Decanul Facultății de Matematică și Informatică a Universității din București, Cătălin Gherghe: Nu se investește în performanță pentru că s-ar vedea și mai tare deficiențele învățământului de masă

93.034 de vizualizări
Foto: Cătălin Gherghe – captură TVR+
Cătălin Gherghe, decan al Facultății de Matematică și Informatică din cadrul Universității din București (FMI-UB) și coordonator al lotului național de matematică, a explicat la TVR Info că, în opinia sa, motivul pentru care statul român nu investește așa cum ar trebui în educație este acela că performanța scoate în evidență lipsurile sistemului de învățământ de masă.

„Mă întrebam acum de ce oare societatea, ministerele nu acționează pentru a sprijini aceste performanțe? Sunt două variante. Ori nepăsarea, ori, în subconștient, frica. Frica de ce? Avem un învățământ de performanță, să zicem, foarte ridicat, cel puțin la Matematică, unde rezultatele sunt incredibile. Învățământul mediu, de masă poate nu merge atât de bine”, a declarat Cătălin Gherghe.

„Problema este că e mai greu să să-l faci pe acesta să meargă și atunci intervine frica. Pentru că asta este ideea mea. Investind în cei performanți, ei vor obține performanțe și se va vedea și mai tare diferența între ei și ceilalți, așa încât mai bine nu investim în ei. De fiecare dată când venim de la olimpiadă vine această întrebare: Cum e posibil să te situezi deasupra unor națiuni cu tradiție și învățământul să meargă poate nu foarte bine, hai să nu spun prost?”, a completat acesta.

Pe aceeași temă, olimpicul internațional la matematică Pavel Ciurea [editare ulterioară] a evidențiat unul dintre punctele slabe ale sistemului educațional din România, care stă în calea performanței: „La un moment dat spunea cineva foarte bine că suntem obligați să învățăm la 12-13 materii și asta mi se pare o problemă foarte mare cu sistemul pe care îl avem, că nu oferă deloc flexibilitate”.

Olimpicul consideră că elevilor care se remarcă la anumite discipline ar trebui să li se acorde șansa de a aprofunda acel subiect.

„Pot să înțeleg că avem nevoie de o cultură generală și cu astea sunt de acord, dar, la un moment dat, observăm niște copii care au o tendință de a învăța anumite lucruri. Au pasiune și nu numai că au această pasiune pe care nu putem s-o cuantificăm, ci efectiv au demonstrat prin rezultate că sunt cu adevărat buni la ceea ce fac”, a spus Pavel Ciurea.

„Și atunci de ce să nu oferim acestor copii și flexibilitatea de adică de a continua pe drumul ales. Adică înțeleg că avem nevoie de această cultură generală, dar nu înțeleg de ce trebuie să o facem și după ce copilul a demonstrat că vrea să facă un alt lucru destul de specific”, a adăugat acesta.


6 comments
  1. Sistemul educațional românesc nu este diminuat intenționat, ci, dimpotrivă, este supus unor reforme pentru a îmbunătăți calitatea și incluziunea. Iată câteva puncte cheie de luat în considerare¹²:
    – Reforme în curs: Guvernul României a adoptat o nouă lege privind învățământul școlar în 2023, care vizează îmbunătățirea calității educației, stimularea creșterii economice și promovarea incluziunii.
    – Provocări: Deși este una dintre economiile cu cea mai rapidă creștere din Europa, rezultatele educaționale ale României rămân printre cele mai scăzute din Uniunea Europeană.
    – Domenii de îmbunătățire: Sistemul se confruntă cu provocări precum:
    – Educație de calitate: Asigurarea unei educații de calitate pentru toți, în special în zonele rurale, unde accesul la o educație de calitate poate fi limitat.
    – Inegalitatea salarială: Abordarea inegalității salariale dintre bărbați și femei în câmpul muncii, în ciuda faptului că femeile frecventează, în general, școala mai mult timp.
    – Profesia didactică: Transformarea predării într-o profesie extrem de calificată și plină de satisfacții prin conectarea performanței, promovării și salarizării.
    – Evaluarea școlilor: Consolidarea sistemelor de evaluare și sprijin școlar pentru a îmbunătăți calitatea și echitatea școlilor. – Obiective: Reformele vizează îmbunătățirea rezultatelor educaționale, creșterea incluziunii și alinierea resurselor cu prioritățile politice pe termen lung.
    Per total, sistemul educațional românesc se află într-un punct de cotitură, eforturile fiind concentrate pe consolidarea guvernanței, a evaluării și a sistemelor de sprijin pentru a oferi o educație mai bună pentru toți.

    1. În invatamant sunt mulți ca dumneavoastră.
      Texte ca cel menționat ,nu ne interesează.
      Este unul din motivele pentru care elevii se plictisesc.
      Înțeleg ca nu cunoașteți deloc realitatea.

      1. Am fost odată (acum foarte mulți ani) la un curs de formare pe la Petroșani, unde la final a venit un domn foarte tinerel, sub-secretar de stat (de culoare politică roșie), care ne-a întrebat, după evaluarea finală, ce putem spune despre politicile școlare de la vremea aceea (era ministru d-na Andronescu). După ce ne-a aflat opiniile (în afară de inspectorul de specialitate, nimeni nu avea nimic bun de spus) dânsul ne-a comunicat că e foarte surprins de atitudinea noastră și că d-na ministru și guvernul din care face parte sunt extrem de preocupați de binele învățământului.

        După câteva săptămâni, d-na ministru a desființat ȘAM-urile, obligând toți elevii care finalizau clasa a 8-a să devină liceeni, indiferent de media de admitere.

        Progres!! /s

  2. Da câți ministri de Educatie si învățământ a avut Romania in ultimii 35 de ani? Zeci.
    In ce stare sânt școlile din Romania ?
    Să le veden la televizor, cum arată.
    Cum adică tu ca părinte să vii cu bani de acasă să dai la școală pentru copil, pentru tot felul de motive dubioase.
    Nu cumva si profesorii si învățătorii trebuie să predea la clasă gratis ?
    Da stai. De ce ne mai trebuie școli, licee, facultăți?
    Se poate învăța si pe câmp, intre vaci, ca in India.
    Vă intreb. Vă pasă sau nu, vouă guvernanților din România, de Educația românească ?
    Ați depus un jurământ.
    Aveti o răspundere.
    Tot așa pot spune si soldații.
    Da de ce să apăr țara asta ?
    Ei ce fac pentru țara asta ?
    Si eu să mor pentru ea, pentru ei?

  3. sistemul de învățământ din Romania nu mai ține cont de principii pedagogice,precum cel care pune în concordanță nivelul cunoștințelor predate cu dezvoltarea neuropsihică a copilului.
    Cei care alcătuiesc curriculă,o fac ghidandu- se după puterea de asimilare a olimpicilor,ceea ce este greșit! Când scriu asta mă refer la toate specialitățile,nu doar la matematică!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Simulare Evaluare Națională 2025. Gabriela Zanoschi, profesoară de Matematică: Elevii au primit borderoul întreg de corectare și văd exact ce anume au greșit. Am luat problemele la care nu au obținut punctaj maxim și le-am refăcut alături de ei

Gabriela Zanoschi, profesoară de matematică la Colegiul Național din Iași, a declarat, pentru Ziarul de Iași, referitor la simularea Evaluării Naționale 2025, că elevii au primit borderoul întreg de corectare…
Vezi articolul

Medicul român Radu Lupescu, decorat de președintele Franței pentru lupta anti-Covid: În România, e nevoie de formarea de asistenți medicali specializați pe anestezie, care cunosc cum să se ocupe de un pacient intubat

Pregătirea unui număr mai mare de medici anesteziști este una dintre soluțiile pentru combaterea deficitului sistemului sanitar care a fost prins pe nepregătite de pandemia de coronavirus, având prea puțini…
Vezi articolul

În programa de Istorie se acordă prea puțin timp Istoriei comunismului, spune o elevă de liceu / Alexia Mihon, de la Colegiul „Matei Basarab” din București: După ce am vizitat Memorialele Închisoarea Pitești și Sighet am început să conștientizez mai bine suferința celor care au trecut prin acele momente cumplite

„Consider că în programa de istorie se acordă prea puțin timp studierii despre regimul comunist din România și cred că se poate acorda mai mult timp pentru a aprofunda și…
Vezi articolul

Examenul de BAC în timpul cursurilor – ministerul vrea să afle opiniile elevilor, părinților și profesorilor printr-un chestionar online / Secretarul de stat Zoltan Kallos: Nu vom lua decizii în baza părerilor noastre, ci după aceste sondaje

Ministerul Educației vrea să afle opiniile elevilor, părinților și profesorilor despre organizarea BAC-ului în timpul orelor de curs, cum s-a întâmplat anul acesta, pentru a vedea dacă va continua sau…
Vezi articolul

O nouă formă de presiune pe angajații din școli, aflați în a doua săptămână de grevă generală: mesaje de ultimatum primite de directorii școlilor, prin inspectorate, să facă estimări până azi la 16:30 despre salariile angajaților în luna mai – surse

Directorii de școli din mai multe județe au primit un ultimatum de la inspectoratele școlare, conform surselor Edupedu.ro. Inspectoratele au cerut să fie trimise la județ, de către fiecare școală,…
Vezi articolul