Daniel David, înainte să fie ministru: Politicul cere prea mult, nu lasă suficientă autonomie și libertate universitară. Și cum controlează aceste lucruri? Prin bani

[jp_post_view]
Daniel David
Foto: Ciprian Hord / Dilema
Daniel David a criticat faptul că mediul universitar din România este controlat de cel politic într-un interviu acordat pentru Dilema.ro, cu doar câteva zile înainte să fie numit în funcția de ministru al Educației și Cercetării în Guvernul Ciolacu 2. Acesta, la acea vreme rector al Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, a explicat că instituțiile de învățământ superior trebuie să susțină și interesele statului, însă cu limite.

Daniel David a pornit, în explicațiile sale, de la ideea libertății universitare, care a apărut odată cu înființarea primelor instituții academice, care aveau un grad ridicat de autonomie, chiar dacă erau finanțate de instituțiile de conducere ale statului.

„Hai să ne amintim cum au părut universitățile și instituțiile academice. Cândva, prin secolul al XI-lea, în Evul Mediu, oamenii au creat niște instituții ca să se protejeze ei de ei înșiși, adică să protejeze cunoașterea și adevărul. Și au început să fondeze universități. Cum au fost fondate aceste universități? De obicei, un împărat, un rege, o autoritate, Papa, le dădeau o mică avere, iar din averea respectivă acea universitate trebuia să se descurce și să trăiască!”.

„Având propria avere, acea universitate avea o autonomie foarte puternică față de diverse autorități, inclusiv față de cei care i-au dat averea respectivă. Și de aici a apărut ideea de autonomie universitară și de libertate academică, în a studia diverse teme, a spune ceea ce trebuie spus, fiindcă, repet, au fost construite pentru a-i ajuta pe oameni să se protejeze ei de ei înșiși, adică să protejeze adevărul”, a detaliat actualul ministru. 

În ziua de astăzi, însă, lucrurile stau diferit, resursele financiare pentru universități provenind din bugetul de stat, deci pe cale politică, a precizat acesta.

„Astăzi lucrurile sunt mai complicate, pentru că instituțiile astea sunt finanțate cele mai multe de la buget. Bugetul vine pe linie politică vrând-nevrând. Adică ai un Guvern, ai niște miniștri, banii pe cercetare se dau iarăși pe diverse teme în care factorul politic vrea să spună ceva.”

Daniel David a vorbit pentru sursa citată și despre necesitatea ca statul să ceară universităților să urmeze anumite direcții, însă doar într-o anumită măsură.

„Acum, sigur că cei care dau banii, statul, de exemplu, poate să spună «dau bani, dar aș vrea să investiți în următorii ani mai mult în științe administrative sau în fizică», să zicem. Statul poate să ceară aceste lucruri, dar trebuie să lase și libertate. Adică să lase și universitățile să facă lucrurile care pur și simplu le trec lor prin cap”. 

„Sigur că cineva care e de la Finanțe sau un birocrat spune: «Cum adică, pe bani publici, să facă profesorul ce cercetări dorește el? Nu se poate așa ceva, trebuie să facă cercetările de care are nevoie țara». Sună pompos și patriotard […], totul trebuie să fie legat de practică, dezvoltare economică și industrială. Sigur că trebuie să fie și această conexiune, că nici nu poți să iei bani și să faci ce vrei tu, fără legătură și cu interesele țării care îți susține programul”, a mai adăugat el.

La momentul acordării interviului rector al UBB Cluj-Napoca, David a susținut găsirea unui echilibru între influența statului în domeniul universitar și libertatea instituțiilor de a acționa după planuri proprii în contextul în care instituțiile politice din România intervin mai mult decât ar trebui.

„Ar trebui găsit un echilibru între cele două. Or, noi am trecut în cealaltă variantă, în care politicul cere prea mult, nu lasă suficientă autonomie și libertate universitară. Și cum controlează aceste lucruri? Prin bani. Prin banii pe care îi dă acestor instituții pentru a funcționa”, a mai spus el în interviul pentru Dilema.ro.

Potrivit raportului întocmit de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), nivelul politizării percepute la nivelul conducerii instituțiilor de învățământ superior este o problemă majoră pe care România o înfruntă, chiar dacă anul trecut a ajuns la cel mai mic nivel din ultimii ani.

Citește și:
Universitățile care au atras cei mai mulți bani din Fondul pentru Situații Speciale – FSS, la dispoziția ministrului, în primul an de mandat Ligia Deca, 2023 – raport oficial / În top urcă și SNSPA, universitatea unde ea este acum prorector, cu sume în creștere față de 2021-2022
Ministerul Educației și Cercetării ignoră propriile reguli de transparență: întârziere de peste un an pentru un raport care ar trebui să detalieze cum au fost cheltuite fondurile speciale aflate la dispoziția ministrei Ligia Deca
Fondul pentru situații speciale, la dispoziția ministrului Educației: O mână de universități au folosit, în 2021 și 2022, peste jumătate din banii din FSS cheltuiți în întregul învățământ superior / Universitatea de Agronomie condusă de fostul ministru Cîmpeanu – în top, inclusiv cu bani pentru conferințe de securitate
Banii dați fiecărei universități de stat pentru verificarea doctoratelor scrise între 1990-2016: jumătate nu au cheltuit, în 2021, nimic, deși unele au primit milioane de lei / În doi ani niciuna nu a găsit niciun plagiat

2 comments
  1. Stimabile „sinistru” al educatiei, esti doar o sluga jalnica a lui Marcel Ciolacu! Un frustrat carui ï-a stat scoala in gat”, care ti-a dat ordin sa pui profesorii la zid si sa ii tot ameninti cu „criterii de performanta”. Ai zis intai ca aceste criterii sunt ptr bonusuri suplimentare (Asa cum scrie si in programul de guvernare). Probabil te-a tras Ciolacu de maneca si ti-a zis sa o intorci, ca oricum nu sunt bani ptr vreo suplimentare a veniturilor. Si acum ai intors-o si de fapt vorbesti de criterii de performanta ptr salariul de baza? Ala mizerabil, cat al unui vanzator la supermarket ? ? Vreti de fapt deci sa taiati din salariile profesorilor. Esti un gargaragiu de 2 bani, stii doar sa trancanesti mult, ca multi psihologi de altfel. Vorbiti mult si prost. Esti paralel total cu preuniversitarul, habar nu ai ce e aia o scoala. De cand ai venit, de o luna de zile, la 1-2-3 zile iesi la un interviu (Ca iti place sa te auzi vorbind probabil) in care desconsideri si ameninti profesorii, insinuand ca nu predau bine, ca nu fac, ca nu dreg. Esti analfabet pedagogic, dupa tine competentele se „transfera” (prin wi-fi oare?) . Mai desteptule, competentele se FORMEAZA! Si, desteptule care nu ai calcat intr-o scoala, rezultatele elevilor nu depind doar de activitatea profesorilor la clasa! Depind de multe alte variabile: mediul de acasa, cat se implica elevul in ora, daca e atent, daca isi face tema, conditile din scoala, programele scolare. Hai in scoli sa vedem cum „transferi” tu competente unui elev care nici nu vrea sa ia notite si daca il intrebi de ce, te injura! Si tu vei evalua profesorul ca nu i-a transferat”” competente! Dupa tine doar profesorul e vinovat de orice, in rest totul e bine! Provoci doar dezgust si revolta, cand profesorii stiu cat se straduiesc si , cu toate astea, din motive care nu tin de ei rezultate pot sa nu apara! Si vei veni tu si vei zice ca nu e performanta! O sa mai ramana naiba in sistem, si asa multi din cei buni sunt pe punctul de plecare, exasperati de ce se intampla! Dar poate le vei face un bine convingandu-i definitiv sa plece! Vad ca te si ascunzi, nu ai pagina de Fb, nimeni nu-ti poate trimite un mesaj sa-ti spuna ce crede despre tine! In plus, spune-mi si mie, la medici sau judecatori care sunt CRITERIILE MINIMALE? E platit medicul in functie de cati pacienti trateaza cu succes? MEdicii care diagnosticheaza gresit paientul care are cancer, si cand i se pune diagnostic corect e rpea tarziu, deci moare, au performanta? In justitie unde dosarele treneaza cu anii, unde instante diferite dau decizii diferite , e performanta? Desteptule, la conditiile din sistemul de invatamant, performanta e prea mare, putea fi mult mai rau! Matale nu ai vorbit o secunda de faptul ca ptr a se obtine rezultate in preuniv, trebuie ca si elevul, si familia sa se implice! Tu habar n-ai, ca predai doar la studenti! Esti cel mai toxic si mai periculos ministru din 1990 pana astazi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Legislativ solicită eliminarea prevederii privind acordarea sporului de doctorat în urma verificării lunare a activității, din proiectul de OUG al Ministerului Finanțelor: Are un caracter arbitrar şi este practic imposibil de realizat

Sporul pentru titlul de doctor ar trebui sa se acorde persoanelor care isi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţin titlul si care au în fișa postului atribuții care să…
Vezi articolul

EXCLUSIV Noua Lege a învățământului superior – vizată de posibile modificări la mai puțin de două luni de la promulgare: Echivalarea diplomelor pentru studii de lungă durată, pe stil vechi, în diplome de master pune probleme / Surse: Ministerul are în vedere un proiect ordonanță de urgență, după discuții cu Ministerul Dezvoltării și cu Agenția Funcționarilor Publici

Numeroase persoane care au urmat studii superioare de lungă durată anterior introducerii sistemului Bologna ar putea fi afectate de o schimbare în formularea legislativă ce a permis, până acum, echivalarea…
Vezi articolul

Universitatea Babeș-Bolyai va găzdui primul birou regional din România al EIT Digital – componenta pentru digitalizare a Institutului European de Inovare și Tehnologie

Universitatea Babeș-Bolyai va inaugura, miercuri, primul birou regional al EIT Digital, componenta pentru digitalizare a Institutului European de Inovare și Tehnologie (EIT), structură a Comisiei Europene, anunță instituția într-un comunicat…
Vezi articolul

Universitățile vor înlocui raportările multiple către diverse instituții cu raportări unice anuale printr-o nouă platformă națională, PNRUIS – hotărâre de guvern adoptată miercuri / Premierul Ciolacu: va fi „finanțată mai ales din fonduri europene”

Guvernul a adoptat, în ședința de miercuri, o hotărâre pentru operaționalizarea noii Platforme naționale de raportare unică în învățământul superior – PNRUIS, menită să înlocuiască sistemul actual prin care universitățile…
Vezi articolul