Daniel David anunță reforma burselor pentru elevi, concursuri pentru directori și reorganizarea inspectoratelor din 2026: Dacă tot e un Guvern de sacrificiu, atunci să merite! / Dacă nu luăm măsuri de eficientizare acum, din septembrie avem dificultăți cu plata salariilor și burselor

51.396 de vizualizări
Foto: © LCVA | Dreamstime.com
Ministrul Educației și Cercetării anunță reforma burselor pentru elevi, demararea procedurilor pentru organizarea concursurilor pentru directorii de școli și reorganizarea inspectoratelor, începând cu finalul lui 2025, potrivit unui comunicat de presă. Ministerul mai anunță că un mesaj video al lui Daniel David va fi postat marți, 8 iulie, la ora 10 pe pagina de Facebook a instituției.

„În toată această situație gravă, avem acum șansa ca și în educație să schimbăm o paradigmă educațională pe alocuri greșită și să construim una mai sănătoasă! Într-adevăr, Premierul a spus că acest Guvern este unul de sacrificiu, lucru reiterat și de mine pentru acest mandat la educație-cercetare. Dar dacă tot este de sacrificiu, atunci să merite!„, a spus ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, într-un comunicat de presă publicat de minister.

El a transmis un mesaj amplu după ce Guvernul și-a asumat răspunderea pe pachetul de măsuri fiscale.

Ministrul Daniel David spune că la sfârșitul anului 2025 va începe reforma privind inspectoratele școlare și va organiza concursurile de directori de școli.

„Voi demara concursurile pentru directorii de unități școlare și vom reorganiza „inspectoratele”, astfel încât, din 2026 – 2027, să începem cu un nou model. E parte din viziune și, cu ajutorul profesioniștilor din educație, o vom implementa.

Indiferent ce vi se spune, trebuie să știm, la modul serios, că țara se află în criză, iar dacă nu luăm aceste măsuri de eficientizare la nivel de țară și altele care vor urma, din septembrie avem dificultăți cu plata salariilor/pensiilor/burselor în toate sectoarele”.

Mesajul integral al ministrului Educației și Cercetării:

Dragi oameni ai educației,

Trăim o situație de criză pe care niciunul dintre noi nu și-a dorit-o. O situație din care putem ieși doar împreună, prin solidaritate și cu acțiuni raționale și decente. O facem pentru noi dar, mai ales, pentru viitorul copiilor noștri.

Indiferent ce vi se spune, trebuie să știm, la modul serios, că țara se află în criză, iar dacă nu luăm aceste măsuri de eficientizare la nivel de țară și altele care vor urma, din septembrie avem dificultăți cu plata salariilor/pensiilor/burselor în toate sectoarele.

Dar în toată această situație gravă, avem acum șansa ca și în educație să schimbăm o paradigmă educațională pe alocuri greșită și să construim una mai sănătoasă! Într-adevăr, Premierul a spus că acest Guvern este unul de sacrificiu, lucru reiterat și de mine pentru acest mandat la educație-cercetare. Dar dacă tot este de sacrificiu, atunci să merite! Trebuie să renunțăm și în educație-cercetare la paradigmele vetuste cu mecanisme ascunse, neperformante și inechitabile. Asta nu înseamnă, așa cum se tem unii, că se distruge sistemul de educație, ci că renunțăm la un sistem cu mecanisme vetuste, construind o nouă paradigmă a unei educații raționale, decente, performante și echitabile! Să nu uităm că suntem cu toții aici, decidenți, practicieni în educație, oameni ai educației pentru un singur țel, acela de a educa și de a forma elevii și studenții. Ei sunt rațiunea noastră profesională, umană, iar binele și viitorul lor trebuie să ne ghideze în decizii și în acțiuni.

Eu cunosc bine sistemul educațional (preuniversitar/universitar) și de cercetare și știu cum se vede și din interior, dar și din exterior. Așa că înțeleg distorsiunile ambilor actori, din interior și din exterior, care se exprimă frenetic în aceste zile și încerc să le corectez.

Pentru toți aceia care alegeți să fiți parte din această construcție nouă și sănătoasă, dar și pentru toți cei pentru care, în mod direct sau indirect, sistemul de educație este parte din viața voastră, încerc să explic cele mai importante decizii de astăzi, pentru a vă feri de manipulări (colegii mei din minister vor începe implementarea treptată a acestor reglementări în sistem, în colaborare cu toți cei responsabili):

1. Aceste măsuri au fost luate într-un context grevat de (1) raționalitate – să rămânem în jurul limitelor unor repere europene și (2) decență – cât își permite acum țara în criză și cu reîntoarcerea resurselor (financiare) în timp în sistem, astfel:

  • Pe termen scurt: în educație-cercetare nu dăm oameni afară și nu scădem salariile;
  • Pe termen mediupunctul de start pentru profesor debutant/asistent univ. va fi salariul mediu brut pe economie și vom asigura echivalența salarială a CSII/CSI cu conf./prof. univ.;
  • Pe termen lungnu mai prorogăm 1% din PIB pentru cercetare și 15% din bugetul general consolidat (pe cheltuieli) pentru educație.

2. Creșterea normei se va face din ore libere – avem peste 30.000 de norme didactice în sistem care nu sunt prinse în regim de titularizare/viabilitate/continuitate -, așa că nu se vor opri contracte de muncă în derulare. Nimeni nu își va pierde locul de muncă și vom trata fiecare situație specifică, acolo unde este cazul, în interesul cadrului didactic/elevului și al sistemului de educație.

3. Creșterea normei de lucru în activitatea directă cu copiii (norma didactică – litera a, art. 207 din Legea 198/2023) se face în medie de la 3.6 la 4 ore din cele 8 ore zilnice, crește adică, în medie, cu 24 de minute zilnic! Iar asta ne situează tot sub media europeană a normei didactice. Această creștere este temporară, valabilă pentru un ciclu de studiu (4 ani), pentru a-i analiza și impactul, iar profesorii cu vechime și performanți își vor putea deduce din timpul de lucru de 8 ore (literele b-f, art. 207 din Legea 198/2023). În fine, pentru a susține această tranziție, activitățile legate de „dirigenție”, de examenele naționale (evaluare națională și bacalaureat) și pregătirea pentru olimpiade rămân ca până acum, neincluse în normă, și se vor plăti separat.

  • Art. 207 din Legea 198/2023 – (1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, şi cuprinde:
    • (a) activităţi didactice de predare-învăţare-evaluare şi de instruire practică şi examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învăţământ, de pregătire pentru evaluări/examene naţionale şi/sau pentru obţinerea performanţei educaţionale, precum şi de învăţare remedială;
    • (b) activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică, activităţi de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta şcolii, în acord cu nevoile elevilor;
    • (c) activităţi de educaţie, mentorat şi alte activităţi complementare procesului de învăţământ;
    • (d) activităţi de management al clasei;
    • (e) activităţi specifice elaborării, implementării şi evaluării proiectelor educaţionale;
    • (f) activităţi de sprijin pentru persoanele care ocupă funcţia didactică de profesor itinerant şi sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE.

4. Chiar cu această creștere de 2 ore/săptămână, din cele peste 30.000 de norme didactice libere, multe rămân pentru plata cu ora, dar, în timp, cât mai multe din acestea trebuie scoase transparent la concursul de titularizare (care, în prezent, se desfășoară acum așa cum a fost planificat). Însă plata cu ora în sistemul preuniversitar trebuie să fie definită rațional și decent. În prezent nu se raportează la tot timpul de lucru și are o valoare prea mare față de ora din norma de bază (inclusiv în comparație cu domeniul universitar și, pe alocuri, al sănătății). Nu este nimeni obligat să o facă, iar cine va dori, trebuie să știe că valoarea acesteia este una corectă și cât își permite acum domeniul.

5. Da, munca în educație nu este ușoară! Sigur, alții ne spun că nu este ușoară nici în alte domenii (ex.: cu bolnavii în sănătate) și că noi avem, totuși, în preuniversitar 62 de zile lucrătoare (plătite) de concediu anual. Însă eu, ca ministru, știu dificultatea muncii noastre și apreciez fiecare efort pe care colegii noștri de la catedră îl fac.

6. Degrevarea funcțiilor de conducere va trebui să meargă, depinzând de mărimea unității și a funcției de conducere, până la 50%. Cred că oricine din această categorie poate avea măcar 2 ore de activități didactice pe zi, pentru a nu pierde legătura cu copiii și actul didactic! În prezent, aproximativ 70% dintre cei aflați în funcții de conducere, cu degrevări în medie de 64% (dar cu păstrarea salariului), își iau oricum plata cu ora.

a) Aici, da, modelele europene presupun profesionalizarea funcțiilor de conducere. Va trebui să discutăm ce model dorim în țară, iar din anul școlar 2026 – 2027 să-l și implementăm.

b) La sfârșitul anului 2025, voi demara concursurile pentru directorii de unități școlare și vom reorganiza „inspectoratele”, astfel încât, din 2026 – 2027, să începem cu un nou model. E parte din viziune și, cu ajutorul profesioniștilor din educație, o vom implementa.

7. Noile limite minime/maxime pentru numărul de copii dintr-o clasă se află și în alte practici europene, iar aceste limite sunt similare cu ceea ce aveam în țară între 2011 – 2020 (și pe alocuri chiar mai bine); practic, nu cred că este o problemă majoră să avem cu 1 – 2 bănci mai mult în unele clase, considerând dificultățile existente. Limitele nesustenabile aduse în 2023 au creat nu doar multe norme didactice, ci și multe clase care grevează și infrastructura școlară. Da, reducerile privind numărul de copii în clasă, acolo unde există cazuri de copii cu cerințe educaționale speciale, rămân valabile, inclusiv pentru minorități și pentru celelalte condiții specificate în lege. Iar reducerea acestor limite minime/maxime trebuie să rămână un deziderat, gândit, însă, în limite realiste și cu implicații psihopedagogice, pe măsura creșterii bugetului și dezvoltării infrastructurii.

8. Pragul nou mai ridicat pentru statutul de personalitate juridică nu schimbă nimic în ceea ce privește unitatea școlară și orientarea ei către nevoile profesorilor și elevilor (ex.: contractele de muncă, locul de desfășurare a activităților educaționale etc.). Școala devine arondată formal uneia cu personalitate juridică, doar dispare poziția de director, dar persoana rămâne titulară în sistem. Reglementările legate de numărul unităților școlare per UAT rămân valabile.

9. Bursele în sistemul preuniversitar sunt normalizate pentru a evita distorsiunile din ultimii ani, în care școala de devenit adesea o fabrică de note pentru bani! Dacă nu interveneam acum, mai ales în zona burselor de merit, cred, sincer, văzând unele reacții din sistem, că școala nu mai putea fi salvată de ea însăși. În ultimii ani am adus în școală „ethosul banilor” prin „bursiadă”, iar aici nu mă aveți partener. Dacă îl mai continuam o vreme și nu interveneam acum, nu-l mai puteam stopa, distrugând „ethosul educației”, care ne spune că într-un sistem gratuit și obligatoriu de învățământ copiii trebuie să vină la școală, văzând școala cu plăcere, ca modalitate de succes social. Bursele/premiile au alte funcții, așa cum le propunem aici și unde mă aveți partener:

  1. Copiii care au nevoie să fie ajutați să poată să vină la școală, vor fi ajutați! Într-adevăr, prin burse sociale, copiii care au nevoie vor fi susținuți pe tot parcursul anului pentru a putea participa la școală (inclusiv, bursele pentru mamele minore).
  2. Meritul va fi merit! Aici bursele de merit sunt situații de excepție într-un sistem de învățământ gratuit și obligatoriu și vor acoperi maximum 15% dintr-o clasă, cu nota 9 ca limită.
  3. Bursele tehnologice în programele de pregătire profesională vor continua ca până acum.
  4. Excelența olimpicilor va fi onorată prin premii: rămân neschimbate ca tipologie, dar cu valori ușor crescute. Spre exemplu, o mențiune internațională va avea valoarea lunară, timp de 12 luni, a unei burse de merit, iar premiile I, II și III, obținute la nivel internațional, sunt premiate în țară cu valori între 4.000 – 2.000 EUR (putând acoperi mult mai multe burse lunare de merit, timp de cel puțin un an). În fine, olimpicii sunt eligibili și pentru celelalte categorii de burse – sociale și merit – și își păstrează avantajele la înscrierea la liceu și la facultate. Așadar, pentru un demers voluntar, susținerea financiar-instituțională este una pe care o consider adecvată, în condiții de criză financiară.

10. Fondul de burse în învățământul universitar, cu toată redimensionarea de acum, va fi în 2025 – 2026 mai mare decât în 2022 – 2023! Acum, în criză, nu putem însă ține pasul cu creșterile, poate bine intenționate, dar complet nesustenabile din 2023 – 2024/2024 – 2025 și nu le putem acoperi, așa cum sunt de altfel cele mai multe practici în lume, decât pentru perioada studiilor (nu oprim, însă, universitățile care doresc/își permit să le acopere tot anul). Dar vom căuta modalități complementare pentru susținerea studenților, inclusiv prin discuții cu organizațiile studenților. De altfel, măsura este una temporară, pentru un ciclu de studiu de 3 ani, urmând în acest timp să căutăm un mecanism de finanțare mai bun (ex.: deoarece bursa este neimpozitată, referința nu poate să fie salariul minim brut, ci, așa cum s-a propus acum, salariul minim net). În fine, atenție, studenții doctoranzi cu bursă nu sunt afectați în niciun fel, aceștia având o componentă continuă de cercetare în cadrul activităților lor!

Vă invit pe toți să implementăm împreună aceste mecanisme raționale și decente cu scopul de a avea o educație de calitate și dinamică. Alergarea după norme și burse ca scopuri în sine ne îndepărtează de educația de calitate și blochează ancorarea acesteia în dinamica lumii de astăzi. Spre exemplu, orice schimbare în educație pe linia lumii în care trăim – ex.: prin noi discipline, noi conținuturi, noi metode etc. – se blochează prea des de rezistența normelor, iar notele nu mai stimulează dezvoltarea de competențe, ci susțin „bursiada”. Odată ce reorganizăm adecvat arhitectura sistemului și consolidăm împreună o educație de calitate, orientată către nevoile elevilor/studenților și către dinamica lumii în care trăim, putem proteja rațional și decent și normele și bursele ca mecanisme pentru o educație de calitate, nu ca scopuri în sine și putem lupta împreună pentru a atrage resursele necesare într-o nouă arhitectură a unui sistem reformat pentru a fi performant și echitabil!

Cu prețuire,

Prof. univ. dr. psih. Daniel David
Ministrul Educației și Cercetării
Membru al Academiei Române (m.c.) și al Academiei Europene
”.


41 comments
  1. Toate hârtiile de la dosarul de gradații sunt “ fabricate “ de titulari împreună cu directorii .
    La noi toți auxiliarii ( informaticieni,secretari și alți oameni angajați de director ) au gradații de merit și sunt și la secret ,nu se aprobă în CP . Desființați această modalitate de furt și de recompensare a celor care sunt în gașca.

  2. Bună ziua domnule ministru ! Observ că faceți referire într una doar la personalul didactic din învățământ! Dumneavoastră știți ca exista personal didactic auxiliar , cei care se ocupa de contractele de munca , salariile , plățile de salarii, burse, ces, naveta elevi , naveta cadre , tichete de tot soiul , contabilizarea , contractele de achiziție, raportările lunare în forexe , raportările trimestriale bilanțuri, proiecte de tot soiul PNRR, ROSE , SMARTLAB , MASA SĂNĂTOASĂ, POCU etc , iar aceasta categorie are cea mai mizerabila salarizare dar cele mai mari răspunderi? Un contabil are a 2 semnătură, răspunde de tot ce misca în școală ( directorii dumneavoastră, fără a dori sa jignim ci doar redam realitatea , habar nu au de nimic din toate acestea , nici un răspuns Curții de Conturi nu știu sa îl ofere , noi suntem cei care pregătim, ștergem prostiile făcute de ei cautam sa le îndreptăm, cautam soluții, ne asumam diverse nu ei , nici 20 % din directorii dumneavoastră nu pot , nu vor , nu știu sa cuprindă aceasta nișă) . Salariul unui contabil care are de fapt răspunderea pe partea financiar administrativa a scolii, fără a avea gradație nu ajungea la 5000 lei , acum din septembrie va ajunge undeva la 4300 lei , comparativ cu al directorului care plătit la maximul posibil ajungea la 14000 lei ! Directorul la ora 14 e plecat din școală, concediu e concediu chiar dacă nici unul nu recunoaște, de profesori nu mai vorbim , care nici cât directorii nu stau dar tot ajung la 10000 lei net ! Ați spus că nu rămâne nimeni fără job dar cu noi ce se întâmpla? Ne veți băga pe gât școlile comasate și pe 4300 lei vom lucra ptr 3, 4 scoli ? acei oameni din școlile comasate trebuie sa își ia salarii, elevii diversele ajutoare, facturile vin , achiziții trebuie , etc . deci la noi munca se triplează și timp ce salariul scade la 4300 ? Răspunderea creste și suntem câte 1 singur contabil , cu laptopul după noi în CO , în CM , sâmbăta, duminică ptr ca nu mai facem față. Stresul este maxim , suntem efectiv batjocoriți! Secretari mai sunt câte 2 pe școală dar contabilii câte 1 singur ! Cum vom face față acestor reforme? De ce la noi nimeni nu se gândește? Despre nedidactic de ce nu spuneți nimic ? dacă ei nu ar fi , ce s-ar întâmpla? Știți câte sarcini li se dau ? Pana și să pazeasca copiii în pauze ! Știți ca sunt scoli unde întregul auxiliar este trimis la suplinire când lipsesc cadre ? Adică la păzit copii ptr ca cadrele nu întra pe gratis la ore ? Știți asta ? Nu v a spus nimeni? În timp ce sutele și miile de sarcini ale noastre rămân nefăcute și le facem în orele peste program , în wek end , in CO , pe salarii de mizerie ! Va rugam frumos coborâți și asupra noastră, și nu priviți ca exemplu doar acele mari colegii renumite unde există 3 contabili probabil , 3 secretari , 2 administratori etc și toți cu gradatii de merit , ptr ca și acestea ajung doar acolo . Priviți spre o școală normala care are peste 500 elevi , 1 singur contabil , fără gradație
    și cu aceleași sarcini de servici pe care trebuie sa le cuprindă singur . Are și el proiecte , are facturi , salarii , burse , ces , raportări lunare ,achizitii , mese calde , etc etc , doar ca el e 1 persoana iar la acele mari colegii 3 oameni fac aceiași munca doar ca e împărțită la 3 . Vi se pare echitabil ? Nimeni până azi nu i a păsat de noi . Va rugam dacă tot ne ați tăiat salariile și vom lucra pe 4500 lei maxim , nu ne puneți în cârcă sarcinile școlilor comasate pe gratis , asa cum nu le ați dat profesorilor normele din acele scoli sa le facă gratis . Ptr ca și ptr noi va fi munca în plus , stres în plus , ne băgați în spitale !
    În speranța că citiți acest mesaj și veți studia serios și acest aspect va mulțumesc în numele colegilor

  3. D- le ministru rămâneți fara directori! La cate hârtii trimiteți pentru tot felul de aiureli,nici școală că lumea nu se mai poate face!

    1. Ne-am dori ca dl. Ministru sa-si aminteasca ca in sistemul de invatamant pe langa profesori mai exista si personalul didactic auxiliar si personslul administrativ ( nedidactic)

  4. Desființarea gradațiilor de merit!
    Acestea se acorda doar acelor cadre didactice care au relații la inspectorat.

    1. de acord .. susțin…am fost îndrumător pt olimpici care au premii la națională și nu am gradație de merit din cauza piloșilor și a intervențiilor

  5. Cum faceti departajarea burselor pentru copii de 10 din clasa ,daca exista 6 copii de 10 si dati bursa 15 % pe clsa , de ce nu distribuiti de la celelalte case fondurile ramase sau faceti un clsament pe an pt fiecare scoala..Domnule ministru veti face o mare greșeală cu acest criteriu…

  6. Anulati salariile si pensiile foarte mari mai mult decat nesimtite ! Anulati ,desfiintati toate posturile inutile create peste noapte pentru sinecuri.Si toti acestia sa aduca banii innapoi pe care iau incasat iau furat pana acum si sa vedeti cum se redreseaza totul in tara asta si o sa fie bani pentru toate si pentru bunul mers al tarii.Gata cu hotismele si hotii ! Ajunge ca v-ati dus prea departe si cu multa nesimtire !A sosit timpul sa va opriti ! Va ajunge !

  7. Uau, un min. deja hulit. Scufița a fost înghițită de lup, dragilor.
    Eu văd căzut guvernul, să nu ziceți da nu v-am spus. Neanularea alegerilor parlamentare laolaltă cu cele prez. va face că să vedem ce va să vină. Mare minune ca această asumare să treacă pârleazul!

  8. Gândire critică, vedeți că a scris Funky Citizen ce înseamnă asumarea de către guvern.

  9. Buna ziua,
    sunt cu totul de acord cu punctul 9, dar cum sa fiu de acord cu punctul 10? Cum sa spuneti ca vor creste bursele universitare in conditiile in care majoritatea sunt obtinute pe proiecte date de profesori care re-editeaza de la an la an cartile proprii si fara vreun beneficiu sistemului de invatamant? Cele 2 conditii pentru bursele preuniversitare, 15% sau 9 vi se par ca au aceeasi valoare? Cred ca nu sunteti matematician, dar nu au. Intr-o clasa de 28 de copii, 4 ar reprezenta 15% dar sigur peste 9 au mult mai multi, si nu toti cu note din burta. Doamna Deca acorda bursa de rezilienta peste nota 7 pentru a incuraja mersul la scoala.. (!!!!), copii cu 2-4 medii generale luau bursa de merit pentru ca se incadrau in 30% din numarul elevilor din clasa si o conditie (cea a mediei peste 9.50) nu o excludea pe aceasta a procentului. Da, chiar cred ca o reforma este necesara, dar vrem educatie. Unii copii chiar invata, unii chiar fac si sport si obtin medalii la concursuri nationale dar cu toate acestea, bursele nu se cumuleaza (desi nu cred ca exista 10-15-20 de copii cu rezultate bune atat la invatatura cat si la activitati extrascolare). Am sustinut de fiecare data ca sanatatea si educatia sa fie remunerate, dar cu bursele e un praf in ochi… Conditiile sunt proaste si deloc verificate, poate v-ar explica un matematician cum e mai sigur acest calcul, cu tot respectul.

  10. Nu știu dacă am mai întâlnit așa ministru detestat în cei peste 20 de ani de muncă ( cred că l-a depășit și pe Tudorel Buborel ). Este noua definiție la ” scuipați aici”. E din categoria oamenilor care au o deosebită plăcere în a avea puterea de a face rău ( că bine face doar în halucinațiile lui). Indiscutabil, din categoria celor care se răzbună dacă sunt criticați și fac pariu că citește conștiincios ce se scrie pe aici si pe Facebook.

  11. 1.Pe termen scurt: în educație-cercetare nu dăm oameni afară și nu scădem salariile;
    De la primul punct incepe sa minta.
    Dispar zeci de mii de norme.
    El are cumva dreptate, strict tehnic. Nu dau ei afara. Pleaca oamenii singuri.
    Daca primul punct e o minciuna, cum poti sa crezi celelalte puncte?

  12. Bursele de merit să fie de merit! Corect! Asta înseamnă că Burse de merit ar trebui sa primească toți elevii care au media generală 10! Asta e singura regula corecta. Dacă într-o clasă sunt 10 copii cu media 10, toți să primească Bursa de merit. Dacă nu e nici unul, asta e, nu primește nimeni. Și olimpicii internaționali sa primească burse speciale de merit. Și finaliștii la olimpiadele scolare faza pe țară.

    1. de acord .. susțin…am fost îndrumător pt olimpici care au premii la națională și nu am gradație de merit din cauza piloșilor și a intervențiilor

  13. Buna ziua,

    Sa ne explice d-nul ministru cum „meritul va fi merit”? Un copil cu 9,80 nu o sa primeasca bursa deoarece nu se incadreaza in primii 15% din clasa iar altul cu 9,05 o sa primeasca fiindca se incadreaza. Acesta este meritul?

  14. Bună ziua dle ministru, modul de acordare al burselor la elevi nu are nici o logică: sunt copii cu medii de 9,88 care NU, vor lua bursă și în altă clasă din aceeași școală, unde predau aceeași profesori, cu 9,76 se va lua bursă. Unde este logica în această abordare? Dacă tot se reduce la un procent de 15%, din elevi, atunci să fie 15% dintre toți elevii unui an școlar dintr-o școală: adică 15% din elevii clasei a V-a, din toate clasele unei școli, apoi 15% din toți elevii claselor a VI-a, și tot așa, 15% din cei de clasa a VII-a toate clasele, și 15% din toate clasele a VIII-a. Ca să nu fie alte divergente că de ex. cei de-a VI-a au fizică și este mai grea, și cei de-a V-a, nu.

  15. Gradațiile de merit ??? 25% pt. 5 ani!!!!!!!!!
    Cum se poate, ca cineva să lucreze un AN (face parte din mai multe comisii, pregătește copiii pentru diferite concursuri șmd), iar apoi beneficiază 5 ANI de ” spor de performanță ” ?

      1. …da se „evaluează” activitatea pe 5 ani… Dacă nu ești prieten cu inspectorul și cu directorul, sau nu ai pe nimeni în minister, poți să faci orice, că nu iei nicio gradație…

  16. Exact,sa va faceti de ras pana la sfarsit nu doar la jumatate.Fara privilegii inseamna sa nu tii un post de rector ,profesor ocupat doar ca esti ministru.Va bateti joc de educatie tot de aici s-au inceput cu taierile

  17. Rugaminte catre Edupedu: un articol care sa prezinte in detaliu in ce consta, ce presupune in mod concret, asumarea raspunderii! Multumirii anticipate!

  18. În atenția Salvatorului învățământului românesc:
    1- La începutul anului ( că aleșii nu pot întocmii bugetul anual când trebuie – bănuiți de ce) cine trebuia prevadă în bugetul ministerului sumele necesare pentru buna funcționare a sistemului? Cine nu a fost capabil să facă niște calcule (apropo s-a inventat calculatorul )? Sau dacă le-a făcut cum s-a întocmit bugetul (la o bere?)?
    2- Să ai nesimțirea ca în timpul mișcării personalului didactic sa modifici regulile „jocului” arată că v-ați ale corect specializarea!
    3 – La liceele f. bune unde mai mult de 15% din numărul elevilor au aceeași medie cum se va face departajarea? 15% însemnând 4 burse la o clasă care a obținut 32 de premii la olimpiadele și concursurile școlare. Vă propun ca banii aferenți celor 4 burse să îi păstrați și să vă dați un spor de diversitate și gen să nu simțiți măsurile de austeritate pentru a duce la bun sfârșit salvarea ( pardon îngroparea) învățământului românesc!
    4 – Desființați olimpiadele și concursurile școlare pentru că nu veți mai avea „clienți”. Eu unul îi voi interzice copilului să mai participe la activități organizate de unii care își bat joc de copii (dar care sunt mari psihologi).
    5- Școală de la 8 la 17 să faceți dumneavoastră Salvatorule! Câte ore ați stat la școală dumneavoastră? Dacă chiar crezi că părinții vor lăsa niște s… politice să-și bată joc de copiii lor, error!
    6 – Domnule ministru ține minte: Nu toți elevii și părinții lor au CES !!!

  19. POLITRUC.
    David se vede ce mult iti pregatesti orele de predare. Adica 0.
    mergi la cafea, predai, dupaia revii la cafea???
    Alea 24 de minute le faci ca tine in Minister sau birou?
    Nu te pregatesti? Nu evaluezi? nu faci planuri de lectii? nu cercetezi? nu corectezi?

    Asta arati! Ca toti sunt ca tine, politruci nepregatiti.
    Sa iti fie rusine!

  20. Buna seara! Sa înțelegem ca doar directorii nu vor mai fi in asa-zisele structuri. Personalul didactic auxiliar va ramane exact asa cum este acum, nu? Spuneți -ne clar, sa înțelegem si noi odată!

    1. Cum sa ramana asa?Pai de ce fac ei comasari ,ca sa dispara directori hai sa fim seriosi directorii sunt de la PNL se stie.Vor fi concedieri
      Apopo noi muritorii de rand raspundem pentru o sarcina de munca facuta defectuos ,si asa si trebuie ,insa mistri astia nu au nici o raspundere ar tre sa presam sa raspunda si ei chiar si penal.Nu ai facut bugetul cum trebui raspunzi

  21. Cu prețuire? Cat de greu credeți că îi este unei familii formate din 2 cadre didactice?

  22. Citat din David zis sabie.
    ,,Nu cred că este o problemă majoră să avem cu 1 – 2 bănci mai mult în unele clase, considerând dificultățile existente. ”

    Ba chiar este.
    Sunt clase deja supraaglomerate cu peste 30 de elevi la gimnaziu.

    Citat
    ,,Eu cunosc bine sistemul educațional (preuniversitar/universitar) și de cercetare și știu cum se vede și din interior, dar și din exterior. ”

    Perfect, e momentul sa il studiezi doar din exterior. Demisia este singura care ar mai reflecta vreo onoare.

    Ca sa închei.
    Ieri PM spunea că nu vor fi dați oameni afară, azi ca nu vor fi titulari dați afară.
    Dar mâine?
    Sau in zilele următoare când veți incepe ilegala reîncadrare?

  23. https://www.iccj.ro/2024/12/05/decizia-nr-75-din-18-noiembrie-2024-2/

    ffff frumos discurs despre merit și excepționalitate.
    mai ales, adevărat…..nu în educație dar și în alte sisteme fundamentale s a cam „pățit” Cume cu meritul…..
    de exceptionalitate in exces se ajunge prin efect cumulat la altele….
    de ex… o interesantă interpretare națională despre merit.
    merit pe care până cum guvernele anterioare pare că nu l au pus bine prin legi.

    acum, daca excepționalii noștri au fost atât de excepționali prin funcții dar nu au aratat- o, întotdeauna vir putea da statul în judecată, pt insuficienta răsplătire
    . Deci, nu sacrificii ai excepționalitate, dle ministru….. un dram de normalitate și de bun simt….. la ce fel de sacrificiu politic va referiți? pt că cei mulți și relativ importanti politic tocmai asta va cer….. deci???? ce sacrificiu politic daca voința majoritară este aceea de a readuce normalitatea….
    daca ar făcut un pic de antrenament cu bursele….. acum va rugam să treceți la treabă serios ….aducă, e posibil sa mai avem salarii mărite ani de zile numai pt o mică părticică din orice organigrama….?

    1. pe scurt, după dezastrul din 2010, s a găsit o forma de creștere a salariilor, probabil și că o firma de reparație …, dar majoritatea sumelor alocate ( și nu au fost putine, din moment ce s a ajuns la ce s a ajuns). au ajuns la sefi ….5% – 10% dintr o organigrama….
      dar s au oprit aici
      nu…..????
      iar acum nu se știe unde sa se acționeze pt a repara găurile din barca ce e pe cale să se scufunde…. adică, da, bursele ” olimpicilor ” ( atenție, de psiholog că abuzul cu ac sintagma generează falii….)
      putem înțelege că o gaura din barca ( deficit) este educatia dar ce părere aveți despre majorări salariale/ pensii cu dedicație făcute în ultimii 15 ani?.
      de ce o fi greu de oprit ac găuroi care umple deficitul?

  24. Eu voi scurta discursul.

    Demisia!

    Ești doar un executant politic.

    Ai reușit performanța să fii singurul ministru din guvernul de strânsură care concediază profesori (pe care nici măcar nu ii numești așa ci oameni din educație , câmp de lucru… și alte formule de limbaj de lemn tâmp.)

  25. DE CE NU ATI INCEPUT CU REFORMA STATULUI, vedeam dacă era destul, și dacă nu era, ABIA APOI SA FI UMBLAT LA BURSE ȘI LA TVA?!
    Cât despre învățat ptr bani, DA, COPIII ÎNVĂȚAT ȘI PTR BANI. Fiindcă banii stumileazavoruce : arat munca, cât și învățatul. Asta e adevărul. Iar acest sistem de pana acum FUNCȚIONEAZĂ, CA DE ACEEA AM ȘI AVUT CELE MAI MARI NOTE LA EVALUAREA NAȚIONALĂ DIN ULTIMII II 13 ANI. Copiii au învațat. Ptr bani, DAR AU FĂCUT-O. Ca și lumea adulții, ptr bani merg la serviciu, nu de drag. Deci banii stimulează orice. Sa va fie rușine! Nu ați vrea mai și angajații sa meargă la serviciu gratis? Cred ca ați vrea și asta dacă s-ar putea. SA VA FIE RUȘINE. VECI PURURI S ÎN NU VA VOM MAI VOTA. Pe nici unul din partidele coaliției de acum LA REVEDERE!

  26. Superb, d-le David! În sfarșit, un ministru rațional. Cand evaluați și gradațiile de merit? Cat de reale sunt ,,meritele” celor care primesc această gradație? Adică…ați taiat echivalarea doctoratului cu gradul I, dar de gradația de merit nu vă atingeți. E corect? Nu de alta, dar stiu cațiva impostori care primesc acesti bani și vă/ne rad în nas. Dacă tot v-ați apucat de curațenie, măcar să merite!….Sau îi protejați…de gradațiile de merit nu vă atingeți?

    1. Bine menționat! Gradații primesc cu dedicație trepăduși inspectorului si ai directorului. Asa-zișii specialiști dar pe care nu-i vede nimeni. Evident ca sunt si profesori de calitate printre ei.
      Dar este aberant. Nu este onorant (fuga dupa orice hârtie pt dosar), nu exista transparență in acordarea lor. Sume oxorbitante. Mulți dintre ei si plata cu ore.

  27. Demisia ta este ceea ce ne dorim si a guvernului, distrugi educația, fa sacrificii pe banii tai….reorganizarea incompetenței…..fără politica in educație.
    -95 % din profesorii suplinitori sunt victimele politicii vostre, rămân șomeri săracii oameni.
    -20 de ore la o scoala de la tara este foarte mult.
    – comasări de scoli, posibil sa plece și din titularizari in șomaj…rușine sa va fie !

    1. Bună ziua!
      Un elev care a avut media 9,95 în anul școlar anterior, potrivit noilor reglementari privind acordarea burselor de merit, nu mai poate lua bursa deoarece nu se încadrează între cei 15% elevi din clasa lui, însă, la o alta clasa paralela un elev cu media 9 poate lua bursă, fiindcă acesta se află în acest procent de 15%. Credeți că primul elev va mai fi la fel de motivat anul următor scolar știind aceasta situatie? Pentru ca stim foarte bine ca diferenta dintre cei doi elevi este uriașă. Este corecta măsura luata fata de acel elev? N-ar trebui sa găsiți o soluție ca acest elev sa nu se simta nedreptățit, iar munca și efortul său intelectual neapreciate? Poate chiar sa ridicați pragul la media 9,50, chiar 9,75, iar bursele ce nu pot fi acordate intr-o clasa sa poata fi redistribuite, incat toti elevii pana la pragul stabilit sa poata lua. Cred ca trebuie foarte bine gândit modul de acordare al acestor burse, astfel incat sa nu existe situații asemănătoare celei expuse și sa sprijiniți într-adevăr copiii care muncesc.
      Gânduri bune și decizii care sa ajute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Trei dintre cercetătorii români care au primit premii speciale la prima ediție a Galei Cercetării Românești lucrează în SUA, la universitățile Stanford, Harvard și MIT / Patru din opt premianți lucrează în principal în România

Trei dintre premiile speciale acordate în cadrul primei Gale a Cercetării Românești, plus unul dintre premiile la categoriile principale au fost acordate cercetătorilor români care lucrează sau au lucrat în…
Vezi articolul