Comisia Europeană critică supraaglomerarea școlilor din România, rata mare de abandon școlar și lipsa de investiții în educație

2.257 de vizualizări
supraaglomerarea școlilor
Foto: Pixabay
Comisia Europeană avertizează România, într-un raport publicat astăzi, că sistemul educațional rămâne unul insuficient adaptat nevoilor copiilor din grupele de risc și nevoilor pieței muncii. Raportul arată că 10% din școlile românești sunt supra-aglomerate, iar autoritățile nu reușesc să se mobilizeze pentru a rezolva această problemă. În plus, nu sunt adresate nevoile copiilor vulnerabili social, astfel încât să scadă rata abandonului școlar timpuriu.

Analiza sistemului de educație românesc este inclusă în recomandările specifice de țară făcute publice azi de Comisia Europeană .

Supraaglomerarea școlilor

Ce spune Comisia Europeană despre Educația din România – punctul 13 (Educație) din raport:

Probleme legate de calitatea și incluzivitatea educației din România și sistemul de pregătire au un impact negativ asupra potențialului de creștere al țării.

Cheltuielile din Educație au rămas printre cele mai mici din UE, în special la nivelul la care s-ar putea preveni abandonul școlar (care rămâne foarte mare) sau la care s-ar putea asigura oportunități egale și prevenirea inegalității mai târziu în viață. Implicarea în calitatea educației timpurii rămâne sub nivelul mediu UE, inclusiv din lipsa de spații (creșe și grădinițe). Lucrul acesta are implicații pe piața muncii în ceea ce privește participarea femeilor și dezvoltarea din timp a nivelului de calificare.

De asemenea, modernizarea sistemului școlar și rezolvarea problemelor demografice sunt în urmă, 10% din școli fiind supra-aglomerate și 58% fiind cu capacităţi excedentare.

Dobândirea calificărilor digitale întâmpină și ea probleme mari. Capacitatea profesorilor de a folosi o abordare centrată pe învățare nu este suficient de dezvoltată.

Diferențele dintre rural și urban continuă să existe la grupurile de persoane vulnerabile, cum ar fi cei din comunitățile rome, care au acces limitat la educație incluzivă și de calitate.”

Raportul Comisiei mai arată că lipsa locurilor la creșă are un impact negativ asupra întoarcerii femeilor în câmpul muncii după naștere. De asemenea, raportul mai arată că sistemul de educație nu reușește să se adapteze la nevoile de pe piața muncii, în special în ceea ce privește nevoia de personal calificat în IT.

Deși sistemul profesional și vocațional a început să își revină, „elevii și părinții continuă să considere acest tip de învățământ ca fiind unul de mâna a doua și rata mică de angajare în urma absolvirii școlilor vocaționale arată că relevanța pe piața muncii continuă să fie o problemă. De asemenea, educația universitară nu este suficient de aliniată nevoilor angajatorilor”, se mai arată în raport.

Citește și: Note la clasele a III-a și a IV-a și descriptori de însușire a competențelor până în clasa a II-a – propunerea legislativă a fost depusă în Parlament de Pop

Recomandările Comisiei Europene pentru România, în ce privește Educația:
  • „Îmbunătățirea calității și incluzivității educației, în special pentru copiii romi și alte grupuri dezavantajate.
  • Îmbunătățirea nivelului de calificare, inclusiv în domeniul digital, în principal prin creșterea relevanței învățământului vocațional și a învățământului universitar pe piața muncii.
  • De asemenea, sistemul de ajutoare sociale trebuie să crească calitativ. România trebuie să asigure salariul minim pe economie bazat pe criterii obiective, completate de crearea de noi locuri de muncă și de competitivitate.
  • Îmbunătățirea accesului la sistemul de sănătate.”

Citește și:

Comisia Europeană critică dur derapajele fiscale ale României într-un document oficial. Marile hibe: legea pensiilor, OUG 114, proasta colectare a veniturilor, ignorarea fondurilor UE, lipsa de infrastructură, lipsa de transparență


1 comment
  1. ăștia nu o fost la țară să vădă acolo simultan de clase care au undeva la maxim 15 copchii, iar pe lângă asta, copii sunt din ce în ce mai puțini, supraaglomerare pe dreacu, de asta se chinuie liceele să strângă ceva să formeze clase

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Școlile au o săptămână la dispoziție să numere copiii „cei mai dezavantajați”. Ministerul Educației face lista pentru acordarea de tichete sociale de 500 de lei în preajma campaniei electorale, la aproape 3 luni de la adoptarea legislației prin ordonanță de urgență

Școlile au primit ultimatum – au o săptămână la dispoziție să numere copiii „cei mai dezavantajați” și să comunice rezultatul Ministerului Educației. Termenul limită este marți, 3 noiembrie 2020, ora…
Vezi articolul

Regulile de începere a școlii în Israel, țara cu număr record de vaccinați, dar unde numărul cazurilor Covid a crescut vertiginos: în orașele “roșii”, clasele de liceu cu rată de vaccinare sub 70% trec online

Școlile israeliene vor putea să administreze vaccinuri împotriva Covid-19 în timpul programului, iar în orașele cu incidență ridicată clasele unde mai puțin de 70% dintre elevi s-au vaccinat vor trece…
Vezi articolul

PROIECT Planurile-cadru liceu pentru pedagogic 2025, puse în dezbatere publică. Vezi disciplinele pe care ar putea să le studieze elevii care vor să devină învățători, educatori, pedagogi și mediatori școlari

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică, vineri, 31 ianuarie, noile planuri-cadru pentru liceu. Documentele, care conțin propunerile de număr de ore la fiecare disciplină și specializare, pot fi descărcate…
Vezi articolul

Spațiile în care învață elevii relocați din peste 900 de școli încă sunt verificate de inspectorii sanitari. Controalele au început în prima zi de școală și durează până pe 20 septembrie, potrivit Ministerului Sănătății

Încă nu s-au finalizat verificările inspectorilor sanitari în spațiile în care învăța mii de elevi relocați din cauza lucrărilor de reabilitare sau renovare. Controalele au început în prima zi de…
Vezi articolul

Profesoara Maria Manea: Cred cu tărie că sistemul de învățământ românesc nu știe să livreze pentru masă. Fie ne axăm pe olimpiade, fie în extrema cealaltă. Performanță este și să duci un elev de la 6 la 8, la 9

„Cei mai mulți dintre copiii din România reprezintă masa. Cred cu tărie că sistemul de învățământ românesc nu știe să livreze pentru masă. Fie ne axăm pe concursuri, pe olimpiade,…
Vezi articolul