Programele de știință și tehnologie, artele, limbile străine, dar și istoria și geografia Vestului și a spațiului mediteranean sunt priorități în noul curriculum care va fi aplicat, peste un an, în grădinițele, școlile primare și la nivel de gimnaziu în Italia, potrivit unei prezentări în acest sens publicate pe platforma europeană Eurydice. Acesta notează și interesul acordat, în curriculumul viitor, pentru caligrafie sau învățatul poeziilor pe de rost.
- Amintim că Italia este una dintre țările europene despre care ministrul Daniel David a spus că vor fi avute în vedere pentru eventuale schimbări în Evaluarea Națională de Clasa a VIII-a. Iar „zona latină”, reprezentată de țări precum Franța sau Italia, este una dintre zonele unde vor fi căutate modele pentru programele școlare de liceu ce urmează să fie elaborate de acum încolo, potrivit ministrului român.
Ministerul Educației de la Roma a pus în consultare publică, în martie a.c., un prim proiect de propuneri pentru noul curriculum, proiect actualizat în iunie. La începutul lunii iulie, forma finală a fost prezentată, înainte de finalizarea procesului de adoptare.
Potrivit prezentării citate, acest nou curriculum trebuie să fie aplicat începând din anul școlar 2026-2027.
Printre prioritățile curriculare evidențiate în materialul Eurydice:
- Va fi acordată o importanță deosebită scrisului și caligrafiei, dar și exercițiilor de sumarizare și de învățare pe de rost a unor poezii
- Disciplinele ȘTIM (Științe, Tehnologie, Inginerie, Matematică) vor fi promovate, între altele, prin întărirea tehnologiei informației la nivel de școală primară
- La nivelul învățământului secundar inferior, va fi acordată mai multă atenție istoriei Occidentului și studiului civilizațiilor mediteraneene
- Tot la acest nivel, geografia fizică și politică va fi susținută prin metode digitale de reprezentare
- La nivelul gimnazial va fi introdusă, de asemenea, limba latină, ca opțional, pentru a întări „cunoștințele legate de limba italiană, abilitățile logice și raționamentul”
- Limbile străine vor juca un rol central
- Va fi acordată o atenție deosebită artelor – muzică (practică vocală și instrumentală), întărirea competențelor tehnice și de exprimare în arte
Proiectul integral de schimbări curriculare din Italia poate fi consultat aici (în limba italiană).
Citește și:
Examenul de stat pentru elevii din Italia, la sfârșit de gimnaziu: la ce materii sunt testările scrise și cum se desfășoară interviul de examinare într-una din țările care ar putea fi model pentru schimbări în Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, potrivit ministrului David
Foto: © Brasilnut | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
Îi știu. Nu întâmplător, caligrafia e o artă la ei, vedeți în librăriile lor seturi de penițe si tot tacâmul special pentru caligrafie.
Mai e ceva: copiii învață să scrie întâi in stampato (de tipar), pt că așa văd copiii textul în cărți (să îi fie familiar lui Prâslea litera, să aibă un deja-vù, o familiaritate, nu să învețe OZN-uri din prima, adică litere de mână), APOI fac ușor tranziția spre handwriting (numit cumva impropriu la noi in clasele primare „caligrafie” și luată ca obligatorie de pe vremea lui ceașcă – nu scrii frumos –> ești „mâncat” iar în zilele noastre discriminat….nu îi place scrisul tău, „nu e bine” și ești depunctat la EN).
Și mai e încă ceva: Italia a recunoscut (consapevolezza/ awareness) problemele pe care le are cu privitul în ecrane (ordinul MIUR a fist aplicat în scoli de un an, cu exmatriculare la uzul tel in ore și recreații) ȘI vrea să le reamintească scrisul de mână învățat pe la 7 ani și uitat după 10.
Încă un detaliu legat de poezii: ei îl au pe Dante. E o chestie de continuitate culturală ce face acum MIUR /min. lor. Cum să nu facă asta când muzeele pierdeau mil euro LUNAR în pandemie?! E despre bani și welfare.
Ei fac niste reparații, deci, niste „remediale” la scară mai mare, națională. Acestea li se potrivesc LOR acum. Nu e de copiat orice, oricum. Ro ce reparații are de făcut ACUM in educație? Probabil un pic altele?