Daniel David, la ultima dezbatere națională pe proiectele de planuri-cadru pentru liceu: Civilizația noastră s-a fondat pe cei doi piloni, știință și religie. Mai e nevoie de componenta de cultură națională și de disciplinele care pregătesc elevii pentru viață / Mitropolitul Banatului, către ministru: Thanks! că l-ați păstrat pe Hristos în școală

[jp_post_view]
Foto: capturi video dezbatere
Noile planuri-cadru pentru liceu trebuie să asigure un echilibru între patru componente fundamentale ale educației: știința, religia, cultura națională și disciplinele care pregătesc elevii pentru viață, a afirmat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, într-o intervenție online, la ultima dezbatere națională în format fizic despre proiectele noilor planuri-cadru de liceu. Intervenția ministrului a fost urmată de un discurs al mitropolitului Banatului, care i-a spus „thanks” (mulțumesc) ministrului, „că nu l-ați scos pe Hristos din școală”.
  • La ora 16 a început ultima dezbatere națională despre planurile-cadru de liceu 2025, în format fizic, astăzi, 4 martie 2025, în Aula Magna a Universității de Vest Timișoara.

Referitor la știință și religie, ministrul a afirmat că „pentru mine ambele componente sunt importante, civilizația noastră s-a fondat pe cei doi piloni”.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Cum vrem să arate absolvenții noștri, copiii când termină liceu? Am spus: buni specialiști, nivel de calificare 3-4, buni cetățeni, adică români, protectori ai democrației și oameni mulțumiți de propria viață, echilibrați psihologic. Pentru acest lucru, nouă ne trebuie un echilibru între patru componente și anume: știința și religia.

Ați văzut că am fost criticat de unii că am păstrat religia, alții că este prea puțină componentă care ține de religie, dar pentru mine ambele componente sunt importante. Civilizația noastră s-a fondat pe cei doi piloni, știință și religie și ambii piloni sunt acolo.

După aceea ai componenta de cultură națională. Și ați văzut dezbaterile publice pe care le-am avut, inclusiv cu președintele academiei, când i-am spus foarte clar: putem da ore pentru elemente de cultură națională, în condițiile în care văd cultură națională. Noi n-avem geografia României, n-avem istoria României de 20 de ani, haideți să regândim istoria, să regândim geografia, să readucem gramatica la liceu, fiindcă copiii noștri nu mai vorbesc corect limba română. Și atunci da, dăm ore pentru elemente de cultură națională, să re-gândim modelul.

Și a patra componentă, acele discipline care ne pregătesc pentru viață și ați văzut acolo consiliere și orientare. Toți ne plângem de consumul de droguri, ne plângem de comportament alimentar nesănătos, sex neprotejat, agresivitate. Am venit cu propuneri noi legate de stil de viață sănătos.

Deci avem nevoie de acest echilibru între cele patru componente, dar în același timp, recunoscând că avem filiere diferite, specializări diferite și atunci, în timpul acestor dezbateri și am văzut sugestii foarte bune, începând de la dezbaterea din București, Cluj, Iași. Sper să primim la fel de interesante comentarii și sugestii și din dezbaterea de la Timișoara, în care oamenii educație au început să regândească cu adevărat disciplină, modul în care își gândesc disciplinele și sunt aproape toți întâlnirile pe care le-am avut, asociații profesionale, Academie, Academia Română dispuși să se implice mai departe în programe, fiindcă nu ne oprim la planul cadru. Elementul cheie va fi până la urmă legat, cum spuneam, de a parcurge ceilalți pași: programe, manuale și training.

Replica mitropolitului Banatului către ministrul Educației: Thanks!

Mitropolitul Banatului și-a exprimat recunoștința pentru păstrarea orelor de religie din trunchiul comun printr-o replică scurtă în limba engleză, adresată ministrului Educației: „Thanks!”, a zis el și a completat: „pentru că nu l-ați scos pe Hristos din școală”.

Mitropolitul Banatului: L-am ascultat pe domnul ministru și mai întâi să îi spun, de ne-o auzi, dacă nu, distinșii delegați, domnului ministru o să îi transmită un respectuos thanks, pentru că nu l-a scos pe Hristos din școală. Vă mulțumim și dumneavoastră și vă doresc să rămâneți colegi de catedră, de cancelarie cu Hristos mai departe.

  • Edupedu.ro a evidențiat, printr-o analiză, că religia, materie la care elevii pot alege să nu participe, are de două ori mai multe ore în trunchiul comun decât Istoria, Chimia, Fizica, Biologia sau Geografia, în proiectul de planuri-cadru pentru liceu.
  • Pentru această materie legea include prevederi speciale: Legea învățământului preuniversitar prevede, la art. 87, că Religia face parte din trunchiul comun în planurile-cadru, inclusiv la nivel liceal. Dar legea menționează această obligație la nivel de planuri-cadru în general, nu la nivel de an de studii.

Pe parcursul intervenției sale, ministrul Educației a reamintit că procesul de reformă nu se oprește la planurile-cadru, ci va continua cu elaborarea programelor, manualelor și trainingului pentru cadrele didactice: „Vom lucra la programe astfel încât să avem programe bune, aerisite, pragmatice. După aceea cum facem ca programele să ajungă în manuale atractive pentru elevi, iar în paralel să lucrăm cu profesori”, a mai afirmat ministrul.

Informații de context

Prima dezbatere națională despre planurile-cadru de liceu 2025 a avut loc în format fizic, la Politehnica București, pe 11 februarie, de la ora 16:00.

A doua dezbatere despre planurile-cadru de liceu a avut loc în format fizic, în Aula Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA), pe 14 februarie, la Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca.

A treia dezbatere publică despre planurile-cadru de liceu 2025 a avut loc în Aula „Mihai Eminescu” a Universității „Al. I. Cuza”, pe 25 februarie.

Declarații din dezbaterea de la Timișoara:

Declarații din dezbaterea de la București:

Declarații din dezbaterea de la Cluj-Napoca:

Declarații din dezbaterea de la Iași:


4 comments
  1. Religia sa fie optionala, nu fortata si asa in manualele de religie nu se gasesc citate din biblie , iar biblia nici nu este citita de elevi in clasa. In trunchiul comun obligatorii trebuie sa fie romana , matematica, fizica, chimia, biologia, geografie, istorie, muzica si desen, de la primar pana la liceu, inclusiv in liceu. Dupa ce termina multi elevi licee vocationale vor sa faca facultati de INFORMATICA sau de INGINERIE, ori acum ei habar nu au matematica pentru ca nu au invatat nici la uman , nici la licee vocationale, le vine foarte greu, nu au o multime de cunostinte.
    Si sportul ar trebui sa fie optional.Nu toti copiii doresc sa aiba 2 ore de sport pe saptamana.

  2. Hahaha.
    Biserica este cea care s-a furisat in curtea unui liceu de top din Timisoara.
    Mitropolitul stie ce vorbeste.
    Dintr-o micuta capela destinata tuturor elevilor, indiferent de religie, liceul s-a trezit cu ditamai biserica ortodoxa.
    Din presa vremii: „Arhiepiscopia Timișoarei a primit în folosință gratuită, pe o perioadă de 49 de ani, 400 de metri pătrați din curtea Colegiului xxxxx”. Dupa cei 49 de ani, liceul va putea construi, pe acel spatiu, un teren de sport?

  3. O bătaie de joc – au vorbit Universitarii iar profesorii care s-au pregătit și au fost aprobați in prealabil sa aibă intervenții nu au mai fost lăsați sa vorbească. Asta e dezbatere????? Și fără prezenta ministrului acolo. Rușine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Daniel David, despre competițiile școlare pentru clasele P-IV: Cât sunt eu ministru, Ministerul nu va organiza olimpiade și concursuri la nivelul ciclului primar, dar o să încurajez astfel de competiții organizate de către alte instituții și asociații profesionale

Elevii înscriși în ciclul primar nu vor mai putea participa la concursurile și olimpiadele școlare organizate de Ministerul Educației, întrucât „dacă elevul nu investește în toate componentele acelor competențe-cheie, ci…
Vezi articolul

Un preot profesor la Facultatea de Teologie din Sibiu cere oprirea vaccinării bazându-se pe teorii conspiraționiste și pe opiniile controversaților doctori, Monica Pop și Vasile Astărăstoae

Preotul profesor Vasile Mihoc, îndrumător de doctorate la Facultatea de Teologie Ortodoxă de la Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu, cere oprirea vaccinării invocând argumente pseudo-științifice preluate de la oftalmoloaga Monica…
Vezi articolul

PROIECT La liceele cu profil teologic, Religia trece din trunchiul comun în curriculumul de specialitate, ca disciplină diferită – Planurile-cadru puse în consultare publică / La Cultul Ortodox, scădere majoră a numărului de ore din curriculumul la decizia elevului, creștere la curriculumul de specialitate

Cele mai multe schimbări în actualul proiect al planurilor-cadru pentru liceu, față de cel din iarnă, în ceea ce privește Filiera vocațională – profilul Teologic – Cultul Ortodox ține de…
Vezi articolul

Profesorii pot decide cu câte note încheie media anuală, după eliminarea obligativității tezei, propune ministerul Educației / Trebuie să aibă anual cel puțin trei note peste numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ, potrivit unei propuneri aduse ROFUIP, în urma schimbării structurii anului școlar -Surse

Noua structură a anului școlar din toamna aceasta în 5 module și 5 vacanțe, dar și eliminarea obligativității tezelor (care erau evaluări semestriale scrise) aduc modificări în modul de calculare…
Vezi articolul

Noua ofertă a Guvernului pentru angajații din Educație: 1.000 de lei brut lunar, de la 1 iunie pentru personalul didactic și 400 de lei pentru nedidactic / Impozitate, sumele nete ar fi de 585 de lei pentru profesori și 240 de lei pentru nedidactic

Guvernul a anunțat creșteri salariale cu 1.000 de lei brut lunar de la 1 iunie pentru profesori, iar creșterile cerute de sindicate vor fi etapizate pe trei ani. Pentru personalul…
Vezi articolul