Cristian Hatu, CEAE: Nu cumva elevii pot să fie mai motivați când felul în care predau profesorii se schimbă? Bursele de reziliență sau de merit sunt motivații extrinseci

5.177 de vizualizări
Cristian Hatu / Foto: captură TVR Info Live
Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că bursele de reziliență și cele de merit sunt motivații extrinseci. Acesta a afirmat că motivația intrinsecă este cea care conduce la creșterea calității educației: „Nu cumva elevii pot să fie mai motivați când felul în care predau profesorii se schimbă?”.

„Burse de reziliență sau de merit: faptul că se dau burse îi face pe elevi să învețe, să fie mai motivați? Astea se numesc motivații extrinseci. Nu cumva elevii pot să fie mai motivați când felul în care predau profesorii se schimbă? Se aliniază la ce se întâmplă în nu știu câte țări de 10-15 ani, când sunt abordări care îi fac pe elevi să devină iarăși curioși, să fie interesați de materia respectivă, să fie uimiți de ce află la ore, să descopere ei singuri, să ajungă ei singuri la cunoștințe noi? Deci, asta e o motivație intrinsecă – să se ducă acasă, să povestească părinților ce chestii interesante a făcut azi la ore. Deci, asta conduce la creșterea calității educației”, a spus Cristian Hatu.

Ministrul Educației a anunțat că vor fi două categorii de burse pentru elevi: burse de merit, cu condiția unei medii minime de 9, pentru cel mult 15% dintr-o clasă, și burse sociale.

„Păstrăm doar două categorii de burse. Bursele sociale, pentru a asigura incluziune, unde păstrăm și bursele pentru mame minore, în aceeași logică. Bursele de merit, până la maximum 15% dintr-o clasă, cu condiția unei note minime de 9. După reorganizarea olimpiadelor/concursurilor, voi crește premiile obținute pentru câștigători[N. Red ministrul a spus că vrea să regândească olimpiadele pentru a reflecta excelența].

Bursele se vor acorda doar pentru timpul în care elevii se află la școală, adică în procesul educațional.

Acolo unde legea obligă să ne raportăm la salariul minim pe economie, o vom face la salariul net, nu brut, în condițiile în care bursele nu se impozitează”, spune Daniel David în mesajul de pe Facebook.

În prezent se acordă:

  • Bursă de excelenţă olimpică I: între 750 și 3000 lei
  • Bursă de excelenţă olimpică II: 700 lei
  • Bursă de merit : 450 lei
  • Bursă socială: 300 lei
  • Bursă pentru mame minore: 700 lei
  • Bursă tehnologică: 300 lei
Informații de context

Bugetul pentru bursele elevilor a ajuns în 2025 la o valoare record de 6,4 miliarde de lei, adică 1,2 miliarde de euro, de trei ori mai mult decât bugetul Cercetării, care este de 2.1 miliarde de lei. Conform planului de guvernare, propus de premierul desemnat Ilie Bolojan, bugetul pentru bursele elevilor trebuie dimensionat pornindu-se de la nivelul anului 2023, înainte de introducerea prin legea 198/2023 a unor angajamente nesustenabile.

La suma record de 6,4 miliarde de lei s-a ajuns prin creșterea numărului de burse și a cuantumului minim, precum și prin criterii care au dus la „bursele de merit Ligia Deca”, burse pentru elevi care au intrat la liceu cu medii de 1, 2 si 3.

Peste jumătate dintre elevii din clasele VI-XII primesc bursă de merit, iar circa 600.000 au avut anul trecut media generală între 9,50 și 10, în creștere cu 142% față de precedentul an școlar, conform unei analize Edupedu.ro din 2025.

„Analiza sistemului de burse:

  1. Bursele trebuie să reflecte adecvat două lucruri: suportul pentru condiții socioeconomice dificile și/sau pentru excelență educațională.
  2. Bugetul trebuie dimensionat pornindu-se de la nivelul anului 2023, înainte de introducerea prin noua legislație (legea 198/2023) a unor angajamente nesustenabile. Dimensionarea se va face prin raportare la practici europene și la condițiile de sustenabilitate pe care și le permite țara.
  3. Ținând cont de faptul că bursele nu se impozitează, fondul de burse/bursele care se raportează la salariul minim pe economie se va raporta la valoarea netă a salariului minim”, conform planului de guvernare.
Număr record de elevi care primesc burse în anul școlar 2024-2025

În 2022, numărul de beneficiari de burse a fost de 537.477 de elevi, din care 347.000 de burse de merit (prin luarea în calcul a pragului de medie de 9.50) și 156.000 de burse de ajutor social. 

În acest an școlar se acordă 1,7 milioane de burse pentru elevi, conform raportului de activitate a fostului ministru al Educației Ligia Deca, care nu precizează însă și cu câți bani se plătesc aceste burse.

Citește integral analiza Edupedu.ro

Citește și:
Directoarea Raluca Răducanu: Într-o clasă, de exemplu, acum am avut la premiere 15 elevi cu media 10 / Nu este corectă propunerea ministrului Daniel David în privința burselor de merit, spune directoarea: Cum fac departajarea dacă toți au media 10?
Foarte mulți elevi au, să zicem, media 9.50 la Matematică, în generală, și la Evaluarea Națională iau 6, spune Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale: Asta spune ceva de cum se dau notele. Noi avem multe școli în care trei sferturi din note sunt peste 9
Am fi ipocriți dacă nu am recunoaște că este o vânătoare după bursele de merit, spune directoarea Raluca Răducanu: Am avut părinți și elevi care au venit și au spus că profesorul i-a dat o notă mică elevului și i-a stricat media, deci nu mai poate lua bursă

11 comments
  1. Greșit: motivarea învățării este intrinsecă, nu vă amăgiți singuri. Metodele externe doar pot faciliza învățarea. Nu e același lucru.

  2. foarte bine a clarificat Dl Hatu: motivatia invatarii trebuie sa fie intrinseca, nu extrinseca.Pana la urma, fiecare invata pentru sine, pentru progresul propriu.Vrea sa fie platit pt asta?

  3. Ah, din nou vorbeste acest expert :).

    Bursa de rezilienta nu este acelasi lucru cu bursa de merit. Nu pot fi puse in aceiasi oala sau altfel spus bursa de rezilienta este in principiu o prostie.

    Acordarea burselor pe baza mediei peste 7 nu are o baza stiintifica solida, ci mai degraba una convenabila si partial justificabila din punct de vedere politic. Este o solutie simplista pentru o problema complexa (sustinerea elevilor), care poate functiona intr-o oarecare masura (e nevoie de cercetari), dar este departe de a fi echitabila sau eficienta in toate cazurile.

    Studiile arata ca o bursa de rezilienta ar trebui sa fie complementara sprijinului educational si nu singura forma de motivare.

    Denumirea de bursa de rezilienta este una nefericita. Rezilienta este definita în psihologie ca o „capacitate a unei persoane de a face fata adversitatilor, de a se adapta pozitiv in fata stresului si de a reveni la o stare de echilibru”. Rezilienta este un proces psihosocial, nu o performanta academica.

    In educatie, rezilienta se refera la:
    – elevii care reusesc sa ramana in scoala si sa progreseze, in ciuda saraciei, a unei bolii grave, a abuzului, a discriminarii etc.
    – capacitatea de a depasi traumele si obstacolele prin sprijin si resurse personale sau comunitare.

    Iata cat de multa ignoranta si pseudostiinta exista in legatura cu bursa de rezilienta. Cel mai bun lucru ar fi sa dispara pentru ca compromite complet ideea de bursa scolara.

  4. Este adevarat că Daniel David, ministrul Educației, și-a depus demisia la dispoziția premierului Ilie Bolojan?

  5. Intr-adevar, metodele de predare i-ar motiva pe elevi sa invete, dar din pacate acestea nu s-au adaptat deloc la societatea din ziua de azi. Imi este foarte greu sa im trezesc copilul sa mearga la scoala, mi-a raspuns ca nu are pentru ce sa mearga ca nu invata nimic nou. Acelasi copil care a invatat singur sa citeasca la 4 ani din curiozitate si care in clasele a V-a si a VI-a nu concepea sa nu ii iasa media 10. A ajuns in clasa a X-a ca singura motivatie penru care merge la scoala si la olimpiada, este bursa. De la pandemie incoace am asistat la degradarea interesului pentru scoala si cunoastere a copilului meu, si nu a fost datorata anturajului , ci a modului de predare in scoli si a nedreptatilor. In clasele a V-a si a VI-a , desi avea media 10 , a primit aceeasi bursa ca elevii cu media 8,50 care aveau media 5 la matematica. Ne-am bucurat cand s-a marit media de bursa la 9,50, se facuse putina dreptate. Dupa care a aparut bursa de rezilienta….Iar acum vine domnul ministru si ne spunea ca doreste ca elevi cu media 9 sa ia bursa, iar altii de la licee unde s-a intrat cu medie peste 9,50 sa nu ia bursa. Un lucru sigur il invata elevii din aceste masuri: viata nu e intotdeauna dreapta.

    1. Foarte „motivant” pentru un copil, să aibă profesori de 70 ani😑, cu metode de pe vremea lor, La peste jumătate de secol diferența de vârstă și mentalitate de elevi, care nu utilizează tehnici digitale decât la nivel minim (învățați să butoneze cu viteza melcului, cate ceva, de către nepoții lor). Nu contestă nimeni că „la vremea lor” au făcut scoli serioase, au intrat cu greu la facultate, cate 20/loc, dar, acestea sunt vremurile actuale, STAU și citesc din carte la catedră. In ideea că nu e fond de pensii, ții la catedră, tu stat, dinozaurii, că tinerii care dau examen în fiecare an sa nu aibă posturi de titulari și să plece din țară, în timp ce titularii de 50 ani pe post, STAU pe salarii maxime in in grilă, cate 1/2 norme in plus și gradații de merit pe adeverințe „amicale”, evaluați tot de prieteni de 70 din ISJ urile fără sens.

    2. Sper ca la viitorul loc de muncă ii va tine de cald bursa asta.
      Cred ca de fapt problema este alta și este mult mai mare decât o bursă care probabil a fost ultima picătură intr-un pahar deja plin.
      Copilul asculta la adulți și se raportează la discutiile lor.Voi dacă ii spuneați clar care este scopul cărții în aceasta lume poate ca o astfel de nedreptate l-ar fi motivat dar ce ziceți voi aici ar demoraliza și Terminatorul.
      Îmi pare, rău dar nu îl susțineți moral absolut deloc ,dacă el este asa demoralizat de niște nedreptăți mititele care vor deveni mult mai mari și mult mai puternice când se va angaja.
      Sa ne gândim doar cum Laura Vicol a fost ministrul justiției!!Sau cum Deca ,fără o zi de predare, a fost ministrul învățământului. Cum va fi sa aibă un șef care face greșeli gramaticale grave?Sau o șefă a cărei mamă era cu fuste și evident zero persoana în tot neamul cu zero taxe plătite și ea este mare șefă în instituție de stat?Moralitate zero penalitate 100%.Majoritatea rromanes care se angajează la stat fac prăpăd!Ca sunt destepti ca sunt….mai sărăcuți în neuroni,toți au aceeași structura morală!!!
      Îl va ajuta cu ceva sa nu învețe?Sa rămână la mila unor astfel de oameni?Singura lui scăpare este cartea și dacă nu l-ati făcut sa înțeleagă acest lucru nici acum ,este evident ca nu va faceți treaba cum trebuie sau și mai rău nu știți cum.

    3. Bună ziua!
      Remarc,d-na Cristina, ca d-voastra cunoașteți și stapiniti metodele de predare-evaluare- fixare a cunoștințelor și mai mult a competentelor!
      „Va este greu sa treziti copilul dis-de-dimineață și sa meargă la scoala,ca nu mai are ce invata la scoala”.Înțeleg, ca aveți un copil f.bun,dar n-as crede ca nu mai are nimic de învățat și ca stăpânește absolut totul!Asta înseamnă ca poate sa-si dea Evaluarea Națională în orice tara din Europa sau pe Glob!Dar,d-voastra parinte,cum de va permiteți sa aveți păreri de cum preda și evaluează profesorii la disciplinele pt.care sunt pregătiți!
      Cunoașteți metodica și didactică predarii disciplinelor cu tot ce implica ele?
      Va place sa va băgați în seama și sa aveți păreri chiar și convingeri pt.ceea ce spuneți?
      Profesorii știu f.bine ce au de făcut la clasa!
      Mult mai politicos și respectuos ar fi sa le mulțumiți profesorilor ca fiica d-voastra a avut de la cine sa învețe și sa-si îmbunătățească și dezvolte cunoștințele și competentele!

  6. Eu propun ca cei care nu invata sa fie lăsați corigenți și repetenți. Acum nu se poate. Ești reclamat.

    1. Te reclamă dar nu poate pe adevăratul motiv,ca nu-i lași sa copieze la lucrare!Au rămas și corigenți. Nu e problemă!😂

    2. Tu încerci apele,nu-i așa?Cum sa nu se poată?Se poate și mai și sunt lăsați corigenți dar trebuie sa fii deștept rău de tot!!O somitate în domeniul corigentei!!
      Evident habar nu ai de învățământ!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Regulile de supraveghere video în școli intră în vigoare în modulul 5 al acestui an școlar. Pentru a instala camere, școala are nevoie de votul majorității părinților, elevilor majori și angajaților, prin acord scris

După un an de la controverse și modificări legislative, Ministerul Educației a oficializat procedura care permite instalarea camerelor audio-video în sălile de clasă și alte spații școlare. Noua reglementare, publicată…
Vezi articolul

Bogdan Cristescu, Ministerul Educației: Cum va învăța copilul meu cu plăcere, dacă eu îi spun „te trimit undeva unde totul este prost și profesorul nu știe nimic”? Este important contextul de învățare creat de profesori, de părinți

Contextul de învățare este important și schimbarea se poate face „prin formarea profesorului, prin acordarea încrederii profesorilor. Cum va învăța copilul meu cu plăcere, dacă eu îi spun te trimit…
Vezi articolul

Rezultatele PISA 2022 vor fi publicate marți, pe 5 decembrie. Accentul este pus anul acesta pe Matematică, după ce la PISA 2018 România a fost ultima în Uniunea Europeană la acest domeniu

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) va publica marți, 5 decembrie, rezultatele PISA 2022, cel mai recent val al evaluărilor internaționale standardizate ale competențelor de bază acumulate de elevi,…
Vezi articolul