În anul școlar 2024-2025, media la fiecare disciplină poate fi încheiată și cu mai puțin de 3 note peste numărul de ore alocat săptămânal, dar nu mai mic de patru note pe an școlar, conform regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar ROFUIP 2024.
Modalitatea de calcul a mediei pentru fiecare disciplină și cea pentru media generală nu s-a schimbat față de anul școlar trecut, însă în ROFUIP 2024 au fost introduse prevederi noi despre numărul notelor pe care trebuie să îl aibă un elev la fiecare disciplină pentru a i se încheia media.


Câte note trebuie să aibă elevii la o materie pentru a li se încheia media
În anul școlar trecut, un elev avea nevoie de minimum N+3 note la o materie pentru a i se încheia media. Adică profesorul a pus cu cel puțin 3 note mai mult decât numărul de ore pe săptămână la acea materie.
În anul școlar 2024-2025, de regulă, se încheie media cu cel puțin trei note în plus față de numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ, dar nu mai mic de patru note pe an școlar pentru fiecare disciplină, conform ROFUIP 2024.
De exemplu, dacă un elev are 3 ore de matematică pe săptămână, profesorul trebuie să acorde pe an, de regula, cel puțin 6 note. Pot fi și mai puține, însă nu mai puțin de 4 note.
Astfel, conform articolului 107:
(4) „Numărul de calificative/note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de studiu, este stabilit de cadrul didactic, în funcție de numărul unităților de învățare și de numărul săptămânal de ore prevăzut în planul-cadru.
La fiecare disciplină numărul de calificative/note acordate anual este, de regulă, cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ, dar nu mai mic de patru note pe an școlar pentru fiecare disciplină.
În cazul disciplinelor de studiu cu mai puțin de o oră/săptămână, numărul minim de note acordate pentru un an școlar este de două.
(5) În cazul curriculumului organizat modular, numărul de note acordate trebuie să fie corelat cu numărul de ore alocate fiecărui modul în planul de învățământ, precum și cu structura modulului, de regulă, o notă la un număr de 25 de ore. Numărul minim de note acordate elevului la un modul este de două.
(6) Elevii aflați în situație de corigență vor avea cu cel puțin un calificativ/o notă în plus față de numărul de calificative/note prevăzut la alin. (4), ultimul calificativ/ultima notă fiind acordat/ă, de regulă, în ultimele trei săptămâni ale anului școlar.
(7) La finalul fiecărui interval de cursuri din structura anului școlar, se acordă câte o notă/un calificativ la purtare, luând în considerare comportamentul elevului”.
Media la o disciplină este calculată la final de an cu toate notele
Modalitatea de calcul a mediei la o materie este aceeași ca în ROFUIP 2022.
De exemplu, „dacă adunăm cele 6 note și obținem un total de 58, atunci media la Matematică va fi, pentru acel elev, rezultatul împărțirii lui 58 la 6, adică 9,66 care se rotunjește la 10”, spune secretarul de stat Sorin Ion. „La fel se procedează la restul de medii școlare pentru fiecare disciplină (la Limba și literatura română, Limba Engleză, Fizică, Geografie, Istorie, Purtare etc.)”, a explicat secretarul de stat Sorin Ion în 2022.
Articolul 109 din ROFUIP 2024:
(1) „La fiecare disciplină de studiu/modul, inclusiv la purtare se încheie anual o singură medie, calculată prin rotunjirea mediei aritmetice a notelor la cel mai apropiat număr întreg. La o diferență de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.”
Cum se calculează media anuală generală
Media anuală generală se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, prin rotunjire, a mediilor anuale de la toate disciplinele/modulele și de la purtare, potrivit ROFUIP 2024.
Secretarul de stat Sorin Ion a explicat în 2022 și cum se calculează media generală pentru anul școlar, prevăzută în Regulamentul de Organizare al școlilor ROFUIP 2022. Modalitatea de calcul a rămas aceeași și în ROFUIP 2024.
„O medie de 9,46, la final de an, nu se rotunjește la 9,00, cum nici o medie de 9,87 nu se rotunjește la 10,00, așa cum s-a înțeles din câteva titluri din presă”, a precizat oficialul atunci.
“Rotunjirea la care se referă alineatul 4 este rotunjirea unei medii anuale generale de 9,458 la 9,46, adică intră în discuție a treia zecimală. Două zecimale înseamnă că nu facem prin trunchiere, pentru că trunchiere înseamnă că, de la a două zecimală, restul le tai. Rotunjirea înseamnă că, așa cum spuneam, dacă ai media 9,458 va fi media 9,46. (…) Aproximarea este prin adaos sau prin lipsă în funcție de a treia zecimală”, a declarat Sorin Ion.
Cum se calculează media generală la purtare
Media, respectiv calificativul la purtare rezultat la finalul anului școlar ca medie a notelor acordate pentru fiecare interval de învățare, luând în considerare comportamentul elevului, se diminuează în mod corespunzător cu unul sau mai multe puncte, în cazul beneficiarilor primari care au înregistrat un număr de absențe nemotivate, în conformitate cu prevederile prezentului Regulament – cadru, precum și cu prevederile Statutului elevului, conform ROFUIP 2024.
În anul școlar 2024-2025, este pentru prima data cand la fiecare sfârșit de interval de cursuri (modul) se acordă o notă la purtare, prin care se evaluează comportamentul elevului și respectarea regulamentului unității de învățământ.
Astfel ca, la finalul anului școlar, se calculează media acestor note.
Media rezultată se diminuează în mod corespunzător, cu câte un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate/an școlar.
Profesorul diriginte propune, în cadrul consiliului clasei şi în consiliul profesoral, nota, respectiv media la purtare a fiecărui elev, în conformitate cu reglementările ROFUIP 2024.
Cum sa stabilesc calificativele anuale în învățământul primar
La clasele I-IV se stabilesc calificative anuale la fiecare disciplină de studiu, potrivit articolului 110.
„Calificativul pe disciplină se stabilește astfel: se aleg două calificative cu frecvența cea mai mare, acordate în timpul anului școlar, după care, în perioadele de recapitulare și de consolidare a materiei, în urma aplicării unor probe de evaluare sumativă, cadrul didactic poate opta pentru unul dintre cele două calificative, în baza următoarelor criterii:
a) progresul sau regresul elevului;
b) raportul efort-performanță realizată;
c) creșterea sau descreșterea motivației elevului;
d) realizarea unor sarcini din programul suplimentar de pregătire sau de recuperare, stabilite de cadrul didactic și care au fost aduse la cunoștința părintelui/reprezentantului legal.”
„În învățământul primar, calificativele anuale la fiecare disciplină se consemnează în catalog de către învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar/profesorul de specialitate. Calificativele la purtare se consemnează în catalog de către învățători/institutori/profesorii pentru învățământul primar.
În învățământul gimnazial, liceal, profesional și postliceal, mediile anuale pe disciplină/modul se consemnează în catalog de către cadrul didactic care a predat disciplina/modulul. Mediile la purtare se consemnează în catalog de profesorii diriginți ai claselor”, potrivit art. 111.
6 comments
Vă rugăm, stimată redacție, să cereți un punct de vedere MEN în privința notării în catalogul digital a „”mediei ” și, respectiv, „”mediei anuale”” la purtare ( așa cum apar scrise în catalogul pdf sau pe hârtie, unde nu e digital) . Logic ar fi ca „Media” să fie media notelor obținute în fiecare modul și consemnată ca atare, iar „Media anuală” să fie aceea obținută prin scăderea punctelor din prima, dc elevul are absențe nemotivate. Deci, diferită, și nu egală cu prima. De exemplu, un elev are 5 note de zece, deci media 10 la purtare, dar are media anuală 8 pt ca are 42 absențe nemotivate. Pron urmare media celor 5 note nu poate fi tot 8, așa cum o calculează acum catalogul electronic furnizat de o anume platformă, pe care și dvs ați promovat.o. Așteptăm un punct de vedere în acest sens, legat de calcularea și notarea în catalog a mediei la purtare rezultata din notele pe module și a mediei anuale. Mulțumesc
Al dvs vă lasă să puneți note la purtare per modul?! Al nostru nu. Și, ca diriginte, nu văd absențele elevilor la disciplinele pe care nu le predau eu, deci nici nu le pot motiva…
Dar hai să ne digitalizăm, că așa vrea…
In articol se spun urmatoarele:”De exemplu, dacă un elev are 3 ore de matematică pe săptămână, profesorul trebuie să acorde pe an, de regula, cel puțin 6 note. Pot fi și mai puține, însă nu mai puțin de 4 note.”
la cata matematica ma mai pricep, „cel putin 6” = 6 sau mai multe.
Dar fraza urmatoare vine si spune ca pot fi si mai putine, dar nu mai putin de 4.
Ceva imi da cu virgula!
Noua, ca parinti, ni s-a explicat ca elevul are nevoie de cel putin 1 nota per modul. Deci cel putin 5 la fiecare materie.
Citind textul de lege, nu reiese acest aspect. Dar nici clar nu se spune cate note sa aibe.
De exemplu: au in orar Optional de Franceza (un optional obligatoriu!) cu 1 ora pe saptamana. Conform formulei N+3, ar trebui sa aibe minim 4 note.
La Matematica, au 5 ore pe saptmana, tot asa N+3 = 8 note, dar textul spune cel putin 6, dar nu mai.mic de 4…..Poate dl Presedinte sa ne lamureasca, fiind Olimpic la Matematica! 😃
Treaba stă în felul următor. Elevul trebuie evaluat cel puțin o dată în FIECARE modul, deci minim 5 note peste an indiferent de numărul de ore per disciplină.
Modulele anul ăsta au avut între 6 și 8 săptămâni, din care unele au fost de școală altfel sau verde, zile libere în mijloc de săptămână, punți pentru sărbători si mai mult decât orice altceva, SIMULĂRI și chiar EXAMENE în cursul anului.
Așa că a fost o alergare continuă pentru evaluarea la timp, un consum enorm de energie pentru a nu suprapune testările la 5 discipline intr-o zi, frustrări maxime pentru elevi care, de-abia întorși din una din numeroasele vacanțe trebuiau să înceapă iar să învețe din prima zi (doar ministrul habar n-are ce rupere de ritm e orice pauză în învățare).
Și acum suntem în situația în care unii elevi ce riscă corigența și ar trebui să aibă mai multe note, nu le au, alții care vor medii mai mari… nu mai au când să ia note mai mari, ceilalți sunt complet relaxați că a venit căldura, le e mintea la ștrand și noi trebuie să răspundem de ce n-am avut timp să notăm 30 de elevi din clasă la o oră pe săptămână…
Modulele creează o harababură totală.
Este o informație eronată care se tot colportează prin cancelarii.
NU e nevoie de o notă per modul.
Ci N+3.
Desigur notarea ritmică rămâne precizată ca sa nu poti pune toate notele in prima sa ultima lună de școală.
DA, modulele au zăpăcit de tot sistemul dar la noi durează ani de zile până când ministerul face feedback.
Corect, poți pune note oricând, practic însă ajungi să notezi elevul cel puțin o dată pe modul, că termini unitățile de învățare și trebuie evaluat la finalul fiecăruia (n-ajungi să evaluezi o clasă de 30 în 4 săptămâni în care mai și predai, sunt 1-2 ore pe săptămână la disciplina ta și mai ai și jdemii de punți și sărbători). Deci tot acolo ajungem. Plus că foarte multe unități/capitole se termină cam în același timp, te trezești că negociezi cu cel de mate să dea el în altă zi lucrare sau o muți tu, ca să nu fie prea încărcat elevul.
Ca să nu mai zic de situații unde ai pe tot anul (teoretic) 72 de ore de toate, dar măria sa elevul are la ora ta vreo 50 de absențe (motivate sau nu). Tot teoretic, ai dreptul să-l lași cu situația neîncheiată, că a lipsit la atât de multe ore, practic vine directorul și îți explică el cum dacă are 2 note îi închei situația și ce mai faci atâta caz. Sau la clase de tehnologic, unde au practică, dacă e pusă la final de an, te cerți cu dirigintele c-ai încheiat media în ultima oră la disciplina ta, e corigent, dar ei mai au 3 săptămâni de practică și tu trebuia să aștepți până în 27 iunie că altfel nu e corect, dom’le (cu așteptarea ca elevul în cauză să fie ”trecut”, ce dacă are toate absențele posibile și notă și în ultima oră). Elevul are voie la 1001+ șanse, fraierii care respectă regulile și vin la ore și închearbă acolo, cu mult efort, un 5, sunt proști că le respectă.
Asta este, regulile sunt pentru proști, șmecherii se descurcă.