Citirea textelor tipărite întărește mult mai mult capacitatea de înțelegere decât citirea textelor digitale / La adolescenți și tineri, situația e diferită față de elevii de școală primară – studiu spaniol

[jp_post_view]
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Capacitatea înțelegerii textelor este îmbunătățită într-o mai mare măsură la citirea lor „pe hârtie” decât în format digital, potrivit unui studiu al cercetătorilor de la Universitatea din Valencia, citat de The Guardian. Însă, în cazul elevilor, acest lucru se resimte în mod diferit la adolescenți și tineri, comparativ cu elevii de vârste mici.

Potrivit sursei citate, cercetătorii implicați în acest studiu au analizat peste 20 de studii referitoare la înțelegerea textelor citite, studii publicate în ultimii 20 de ani și în care au fost evaluați, în total, aproape 470.000 de participanți de diverse vârste. O concluzie: citirea textelor în variantă tipărită îmbunătățește capacitatea de înțelegere de 6-8 ori mi mult decât cititul textelor în format digital.

  • Unul dintre profesorii participanți la cercetare, Ladislao Selmeron, este citat spunând că asocierea între frecvența perioadelor de citire a unor materiale digitale în scop de agrement și întărirea abilităților de înțelegere este aproape nulă. O posibilă explicație este că, în cazul textelor digitale, calitatea lingvistică tinde să fie inferioară celei care se regăsește de obicei în texte tipărite, așa cum se întâmplă cu textele din social media, cărora le lipsește adesea o sintaxă complexă și o structură argumentativă.
Copii și tineri: diferențe impuse de abilități care vin cu vârsta

Situația se nuanțează, însă, când vine vorba despre copii. Dacă, în cazul celor cu vârste de școală primară, relația dintre citirea în format digital și capacitatea de înțelegere este una negativă, această relație devine una pozitivă în cazul elevilor din învățământul secundar și în cazul studenților.

O explicație oferită de profesorul Salmeron, citat de The Guardian, ar fi aceea că, în situația copiilor de școală primară, ar fi mai dificil să evite elementele care îi distrag de la citit pe dispozitive digitale, precum mesajele primite, această abilitate dezvoltându-se în adolescență.

Potrivit studiului, copiii mici care tind să citească mai mult în format digital ar tinde să-și dezvolte un vocabular mai puțin academic.  

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


5 comments
  1. Sunt mai bune ecranele pt elevii din RO, nu conteaza ca tarile nordice, chiar si Franta, renunta la ele in favoarea tipariturilor, dupa experienta nu tocmai benefica avuta cu ele, ei avandu-le in scoli de mult timp, dar, la noi e mai important sa mai fie loc de sifonat niste bani, las-o-ncolo de educatie !
    Cand la noi se incordau sa numere cate scoli au buda in fundul curtii, aia aveau deja tablete si programe educationale configurate pt tablete….Noi, inca mai dezbatem cate scoli mai au buda in fundul curtii, care scoli sa primeasca masa calda sau doar un sandvis, dam bani drept recompensa elevilor cu media sub orice nota de trecere…mizilicuri d-astea…

    1. Una dintre concluzii e ca citirea unor texte digitale nu aduce atatea beneficii cate aduce citirea unor texte printate.

      Prin urmare profii ar trebui sa recomande elevilor sa citeasca texte printate mai degraba decat online.

      1. copilul care are o tableta in mana nu mai pune mana pe carte . tableta e accesibilă și atrăgătoare și conținuturile sunt mai superficiale dar mai atractive. in plus având acces la internet , ai acces la conținut pt adulți , la filme , la jocuri online , la păcănele online , la cumpărături online toate acestea se știe că induc dependente puternice. In final pentru un adolescent cu hormonii clocotind de ce ar fi interesantă moara cu noroc decât platforma onlyfans ?
        bătălia este pierdută deja.

        1. succes cu onlyfans atunci și viața faina:)
          mai intervine și familia sa ghideze copilul,nu lași totul in seama scolii …și să avem iertare,mai sunt și alte cărți,nu va împiedicați de Moară cu noroc!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Educația – unul dintre principalele sectoare afectate de corupție în România, în condițiile în care sectorul are nevoie de resurse suplimentare, pentru întărirea oportunităților de muncă și reducerea sărăciei – Raport OCDE privind situația economică a României

Sistemul de educație din România este, alături de sănătate, achiziții publice și întreprinderile de stat, un sector major afectat de corupție, potrivit raportului Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE)…
Vezi articolul

Relatarea unui părinte, din careul unei școli din centrul Bucureștiului: Fix ca acum 30 de ani. Directoarea cu reprezentanții primăriei, poliției, bisericii, nu m-ar mira să fi fost și de la Elcen sau Metrorex, băteau câmpii

„Am rămas consternat de careu. Fix ca acum 30 de ani. Ticseală maximă de părinți cu copii, gălăgie, iar directoarea cu reprezentanții primăriei, poliției, bisericii, nu m-ar mira să fi…
Vezi articolul

Radiografia carierei de profesor în țara analfabetismului funcțional: cadrele didactice din România sunt, statistic, cel mai puțin stresate din Europa, au o dorință „unică” de a munci în străinătate și evită excesul în propria formare profesională – raport Eurydice

Profesorii din România manifestă cel mai scăzut nivel de stres din Europa, iar când sunt stresați, motivele țin de munca administrativă și răspunderea pentru rezultatele elevilor. Dar cu munca administrativă…
Vezi articolul

Cum arată problemele de Matematică și Științe pe care peste 30% din copiii români de clasa a VIII-a nu le-au rezolvat la TIMSS 2019, testare unde avem dublu record: cel mai mic punctaj și cel mai mare nivel de analfabetism numeric și științific din UE

O treime din elevii de clasa a VIII-a din România cred că Magneziul este un compus, și nu un element chimic, cel mai probabil pentru că simbolul său are 2…
Vezi articolul