Creșele vor primi copii de la 0 luni, nu de la 11 luni, cum decisese Ministerul Educației, iar la „grupa mare” vor putea fi și câte 20 în grupă, potrivit modificărilor Legii Educației adoptate de Senat / Forul a decis ca toate creșele existente acum, de stat, particulare și confesionale, să fie acreditate din oficiu, fără să mai treacă pe la ARACIP

[jp_post_view]
Foto: Pixabay.com
Legea Educației a fost modificată din nou în Senat miercuri, când camera superioară a Parlamentului a aprobat cu amendamente legea pentru aprobarea ordonanței de urgență a Guvernului nr. 100/2021 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi abrogarea unor acte normative din domeniul protecţiei sociale. Este vorba despre ordonanța care prevedea trecerea creșelor în subordinea Ministerului Educației, de la primării și transformarea acestor instituții din centre de îngrijire în unități de învățământ.
  • Varianta adoptată a fost trimisă la promulgare președintelui Klaus Iohannis. Dacă acesta a promulgă, legea intră în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial. Președintele o poate, însă, retrimite Parlamentului pentru reexaminare.

Senatorii au modificat forma aprobată de Guvern astfel încât toate creșele existente, inclusiv cele care sunt și rămân la consiliile locale, pentru că trecerea acestora la minister este opțională pentru fiecare autoritate locală, să devină acreditate „prin efectul legii”. Acreditarea este sinonimă cu primirea finanțării de 15.000 de lei/copil antepreșcolar/an și cu faptul că aceste creșe nu mai trebuie să îndeplinească rigorile cerute de ARACIP – Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, în acest domeniu. Cele care se înființează după apariția acestei legi vor fi obligate să treacă prin procesul de autorizare și apoi acreditare.

Prin proiectul adoptat în calitate de for decizional, Senatul introduce grupe și la creșă, ca la grădiniță, coboară vârsta preșcolarilor care pot fi înscriși până la cea a unui nou-născut – 0 luni, față de 11 luni cât prevăzuse ministerul, și totodată majorează semnificativ numărul de copii care pot fi înscriși în aceste noi grupe.

Concret, înainte se puteau înscrie copiii cu vârste între 11 luni și 3 ani, acum grupa de vârstă acceptată este 0 luni – 3 ani, împărțirea nemaifiind într-o singură grupă cu 7 copii, în medie, dar nu mai mult de 9 și nu mai puțin de 5, ci în felul următor:

  • grupa mică: 7 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 9;
  • grupa mijlocie: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 15;
  • grupa mare: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 20.

Prin triplarea numărului de copii, de la 7 la 20, într-o grupă de creșă, cresc costurile pentru autorități.

Acreditarea tuturor – cadoul oferit de Senat

Toate creşele care funcţionează deja în anul şcolar 2021-2022, cele din sistemul public de stat, arondate unităţilor de învăţământ desemnate de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, precum şi creşele confesionale şi cele din învăţământul particular sau creşele construite şi înfiinţate de autorităţile administraţiei publice locale în cadrul unor proiecte cu finanţare europeană, care desfăşoară activitate cu antepreşcolarii în anul şcolar 2021-2022, sunt considerate unităţi de învăţământ acreditate prin efectul legii, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, şi se supun prevederilor acesteia”, prevede legea trimisă la promulgare.

Articolul în forma adoptată de Guvern, modificat acum: „Toate creșele din sistemul public de stat, arondate unităților de învățământ preșcolar desemnate de inspectoratele școlare județene/al municipiului București, începând cu anul școlar 2021-2022, precum și creșele din sistemul privat acreditat sau creșele construite și înființate de autoritățile administrației publice locale în cadrul unor proiecte cu finanțare europeană, care demarează activitatea cu antepreșcolarii în anul școlar 2021-2022, sunt considerate unități de învățământ acreditate prin efectul legii, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, și se supun prevederilor acestei ordonanțe de urgență”.

Diferența între articolul adoptat de Senat și cel adoptat de Guvern în OUG 100/2021 este că în prima formă era vorba despre o continuare a acreditării pentru unitățile de învățământ deja acreditate, inclusiv cele particulare. Acum acreditarea se oferă, practic, cadou „prin efectul legii”, pentru toate creșele existente „care funcționează deja”, inclusiv cele „confesionale și învățământul particular”.

Forma trimisă spre promulgare este aceasta:

Proiectul a fost adoptat miercuri cu votul PSD, PNL, USR-PLUS. S-au abținut cei de la AUR.

Articolul este în curs de actualizare


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii ar trebui să dezvolte la școală respectul pentru mediu și să învețe despre efectele schimbărilor climatice, începând cu anul școlar viitor. Strategia națională pentru educația pentru mediu, adoptată de Guvern, va fi transpusă în programa școlară

Strategia Națională privind Educația pentru mediu și schimbări climatice 2023-2030 a fost adoptată de Guvern miercuri. Documentul prevede că elevii de clasele primare, gimnaziu și liceu vor învăța la discipline…
Vezi articolul

OFICIAL Fișa cadru pentru postul de îngrijitoare în educația timpurie: Trebuie să facă cursuri de perfecționare, iar printre atribuții sunt enumerate susținerea dezvoltării cognitive sociale și emoționale a copiilor prin joc și activități

Ministerul Educației a publicat în Monitorul Oficial noua fișă-cadru a postului pentru personalul didactic auxiliar, care prevede atribuțiile care revin în sarcina îngrijitoarelor în educație timpurie. Amintim, în octombrie anul…
Vezi articolul

BREAKING Subiectele și baremele de la Titularizare 2024 pentru educatorii și puericultorii din grădinițe și creșe, publicate de Ministerul Educației. Eseu de maximum 2 pagini despre relația dintre joc și învățare

Subiectele și baremele de la Titularizare 2024 pentru educatorii și puericultorii din grădinițe și creșe au fost publicate cu puțin timp în urmă de Ministerul Educației. Proba scrisă a concursului…
Vezi articolul

Dezbatere aprinsă Ecaterina Andronescu-Oana Moraru. Ministrul vrea ca profesorii să treacă din nou în universități, pentru reîmprospătarea cunoștințelor / Moraru: Inspectorii școlari, metodiștii fac parte din nomenclatura de partid. Sper că în mandatul al IV-lea salvați niște aparențe

Copiii trebuie să poată fi din nou lăsați repetenți începând din clasa I, iar profesorii trebuie să treacă în procesul de formare “din nou în universități” pentru “reîmprospătarea cunoștințelor”, a…
Vezi articolul

Organizarea creșelor, proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere de Ministerul Educației cu aproape 2 luni întârziere față de termenul legal. Toți bucătarii și îngrijitoarele din creșele preluate de minister trebuie să facă formare profesională pentru educație timpurie până în august anul viitor

Metodologia de organizare și funcționare a creșelor și a altor unități de educație timpurie antepreșcolară a fost pusă în dezbatere publică de Ministerul Educației, printr-un proiect de Hotărâre de Guvern…
Vezi articolul