Daniel David: Eu sunt pentru o Românie euroatlantică. Alternativa este obscurantismul și superstițiile, exprimate în structuri conspiraționiste antidemocratice care susțin pseudoștiința

4.202 vizualizări
Foto: Daniel David
Nu cred că este o surpriză pentru nimeni că, respectând alte opțiuni ale oamenilor, eu sunt pentru o Românie euroatlantică și că susțin de mult timp în spațiul public această traiectorie a țării.

România euroatlantică, dacă este bine realizată, este România bazată pe știință și religie, exprimate în instituții moderne democratice și biserică, care ne asigură eficient drepturile personale și bunăstarea tuturor (nu doar a unora). Alternativa este obscurantismul și superstițiile, exprimate în structuri conspiraționiste antidemocratice care susțin pseudoștiința și, în timp, prin atacul la știință și religie, în sărăcie și izolare.

Într-o analiză recentă, vorbeam de o polarizare psihoculturală a românilor în trei mari grupuri de oameni:

·       Celor emancipați și conectați deja cu instituțiile euroatlantice le spun să lăsăm din aroganța de a critica și da lecții celorlalți (chiar tuturor) și din luptele de putere dintre noi. „Lecțiile elitei” – așa cum s-au văzut în alegerile din SUA – nu au avut efect, ba poate chiar au motivat comportamente opuse în marea masă a populației generale. Nu ne oprește nimeni să ne exprimăm și să fim activi, dar să o facem pentru cauza bună, nu pentru imaginea noastră publică, să o facem mai în liniște, începând cu cei din jurul nostru, cu „tam-tam” public doar când este absolut necesar. Noi pe noi nu trebuie să ne convingem de calea euroatlantică, ci trebuie să discutăm cu alți români și să-i convingem cu decență pentru România euroatlantică!

·       Celor cu un angajament tradițional (cum erau și bunicii mei) le spun că le înțeleg frustrarea și teama față de prezent și viitor, dar calea este România euroatlantică! România euroatlantică trebuie însă să se facă mai bine cunoscută lor, așa cum intelectualii care au gândit România Mare au putut face asta doar cu poporul alături de ei, popor care, atunci când i s-a explicat și a fost valorizat ca un câștigător al schimbării, i-a înțeles și i-a susținut. Nu putem avea o Românie euroatlantică fără partea tradițională a țării!

·       Celor antisistem (și am mulți prieteni buni aici) le spun că le înțeleg frustrarea și ura față de instituții corupte, cu funcționare proastă sau forme fără fond, care adesea i-au transformat pe unii în pierzători, în timp ce alții erau câștigători, în procesul modernizării euroatlantice a țării. Cred că au fost auziți, dar calea este România euroatlantică! Să nu distrugem țara odată cu instituțiile proaste. Hai să punem împreună conținut bun în instituțiile euroatlantice, astfel încât să nu mai avem pierzători ai modernizării.

În fine, într-o formulare mai transversală, comunităților etnice (altele decât românii) le spun că în România euroatlantică a fi bun cetățean român nu înseamnă doar a fi bun etnic român. Poți să fii un bun cetățean român, fără a fi etnic român. Poate unii reacționează acum emoțional bine la atacul  asupra „sistemului” politic mediocru sau la teme antieuropene, dar să fim atenți că în contextul „strămoșismului” prost înțeles și promovat de alternative la România euroatlantică, în esența sa finală nu există loc pentru cetățeni români care nu sunt și etnici români! Tot transversal, bisericii și oamenilor credincioși le amintesc că obscurantismul (misticismul) vede un dușman nu doar în știință, ci și în religie și biserică, ambele încurcându-i planurile de schimbare a lumii prin idei iraționale, mistice și bizare.

Dincolo de românii deja implicați în soarta țării, există aproape o jumătate de țară care nu a participat la alegeri și care trebuie trezită pentru protecția democrației și a României euroatlantice. De aceea sunt pe deplin alături de ideile din comunicatul recent al Academiei Române, care spune că „Nu suntem de acord cu nicio manifestare conspiraţionistă, care pune în pericol libertăţile democratice şi siguranţa statului român. În acest moment dificil pentru România, Academia Română adresează societăţii româneşti, instituţiilor statului, presei şi tuturor forţelor democratice din ţara noastră îndemnul la maturitate, luciditate şi discernământ, pentru apărarea responsabilă şi solidară a valorilor democratice, pentru a nu pune în pericol viitorul copiilor noştri.

În fine, ca mesaj final pentru români, spun ca acum să reconstruim bine și pentru toți, nu doar pentru unii, bunăstarea României euroatlantice. Când trebuie să alegi între (1) unii care au intenții proaste, conspiraționiste și antieuropene pentru țară și știu să le implementeze și (2) cei care au intenții bune, euroatlantice, dar poate nu au încă toate abilitățile necesare pentru o Românie euroatlantică, având totuși disponibilitate să învețe de la cei care știu unele lucruri mai bine, calea este una singură: Alegem oamenii cu intenții bune, care vor învăța în proces să le implementeze bine pentru bunăstarea tuturor, nu doar pentru a unora, într-o Românie euroatlantică! Apoi vom avea timp de analize critice și normalizări.

__________

Daniel David este profesor de științe cognitive clinice, rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), profesor asociat („adjunct professor”) la Icahn School of Medicine at Mount Sinai în New York, SUA și directorul pentru cercetare al Albert Ellis Institute în New York, SUA. Este evaluator internațional în cercetare și educație, iar în 2019 și 2020 a fost inclus între cei 2% mai citați oameni de știință ai lumii (în sistemul Scopus).

Notă: Textul trimis Edupedu.ro a fost publicat și pe blogul autorului, danieldavidubb.wordpress.com.


5 comments
  1. Bine punctat de către rectorul UBB Cluj-Napoca.
    Avem o direcție bună de dezvoltare euroatlantica. Cu toții tindem și ne dezvoltăm în acesta direcție .
    Doar lipsa de educație te poate face să îți dorești să revii de unde ai plecat în urma cu 35 ani.
    Nimeni nu tinde cu adevărat înspre valorile estice . Nimeni nu are acasă tehnologie rusească. Nimeni nu merge la formare profesională în acea direcție.

    1. Nu ar convinge nimic si pe nimeni. Nici nu te asculta. Sunt atat de spalati pe creier, incat nici macar nu vor sa se informeze sau macar sa-i lase pe altii sa-i informeze. Ecact ca la vaccinare: cu cat erau mai informati, cu atat mai inversunati si cautau 5G-uri si cipuri prin seringi. S-a vindecat lumea asta de multe, dar de prostie nu va scapa niciodata.

      1. Pentru că prostia, care e o stare continuă, reprezintă o contra-treaptă a avansului spre evoluție și bunăstare. Ca să călcăm peste și să ne ridicăm deasupra, putem doar specula viitorul la care ne raportăm în funcție de modul fiecăruia de a fi, optimist sau pesimist.
        Dar tot prin prisma prostiei putem coborî, deci am putea involua în loc să evoluăm.

        Logica poporului este simplă și e la vedere. Nu e vorba de obscurantism ca și rezultat al voturilor. Pare mai degrabă o alegere a schimbării pseudodemocrației postdecembriste.
        “….bucuroși le-om duce toate…” 🙂
        Eu sunt o fire optimistă.

    2. Si pe alt site mai personal are o pozitie fixa pentru stiinta.
      Nu spun ca e rau sau ca eu sunt pentru pseudostiinte. Dar e prea fixist. In fond, „oamenii de stiinta” vin acum cu teoria particulelor care dispar si reapar in alta parte, care trec prin materie, etc.
      Nu stiu ce sa mai cred. Iar pe partea de psiho, iertare sa imi cer, se schimba teoriile anual. Urmaresc subiectul depresiei si psihoterapiei, la un moment dat te apuca lehamitea de contradictii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

LISTĂ Salariile de bază ale cadrelor didactice, de la învățământul preșcolar, școala primară, gimnaziu și până la liceu în 22 de țări europene – raport OECD. Variații considerabile între țările din Est și Vest

Un profesor din Uniunea Europeană, exceptând România și alte câteva țări, câștigă în medie, anual, un salariu de bază echivalând cu 32.000 de dolari dacă se află la început de…
Vezi articolul

SONDAJ Profesorii, scindați în privința împărțirii anului școlar în module, structură care îi mulțumește pe elevi și îi nemulțumește pe mulți părinți / Cadrele didactice – mulțumite de scăderea birocrației și de evaluare, dar întâmpină probleme cu fragmentarea timpului de școală

Organizarea anului școlar în 5 module este apreciată de aproape jumătate dintre cadrele didactice, în timp ce altă jumătate spun fie că are nevoie de îmbunătățiri, fie trebuie abandonată, potrivit…
Vezi articolul

Rezultatele PIAAC 2023: Competențele esențiale pentru adulți, în viață, muncă, dar și în participarea la procesele democratice stagnează sau sunt în scădere la nivel internațional, probleme mai pronunțate în Europa de Est / România va participa în premieră la măsurarea alfabetizării adulților în valul 2025-2029

Competențele adulților în ceea ce privește alfabetizarea, alfabetizarea numerică și capacitatea de rezolvare a problemelor mai degrabă au stagnat sau scăzut, la nivel internațional, pe parcursul ultimului deceniu, în condițiile…
Vezi articolul
Învățământul primar

Împărțirea anului școlar în module menține România în topul țărilor europene cu cele mai puține zile de școală în 2022-2023, chiar dacă anul a început mai devreme / Locul 3 în rândul țărilor cu cele mai multe zile de vacanță – raport oficial

România se menține în rândul țărilor europene cu cele mai puține zile din an dedicate școlii, reiese dintr-un raport privind organizarea anului școlar 2022-2023, publicat în urmă cu câteva zile…
Vezi articolul
Daniel Funeriu

Daniel Funeriu: Avem de-a face cu o „mişcare societală” în favoarea educației. Soluția este numirea unui premier cu bilanț remarcabil în zona educației și rectificare bugetară cu cel puţin 5% pentru educație / Dacă face acest lucru, voi fi primul care recunoaşte că am greşit criticându-l pe preşedinte

Nu mai avem de-a face cu „o grevă a profesorilor pentru salarii”, avem de-a face cu o „mişcare societală” (încă firavă) în favoarea educației. Ăsta e un lucru bun. Soluția…
Vezi articolul

Ministerul Educației, despre rezultatele TIMSS 2023: Competențele elevilor de clasa a VIII-a s-au îmbunătățit semnificativ în ultimii 4 ani la matematică și au avut un regres la științe / La clasa a IV-a rezultatele semnificativ îmbunătățite în ultimii 12 ani / Ligia Deca: Trebuie să investim mai mult în educația matematică și științifică la gimnaziu

Progresul semnificativ al elevilor români la matematică, conform rezultatelor raportului internațional TIMSS 2023, este salutat de Ministerul Educației într-un comunicat publicat miercuri seara, pe 4 decembrie. Instituția subliniază că sunt necesare…
Vezi articolul