Ce spun unii elevi de 10 despre note: Se pune multă presiune pentru nota maximă la examene și câțiva elevi clachează ușor. Aș propune să existe doar feedback către elev – asta ar fi școala ideală / Dacă am elimina notele, mulți nu ar mai învăța fără motivație

[jp_post_view]
Foto: © Antonio Guillem | Dreamstime.com
Un elev a adus în discuție sistemul de notare din sistemul de învățământ, în cadrul unei conferințe organizate la Senat: „Să creștem generații de nota 10” – Panel: „Provocări în susținerea campionilor”. Mai exact, elevul a spus că e multă presiune pusă elevi să ia note mari la școală, mai ales la examenele naționale, și unii elevi clachează sub presiunea examenului. El consideră că nu ar mai trebui să existe note, ci doar feedbackul profesorului. În discuție a intervenit și o elevă care crede contrariul: că fără note va lipsi motivarea unor elevi să învețe.
  • În perioada 28-29 august comisia pentru drepturile omului, egalitate de șanse, culte și minorități din Senat a organizat „Gala performanței elevilor la evaluările naționale 2024”, pentru a celebra excelența școlară a elevilor care au obținut media 10 la Evaluarea Națională și Bacalaureat. În cele două zile au avut loc conferințe cu părinți, elevi și reprezentanți din ministere și Guvern.

Întrebat de nemulțumirile din sistemul de învățământ și ce ar vrea să îmbunătățească, în cadrul dezbaterii din Senat „Să creștem generații de nota 10” – Panel: „Provocări în susținerea campionilor”, un elev a spus că și-ar dori să nu mai existe note, ci doar feedback de la profesori pentru elevi.

„Asta ar fi școala ideală, doar învățat și discuții unu la unu între elev și profesor”, a spus el. Elevul a subliniat că notele, în special cele pentru examene pun multă presiune pe copii și nu toți fac față emoțiilor. A fost întrebat apoi, fără note, cum s-ar face repartizarea la liceu.

Elevul a avut un răspuns prompt: „În Finlanda elevii au un singur examen, la intrarea în facultate”.

Opinia sa nu este împărtășită de toți copiii. O elevă din sală a spus că totuși, fără note, unii elevi nu ar mai fi motivați să învețe.

„Tocmai asta e și problema. Învățatul ar trebui să fie firesc, nu să fim motivați de note sau de bursă”, i-a răspuns elevul.

Redăm mai jos discuția dintre elevi – video la final:

Elev: Sistemul acesta e motivul pentru care mulți elevi sunt stresați. Se pune multă presiune cu nota 10, să ia nota cât mai mare. E o diferență între competiția sănătoasă și cea nesănătoasă și poate afecteze mulți oameni, dincolo de școală, liceu sau de facultate. Pur și simplu e un număr dar care pentru unii înseamnă foarte mult. Care face o diferență imensă. Și în cazul celor care au dat Evaluarea Națională, spre deosebire de alți ani, numărul acesta a determinat pur și simplu la ce liceu o să fim. Nu a mai fost luată în calcul media și efortul din anii trecuți și asta a pus multă presiune pe mulți dintre colegii mei. Mulți au început să plângă în timpul examenului. 

Cred că asta diferențiază și modul cum performează copiii, pentru că unii poate nu sunt la fel de rezistenți emoțional ca alții. Unii poate clachează mai ușor sub presiunea unui examen. Sunt mult mai mulți care pot ajunge la performanță foarte mare doar că emoțiile îi împiedică pe mulți. 

Aș propune ca sistemul de notare să fie modificat, să nu mai existe note, ci doar feedback elevului. Asta ar fi școala ideală, doar învățat și discuții unu la unu între elev și profesor”.

Moderator: Și cum s-ar desfășura admiterea la liceu?

Elev: În Finlanda e un singur examen pe care îl dau doar ca să intre la facultate. În rest nu sunt notați și nu au acest stres. 

Alt elev: Și nu crezi că ar fi mai stresant să ai un singur examen? În loc să te pregătești gradual?

Răspuns elev: Unii elevi pun preț pe note și absența notelor ar însemna lipsa competiției și ar pune preț pe învățare și nu pe notă. Nu ar vâna nota. Unii elevi tocesc pentru nota și după ce dau examenul nu rămân cu nimic după. 

Elevă: Da, dar pentru unii elevi notele reprezintă o motivație. Dacă am elimina notele mulți nu ar mai învăța pentru că nu e presiune. 

Răspuns elev: Tocmai asta e și problema. Învățatul ar trebui să fie firesc, nu să fim motivați de note sau de bursă. Ar trebui să învățăm pentru că ne place. Există și astfel de oameni care învață doar pentru că le place să învețe.

Dialogul dintre cei trei îl puteți urmări la 2:06:34:

https://www.facebook.com/SenatulRomaniei/videos/874817520741069

Foto: © Antonio Guillem | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


5 comments
  1. Și dacă ar exista doar un examen,respectiv cel pentru admiterea la facultate,cum ar trebui ca elevul să învețe să își gestioneze propriile emoții și trăiri? Toate aceste testări au un rol,constituie niște praguri esențiale care pun la încercare rezistența unui copil. E adevărat că pot avea și un impact negativ,anume stresul extrem,însă pentru asta sunt psihologii,consilierii școlari sau chiar părinții,prietenii. Prin acest examen elevul învață să răzbată în ciuda problemelor sale. Un sprijin sunt și olimpiadele sau concursurile școlare,ce îi pregătesc pe copii pentru pasul cel mare. Cred că pur și simplu ne-am obișnuit să fim victimele unui sistem prost calibrat care oferă posibilități ,dar în același timp limitează. Înțeleg de unde vine această repulsie față de examene,dar fiind ca și eu am trecut recent prin Evaluarea Națională,dar cum am putea să fim pregătiți pentru provocările și greutățile vieții dacă nu de la vârsta asta,prin anumite serii de examene? Uităm ca în urma acestora învățăm să fim responsabili,puternici,ambițioși și mai stabili emoțional. Oricum am lua-o,fiecare metodă vine cu propriile dezavantaje,așa că trebuie să fim conștienți de spusele noastre. Si eu am avut frustrările mele,în special cu corectarea digitalizată. Cum credeți ca se simte să faci o lucrare perfectă la română și să iei 9.90? A fost un șoc,am simțit ură profundă față de tot sistemul de învățământ,dar am trecut peste,am învățat că notele nu sunt mereu corecte sau bine calculate,am învățat să fiu ambițioasă,să am încredere în instinctul meu(să nu îmi mai fie frică de contestație,știind ca totul este perfect) și să muncesc mai mult pentru mine. Așadar,avem de învățat din toate experiențele acestea,iar dacă ne ușurăm prea mult viața,vom fi răpuși de viitoarele greutăți ale vieții.

  2. Mulți nu ar mai învăța nimic… pregătirea pentru un examen presupune nu numai accesarea unor cunoștințe și valorificarea lor în diverse contexte, dar și antrenarea stăpânirii de sine, a atenției… Și învățarea nu știu câtă „plăcere” provoacă… așa ca, spor la pregătire!

  3. Am dat peste 20 de teze in gimnaziu.
    Nu am avut simulare pentru evaluarea nationala (admitere la liceu).
    ➡ Nimeni nu a plans la examen.

  4. Fiecare învață în funcție de valoarea pe care o acordă educației. În țara asta, educația n-are nicio valoare.

    Hai să aplicăm și metoda asta, fără evaluare, doar unu-la-unu (în clasele de 30 o să fie minunat) ca să nu rămânem în urmă cu prostiile zilnice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Premierul Ciolacu anunță că finanțează „Săptămâna verde” cu echivalentul a 5 covrigi și jumătate per elev: „Decidem azi ca programul școlar Săptămâna verde să fie finanțat, așa cum este firesc, din Fondul de Mediu. Alocăm acestui proiect un buget de 100 de milioane de lei”

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat la începutul ședinței de guvern de astăzi, 4 aprilie 2024, că va aproba hotărârea de guvern care alocă suma de 100 de milioane de lei…
Vezi articolul

Câte 20 de profesori și directori din 216 școli participă, în martie și aprilie, la Studiul Principal TALIS 2024, făcut de OCDE în 50 de state, printre care și România / Cercetarea are și un modul de evaluare a cunoștințelor pedagogice generale ale profesorilor

Eșantionul TALIS 2024 are, în România, 4.000 de profesori participanți, potrivit unui comunicat dat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație. Eșantionarea și alegerea profesorilor a fost făcută…
Vezi articolul

EXCLUSIV Cum a fost direcționat dosarul premierului Nicolae Ciucă prin metoda ”coperta” către judecătorul Marius Iosif, care s-a pensionat imediat după ce a anulat sesizările de plagiat / Plus: Până anul trecut, Iosif și purtătorul de cuvânt al Guvernului au fost colegi în masonerie

O scăpare a unui funcționar din cadrul Curții de Apel București constituie un indiciu solid, care arată că dosarul în care premierul Nicolae Ciucă a solicitat anularea sesizărilor de plagiat…
Vezi articolul

Părinții a doi elevi din Gorj cer reevaluarea lucrărilor de la Olimpiada județeană de Chimie, după ce ar fi descoperit punctaje în plus care nu se regăseau în nota finală / Elevii au avut nevoie de consiliere psihologică – memoriu către ministrul Educației

Părinții a doi elevi de clasa a VII-a din județul Gorj care au participat la etapa județeană a Olimpiadei de Chimie au trimis ministrului Educației un memoriu în care îi…
Vezi articolul