Ce este „Peer-review-ul” și de ce un răspuns la o solicitare de presă nu are nevoie de așa ceva / Cum a fost folosit ca pretext pentru cenzură un concept fundamental din știință și ce nu stă în picioare în explicațiile ministrului Educației și Cercetării Daniel David în cazul IȘE, plus rezumat în limba engleză

4.526 de vizualizări
Foto: Edupedu.ro
Ministrul Educației susține într-un comunicat dat joi, 23 iulie, că a blocat răspunsul Institutului de Științe ale Educației (ISE) pentru că îl considera un „draft” și că nu ar fi trecut printr-un proces de „peer-review” extern. Dar termenul invocat are o semnificație precisă în știință – iar aplicarea lui în acest context este greșită și periculoasă. Tot în comunicat, ministrul Daniel David a considerat solicitarea de presă făcută de Edupedu.ro drept „sarcină din afara instituției” pentru IȘE și a arătat că aceasta ar fi o încălcare a „normelor de lucru” sau o presiune nelegitimă asupra Institutului de Științe ale Educației, însă în regulamentul de organizare și funcționare al instituției sunt prevederi clare privind obligațiile acesteia pe legea 544.

După ce Edupedu.ro a publicat răspunsul real, dar cenzurat, al cercetătorilor de la Institutul de Științe ale Educației (ISE) privind măsurile din Legea Bolojan, ministrul Daniel David a reacționat spunând că analiza a fost doar un „draft” care nu a trecut prin „peer-review” extern, deci nu putea fi transmis presei. Această justificare introduce o confuzie gravă: între procesul științific de publicare academică și obligațiile legale de transparență ale unei instituții publice.

„Orice contribuție științifică trebuie să treacă un proces de „peer-review” extern (evaluare colegială, adesea anonimă), pentru a se decide dacă se acceptă sau nu și/sau pentru a se corecta eventuale greșeli. Nimeni în știință nu se poate aștepta să scrie ceva, care ulterior să fie asumat direct și necritic instituțional (ex.: chiar sub antetul ministerului pe care îl analizează), fără evaluare independentă, cu atât mai mult cu cât acel ceva este prezentat și ca preliminar (chiar sub aspectul redactării științifice)”, a scris ministrul, care explicase pentru Edupedu.ro cu o zi în urmă că „Ținând cont de forma preliminară ministrul a cerut un proces de „peer-review”, în urmă căruia a rezultat o variantă care a fost văzută și retrimisă de conducerea IȘE către cabinet, această formă fiind apoi comunicată prin biroul de presă al ministerului”.

„Peer-review” înseamnă evaluarea unui text științific de către alți specialiști (anonimi sau nu) din același domeniu, înainte de publicarea sa într-o revistă de specialitate sau ca raport academic. Este o practică standardizată în mediul academic internațional pentru a verifica acuratețea metodologică, soliditatea concluziilor, rigoarea argumentării și originalitatea contribuției. Elsevier, una dintre cele mai mari edituri științifice și medicale din lume, specializată în publicarea de reviste științifice explică pe larg ce înseamnă peer review.

Procesul poate dura săptămâni sau luni, presupune adesea revizuiri și nu are legătură cu comunicarea operativă dintre o instituție publică și presa care întreabă ceva de interes public.

Ce nu este peer-review-ul:
  • Nu este o precondiție legală pentru ca o instituție publică să răspundă unei solicitări de presă în baza Legii 544/2001.
  • Nu este un filtru politic sau administrativ prin care un ministru validează ce are voie să spună un cercetător.
  • Nu este o procedură de control asupra exprimării profesionale a unui institut de cercetare aflat în subordinea guvernului.
De ce argumentul ministrului că orice răspuns la o solicitare de presă are nevoie de un peer review este fals și periculos
  1. Legea 544/2001 impune ca toate instituțiile publice să răspundă presei, indiferent dacă au sau nu materiale „peer-reviewed”.
  2. ISE este o instituție de cercetare publică, nu o revistă științifică. Scopul ei este să ofere expertiză, analize, date, nu doar publicații în jurnale indexate.
  3. Răspunsul ISE nu era o lucrare de cercetare în sens academic, ci o analiză aplicată de politici publice, realizată la cererea presei, cu scop de informare.
  4. În sistemele educaționale democratice, institutele de cercetare oferă constant evaluări, opinii și date către societate și presă, nu doar articole științifice în limba engleză.

Ministrul Daniel David invocă un criteriu academic – „peer-review” – pentru a justifica o decizie administrativă și politică: blocarea comunicării dintre o instituție științifică și societate. În realitate, răspunsul ISE a fost redactat de o echipă de cercetători, cu referințe academice și analiză riguroasă, și putea fi transmis cu mențiunea că este un punct de vedere profesional, nu o publicație științifică.

Ceea ce s-a întâmplat nu este un control al calității, ci un act de cenzură. Iar a invoca „peer-review”-ul pentru a justifica această cenzură este o deturnare periculoasă a sensului științei.

De ce o solicitare de presă în baza Legii 544/2001 nu poate fi considerată o „sarcină din afara instituției” pentru o instituție publică cum este IȘE

Ministrul Daniel David, în același comunicat de presă ca reacție la investigația Edupedu.ro, a menționat faptul că „nu figurează în normele de lucru să primești sarcini din afara instituției, mai ales prin care să analizezi instituția din care faci parte, care apoi trebuie să fie forțată să-și asume concluziile, altfel generându-se discuții”.

Legea 544/2001 este obligatorie pentru toate autoritățile și instituțiile publice, inclusiv cele din subordinea ministerelor. Conform art. 2 alin. (1) din Legea 544/2001, „prin autoritate sau instituție publică se înțelege orice instituție care utilizează resurse financiare publice, indiferent de modul de organizare juridică”.

ISE este o instituție publică aflată în subordinea Ministerului Educației și Cercetării, potrivit HG 250/2025, deci se supune în mod direct legii.

Este obligația legală a ISE să răspundă în termen de 10 sau 30 de zile, în funcție de complexitatea solicitării, și nu un act voluntar sau „extern procedurii”.

Solicitarea nu cere ISE să modifice politici publice, să îndeplinească comenzi sau să execute „ordine” din afară, ci doar să răspundă cu date, analize sau precizări despre domeniul său de expertiză, în interes public.

Dacă o instituție publică ar avea voie să ignore sau să blocheze solicitările de presă, înseamnă că legea ar deveni opțională.

A cataloga răspunsul cercetătorilor ca „neasumat” pentru că nu a trecut prin peer-review este un abuz procedural pentru că Legea 544/2001 nu cere ca informațiile de interes public transmise presei să fie articole științifice publicate în reviste internaționale.

Institutul de Științe ale Educației este o instituție publică, nu un colectiv editorial. Răspunsul său nu este o lucrare academică, ci un punct de vedere sau o evaluare informată — iar asta se încadrează perfect în obligațiile din lege.

Celelalte argumente ale ministrului:

1. „ISE nu are voie să răspundă solicitărilor externe fără acordul ministerului”

Practica restricționării comunicării publice în baza „guvernanței” este incompatibilă cu transparența și autonomia științei. În toate sistemele democratice, institutele de cercetare finanțate de stat au autonomie editorială în a comunica public ce cercetează, ce recomandă și ce observă, chiar și atunci când aceste concluzii sunt incomode politic.


Ministrul Daniel David susține că Institutul de Științe ale Educației nu ar fi trebuit să răspundă presei fără aprobare, pentru că ar fi fost o „solicitare din afara instituției”. Însă propriul regulament de funcționare al IȘE, aprobat chiar de minstrul Daniel David în 14 mai 2025, îl contrazice frontal.

Potrivit Ordinului de ministru nr. 4.012 din 14 mai 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 548 din 13 iunie 2025, privind organizarea și funcționarea Institutului de Științe ale Educației, articolul 5:

cc) IȘE „asigură, la solicitarea scrisă sau verbală, accesul cetățenilor la informațiile de interes public”;

dd) IȘE „asigură comunicarea din oficiu a informațiilor de interes public prevăzute în Legea nr. 544/2001”;

ee) IȘE „transmit răspunsurile la solicitările de informații de interes public în termenele prevăzute de lege”;

ff) IȘE „aplică prevederile Legii nr. 544/2001 și monitorizează respectarea termenelor de comunicare a informațiilor”.

Cu alte cuvinte, nu doar că IȘE avea dreptul să răspundă solicitării Edupedu.ro, dar avea obligația legală și expresă să o facă – în virtutea regulamentului propriu și a legii. Dar în reacția sa din 23 iulie, pentru Edupedu.ro, pe acest caz, ministrul Daniel David a declarat:

„Vom completa regulamentul de funcționare IȘE, pentru a corecta în viitor astfel de situații neclare din punct de vedere instituțional.”

În context, această frază nu înseamnă că va întări obligația IȘE de a răspunde publicului. Dimpotrivă: ministrul sugerează că vrea să introducă bariere noi, care să împiedice cercetătorii să comunice cu presa – chiar și atunci când li se cere un punct de vedere oficial, printr-o solicitare în baza Legii 544/2001, lucru care instituționalizează cenzura ca normă de funcționare într-o instituție științifică publică.

2. „Documentul era un draft și avea greșeli”

Este normal ca o analiză transmisă sub presiunea timpului să nu fie perfectă. Dar asta nu justifică înlocuirea ei integrală cu un mesaj politic.

Ministerul putea transmite documentul original cu o mențiune: „Acest document nu reflectă poziția oficială a ministerului, ci este un punct de vedere științific redactat de echipa ISE.” A șterge analiza complet și a trimite în locul ei o variantă diluată, validată politic, înseamnă cenzură, nu corectură.

Dacă au existat erori punctuale, cum dă ministrul exemplu o citare din raportul Eurydice, acestea nu justifică eliminarea întregii secțiuni despre comasarea școlilor, impactul asupra directorilor sau creșterea sarcinilor manageriale, ori impactul modificărilor pe bursele elevilor.

3. „Cercetătorii pot răspunde doar în nume personal”

Această afirmație contrazice însăși existența institutelor de cercetare. Rolul unui institut ca IȘE este să producă analize colective, asumate profesional și transmise ca atare, potrivit hotărârii de guvern prin care a fost înființat, potrivit statutului instituției și potrivit Regulamentului de Organizare și Funcționare. A cere cercetătorilor să vorbească doar „în nume personal” înseamnă a le anula autoritatea instituțională.

Solicitarea Edupedu.ro a fost adresată instituției IȘE și echipei de cercetare, nu unor persoane individuale – iar documentul obținut de redacție era semnat de directorul institutului, de secretarul științific și de coordonatori de laboratoare sub antetul institutului.

4. „Vom schimba regulamentul ca să evităm astfel de situații”

Această declarație este, în sine, o recunoaștere că mecanismul actual a permis transmiterea unei opinii științifice către presă și că scopul modificării este să o împiedice în viitor. A modifica regulamentul pentru a limita comunicarea cu presa este un gest periculos pentru o democrație. Educația publică trebuie să fie un spațiu de dezbatere argumentată, bazată pe date și analize, nu un teren în care „imaginea” ministrului e mai importantă decât adevărul științific.

Niciunul dintre argumentele invocate de ministrul Daniel David nu justifică cenzura documentului transmis de cercetătorii IȘE. Dimpotrivă, fiecare dintre ele ascunde o logică de putere, de control și de impunere. Ministrul invocă guvernanța europeană și proceduri într-o situație în care a decis că doar el însuși și echipa sa au voie să spună adevărul despre școala și despre măsurile care o afectează direct. Iar în acest caz, adevărul a fost șters pentru că încurca discursul politic.

Adaugăm, pentru conformitate cu cerințele ministrului Daniel David, și un rezumat în limba engleză:

Summary – English version

In a public statement on July 23, Minister of Education and Research Daniel David justified the censorship of a scientific response written by researchers from the Institute of Educational Sciences (ISE) by invoking the lack of external peer-review and the “preliminary” nature of the document. The minister also characterized a press request submitted under the Romanian Freedom of Information Act (Law 544/2001) as an “external task” that the Institute should not have addressed independently.

This explanation is legally and procedurally incorrect.

Peer-review is a formal academic process applied to scientific articles prior to publication in scholarly journals. It is not a legal requirement for public institutions when responding to requests for information from journalists or citizens.

The ISE response in question was not an academic paper but an applied policy analysis, prepared by a team of researchers in response to a media inquiry about recent fiscal and structural reforms in education (known as the “Bolojan Law”). The original analysis raised concerns about school mergers, the elimination of leadership positions, and the increased workload for school directors and teachers—elements that were omitted from the version transmitted by the Ministry.

Furthermore, the ISE’s own operating regulation, approved by the Ministry in May 2025, explicitly states that the Institute must provide access to public information, apply the provisions of Law 544/2001, and ensure timely communication with the public. The minister’s justification—that ISE should only respond after prior approval or not respond at all—contradicts both this regulation and the principles of transparency in a democratic society.

The argument that all external communication must pass a peer-review is not only misleading, but dangerous: it confuses scientific publishing standards with the legal duties of public institutions.

The episode illustrates an act of censorship disguised as quality control, raising serious concerns about the independence of research in Romanian education policy.


17 comments
  1. Iată și un nea Grigorescu, apărătorul noii definiții à la min. a peer-review-ului.
    Să zicem că iau de bună gogoașa asta cu revizuirea colegială. Bre, cum faceți voi la minister aceasta evaluare ANONIMĂ? Printați pe hârtie și cu creionul, vă ascundeți care pe unde și vă iese că tăiați 21 de pagini FIECARE? Cum le tăiați? Prin excludere a câte 5-6 pagini de fiecare? Aceleași 5-6 pagini? Ce principii folosiți în excluderea acelor concluzii, recomandări? Ce experți au lucrat la acel peer-review și ce calitate, nivel au în raport cu cercetătorii ISE? Doar de subordonare?
    Sau cum ați tăiat contribuția lor muncită? Aveți măcar vreun canal oficial ce v-ar permite acest așa zis peer-review? L-ați mai folosit? Ni-l descrieți? Sau l-ați clocit ad-hoc pt prostime?
    Pun pariu că nici canal de whistleblowing (anonim, deci) nu aveți!
    Edupedu, asta îi puteți întreba.
    Nea Grigorescule, min. David nu a zis „asumat public” (te citez pe dumneata) ci „asumat POLITIC”. Mare meșteșugar de vorbe ești, cum le întorci ca la Ploiești!

  2. Ministrul Daniel David și-a bătut joc de „peer-review” și a transformat raportul riguros de 23 de pagini al Institutului de Științe ale Educației într-o notă de două pagini modificată politic. Sub pretextul unor „bune practici europene”, a suprimat date fundamentale și dovezi concrete despre efectele Legii Bolojan asupra sistemului educațional românesc. Acest act de cenzură și manipulare academică este inacceptabil. Daniel David trebuie să demisioneze. România nu-și permite un ministru care falsifică adevărul în numele reformei.

  3. well done,edupedu! un ministru infumurat,caruia i s-a urcat grav puterea la cap…e si un termen clinic.Demisia,nenea! Ai mintit o tara,hai…la cluj cu tine,parca aveai demisia pe masa! nenea bolojan,uite ce face asta,isi bate joc de noi! ai zis ca „gata cu bataia de joc fata de cetateanul onest” …

  4. Ce impostor!! O ține din miciună în miciună, este imposibil tipul.
    Ce caracter găunos, greu de imaginat cum și-a făcut cariera!!

  5. Hai să fim serioși. Orice cercetare în orice domeniu, dacă vrea să fie credibilă și cu atât mai mult să fie temei pentru politici publice, este supusă procesului de peer-review. Nu mă uimește că își dau cu părerea despre peer-review oameni care habar nu au ce rol are acest proces pentru credibilitatea cercetărilor, pentru că altfel ar avea un ton substanțial diferit.

    Ceea ce IȘE voia să facă, așa cum se vede clar acum, era să se folosească de acea cercetare ca de o armă pusă în mâna sindicatelor împotriva agendei de reformă a ministrului, mizele fiind (întâmplător, nu-i așa?) cele două ore în plus la norma didactică, bursele și încă vreo câteva teme care, curios, se află și în agenda publică de reformă a ministrului. Daniel David a sesizat această „weaponization” a unei cercetări, și a făcut ce face orice om cu etică – a cerut un peer-review și a notat foarte bine că citarea din alte rapoarte legată de media normei didactice în UE era eronată (de ce tocmai citarea aceea?), așa cum a și explicat.

    Judecând după virulența atacurilor la adresa ministrului, care nu i-a interzis IȘE să publice raportul respectiv către presă, ci a cerut doar un peer-review înainte ca raportul să fie asumat public de Minister în totalitate, nu pot să nu mă gândesc că, de fapt, ministrul a cam început să calce pe niște mușuroaie, și iacă-tă ce iese. Uite-așa se prind toți cu cine joacă și Edupedu, și mulți alții. Dacă asta nu este famiglia, nu știu ce altceva poate fi.

    1. Totuși la ce trebuie peer rewiew la un răspuns pe legea 544 către un institut științific independent făcută de presă?

      Dacă avea semne de întrebare putea sa publice raportul ISE si apoi sa il demonteze cu argumente si ,, dovezi științifice ”

      Realitatea este că NU există argumente iar ceea ce scrie ISE demantelează intoxicarea publică cu care ministrul a manipulat societatea cum că măsurile care distrug calitatea educației s-ar baza pe realități sau dovezi din practica europeană.

      Un impostor care construiește o imagine falsă a unui sistem de educație este la fel de toxic ca un plagiator.

      David, DEMISIA!

  6. Multumim pentru aceste detalii, domnule Mihai Peticila si edupedu!

    Ministrul David, activand in mediul academic si, mai ales, ocupandu-se si de lucrari doctorale, e de asteptat ca stie foarte bine ce inseamna peer-review, dar probabil crede ca nimeni altcineva nu stie. Serveste presei termeni care probabil ar trebui sa ne uimeasca, sa ne surprinda si sa ne inchida gura, dupa binecunoscuta „tehnica:” ” daca nu-i poti convinge, zapaceste-i!”
    De fapt dl ministru David isi aroga, evident, „dreptul” de a lua el singur decizii importante, care, insa, nu sunt la latitudinea domniei sale ca ministru si nici ca pregatire. Dumnealui este ca formare, psiholog, din cate stiu, si nu expert in stiintele educatiei, si chiar mai putin expert in sistemul si mediul preuniversitar, dupa cum o dovedeste zilnic.
    Inteleg ca specialistii ISE au realizat un material, care reprezinta munca pt care sunt ei angajati in acea institutie (as fi vrut sa pot citi exact acel material). Domnul ministru David nu este in niciun caz un expert in domeniu, ca sa revizuiasca in vreun fel raportul acestor experti.
    Dealtfel, zilnic vedem cum problemele domeniului educatie/invatamant preuniversitar sunt impinse in derizoriu, discutate de tot felul de persoane fara pregatire in domeniu si din afara sistemului.

    Cum este posibil, de exemplu, ca norma didactica (numarul de ore la catedra) sa se decida de catre CCR?! Acesti magistratii pot discuta si decide asupra unor chestiuni juridice, dar domniile lor nu pot ignora (din necunoastere!?) efortul depus in realitate de profesor in fata clasei de elevi si nici de modul in care profesorii pregatesc sustinerea orelor la clasa. Din cate stiu eu legile se aplica tinand cond de realitati concrete, nu doar de prevederile seci ale legii.
    In acest mod magistratii CCR pot decide orice altceva: de exemplu ca profesorii sa petreaca in clasa chiar si 40 de ore. La urma urmelor invatamantul preuniversitar nu este, din asemenea perspectiva, decat o uzina producatoare (de ce anume?), drept urmare pt dansii conteaza, evident, cantitatea si nu calitatea.

    Am o mare indoiala cu privire la CONSTITUTIONALITATEA deciziei CCR in legatura cu norma didactica.
    Profesorii obligati sa petreaca mai multe ore la catedra vor petrece si mai mult timp si pentru pregatirea orelor suplimentare. Consumul psihic, nervos si fizic in preuniversitar este deja din ce in ce mai mare, din multe cauze. Si din acest motiv exista vacantele, care, insa, nu sunt pt profesori atat de lungi ca pentru elevi. In vacante se stie (!?) ca profesorii au alte activitati tot pentru scoala, dar si cursuri si examene pt formarea lor continua, ca si pregatirea pentru toate acestea. In multi ani profesorii nu mai ajung sa se recupereze psihic si fizic dupa perioadele intense de activitate (inclusiv in weekend) din septembrie pana la final de iulie, unele examene si cursuri de formare ocupand chiar si luna august.
    Si atunci, in aceste conditii, cum se respecta dreptul constitutional al elevilor la un invatamant de calitate si cum se respecta dreptul constitutional al profesorilor la sanatate fizica si mentala??
    Mie mi-e clar ca invatamantul preuniversitar nu a beneficiat de aparare la „judecata” CCR, sau poate ca nu a fost reprezentat de un avocat prea bun!

    Ceva nu este in regula cand invatamantul preuniversitar al unei tari este distrus in mod sistematic!

    Am si o „tema” de gandire pentru dl ministru David: va ganditi vreo clipa ca mediul preuniversitar pregateste viitorii dumneavoastra studenti?

  7. Demisia, domnule David. Urgent! Demisia și retragerea acestor mizerii din pachetul de austeritate. Exact asa se proceda si la curtea lui Stalin. Rușine să-ți fie, că „mare” intelectual mai ești.

  8. Da, bre, da’ David e conducător ”dă” doctorat, de-astea, nu e un neica-nimeni să stea să vă răspundă vouă despre adevăruri. El e ocupat să vă spună minciuni și vrea să le luați ca pe literă de lege pentru că le-a emis el.

    Lăsând gluma la o parte, acesta e nivelul lui. E un narcisist care a mințit până a început să-și creadă propriile minciuni. O fi el psiholog (teoretician) dar cred că ar avea mare nevoie de ajutorul unui coleg practician sau chiar de un psihiatru. Se văd începuturile de megalomanie pe sub guler.

  9. Pretextul cu peer review-ul si rezumatul in engleza arată nivelul de meltenism științific al lui David și al admiratorilor lui. Orice cercetător cât de cât competent își dă seama că e super-cringe. Faptul că omul ăsta se ocupă de „evaluarea” universităților cu rankinguri și metarankinguri spune tot despre nivelul elitei universitare românești. Foarte bine că ați pus și un rezumat în limba engleză. Acești impostori trebuie demascați la nivel internațional.

  10. În plus, ce a sesizat dl ministru drept „greșeală” în raport legat de numărul de ore alocat predării săptămânal nu e chiar așa. E adevărat că afirmația că media europeană e de „aproape 20 de ore” se găsește în raportul citat de domnia sa. Dar dacă te uiți mai atent la tabelul pe baza căruia este calculată această medie, din cele 25 de țări UE afișate, obții 19,1 ore de predare (utilizând limitele superioare ale intervalelor date acolo, deci în favoarea dl ministru). Dacă utilizezi limitele inferioare, obții sub 19. Deci și acolo dl ministru a interpretat doar ce i-a convenit.

  11. Începe să mi se pară un cal troian (para)psihologul asta David!

    Cal troian – cineva il tine in guvern special pentru a inflama societatea si pentru a determina caderea guvernului Bolojan la un moment dat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Răspunsul Președintelui la întrebarea Edupedu.ro, dacă trebuie ceva schimbat la inacțiunea Guvernului de până acum: Exact din aceste motive am convocat marea ședință de astăzi / Am contribuit ca începerea anului școlar să se facă în condiții cât se poate de bune

Președintele Klaus Iohannis a evitat un răspuns tranșant la întrebarea adresată de Edupedu.ro legată de inacțiunea Guvernului cu o lună înaintea începerii școlii, la conferința de presă organizată pentru anunțarea…
Vezi articolul

ANOSR, alianța studenților condusă în trecut de actualul ministru Deca, a ieșit la mitingul de amploare din București și anunță că se solidarizează cu profesorii

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România, ANOSR, anunță că este astăzi alături de cadrele didactice din învățământul preuniversitar și superior și susține demersurile sindicatelor acestora privind nevoia unei finanțări…
Vezi articolul

Profesorii de matematică pot să folosească la clasă demonstrațiile interactive, instruirea diferențiată și învățare bazată pe problematizare, colaborare și discuție – recomandare a Ministerului Educației

Profesorii de matematică care le predau elevilor care vor intra în toamnă în clasa a XII-a „pot adopta diverse strategii, cum ar fi demonstrații interactive, instruire diferențiată, învățare bazată pe…
Vezi articolul