățat la școală puțin spre deloc, cred că nici măcar facultate nu ai făcut. Tu crezi că profesorii se trezesc dimineața iar lecțiile sunt deja facute de Moș Crăciun? Crezi că elevii stau cuminți, fac liniște și poți să-ți susții liniștit ora? Posibil că nu ai nici o calificare, lucrezi la rupt spinarea în mediul privat și crezi că faci tu dreptate cu un comentariu nefondat.
Cred că este invers. Am terminat Drept și Administrație publică și am lucrat și la stat și la privat. Ți-ai ales meseria asta, păi, fâ-o așa cum trebuie să fie făcută. Bolojan a zis și aseară, Intr-un reportaj, că trebuie să vă justificați cumva salariile mărite
În alte comentarii ziceai că ești ITsta. Vezi că dă schizofrenia în tine.
Mi se pare mie sau unii au impresia ca nu noi suntem cei care platim after school. Pai atunci nu sunteti obositi, nu aveti de corectat? Toata lumea este dornica sa faca after. A … , dar contra cost. Si neimpozitati. Va invitam sa munciti in alt domeniu, sa asteptati un an pentru o săptămână de vacanță, sa nu aveti liber nici pentru a participa la serbarea de 8 Martie, etc. Si sa aveti răspundere ca acum ce treaba aveti d-voastră daca ramane copilul corigent? Nici una salariul intra oricum .
vorbesti tampenii, bai, parinte! vezi-ti de meseria ta, pe bune! competenta ta se sfarseste cand ai pus piciorul in scoala. ne pierdem timpul cu tine!
da. eu am 5 boli autoimune. Nu rezist la mai mult de 4 ore pe zi, nu mai pot face orele la capacitate maximă.
Da.Munca se răsplătește prin bani nu prin puncte, care aduc beneficii unui număr restrâns de profesori și deformare chiar elevilor care subt antrenați în activitățile ce aduc „puncte”
Tot pe banii ăștia, sa o credeți voi, greva generala sau plec 🙂
Drum înainte batut! 🤣🤣🤣Nu e o amenințare. E o afirmatie. Asta si așteaptă de la voi. Nu v-ati prins, nu? Ce sa facem, taica? In 35 de ani, au scazut neuronii la altii. Si valorile MORALE.
Hai cu meritocratia! Vrem sa facem treaba dar nu putem, ca nu ne lasa pilele directorilor care freaca menta!
Diversiuni de k. Congruenta intre ce promit si ceea ce fac politicienii, pe cand?
Tampeniike din capul lor…😂
Si daca vor fi greve si anticipate , voi vota suveranistii …m -am saturat de voi, va protejati oamenii care nu contribuie cu tace la stat, evazionistii, baietii destepti. nemernici!
Media OECD? Excelenta idee!
”On average across OECD countries and other participants, the salaries of teachers with 15 years of experience and the most prevalent qualifications range from USD 45 981 at the pre-primary level to USD 49 968 at the primary level, USD 51 613 at the lower secondary level and USD 53 456 at the upper secondary level.”
https://www.oecd.org/en/publications/education-at-a-glance-2023_e13bef63-en/full-report/how-much-are-teachers-and-school-heads-paid_d8300864.html
Nu ,ca ei se uita doar la ce vor ei.Cu plata de milog vor nivel de USA sau UK.Daca da 5000 euro pe luna,ma mut acolo,în școală.
si nu mai platesti nici chirie, gaze, spa, vurent electric
Se repeta istoria:Boc-Basescu
oh la la, scoala de la 8 la 17: au toate scolile primare/gimnaziile/liceele romanesti cantina (= bucatarie+sala de mese) pentru a oferi, contra_cost, o masa calda, echilibrata caloric_nutritiv? fuite en avant…
Nu au nici măcar săli suficiente pentru toate clasele pentru a se desfășura ore în acel interval. Ce cantină, ce sală de mese. Deja astea sunt de domeniul SF. Eu nu știu unde se crede Bolojan, în filmele americane unde sunt campusuri școlare. In plus toți profesorii unde ar putea sta pentru a corecta teste, a face hârtii? Și încă un lucru, eu fac naveta câte 4 ore pe zi, asta înseamnă că ar trebui să plec la 6 dimineața de acasă și aș ajunge înapoi la ora 19. Cât credeți că ar rezista o persoană cât de cât sănătoasă la acest ritm de lucru și pe bani extrem de puțini? Nu mai zic de profesorii mai în vârstă sau care au afecțiuni medicale. Doamne ferește. Ăștia chiar nu gândesc deloc.
Am priceput, vor grevă generală la toamnă. Păi bine așa.
Desigur. Facem schimb, da?
Eu am facut greva acum 2 ani. Tu ai numarat muștele in clasa. Acum faci tu greva.
Zorro, nu te băga ca musca-n lapte. Am stat în grevă, în fiecare zi în școală, eu și alți proști ca mine, ca să ne vândă lașii care ne ”reprezintă”, timp în care ne criticau părinții că cică ne batem joc de copii și unul ne-a amenințat că vine el la școală și ne rupe picioarele! Am avut colegi – directorii inclusiv, care susțineau sus și tare că ei nu au voie să facă grevă – plătiți bine-merci pe toată perioada, chiar dacă nu era picior de copil în școală!
Am mers ca niște idioți la București să ne plimbăm kilometri întregi prin soare, doar ca dulapul ăla să ne dea cu flit și pesediștii și peneliștii să bage repede niște mălai liderilor, că cică mai mult nu se poate obține!!
Nu știu tu ce-ai făcut, dar eu am făcut grevă.
De data asta, deși spuneam că nu mai fac grevă niciodată după trădarea lui Hăncescu, tot fac – și așa mi-au tăiat orele (am 3 specializări, m-am tot perfecționat de m-am săturat, degeaba – nu sunt ore! Niciodată nu sunt ore pe matematică și științe, iar când apare câte-un post, e în buricul Bucureștiului, unde din salariu nu plătești decât chiria, și după aia faci foamea o lună!). Așa că fac grevă și după ce ne vând ăștia iar, plec din învățământ. Și vânzătoare la Lidl aș câștiga la fel, și măcar n-aș avea stresul ăsta!!
Așa că seară bună și poate te uiți de două ori înainte să-ți dai cu părerea.
Ioana, adu-ti aminte de „Glossa” lui Eminescu! Ca sa nu mai fim masa de manevra… Nu a fost prima, nici nu cred ca e ultima tradare! Asa ne surprind toti ‘liderii’.
Decat sa tot cautam vinovati, mai bine gandim un plan B la criza pe care va trebui sa o infruntam. Un al doilea job (eventual „la negru”) ar fi cea mai rationala solutie pentru urmatorii 2-3 ani, pana la viitoarele alegeri…
Da.Scapa cine poate asa cum a fost și cu Băsescu ,care o are pe fie-sa în parlamentul UE angajată!
Sunt niște fiare lacome de bani și ne vor suge sângele. 5premieri și tor ce poți spune este ca trebuie sa dai afara oameni!Da!Da afara sa ii bage pe ai lor,e clar!Și mai clar este ca asta e ultima lor șansă. Voi vota cu oricine dar numai cu ei nu.Nu ma mai interesează nici de UE dacă e sa rămânem asa ca milogii.
Aveți dreptate! Eu sînt de părere că ar trebui schimbați „monștrii sacru” din fruntea sindicatelor din învățământ, căci ne vînd în continuare! Nu merităm și noi pe cineva care să țină cu noi? Cei de acum n-o fac!
BOC reloaded.
Absolut nimic nou.
Comasări de școli, tăierea resurselor pt masă în școli, concedieri prin creșterea normei didactice, reducerea cuantumului burselor.
Singura diferență…
Atunci era criză mondială.
Acum in Ro, poporul plătește veselia electorală a celor care au creat criza financiara națională și se redenumesc in ,, apostolii austerității „.
PS
Nu poti fi solidar cu hoții!