Propunerea din proiectul noilor planuri-cadru pentru liceu, ca disciplinele Economie și Educație antreprenorială să fie comasate într-una singură, care să fie predată în clasa a XII-a, este criticată dur de Asociația Profesorilor de Științe Socio-Umane Dolj. Aceasta i-a transmis președintelui Nicușor Dan o scrisoare deschisă pe această temă – trimisă și redacției Edupedu.ro – în care arată că măsura ar produce „efecte dezastruoase” asupra elevilor, dar și în ceea ce privește catedrele de științe economice în licee.
- În noul proiect de planuri-cadru pentru liceu, pus în consultare pe 16 iunie, „Economie și educație antreprenorială” figurează ca disciplina socio-umană care trebuie predată, o oră pe săptămână, la clasa a XII-a. Disciplinele socio-umane predate tot câte o oră la celelalte clase sunt Logică (clasa a IX-a), Psihologie și Sociologie (clasa a X-a), respectiv Filosofie (clasa a XI-a). În planurile-cadru în vigoare, Educația antreprenorială se predă 1 oră în clasa a X-a și Economia – în clasa a XI-a.
Potrivit asociației menționate, „în prezent, în fiecare liceu există un singur profesor care predă aceste două discipline (Economie și Educație antreprenorială – n.red.). Prin reducerea la jumătate a normei, posturile vor deveni neviabile, iar profesorii vor fi forțați să părăsească sistemul sau să își împartă activitatea între două unități”.
- Amintim că, la un eveniment recent, ministrul Educației, Daniel David, declara că „mindsetul antreprenorial” lipsește în sistemul de educație, de la elevi și profesori, până la conducerea școlilor. El spunea că educația antreprenorială este importantă, însă elevii vor putea alege un opțional la această materie doar „dacă o să o facem bine componenta obligatorie” – detalii aici.
Mesajjul Asociației Profesorilor de Științe Socio-Umane Dolj, integral:
„Scrisoare deschisă către Președintele României
Către: Domnul NICUSOR DAN, Președintele României
Stimate Domnule Președinte,
Subsemnații, cadre didactice de specialitate economică din liceele județului Dolj, vă adresăm această scrisoare deschisă pentru a vă semnala o situație de maximă gravitate ce amenință calitatea și echilibrul educației economice în România.
Ministerul Educației a propus în noile planuri-cadru pentru învățământul liceal eliminarea Educației antreprenoriale din clasa a X-a și a Economiei din clasa a XI-a, comasând aceste discipline intr-o singură disciplină ce se va studia o oră pe săptămână exclusiv în clasa a XII-a care se presupune că va asigura educația economică, antreprenorială, financiară și juridică necesară unui absolvent de liceu. Această măsură, dacă va fi aplicată, va avea efecte dezastruoase pentru formarea economică a tinerilor și va conduce la desființarea treptată a catedrelor de științe economice în licee.
În prezent, în fiecare liceu există un singur profesor care predă aceste două discipline. Prin reducerea la jumătate a normei, posturile vor deveni neviabile, iar profesorii vor fi forțați să părăsească sistemul sau să își împartă activitatea între două unități.
În același timp, chiar dacă elevii ar dori să studieze educația economică prin opționale (CDS), nu vor avea cu cine, deoarece o normă de doar 6–7 ore nu poate susține o catedră.
România are nevoie mai mult ca oricând de tineri capabili să înțeleagă economia reală, să administreze responsabil resurse și să își construiască inițiative antreprenoriale. Această măsură contrazice aceste nevoi și marginalizează o componentă esențială a formării moderne.
Vă rugăm să vă exprimați public poziția față de această inițiativă a Ministerului Educației și, în calitatea dumneavoastră de garant al echilibrului între puterile statului și al respectării valorilor constituționale, să interveniți în apărarea unei educații relevante, aplicate și de calitate pentru elevii României.
Vă mulțumim pentru atenția acordată și încrederea pe care o oferiți profesorilor din această țară.
Cu respect,
Cadrele didactice semnatare – profesori de științe economice din liceele județului Dolj”
8 comments
Pentru că nu există nici o disciplină care să se numească Ora de profitabilitate.
da, cu educatia antreprenoriala intr-a zecea, se formau mii de „tineri antreprenori.”..elevii nu mai vor să învețe nici de la profesori, dar de la contabili(reconvertiți desigur la cariera didactică, deveniți mari profesori). E foarte bine ca nu se mai ocupă timpul elevilor aiurea. Macar sociologia e despre viața socială, instituții și realitate.
Nu avem nevoie de tineri antreprenori ci de negrisori pe plantatii UE.
Stați să vedeți ce jale e la liceele tehnologice, profil servicii, acola acum este o ora de Educație antreprenorială în clasa a X-a, 2 ore de Economie în clasa a XI-a și 2 ore de Economie aplicată în clasa a XII-a. Din ăstea în noile planuri cadru rămâne doar o oră de Economie și Educație antreprenorială în clasa a XII-a, deci din 5 ore rămâne una, mulți profesori o să ajungă șomeri, bravo david!
Bună seara! Nu sunt de acord cu comasarea celor două discipline,in predarea într-un singur an,mai ales in clasă a-XII-a .Nu învățăm nimic din experiențele altor state !
abordările heirupiste ale d-lui ministru David…nimic nou
Circul circurilor. Iar o luam de la capat?? Doamne, mai terminati cu planurile astea cadru? Tot felul de asociații fantoma se apuca ele sa comenteze. In ritmul asta, nu veti termina niciodată si nu veți mulțumi pe nimeni.
Sunteti intregi la minte?? Toti desteptii tin cu dintii de normele lor. Punct. Si inventeaza o mie de interese ale elevilor. Faceti praf si de data asta.
Lasati-o balta. In balta! Va ieși o mare fasaiala. Oricum nu vreti un invatamant de calitate. Faceti concurs cum sa il stricati mai bine?
Nu este o asociație fantomă și nu comentează aiurea. Este o scrisoare deschisă a unui grup de profesori specialiști.
Haideți să ne informăm asupra subiectului înainte să ne exprimăm în spațiul public!