Cercetătorul Dacian Dolean: Noi date științifice care arată cât de neechitabilă este școala din România și cât de dăunător este noul proiect de lege privind examinarea suplimentară pentru 50% dintre locurile la unele licee

[jp_post_view]
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Una dintre caracteristicile atipice ale școlii din România este inechitatea mare din educație. Deși există declarații la nivel oficial care să se alinieze cu cerințele UE, realitatea arată că discrepanțele imense dintre elevi în funcție de mediul socio-economic din care provin ne pun într-un loc care nu ne face cinste. Datele PISA au surprins această inechitate, însă acestea nu au surprins dimensiunea adevărată a inechității din România pentru că nu au controlat pentru variabilele confundate.

În schimb, studiile noastre (despre care am mai scris în trecut) au arătat pentru prima dată în literatura științifică de specialitate că mediul socio-economic poate avea efecte directe asupra dezvoltării alfabetizării copiilor din România, efecte care s-au dovedit a fi unice, dincolo de competențe și abilități cum ar fi cele cognitive (IQ, sau viteza procesării informațiilor), lingvistice (procesarea fonologică) sau cunoștințele anterioare de pre-alfabetizare (cunoașterea literelor sau competența de a decoda automatizat la începutul școlarizării).

Noile date pe care le avem și pe care le-am analizat recent pictează un tablou și mai clar asupra inegalității de șanse din România, și vă prezint pe scurt una din concluziile pe care le vom publica în viitor: Statutul socio-economic al elevilor din clasa I are un efect direct asupra performanțelor acestora la proba de limba română de la Evaluarea Națională din clasa a VIII-a.

Aceste date au fost culese pe parcursul a 8 ani de zile, fiind primul studiu longitudinal din România de o asemenea durată și primul studiu din România care analizează longitudinal factorii care influențează performanța elevilor la Evaluarea Națională. După ce vom publica rezultatele, acesta va fi primul studiu din lume care va arăta un asemenea nivel de inechitate cu un impact direct asupra dezvoltării alfabetizării elevilor din România și a perspectivelor de viitor pe care le au aceștia.

Dacă proiectul de lege privind examinarea suplimentară pentru 50% dintre locuri la unele licee din România nu va fi eliminat, aceasta va fi una dintre cele mai proaste decizii care puteau fi luate referitoare la educația copiilor din România.

_______________________

Despre autor:
Dacian Dolean / Foto: Arhiva personala

Dacian Dolean este psiholog educațional, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii. Are o experiență de peste 20 de ani ca profesor de învățământ primar, gimnazial, liceal și universitar în România și în SUA. Activitatea sa din ultimii ani s-a axat pe cercetare în domeniul alfabetizării și pe activități de formare a profesorilor din învățământul primar din SUA.

În prezent, este afiliat Universității Babeș-Bolyai ca director al unui proiect de cercetare care urmărește dezvoltarea alfabetizării copiilor din România, finanțat de EEA Grants. De asemenea, este membru în comitetul editorial al publicației Journal of Literacy Research.

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. Va rog nu veniti cu argumente la Deca pt ca functia in care e nu are argument …:))) Aceasta persoana ca si multe alte persoane din conducerea ac tari au doar ambitii vanitati si fff mult tupeu combinat cu nesimtire. Dar vina nu e a lor …nu nu….a noastra ca i suportam ….

  2. Doamna doctor plecaciune la dulap, anul trecut: “Vreau ca trecerea de la principiul egalității la cel al echității să fie garantată tuturor”.

    Lasand la o parte dorinta stupida a doamnei inginer naval de a abandona egalitatea in favoarea echitatii, intelegem ca doamna doctor doreste o echitate si nu-i mai place egalitatea. Cu toate astea, in ignoranta nemarginita a domniei sale, sustine cu incapatanare examenul suplimentar la liceu.

    Cat despre cercetarea dlui. Dolean nu cred ca va fi bagata in seama de somitatea sa internationala doamna doctor.
    Ii sugerez dlui. Dolean sa o invite pe doamna doctor la un pateu si un suc natural cand va prezenta concluziile cercetarii, sa intinda covorul rosu, sa faca niste plecaciuni si sa o lase sa debiteze ceva de la podium. Asta e limba pe care o intelege doamna doctor. Inchirierea avionului de lux similar cu al dulapului pentru un zbor Bucuresti – Cluj Napoca si retur e o alta idee buna :).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Antireforma Deca-Iohannis în universități: Peste 50% dintre rectorii aleși în valul 2023-2024 au depășit pragul „legal” de două mandate, iar un sfert au ajuns la al patrulea mandat / Trei din cinci rectori nu au avut niciun fel de concurență

Ultimul val de alegeri în universitățile românești, declanșat la finalul anului trecut și aflat acum pe ultima sută de metri, confirmă că una dintre problemele-majore ale sistemului românesc de învățământ…
Vezi articolul

Peste jumătate de miliard de lei plătiți de guvernul Ciolacu pentru biserici și alte lăcașe de cult din România în 2024 / Suma nu include banii pentru Catedrala Neamului și nici pentru bisericile din străinătate

Guvernul României, prin Secretariatul de Stat pentru Culte, a plătit anul trecut peste 585 de milioane de lei pentru unităţile de cult aparținând cultelor religioase recunoscute din România, potrivit datelor…
Vezi articolul
Laurențiu Baranga

Laurențiu Baranga a recunoscut în fața procurorilor că și-a falsificat diploma de BAC și le cere „iertare instituţiilor cărora le-a creat un prejudiciu de imagine”: „a existat un moment în viața mea când am avut un moment de scăpare”

Laurențiu Baranga, fostul șef al Oficiului de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, a recunoscut în fața procurorilor că și-a falsificat diploma de bacalaureat, potrivit încheierii de ședință a Judecătoriei…
Vezi articolul

Oana Moraru: În România, profesorul e de mult timp abandonat singur la catedră. Da, copilul are nevoie să se simtă bine la școală, dar și sub presiune. Învățarea se întâmplă și cu pasiune, dar și cu constrângere, și cu libertate, dar și cu monitorizare și răspundere

Există două realități aparent contradictorii ale relației elev-profesor. Vorbind de școlile publice, de masă, dar și despre cele particulare cu mai mult de 200 de elevi (unde s-a depășit statutul…
Vezi articolul

SONDAJ Profesorii, scindați în privința împărțirii anului școlar în module, structură care îi mulțumește pe elevi și îi nemulțumește pe mulți părinți / Cadrele didactice – mulțumite de scăderea birocrației și de evaluare, dar întâmpină probleme cu fragmentarea timpului de școală

Organizarea anului școlar în 5 module este apreciată de aproape jumătate dintre cadrele didactice, în timp ce altă jumătate spun fie că are nevoie de îmbunătățiri, fie trebuie abandonată, potrivit…
Vezi articolul