Ce face Italia cu scopul de a întineri populația de cadre didactice: program complex de formare inițială, ce include un an de stagiatură, plus măsuri obligatorii pentru formarea continuă

[jp_post_view]
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Italia, țara europeană cu cea mai îmbătrânită populație de profesori și care încearcă să atragă mai mulți tineri către cariera didactică, a adoptat o nouă lege care, în esență, transformă accesul la profesorat într-o procedură foarte complexă, după cum reiese din datele transmise de autoritățile italiene rețelei europene Eurydice. Printre noile condiții de începere a carierei didactice, în învățământul secundar: un program dedicat de pregătire pentru predare, concursuri anuale pentru ocuparea posturilor vacante în școli și un stagiu de un an, încheiat cu un examen.

Schimbările sunt introduse printr-o lege adoptată de către Parlamentul italian la finalul lunii iunie a.c.

Până vor fi create condițiile pentru aplicarea acesteia, ministerul italian de resort precizează că va exista o perioadă de tranziție, în care profesorii actuali care nu îndeplinesc condițiile din noua lege, precum cea referitoare la urmarea unui program dedicat, de trei ani, de pregătire pentru cariera didactică, vor putea să acumuleze creditele necesare pentru a bifa și acest criteriu.

Aceeași lege prevede și obligativitatea formării profesionale continue în cazul profesorilor.

Principalele condiții pentru accesul în cariera didactică, introduse de noua lege italiană:

  • Un curs universitar de formare inițială corespunzând unui număr de 60 de credite ECTS, ce include un program de pregătire practică și un examen final
  • Concursuri naționale anuale pentru ocuparea locurilor vacante în școli
  • O perioadă de stagiatură de un an, încheiată cu un test final ce presupune predarea la clasă și cu evaluarea finală, prin care se verifică asimilarea competențelor pedagogice.

Aceeași lege prevede și obligativitatea dezvoltării profesionale continue pentru toți profesorii. Programele de pregătire se vor desfășura în timpul programelor de lucru și vor include dezvoltarea competențelor digitale și folosirea responsabilă a instrumentelor digitale.

Cursuri de pregătire, în cadrul programului de dezvoltare profesională, vor fi organizate la fiecare trei ani pentru profesori, iar acestea vor avea loc în afara programului de lucru.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Orice persoană cu studii superioare poate să predea în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic, prin excepția introdusă în noul proiect de lege / „Trebuie să începem să fim un pic mai deschiși în ceea ce înseamnă recunoașterea competențelor din contexte formale, informale” – Ioana Lazăr, secretar general al Ministerului Educației
VIDEO Se schimbă modul în care devii profesor. Ministrul Educației anunță că, prin viitoarea lege, cei care vor să predea în școli „nu mai intră direct la clasă”, ci vor face, după licență, un an de stagiatură cu jumătate de normă și examen de licențiere în profesie, la final


2 comments
  1. Hotărâți- vă!
    Parcă legea ( proiect) spunea că oricine are studii superioare poate intra în învățământ.
    Nu mi a fost dat decât să văd ziua și prostia!

    1. Exact.Bine spus!!!
      Si in curand Italia va fi ,probabil,in acelasi cacat la capitolul educatie ca si Romania.
      Frate…..singura masura ptr a vedea performanta profesorului…este rezultatul la materie si Multumirea(placerea elevului).Atat.Diplomele profesorului sunt zerooooo.Ptr ca sunt unii „geniali „pe materie care efectiv nu au deschiderea de a transmite mai departe(poate asa le este caracterul).Deci daca elevul nu este multumit si nu face progrese,tu nu esti bun!!!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Planuri-cadru bazate pe învățare, nu pe discipline, inspirate de Teoria Relativității, propuse de 300 de profesori: De ce obligăm elevul să vină la școală? Pentru disciplina fizică sau geografie, matematică sau istorie? Categoric, nu

„Proiectul de planuri cadru, în esență, nu a schimbat filosofia procesului de învățare. Totul rămâne centrat pe disciplina de învățământ. Elevul nu apare în ecuație, decât prin falsa oportunitate de…
Vezi articolul

Profesorul va trebui să dea notele în funcție de standarde dezvoltate pentru competențele respectivei materii, explică Radu Szekely, consilierul ministrului Educației, ce înseamnă evaluarea standardizată, în pregătire la minister pentru clasa a V-a: Va putea să fie utilizată la teze, lucrări de control și proiecte

Profesorul va trebui să dea notele în funcție de standarde dezvoltate pentru competențele respectivei materii, asta înseamnă standardizarea evaluării, potrivit consilierului ministrului Educației, Radu Szekely. Acesta a explicat în cadrul…
Vezi articolul

Ministerul Educației caută profesori care să evalueze proiecte de manuale școlare, printre care și „Istoria comunismului din România”, materie obligatorie pentru elevii de clasa a XII-a din anul școlar 2025-2026 / Calendarul selecției și condițiile de înscriere pentru candidați

Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) a anunțat că selectează profesori pentru evaluarea proiectelor de manuale școlare pentru clasele I, a III-a, a V-a, a VIII-a și…
Vezi articolul

Salariul unui profesor debutant este de 3.600 de lei. Dacă mă angajez ca șofer la Uber, iau dublu și lucrez doar câteva ore pe zi, spune profesoara Dorica Boltașu: E o lege a firii – dacă tu dai minimum, de ce te-ai aștepta să primești maximum?

Dorica Boltașu, profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „Iulia Hasdeu” din Capitală, a explicat în cadrul emisiunii InfoEdu difuzată de TVR Info duminică, 23 martie, că este…
Vezi articolul