Ministerul Educației și Cercetării anunță că organizează vineri, 4 iulie 2025, de la ora 13:00, o dezbatere publică online pe marginea proiectului de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare, pentru care Guvernul intenționează să își asume răspunderea în Parlament. MEC este co-inițiator al proiectului, iar documentul conține mai multe prevederi care afectează direct sistemul de educație, precizează sursa citată.
Dezbaterea se va desfășura prin videoconferință și este deschisă tuturor celor interesați – persoane fizice, organizații non-guvernamentale, asociații profesionale, instituții publice și jurnaliști. Participarea este limitată la 100 de persoane, iar înscrierea se face prin trimiterea unei solicitări pe adresa de e-mail dezbateripublice@edu.gov.ro, până vineri, 4 iulie, ora 11:00.
Solicitarea trebuie să conțină numele complet, organizația reprezentată, numărul de telefon, adresa de e-mail și, dacă este cazul, mențiunea că se dorește luarea cuvântului în cadrul ședinței.
Participanții care vor susține verbal propuneri au la dispoziție 3 minute, cu posibilitatea de prelungire, o singură dată, cu încă 3 minute. Propunerile scrise pot fi transmise, în format word sau pdf, tot la adresa dezbateripublice@edu.gov.ro, până la aceeași dată și oră, potrivit organizatorilor.
Proiectul de lege pus în dezbatere prevede mai multe modificări la legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și legea învățământului superior nr 199/2023, care vizează reducerea cheltuielilor din educație. Printre măsurile incluse se numără:
- tăierea burselor de performanță și reziliență și a burselor pentru mame minore
- modificarea criteriilor de acordare a burselor de merit prin reducerea burselor de merit la 15% dintre elevii fiecărei clase până la media 9.
- creșterea normei didactice pentru profesori, în medie, cu 2 ore.
- reducerea posibilității de plată cu ora și reducerea semnificativă a sumelor pentru plata cu ora
- creșterea numărului de elevi per clasă cu 2, în medie.
- revizuirea modului de asigurare a transportului elevilor
- reorganizarea rețelei școlare, prin comasări sau desființări de unități, prin majorarea limitelor pentru care o școală primește personalitate juridică
- amână aplicarea unei serii de prevederi din Legea 198/2023 cum ar fi: finanțarea Educației cu 15% din buget, reorganizarea inspectoratelor școlare și ARACIP, Școala după școală, 1 milion de elevi cu masă sănătoasă, naveta profesorilor, prime, premii și derogări de normă, reforma educației incluzive
Ministerul Educației justifică aceste modificări prin necesitatea încadrării în bugetul alocat și prin riscul imposibilității susținerii financiare a sistemului în forma actuală.
Linkul de conectare pentru dezbatere va fi transmis participanților înscriși până cel târziu vineri, 4 iulie, ora 12:30, mai anunță instituția.
12 comments
Pe situl cdep.ro apare proiectul propus spre dezbatere parlamentară, s-ar deduce că după dezbateri publice inclusiv cea de la MEC. Art. I (1) a rămas neschimbat. Dacă după dezbatere la MEC [nu mai zic că-i coautor la inițiativă legislativă MEC] se merge mai departe cu așa text cu un prim paragraf anapoda, e pierdere de vreme alt protest în afara de a cere demisia ministrului.
100 de persoane înseamnă dezbatere publică??? Bătaie de joc la adresa educației, dar asta vrem asta avem, 10 ani de „România educată” și acum ….
Cu cât sunt mai proști/analfabeți, cu atât se manipulează mai ușor.
davidd și bolojean , judecati pt. subminarea sistemului de educatie!!!
– Desfiintarea inspectoratelor si reducerea nr. angajatilor din organigramele institutiilor ARACIP, CCD, CJRAE, CEJ, ISJ, CSS si MINISTER MEC
– Desfiintarea posturilor de director adj si a posturilor duble din organigrama institutiilor de inv- ctb, secretar, muncitor, bibliotecar etc
– functiile de conducere, indrumare si control sunt ale unor cadre did care fac in paralel munca de profesor si de conducere – deci posturile sunt dublate cu suplinitori
– renuntarea la degrevarile liderilor de sindicat platiti cu norma intreaga si cu indemnizatie de la sindicat
– renuntarea la tot felul de consilieri, vicepremieri, secretari de stat, directori de servicii si sefi de compartimente cu rol de a face aceeasi munca a celor care se afla in functii de executie.
– NU este o masura corecta cresterea nr de elevi in clase si
– nici a normei tuturor cadrelor didactice ( invatatori, educatori, maistrii)
– Ne dorim LOCURI DE MUNCA pt. toate categoriile de angajati – NU MUNCA MULTILATERAL DEZVOLTATA —
– PROFESORUL SA FIE DOAR PROFESOR LA CLASA! nu dadaca, statistician, psiholog si informatician sau femeie de serviciu, asistent social si jurist
– Uitati-va cum se cheltuie banii din PNRR!!!
– pe cursuri de formare inutile si expirate, dublate de zeci de institutii si ONGURI care au aplicat pt. ele
– pe renovari si modernizari acolo unde existau deja anvelopari cu bani dati de primarii si consilii judetene in urma cu 2-3 ani
– pe digitalizare de dragul imbogatirii unor firme – sunt scoli care au primit laptopuri, tablete , table interactive in ultimii 5 ani pe care le schimba acum cu altele de zeci de mii de lei, desi nici nu le-au scos din dulapuri pe cele vechi – date de MEC, de ISJ, de PRIMARII, CONSILII JUDETENE etc – sute de dispozitive neutilizate!
Cu un lucru nu pot fi de acord! Etapele de mobilitate s-au derulat pe o lege, pe posturi normate cu 18 ore. A se vedea neretroactivitatea legii. Aveți dreptate să reduceți plăti cu ora, dar nu e normal sa tineți profesorii de 70 sa STEA sa citească din carte, fie și pe 20 ore norma, că doar au putut alege primii, of of, și să plece cei care nu mai au pe ce da examen. Mă refer la anul acesta. Părerea mea, uniți clasele cu efective mici chiar daca sunt in derulare (știu sigur că sunt clase pe la tehnologic cu 5 înscriși cu de-a sila in clasa a IX-a că devreme ce le dați voie la liceu cu media 2, nu se înscrie nimeni la profesionala. Nu faceți decât să stimulați aroganta și falsa autoevaluare. Profesionala doar cu bursa (am citit în planul de măsuri fiscale că burse tehnologice DOAR la profesionala, asta e bine). Și .. puteți face reduceri fără SCANDAL, litigii etc, prin nerealizarea planului de școlarizare tot de alții aprobat aiurea, în iarnă, ceea ce a dus la calcule de incadrări pe un numar de clase și pe norma de 18. Nu se fac toate clasele propuse de a IX-a și uniți 3 specializări într-o clasă, pe la tehnice…Unde se poate. Și…legal, fără scandal, mai dispar plati cu ora că și așa n-o sa vrea nimeni plăti cu ora. Conform legii pensiilor, cred, de prin 2006 s-a schimbat legislația pentru vechimea în învățământ, vechimea merge integral și dacă nu are 18 ore de predare, doar că CAS e puțin mai mic. Deci vechimea nu e afectata chiar daca un profesor nu mai are 18.
Intrebari care trebuie puse neaparat:
De ce n-ati inceput cu deconcentratele? Macar ca mesaj ! Era si mai usor… Cum se vor simti cei 1/ 10 din profesori dati afara inaintea inceperii noului an scolar (pleaca cei cu dosare mai subtiri, banuiesc, in caz de restrangeri !) sau mutati pe 3 catedre din 3 localitati, cand vor vedea Ministerul, Inspectoratele, Aracipurile, CCD-urile… prospere, netulburate si in cea mai mare parte inutile, inflorind pe banii tuturor. (ca-n ‘Imparat si Proletar’👿) Existenta multelor PCO-uri si norme ocupate de suplinitori se explica si prin numarul posturilor rezervate pt functionarii acestor institutii, de altfel, deci era si logic sa incepeti cu asta ! Nu mai vorbim de gradatii de merit pt ei si prieteni, doctorate, perfectionari la mare si la munte, daca ne referim doar la ce se vede cu ochiul liber…
Poate intreaba cineva si cum se va face marirea nr. de elevi din clase cu 2…Se iau alfabetic, prin tragere la sorti sau ii mutam cu forta de langa fostii colegi de clasa?Chiar as fi curioasa sa vad metodologiile in ambele cazuri. Eu cred ca nu realizati ce inseamna toate acestea pentru scoli; sincer, ma indoiesc ca se pot aplica in mod concret.
Azi e si concursul de ocupare a posturilor vacante din invatamant…Care posturi, in conditiile acestea? Oare s-a gandit cineva??
Corectez: concursul are loc pe 15 iulie, se pare. Poate au de gand sa-l contramandeze, atunci:(
Altfel, intrebarile raman.
Constat că printre cele mai mari tăieri sunt in educație. Nu am auzit sa fie tăiat prea mult de la: sănătate, polițiști, militari etc.
Sindicatele mimează greva. Timpul trece salariile merg.
barda a cazut si in sanatate: un singur ex, medicii nu vor mai putea profesa simultan in public SI in privat (lucreaza tot 8h pe zi si, ca profesorii, nu pot fi in doua locuri diferite in acelasi timp, veti fi de acord), alegeri dureroase vor trebui facute; a bon entendeur,
REZULTAT:
O SA FIE SI MAI MULTI ANALFABETI
Pofesorii deja au din nou cate 2 sau 3 joburi ca sa se descurce cu banii.
Si asa veneau din ciclul primar unde este dezastru , o multime de elevi analfabeti l romana si matematica, acum procentul va creste.
Trebuie revizuit tot planul cadru de la primar, deoarece NU ESTE EFICIENT, da rezultate negative privin analfabetismul la matematica si romana.
Ce sa mai zicem de competente digitale, habar nu au sa lucreze pe o casa de marcat la magazine si ma refer la cei care termina liceele tehnologice, de servicii.
REZULTAT:
O SA FIE SI MAI MULTI ANALFABETI
așa, erau analfabeți plătiți
mascarada