Daniel David despre predarea religiei la liceu: Când vom lucra la programe aș vrea să nu mai fie atâta catehism / Profesorii de religie să vorbească și despre extremismul religios și despre etică și morală sau istoria religiilor

5.176 de vizualizări
Foto: © LCVA | Dreamstime.com
Ministrul Educației Daniel David a spus că vrea ca profesorii de religie să vorbească și despre extremismul religios, și despre etică și morală. Ministrul a fost întrebat la Europa Liberă care este viziunea sa în privința predării religiei. Daniel David a răspuns că și-ar dori „să nu mai fie atâta catehism” și a făcut referire la noile planuri cadru.
  • Recent ministrul Daniel David spunea la TVR Info că învățământul liceal are nevoie de schimbare, inclusiv în predarea religiei, pentru a combate fenomenul pseudo-științei și al pseudo-religiei în rândul elevilor.
  • Într-un interviu acordat Edupedu.ro, Cătălin Raiu, lector universitar în Științe Politice, cu studii în teologie, declara că „este o problemă modul în care e predată teologia în Facultățile de teologie. Se creează un fel de analfabetism în privința culturii politice și ai preoți care desconsideră virtuțile democrației. Cătălin Raiu a făcut declarațiile în contextul în care în primul tur al alegerilor prezidențiale din decembrie 2024 (n. red. anulat ulterior de CCR) candidatul clasat peste noapte pe primul loc a avut un discurs neolegionar, antisemit, pro-putinist, presărat cu negări ale științei și mesaje declarative de pace

„Ținând cont de faptul că civilizația europeană s-a construit pe doi piloni: știință și religie, religia trebuie să fie acolo. Dar ce aș vrea, la conținut când vom lucra la programe, aș vrea să nu mai fie atâta catehism. Oricum o să fie catehismul acolo. (N. Red Expunere a principiilor religiei creștine, sub formă de întrebări și răspunsuri, conform Dex09). Dar aș vrea ca profesorii de religie să vorbească și despre extremismul religios, să vorbească mai mult și despre etică și morală”, a apus ministrul Educației.

Amintim, în martie, ministerul Educației a pus în dezbatere publică, cu o întârziere de peste un an, proiectul privind metodologia de predare a religiei în școli care este identic cu cel aflat în vigoare. Documentul trebuie reactualizat ca act subsecvent al legii Educației nr.198/2023.

Proiectul de metodologie nu a fost însă publicat în Monitorul Oficial. În prezent se aplică ordinul nr. 5.232 din 14 septembrie 2015 privind aprobarea Metodologiei de organizare a predării disciplinei Religie în învățământul preuniversitar.

Redăm răspunsul ministrului Educației:

Andreea Ofițeru, jurnalist: În viziunea dumneavoastră, unde se situează religia pentru că acum e obligatorie, nu poate fi schimbată prin constituție..

Daniel David, ministrul Educației: Eu vă spun foarte sincer cum văd lucrurile. Vedeți, și când am discutat despre planurile cadru de liceu trebuie să mențin un echilibru foarte complicat între științe pe de-o parte și religie, pe de altă parte. Discipline legate de cultura națională și discipline legate de educație pentru viață. Și e foarte greu să menții un echilibru pentru că fiecare consideră că e cel mai important și că ceilalți sunt mai puțin importanți. Atunci cineva trebuie să vină să spună niște adevăruri. Eu am spus că după mine, ținând cont de faptul că civilizația europeană s-a construit pe doi piloni: știință și religie, religia trebuie să fie acolo. Dar ce aș vrea, la conținut când vom lucra la programe, aș vrea să nu mai fie atâta catehism. Oricum o să fie catehismul acolo. Dar aș vrea ca profesorii de religie să vorbească și despre extremismul religios, să vorbească mai mult și despre etică și morală. Dincolo de conținutul etic, sau despre istoria religiilor, n-o să poți evita componenta de cateism, dar să nu se reducă la asta. Și în același timp, să nu uităm că dacă părinții doresc, își pot retrage copiii de la ore. Deci nu văd o problemă, eu apăr poziția religiei în curriculum, așa cum este acum, dar ușor gândită pe conținut pentru a acoperi acele acele temeri”.

Informații de context

Amintim, proiectul privind metodologia de predare a religiei în școli prevede aceleași reguli care există și în prezent legate de prezența opțională la ore, condițiile pe care școala trebuie să le îndeplinească pentru elevii care aleg să nu participe la ora de Religie, cum se încheie media. Metodologia este valabilă pentru învățământul primar, gimnazial și liceu. Nicio schimbare legate de modul de predare sau de ce se întâmplă cu elevii care aleg să nu facă ora de religie.

Recent ministrul Daniel David spunea la TVR Info că învățământul liceal are nevoie de schimbare, inclusiv în predarea religiei, pentru a combate fenomenul pseudo-științei și al pseudo-religiei în rândul elevilor.

Într-o discuție pe tema noilor planuri-cadru, Daniel David a declarat că este necesară o reformă în modul de predare a științelor la liceu, dar și în ceea ce privește predarea religiei, deoarece actualul model nu îi ajută pe elevi să înțeleagă corect conceptele religioase: „Deși avem religia în trunchiul comun, va trebui schimbat și acolo conținutul și modalitatea de predare, fiindcă copiii alunecă într-o pseudo-religie. Chiar cei care sunt religioși ajung să creadă, de fapt, lucruri care din punct de vedere religios sunt la limita blasfemiilor și nu văd diferența între cele două”, a afirmat ministrul Daniel David.

Edupedu.ro a scris că religia, materie la care elevii pot alege să nu participe, are de două ori mai multe ore în trunchiul comun decât Istoria, Chimia, Fizica, Biologia sau Geografia, în proiectul de planuri-cadru pentru liceu.

Revenirea religiei în școli, după 1990, „a fost susținută ca un act de dreptate, fiindcă ea a fost interzisă în timpul comunismului”, a afirmat Patriarhul României, după slujba de liturghie de duminică, pe 11 martie 2025. El a declarat că a reușit să îl convingă pe ministrul Educației de atunci să reintroducă religia ca materie școlară, după ce a dat ca exemplu Germania, unde ora de religie „era privită ca o necesitate culturală pentru cunoașterea istoriei și culturii poporului”, a spus el.

Cătălin Raiu, lector universitar în Științe Politice, cu studii în teologie a spus într-un interviu pentru Edupedu.ro că este o problemă modul în care e predată teologia în Facultățile de teologie. Se creează un fel de analfabetism în privința culturii politice și ai preoți care desconsideră virtuțile democrației. El a venit și cu o idee de reformă: cursuri pentru studenții teologi despre modul în care funcționează democrația, ce este libertatea religioasă, dialogul inter-religios.

Suntem în fața unei mistificări a istoriei, pentru că mulți oameni care s-au alăturat susținerii acestor mesaje fie nu cunosc adevărul istoric, fie preferă să interiorizeze doar o parte seducătoare a lui”, spune teologul Cătălin Raiu, lector la Universitatea din București. În contextul în care în primul tur al alegerilor prezidențiale (n. red. anulat ulterior de CCR) candidatul clasat peste noapte pe primul loc are un discurs neolegionar, antisemit, pro-putinist, presărat cu negări ale științei și mesaje declarative de pace, Cătălin Raiu a avertizat că parte a publicului „este captiv unor teorii conspiraționiste”.

Profesorul de religie care a propagat mesaje legionare la ore a fost sancționat de Colegiul Național „B.P. Hasdeu” din Buzău cu 15% din salariu timp de 6 luni și interdicția de a mai participa la examene și gradația de merit timp de 3 ani. Preotul le-ar fi spus elevilor la ora de religie că „legionarii au fost împotriva comunismului” și că mareșalul Antonescu nu ar trebui asimilat cu comuniștii. „Legionarismul a plecat din tineretul studios al vremii. (…) Cum să îl asimilezi pe Antonescu cu legionarii? Legionarii nu au fost chiar ceea ce se spune și ce a rămas despre ei”, a spus profesorul.

Aurelian Damian este profesor de religie la Colegiul Național „B.P. Hasdeu” de 20 de ani și este preot slujitor la Catedrala „Sfântul Sava” din Buzău, scrie Recorder care a publicat înregistrările.

La 3 zile distanță, procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Buzău s-au sesizat din oficiu şi au anunțat că fac cercetări în cazul unui profesor de religie, care ar fi promovat în faţa elevilor idei legionare şi concepţii privind Mişcarea Legionară, potrivit G4Media.ro.

În februarie 2024, un raport referitor la activitatea BOR în 2023 arăta că un număr de 6.171 de profesori predau disciplina Religie, 1.161 dintre aceştia fiind clerici, 4.911 laici cu studii teologice şi 99 laici cu alte studii, relevă, potrivit Agerpres. 

Citește și:
Predarea religiei în școli rămâne neschimbată, prevede noua metodologie, deși ministrul Educației a criticat „modalitatea de predare” / Daniel David, în urmă cu o lună: Elevii alunecă în pseudo-religie
Profesorul de religie care a propagat mesaje legionare la ore a fost sancționat de Colegiul Național „B.P. Hasdeu” din Buzău cu 15% din salariu timp de 6 luni și interdicția de a mai participa la examene și gradația de merit timp de 3 ani


21 comments
  1. Răspuns pentru Indy: tocmai cǎ ideea de comunism înseamnă, printre altele, anti-religie, anti-credințǎ. Comunismul înseamnă ca doctrina religioasa oficiala este ateismul. Ferească Dumnezeu de asa ceva.
    Copiii nu sunt îndoctrinați la școală. Urmează studiul religiei doar cine își dorește. Iar acolo sunt abordate inclusiv aspecte legate de istoria religiilor – uită-te în programa de liceu.

  2. Religie de la clasa zero si pana la clasa a XII-a este aberant, absurd, fara rost, fara rezultat. Daca tot zice statul acesta ca vrea sa faca o economie, pai uite. Ai mii si mii de profesori care predau – nimic. Sa vedem rezultatele: dupa atatia ani de scoala generatia aceasta nu poate avea un dialog daca nu foloseste apelativul cu bilute. Ce faci … bine … si tot asa. Fetele isi baga ce nu au … si lista e lunga. Inainte de 89 nu faceam nicio ora de religie, dar clar era mult, mult, mult mai civilizati, mai cu bun simt si mai buni in vorbire. Asta ca si citeam, mult, ca nu era tik-tok. Deci da, se poate lasa religia singur 1 an la clasa a IV-a si poate un an pe la clasa a VIII-a. Mamaaa ce economie s-ar face. E un punct de plecare bun. Ca raman aceste sute-mii de profesori pe bara, la munca, ca asa se castiga cinstit o paine, nu cu vrajeala si doctrina. Eu as baga de la clasa aI si pana la a XII_a, in fiecare an ceva diferit: religia, norme de conduita, sanatate, economie finante, aplicatii practice, vorbirea in public, relatii emotionale si psihologie sociala, informatii reale si filtrarea informatiilor, etc Se gaseste ce, da nu 13 ani de religie. Si nu o mai trageti pe aia cu comunistii, ca in acea perioada, bunul simt era la el acasa, vorbitul civilizat era undeva sus de tot fata de perioada actuala.

    1. Bunul simț era la el acasă pentru ca, pe vremea comunismului, erau OBLIGAT SĂ FII CU BUN SIMȚ, ÎN CAZ CONTRAR ERAI LA ÎNCHISOARE.
      Și înainte de venirea comunismului, lumea era foarte respectuoasă, dar se studia religia în școli.

      Concluzia: elevii sunt neobrăzați pentru ca democrația de astăzi este înțeleasă drept libertinaj – adică părinții nu știu să le spună stop propriilor copii atunci când aceștia sunt efectiv drogați și dependenți zilnic de rețele sociale.

  3. Despre materia numita Holocaust, nici o parere. Doar ca trebuie sa fie obligatorie, si cu manuale noi, colorate.

  4. religia nu are ce cauta in scoala, ea ar trebuisa se poate face la cerere la biserica. Scopul scolii este sa formeze gandirea stiintifica nu dogmele religioase.

    1. Într-adevăr, exact așa au spus și comuniștii. Doamne ferește de revenirea comunismului. Studierea religiei nu este doar despre dezvoltare spirituală pentru cine își dorește, ci este inclusiv pentru întregirea culturii generale. Școlile au luat ființă pe lângă biserici și mănăstiri, pentru cǎ acestea mereu au susținut știința.
      Hristos nu a obligat și a nu a forțat pe nimeni să îl urmeze. Cine dorește, e liber să o facǎ. Lasă libertatea elevilor care își doresc studierea religiei în școlile laice să o aibă.

      1. Pentru asta exista scoli confesionale; apoi in cadrul oricarei confesiuni exista programe de sprijin a celor care doresc sa aprofundeze o doctrina (un mod de dezvoltare spirituala)

        1. Am înțeles. Deci tu ai vrea revenirea comunismului, Doamne ferește, in care existau doar seminariile teologice în privința studierii religiei în școli.
          Studierea religiei nu este doar despre dezvoltare spirituală pentru cine își dorește, ci este inclusiv pentru întregirea culturii generale. Școlile au luat ființă pe lângă biserici și mănăstiri, pentru cǎ acestea mereu au susținut știința.

          1. Ia mai lasă-ne nene cu egalul între comunism și anti-credință. 1. Credința e doar treaba ta intimă, e discuția ta cu D-zeul tău și 2. Religia e un cadru formal pentru prostirea proștilor. Dacă tu ai nevoie de intermediar între tine și ființa mistică supremă pe care ți-ai ales-o, e doar problema ta. Prea multă religie în școală e simplă îndoctrinare și prozelitism și prea puțină religie comparată sau aducerea anacronismelor bisericești în prezentul în care copilul trebuie să trăiască.

            Nu mai pune egalul între credință și religie, că te faci de râs de la bun început. Nu de forme fără fond avem nevoie.

        1. “Trăiască” comunismul (se înțelege îngrijorarea!)! Doamne ferește de revenirea comunismului în societățile democrate!

  5. Religia ar trebui scoasă de tot din scoala. Elevii religiosi oricum merg la biserica si pot primi educatie religioasa acolo sau in familie. Majoritatea copiilor nu mai sunt interesati de religie si sa nu spuneti ca asta ii duce catre droguri sau alte faradelegi pentru ca lucrurile astea nu au nicio legatura intre ele. Parca am fi stat islamic. Mi-am retras ambii copii de la orele de religie, si astazi sunt niște oameni realizati cu o conduită morală frumoasă. La randul lor, au decis să nu își boteze copiii.

    1. Vrei tu sa scoti, asa EXclusivist!
      Am dreptul sa fac ora de religie pt ca o cer. Nu o ceri, nu faci! Suntem cetateni cu DREPTURI si ne putem exptima religia in public, deci si in scoala. Se numeste LIBERTATE, iar pt asta s-a murit! Mai terminati cu excluderile!

    2. In statele islamice te obliga sa fii religios – in caz contrar esti aspru pedepsit. In statele creștine, cum e România, de pildă, nu ești obligat să studiezi religia în școli dacă nu vrei. Trebuie să lași șansa elevilor care doresc să studieze religia în școli să o poată face. Aceasta înseamnă democrație.

    3. Se vede ca nu ati vizitat niciodată un stat islamic.

      Înainte sa ii retrageți ce va supăra așa tare din programă?

      Elemente de istoria religiilor in antichitate?
      Religiile orientale?
      Contribuția la dezvoltarea culturală?
      Lecția despre pericolul drogurilor?

      Am citat din actuala programă școlară de liceu după care se predă religia in Romania pe care se pare ca majoritatea nu o cunosc inclusiv Ministrul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

GHID Înscrierea în clasa pregătitoare 2024. Din 11 aprilie, părinții depun cererile la școală sau online / Clarificări de la Ministerul Educației la cele mai frecvente întrebări

Ministerul Educației publică răspunsurile la cele mai frecvente întrebări privind înscrierea copiilor în clasa pregătitoare 2024, criterii de departajare, acte necesare, evaluarea CJRAE,  într-un ghid publicat pe site-ul instituției. Ghidul…
Vezi articolul

Clasamentul Times Higher Education al reputației universităților: Harvard, MIT și Stanford conduc în ranking / O singură universitate din Europa Centrală și de Est a fost inclusă

Universitatea Harvard, Massachusetts Institute of Technology și Universitatea Stanford conduc clasamentul internațional Times Higher Education al universităților în funcție de reputație – ediția 2022, ranking dat publicității miercuri. În clasament…
Vezi articolul

Sorin Ion, Ministerul Educației: Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a și-a cam pierdut sensul. În fiecare an, în mediul educațional, aud „admiterea era bună, că noi am dat admitere pe vremea noastră“

Secretarul de stat în Ministerul Educației Sorin Ion a spus în comisia de învățământ din Senat, vineri, că Evaluarea Națională și-a pierdut din sens și asta a dus la „derapaje…
Vezi articolul