Comasarea Economiei și a Educației antreprenoriale într-o singură disciplină, în clasa a XII-a, ar avea „efecte dezastruoase” pentru tineri și va duce la „desființarea treptată a catedrelor de științe economice în licee” – Asociația profesorilor de socio-umane din Dolj, scrisoare deschisă adresată președintelui Nicușor Dan

[jp_post_view]
bani, monede
Foto: Pexels.com
Propunerea din proiectul noilor planuri-cadru pentru liceu, ca disciplinele Economie și Educație antreprenorială să fie comasate într-una singură, care să fie predată în clasa a XII-a, este criticată dur de Asociația Profesorilor de Științe Socio-Umane Dolj. Aceasta i-a transmis președintelui Nicușor Dan o scrisoare deschisă pe această temă – trimisă și redacției Edupedu.ro – în care arată că măsura ar produce „efecte dezastruoase” asupra elevilor, dar și în ceea ce privește catedrele de științe economice în licee.
  • În noul proiect de planuri-cadru pentru liceu, pus în consultare pe 16 iunie, „Economie și educație antreprenorială” figurează ca disciplina socio-umană care trebuie predată, o oră pe săptămână, la clasa a XII-a. Disciplinele socio-umane predate tot câte o oră la celelalte clase sunt Logică (clasa a IX-a), Psihologie și Sociologie (clasa a X-a), respectiv Filosofie (clasa a XI-a).  În planurile-cadru în vigoare, Educația antreprenorială se predă 1 oră în clasa a X-a și Economia – în clasa a XI-a.

Potrivit asociației menționate, „în prezent, în fiecare liceu există un singur profesor care predă aceste două discipline (Economie și Educație antreprenorială – n.red.). Prin reducerea la jumătate a normei, posturile vor deveni neviabile, iar profesorii vor fi forțați să părăsească sistemul sau să își împartă activitatea între două unități”. 

  • Amintim că, la un eveniment recent, ministrul Educației, Daniel David, declara că „mindsetul antreprenorial” lipsește în sistemul de educație, de la elevi și profesori, până la conducerea școlilor. El spunea că educația antreprenorială este importantă, însă elevii vor putea alege un opțional la această materie doar „dacă o să o facem bine componenta obligatorie” – detalii aici.
Mesajjul Asociației Profesorilor de Științe Socio-Umane Dolj, integral:

„Scrisoare deschisă către Președintele României

Către: Domnul NICUSOR DAN, Președintele României

Stimate Domnule Președinte,

Subsemnații, cadre didactice de specialitate economică din liceele județului Dolj, vă adresăm această scrisoare deschisă pentru a vă semnala o situație de maximă gravitate ce amenință calitatea și echilibrul educației economice în România.

Ministerul Educației a propus în noile planuri-cadru pentru învățământul liceal eliminarea Educației antreprenoriale din clasa a X-a și a Economiei din clasa a XI-a, comasând aceste discipline intr-o singură disciplină ce se va studia o oră pe săptămână exclusiv în clasa a XII-a care se presupune că va asigura educația economică, antreprenorială, financiară și juridică necesară unui absolvent de liceu. Această măsură, dacă va fi aplicată, va avea efecte dezastruoase pentru formarea economică a tinerilor și va conduce la desființarea treptată a catedrelor de științe economice în licee.

În prezent, în fiecare liceu există un singur profesor care predă aceste două discipline. Prin reducerea la jumătate a normei, posturile vor deveni neviabile, iar profesorii vor fi forțați să părăsească sistemul sau să își împartă activitatea între două unități. 

În același timp, chiar dacă elevii ar dori să studieze educația economică prin opționale (CDS), nu vor avea cu cine, deoarece o normă de doar 6–7 ore nu poate susține o catedră.

România are nevoie mai mult ca oricând de tineri capabili să înțeleagă economia reală, să administreze responsabil resurse și să își construiască inițiative antreprenoriale. Această măsură contrazice aceste nevoi și marginalizează o componentă esențială a formării moderne.

Vă rugăm să vă exprimați public poziția față de această inițiativă a Ministerului Educației și, în calitatea dumneavoastră de garant al echilibrului între puterile statului și al respectării valorilor constituționale, să interveniți în apărarea unei educații relevante, aplicate și de calitate pentru elevii României.

Vă mulțumim pentru atenția acordată și încrederea pe care o oferiți profesorilor din această țară.

Cu respect,

Cadrele didactice semnatare – profesori de științe economice din liceele județului Dolj”

CItește și:
Ministrul Educației: Nu există o mentalitate antreprenorială la niciun nivel, nici al elevilor, nici al profesorilor, nici al directorilor / Vom duce aceste unități de învățare în disciplina Economie, dacă o să le placă elevilor și o să faceți bine componenta obligatorie, introducem și un opțional
Mutarea Economiei și Educației antreprenoriale, condensate, în clasa a XII-a, când elevii se focusează pe Bac, „va avea impact negativ” / „Vom avea și mai mulți cetățeni analfabeți și din punct de vedere financiar” – profesoara de Economie Magda Gurzun, despre proiectul de planuri cadru pentru liceu


8 comments
  1. da, cu educatia antreprenoriala intr-a zecea, se formau mii de „tineri antreprenori.”..elevii nu mai vor să învețe nici de la profesori, dar de la contabili(reconvertiți desigur la cariera didactică, deveniți mari profesori). E foarte bine ca nu se mai ocupă timpul elevilor aiurea. Macar sociologia e despre viața socială, instituții și realitate.

  2. Stați să vedeți ce jale e la liceele tehnologice, profil servicii, acola acum este o ora de Educație antreprenorială în clasa a X-a, 2 ore de Economie în clasa a XI-a și 2 ore de Economie aplicată în clasa a XII-a. Din ăstea în noile planuri cadru rămâne doar o oră de Economie și Educație antreprenorială în clasa a XII-a, deci din 5 ore rămâne una, mulți profesori o să ajungă șomeri, bravo david!

  3. Bună seara! Nu sunt de acord cu comasarea celor două discipline,in predarea într-un singur an,mai ales in clasă a-XII-a .Nu învățăm nimic din experiențele altor state !

  4. Circul circurilor. Iar o luam de la capat?? Doamne, mai terminati cu planurile astea cadru? Tot felul de asociații fantoma se apuca ele sa comenteze. In ritmul asta, nu veti termina niciodată si nu veți mulțumi pe nimeni.
    Sunteti intregi la minte?? Toti desteptii tin cu dintii de normele lor. Punct. Si inventeaza o mie de interese ale elevilor. Faceti praf si de data asta.
    Lasati-o balta. In balta! Va ieși o mare fasaiala. Oricum nu vreti un invatamant de calitate. Faceti concurs cum sa il stricati mai bine?

    1. Nu este o asociație fantomă și nu comentează aiurea. Este o scrisoare deschisă a unui grup de profesori specialiști.
      Haideți să ne informăm asupra subiectului înainte să ne exprimăm în spațiul public!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației: O problemă este din modul în care se predă la clasă. În loc să ne concentrăm pe învățarea vizibilă de către fiecare copil și pe sinteză, analiză, da, consolidarea pe ce înseamnă informație de bază, cultură generală, încercăm să facem mult din toate

„Deși am făcut o reformă curriculară acolo, deși specialiștii ne spun că programele sunt aerisite la clasă, copiii resimt în continuare o încărcare prea mare, spun ei, pe anumite discipline,…
Vezi articolul

Ministerul Educației „regretă eroarea”, după ce a transmis presei un raport din care puteau fi aflate numele copiilor implicați în cazurile de violență de la Școala Titulescu / Instituția face apel la jurnaliști să nu publice datele care ar putea duce la identificarea persoanelor din raport

Ministerul Educației vine cu precizări în cazul expedierii către presă a unui document care conținea datele copiilor minori implicați în cazul de violență și abuz sexual de la Școala Gimnazială…
Vezi articolul

O nouă metodă de înțelegere a activității creierului, dezvoltată de cercetători de la Institutul Transilvan pentru Neuroștiințe și UBB Cluj / Aceasta oferă noi direcții în studierea și identificarea unor afecțiuni precum autismul, depresia, traumatismele craniene, sau alcoolismul

O nouă metodă de înțelegere a activității creierului a fost dezvoltată de o echipă formată de cercetători de la Institutul Transilvan pentru Neuroștiințe și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Aceasta poate…
Vezi articolul

Liderul sindical Marius Nistor: Dacă sistemul de învățământ universitar nu va începe să-i identifice în mod real pe cei care au vocație, dacă nu vor fi pregătite cu adevărat viitoarele cadre didactice, viitorul nu arată foarte bine

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Radio România Actualități că „viitorul nu arată foarte bine pentru învățământul românesc”, dacă universitățile nu vor începe să-i…
Vezi articolul

Filmul acuzațiilor de plagiat aduse lui Nicolae Ciucă, lider PNL și candidat la președinție după ce scandalul a fost îngropat în justiție – descris în documentarul Recorder despre cei 10 ani de președinție Iohannis / „O întreagă punere în scenă care îți arată că sunt niște mâini nevăzute care apasă pe niște butoane”

Cazul acuzațiilor că fostul premier, actual lider PNL și candidat la președinție Nicolae Ciucă a plagiat în lucrarea sa de plagiat, acuzații formulate la începutul anului 2022 și îngropate între…
Vezi articolul

VIDEO Ligia Deca, la deschiderea anul universitar de la Universitatea de Muzică din București: Mulți artiști au pornit de la condiții precare, dar au avut șansa să fie descoperiți și sprijiniți. Trebuie să găsim mecanisme în acest sens

Ministra Educației, Ligia Deca, deschide anul universitar la Universitatea Națională de Muzică din București (UNMB), marți, la ora 12. Edupedu.ro transmite LIVE TEXT declarațiile acesteia. La deschiderea de la Universitatea…
Vezi articolul