Cu siguranță vor fi profesori suplinitori care au primit continuitate și vor rămâne fără ore, spune Rodica Leontieș, inspectorul școlar general al ISJ Iași

9.384 de vizualizări
Foto: prefectura Iași
Efectele legii 141/2025 încep să se contureze și în declarațiile oficialilor. În ședința Colegiului prefectural de la Iași, de luni, 21 iulie, Rodica Leontieș, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași a precizat că situația este deja tensionată în școli, potrivit Ziarul de Iași care a publicat declarația pe 25 iulie. Șefa ISJ atrăgea atenția că în mod sigur profesori suplinitori care au primit deja orele pentru anul viitor școlar, în etapa de continuitate, vor rămâne fără acele ore.

„Deja în unitățile școlare s-a creat o stare de neliniște, pentru că vom avea clar niște completări de normă. Nu vor fi titulari care să rămână fără ore, dar cu siguranță suplinitori care au primit continuitate vor rămâne fără ore. Unitățile școlare mari, colegiile mari pot avea și ele probleme. Dacă am șapte titulari, vine 7 ori 2, adică 14 ore. Persoana dacă a avut prelungire, era încadrată pe niște ore, școala mai are nevoie de 14”, a spus Rodica Leontieș.

Declarația inspectoarei generale de la Iași vine după cea a ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, care a spus deja că profesorii concediați în urma măsurilor de criză vor fi suplinitorii. Oamenii „care sunt angajați pe un an de zile sau pe plata cu ora, contracte care în vară se încheie” nu vor mai fi reangajați de la 1 septembrie în școlile în care numărul de norme va crește, la fel și efectivele de elevi într-o clasă, iar plata cu ora va fi limitată și redusă considerabil ca sumă.

Profesorii suplinitori, în marea lor majoritate profesori calificați, sunt profesorii care au contract de muncă pe perioadă determinată de 1 an pentru că fie nu există post cu viabilitate mai mare, fie nu există numărul de ore necesare într-o singură școală pentru se a putea angaja pe o durată mai mare.

Edupedu.ro a analizat efectele potențiale ale creșterii normelor și circa 14.000 de profesori ar urma să dispară din sistem în urma măsurilor de creștere a normei didactice de predare din Legea Bolojan.

Legea 141/2025 modifică semnificativ regimul normei didactice în învățământul preuniversitar, prin creșterea numărului de ore de predare pentru mai multe categorii de cadre didactice, începând cu anul școlar 2025-2026, adică de la 1 septembrie, potrivit documentului publicat vineri noaptea, pe 25 iulie, în Monitorul Oficial (MO).

Noua lege modifică aproape toate prevederile despre norma profesorilor din legea 198/2023 și introduce o normă de 20 de ore de predare pe săptămână pentru profesorii de gimnaziu și liceu. Profesorii cu grad didactic I sau cu titlu de profesor emerit, care sunt profesori mentori, au 18 ore de predare în normă.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.


4 comments
  1. Anul trecut am finalizat licența pe a 3-a specializare – Muzică. Am lucrat și în calitate de cadru didactic necalificat, dar nu asta a contat pentru mine. Am alergat și am făcut naveta și la 70 km în suburbii, și chiar dacă aveam ore în 4-5 școli, nu cumulam orele necesare pentru o normă întreagă. Am totuși 20 ani vechime și pot spune că venitul nu a depășit 4000 – 4500. Având în vedere situația actuală, chiar mă gândesc serios să mă reprofilez, pentru că, dacă nu am o normă întreagă voi fi plătită la plata cu ora, ceea ce înseamnă că nu voi lua nici măcar salariul minim pe economie pentru că dv reduceți plata cu ora la cel putin jumătate. Chiar dacă am obtinut rezultate frumoase cu copiii în toți acești ani și îmi place la nebunie ceea ce fac, clar voi fi nevoită să aleg un domeniu în care să-mi câștig existența și să am ce pune pe masă celor 4 copii pe care îi am, chiar dacă asta ar presupune să nu aibă legătură cele 3 specializări complete, studiate în ani de zile cu eforturi și financiare. Se știe că cel puțin pe disciplina Educație Muzicală nu sunt posturi titularizabile, astfel noi, cei care suntem proaspăt licențiați și dorim o stabilitate în sistem nu avem cum să o avem, pentru că suntem nevoiți să mergem pe suplinire reînnoind contractul an de an. Domnule Ministru, pentru că tot vorbiți de competențe: Ce competențe are un profesor de orice altă disciplină, care e nevoit să-și completeze norma în acest an cu oricare materie, și de obicei se oferă pentru a fi ciopârțite: Educație muzicală, Educație plastică și alte discipline considerate a fi așa-zise ușoare. Dar văd că nimeni nu se gândește la consecințe. Vreau totuși să vă atrag atenția asupra unei discipline pe care o cunosc doar licențiații în Educație Muzicală = Tipologia vocii copilului. E necesar să știi cum să lucrezi cu corzile vocale umane. Dacă la un instrument cu corzi poți oricând înlocui coarda ruptă, nu se poate spune acelaș lucru despre corzile vocale umane. Tehnica inadecvată cu vocea umană poate crea mari probleme nu doar în cântat ci și în vorbit, ceea ce poate duce la un handicap pe viață. Revenind la întrebarea de mai devreme, ce competențe are un alt coleg care e foarte bun pe disciplina pe care o predă: fizică, matematică etc în acest domeniu vast, pentru a coordona o astfel de disciplină ca Educația muzicală – disciplină practică de altfel ?

    1. Foarte frumos punctat! Sunteti un profesor de exceptie, sper sa nu va piarda sistemul, la fel cum e posibil sa piardă multi alti oameni de valoare. Majoritatea profesorilor suplinitori sunt oameni care trudesc an de an la pentru a susține un examen de titularizare si au o nesiguranță permanenta a locului de munca, ceea ce creeaza inechitati foarte mari in raport cu ceilalti colegi.
      Iar acum tocmai acestia sunt loviti si amenintati cu „evacuarea” din sistem.
      In dreptul romanesc exista un principiu de drept, al neretroactivității legii civile. Or Legea nr.141/2025 incalca la nivelul cel mai profund acest principiu daca afecteaza contractele profesorilor suplinitori si dreptul lor la munca. Nu se pot schimba regulile jocului in timpul jocului. Iar legea nr.141/2025 nu poate produce efecte decat pentru relatiile sociale nascute ulterior intrarii in vigoare. Or Metodologia actuala care a guvernat intreg concursul de titularizare este anterioara legii asa zisa „Bolojan”.

  2. Suplinitorii aceștia despre care se tot vorbește în ultimul timp sunt persoanele care vor să lucreze în sistemul de învățământ, dar în ciuda acestui fapt ei nu au luat o notă de titularizare….!
    Mai mult decât atât, să exemplificăm o persoană care a obținut notă 9 la titularizare!
    Această notă se compune din 2,5 puncte -notă de la inspecția pe clasă ,iar la examenul scris din 15 iulie a luat 6,50 !
    Cu nota 6,50 este foarte probabil să intri în sistem ,dar să n-ai habar de tine….,ci doar
    să completezi documentele,să le semnezi ,dar să nu ți detaliezi identitatea in acestea…
    sau să faci parte din clica politică!
    Suplinitorii să aștepte pensionarea celor din sistem……!
    Și câteodată se vorbește despre suplinitori ,dar acestea sunt si jocuri de manevră,când suplinitorii merge să ia postul de la școală, directorii (ăia grei cu vechime) spun :,,daca se formează grupa/ clasa…si e un dute-vino,încât desprinzi concluzia….,are omul lui ,dar invocă aceste chestiuni pentru a mai lăsa lucrurile să se domolească puțin….( după inceputul anului școlar,când nu mai sunt solicitări…)!

    În ultimii ani acesti Suplinitorii au niște oameni in umbră care i ghidează…..!

    1. Nu știți ce vorbiți.

      Există și suplinitori cu nota 10.00
      Sau 9,
      8 ori 7.
      Da, de multe ori suplinitorii sunt transformați în masă de manevră și manipulați dar nu din vina lor ci pt că sunt șantajați cu o continuitate care stă in pixul directorului sau in funcție de cât de atractivă e școala pt pilele ISJ ului.

      Suplinitorul este de multe ori la fel de calificat ca orice titular doar ca nu are un post vacant pe care sa il ocupe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Op Ed / Profesoara Iuliana Șerban: Intrarea noastră cea de toate zilele. Am uitat că nu avem planuri cadru noi, nici ROFUIP actualizat, că nu avem nici bani, am uitat de tot în fața gâlcevii din fața intrării în școală

S-a vorbit săptămâna trecută, cu prea multă pasiune, aș zice, despre intrări. Gândindu-se cam ce modificări și drepturi suplimentare (obligațiile sunt doar pentru maturi) ar putea adăuga Statutului lor (mă…
Vezi articolul

Ce burse vor primi elevii pentru premiile la olimpiade și concursuri școlare, în funcție de locurile obținute – proiect / Elevii de clasa a XII-a cu rezultate la olimpiade ar primi toți banii de bursă pe un an școlar întreg după ce termină cursurile

Criteriile de acordare a burselor școlare prevăzute în noua lege a educației care intră în vigoare la începutul lunii septembrie au fost publicate în dezbatere publică de Ministerul Educației vineri…
Vezi articolul

Dezbatere Edupedu.ro – World Vision România

Educația digitală din perspectiva antreprenorilor digitali: Mihaela Nabăr – World Vision România, Angela Galeța – Fundația Vodafone România, Maria Metz – NTT DATA Romania, Ionuț Stanimir – BCR, Marilena Ionașcu – Microsoft Romania, Raluca Negulescu-Balaci – UiPath Foundation

Educația digitală din școala românească a fost susținută în ultimul an prin intervenții făcute punctual de tineri antreprenori, companii și ONG-uri. Care sunt măsurile urgente de implementat la nivel național,…
Vezi articolul