Daniel David: Știința trebuie să fie partea centrală a Culturii Naționale

[jp_post_view]
Daniel David
Daniel David / Foto: ubbcluj.ro
Simplu spus, cultura este un ansamblu de valori (ce este bun/bine), norme (ce trebuie făcut să fie bun/bine) și axiome (legături între diverse valori/norme) psihosociale, civilizația realizându-se prin cultură în acțiune.

Cultura Națională se referă la acele valori/ norme/ axiome psihosociale care generează identitate, mai ales prin sensuri și semnificații care ne unesc ca națiune. În acest vremuri de pandemie, când națiunea noastră este mai degrabă dezbinată sub manipularea pseudoștiinței/nonștiinței, cu ocazia Zilei Culturii Naționale, vă invit să medităm un pic la vorbele savantului Emil Racoviță, fostul rector al Universității din Cluj: „A şti sau a nu şti, aceasta e întrebarea! Căci a nu şti înseamnă: superstiţii, egoism orb, concurenţă sălbatecă, neînţelegere, duşmănie, război, foamete, prăpăd. A şti înseamnă pentru omenire: organizare temeinică, activitate raţională, cooperatism, solidaritate, evoluţie pacinică. A şti înseamnă pentru om: a-ţi trăi timpul de «a fi» cu mulţumire şi a aştepta clipa de «a nu fi» cu seninătate”.

Să alegem „a ști”, adică știința, care trebuie să devină partea centrală a culturii naționale!

*Ziua Culturii Naţionale este marcată în fiecare an, începând din 2011, la 15 ianuarie, data aleasă fiind aceea a naşterii poetului naţional al românilor, Mihai Eminescu (1850-1889).

______

Daniel David este rectorul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, președintele prin rotație al Consiliului Național al Rectorilor, profesor și psiholog. A obținut titlul de doctor în psihologie în anul 2000, după care a urmat un program postdoctoral în Statele Unite ale Americii. Daniel David este profesor asociat al unei școli din New York și director pentru cercetare al Institutului Albert Ellis din New York.


7 comments
  1. Nepotismul este la el acasa in universitatea pe care o conduce ca rector. Rar asa ceva in mediul academic, sa fii conducatorul lucrarii de masterat si al celei de doctorat al nevestii tale, iar apoi sa o mai si angajezi cadru didactic in aceeasi facultate cu tine. Ma intreb daca la fel ar fi procedat si la Icahn School of Medicine at Mount Sinai⁠ unde este profesor asociat. Din punct de vedere etic, el nu are ce cauta in invatamant, insa se incadreaza perfect in cartea pe care a scris-o Psihologia Poporului Roman.

  2. Dar alimentari cu apa si gaze + canalizare pentru localitatile rurale din Romania, drumuri si cai ferate pe care sa se circule cu mai mult de 20 km/h, spitale care sa nu ia foc, o industrie proprie, o agricultura proprie, caldura in calorifere iarna etc. …. n-ar trebui sa avem, inainte de a ne juca si de-a stiinta, Davidica? Nu de alta, dar de observatii de tip „sa fie bine ca sa nu fie rau”, „sa fie stiinta si cultura” etc. s-a saturat de mult toata lumea.

  3. Povestea asta cu știința e atinsă admirabil într-un film american, în care un grup de savanți specializați în astrofizică atrag atenția asupra unui asteroid gigantic, care amenință să distrugă Terra. Semnalul lor stârnește o furtună de teorii ale conspirațiilor, opinii contradictorii etc. Filmul arată însă și eroarea savanților: ei aleg să comunice un fapt științific în limbajul științei, acel jargon tehnic pe care puțini îl înțeleg, chiar în interiorul comunității științifice. E clar că un medic va avea cunoștințe limitate de astrofizică, după cum un astrofizician va avea cunoștințe limitate de medicină. Unificarea nu vine decât dintr-o sinteză pe înțelesul tuturor, adică tocmai ce ar trebui să facă sistemele de educație. Acestea, oriunde în lume, dovedesc reticență la schimbări. Multe – cum este cel autohton – nu separă sinteza de vocațional. Una e fizica fenomenologică și alta fizica aplicată, vocațională. Câți n-am temele de matematică, fizică sau chimie mecanic, și le-am uitat imediat ce am părăsit școala? Un sistem normal ar trebui să separe cultura generală de aprofundare și să mute aprofundarea (vocaționalul) pe un modul pe care elevii să-l aleagă de bună voie, din pasiune. Din păcate nu avem un asemenea sistem de învățământ, dar există speranțe: marcați de ghearele sistemului cei care au acum 7-14 ani vor crea în viitor un sistem de educație capabil, care să pună în centru LIBERUL ARBITRU. Un sistem care să asigure atât o cultură generală solidă cât și să pregătească pentru anumite profesii.

    1. Viitorul este altul fara Arbitru Liber, inventat de Sfantul Augustin si Preafericitul Vasile cel Mare, pentru a il scoate ,,basma curata” pe Dumnezeu, de faptele rele pe care le face creatia sa omul. In fapt, el nici nu exista, cum s-a demonstrat in 2008 creieul decide inainte de hotararea constienta, adica s-a demonstrat teoria lui Nietzsche-omul traieste intr-o iluzie crezand in liberul arbitru.
      Dupa mine, viitorul se va cheama Metavers.

        1. Are legatura. Sula (Arbitrul Liber) a fost pierduta pe treptele Prefecturii (autoritatea care urmareste implementarea politicilor de educatie pe plan local).

          1. Nici eu nu prea înțeleg ce legătură are teologia cu liberul arbitru, cel puțin așa cum apare în sistemele de educație avansate…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Puiu Lucian Georgescu obține al doilea mandat de rector la Universitatea Dunărea de Jos din Galați. Scor foarte strâns în fața președintelui senatului universitar: Georgescu a avut mai puține voturi la Galați, dar mai multe la secțiile din Brăila și Chișinău

Rectorul Universității Dunărea de Jos din Galați, Puiu Lucian Georgescu, și-a anunțat victoria, iar contracandidatul său, Cătălin Fetecău, a prezentat rezultatele ce arată că a fost înfrânt în alegerile pentru…
Vezi articolul

Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai, despre reprezentarea în rankingul Shanghai: Dacă universitățile din Cluj, București, Iași reușesc o formulă de colaborare strânsă cu universitățile de medicină, toate intră în top 1000, unele dintre ele chiar în top 500

„Dacă Universitatea din Cluj, Universitatea din București, Universitatea Cuza reușesc o formulă de colaborare strânsă cu universitățile de medicină din aceste orașe, toate cele trei universități intră în top 1000…
Vezi articolul

Doctoranzii din anul 4 de la Universitatea București, care au semnalat că nu au primit burse deși Ministerul Educației anunțase că finanțarea este asigurată, vor avea banii în cont „până la sfârșitul lunii”, spune șeful CSUD al UB, Virgil Băran

Studenți aflați în anul 4 de studii doctorale la Universitatea București, a căror finanțare a pus probleme în toamnă, din cauza schimbărilor legislative, au semnalat în ultimele săptămâni, pentru Edupedu.ro,…
Vezi articolul

Senatul universitar decide dacă facultățile vor desfășura sau nu cursurile online. Guvernul a stabilit trei scenarii de lucru pentru universități

Desfășurarea activității didactice ce presupune prezența fizică a studenților se stabilește prin hotărâre a Senatului universitar în funcție de situația epidemiologică și de specificul fiecărei universități, în anul universitar 2020-2021,…
Vezi articolul

Studenții din anul I care au obținut premii la olimpiadele internaționale în liceu pot primi burse lunare de până la 3.300 de lei, potrivit noii metodologii-cadru / Nu toate universitățile și-au definitivat încă regulile pentru celelalte burse

Studenții înmatriculați în anul I la universitățile din țară, care au obținut premii la olimpiadele școlare internaționale, primesc burse de excelență olimpică/internațională, cu sume de la 1.650 până la 3.300…
Vezi articolul

Rectorii în funcție la intrarea în vigoare a noii legi pot sta încă un deceniu la conducerea universităților, după ce un amendament PSD votat de toți deputații, cu excepția celor din USR, a eliminat forma propusă de Ministerul Educației din proiectul legii

Actualii rectori care vor fi în funcție la intrarea în vigoare a proiectului legii învățământului universitar vor putea să rămână la conducerea universităților pentru încă două mandate de câte 5…
Vezi articolul