Dezincriminarea vânzării de lucrări de licență, disertație și doctorate a fost eliminată din textul ordonanței de urgență, în ședința de Guvern de vineri, după ce Edupedu.ro a scris despre introducerea pe ascuns a prevederilor în draftul OUG

10.345 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Ordonanța de urgență nr 72/2023 a fost publicată în Monitorul Oficial vineri seara, iar forma aprobată în ședința de Guvern este cea din care a fost eliminată dezincriminarea vânzării de lucrări de licență de-a gata, cumpărate, despre care Edupedu.ro a scris că fuseseră introduse pe ascuns, fără ca ele să fie anunțate sau să existe în draftul pus în dezbatere publică. În plus, OUG în forma adoptată de Guvern modifică și Legea 198/2023 și legea 199/2023, adică ambele legi ale Educației.

Ordonanța adoptată este prima modificare a Legii educației, modificare care are loc la doar câtva luni de la promulgarea actului normativ și cu două zile înaintre de intrarea în vigoare a legii.

Edupedu.ro a scris săptămâna trecută că toate Ordonanța fusese dată pentru că legea, așa cum era scrisă, afecta persoanele care au urmat studii superioare de lungă durată anterior introducerii sistemului Bologna – echivalarea studiilor lor în studii de master, a fost reintrodusă prin preluarea în legea 199/2023, prin metoda copy-paste, a formulării din legea Funeriu.

Pe lângă repararea acestui aspect, cei din Ministerul Educației introduseseră în proiectul care a fost depus la Guvern și publicat de Edupedu.ro, mai multe modificări care nu au fost supuse dezbaterii și care nu existau în forma inițială a proiectului pus în transparență. Era vorba despre dezincriminarea vânzării de lucrări de licență, master sau doctorat și eliminarea amenzilor și sancțiunilor drastice pentru site-urile care vând asemenea lucrări. Rămânea interzisă fără nicio sancțiune, doar cumpărarea de lucrări.

În cele din urmă, după ce Edupedu.ro a semnalat toate acestea, forma finală a OUG, cea care a apărut în Monitorul Oficial și care este în vigoare din 3 septembrie 2023 este fără aceste schimbări.

Textul OUG 72/2023

Articolul 85, alineatul 1 din Legea învățământului preuniversitar apare și acesta modificat, deși nu era anunțată această schimbare. Noua formă modifică cuvântul „aptitudini” cu „atitudini” în definiția competențelor:

Art. 85. — (1) Învățământul preuniversitar are ca finalitate principală formarea competențelor, înțelese ca ansamblul multifuncțional și transferabil de cunoștințe, abilități și atitudini, necesare pentru:

a) împlinirea și dezvoltarea personală;
b) integrarea socială și participarea cetățenească activă în societate;
c) participarea la funcționarea și dezvoltarea unei economii durabile;
d) formarea unei concepții de viață, bazate pe valorile umaniste și științifice, pe cultura națională și universală și pe stimularea dialogului intercultural;
e) respectarea demnității, a toleranței și a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului;
f) respectarea principiilor de etică și integritate în activitatea școlară, cu privire la selecția, utilizarea și citarea corectă a surselor de documentare, dezvoltarea spiritului critic al elevilor
în analiza și preluarea informațiilor utilizate;
g) dezvoltarea sensibilității față de problematica umană, față de valorile moral-civice și promovarea sustenabilității, a respectului pentru mediul înconjurător natural, social și cultural;
h) asigurarea capacității de adaptare și participarea activă la viața socială, economică, politică și culturală în contextul transformării digitale;
i) pregătirea competențelor necesare pentru utilizarea internetului în siguranță;
j) formarea unui stil de viață sănătos bazat pe activitate fizică, alimentație corespunzătoare și reguli de igienă.”

În legea inițială textul era următorul:

Art 85, alin (1) Învățământul preuniversitar are ca finalitate principală formarea competențelor, înțelese ca ansamblul multifuncțional și transferabil de cunoștințe, abilități și aptitudini, necesare pentru:

a) împlinirea și dezvoltarea personală;
b) integrarea socială și participarea cetățenească activă în societate;
c) participarea la funcționarea și dezvoltarea unei economii durabile;
d) formarea unei concepții de viață, bazate pe valorile umaniste și științifice, pe cultura națională și universală și pe stimularea dialogului intercultural;
e) respectarea demnității, toleranței și a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului;
f) respectarea principiilor de etică și integritate în activitatea școlară, cu privire la selecția, utilizarea și citarea corectă a surselor de documentare, dezvoltarea spiritului critic al elevilor
în analiza și preluarea informațiilor utilizate;
g) dezvoltarea sensibilității față de problematica umană, față de valorile moral-civice și promovarea sustenabilității, a respectului pentru mediul înconjurător natural, social și cultural;
h) asigurarea capacității de adaptare și participarea activă la viața socială, economică, politică și culturală în contextul transformării digitale;
i) pregătirea competențelor necesare pentru utilizarea internetului în siguranță;
j) formarea unui stil de viață sănătos bazat pe activitate fizică, alimentație corespunzătoare și reguli de igienă.

Aceeași modificare apare și în anexa legii, la definiția competenței: „Competența reprezintă capacitatea dovedită de a utiliza cunoștințe, atitudini și abilități personale, sociale și/sau metodologice în situații de muncă sau de studiu pentru dezvoltarea profesională și personală”


1 comment
  1. Foarte bine! Bravo,dar sa se verifice respectarea legii pentru ca sunt multi care gasesc, totusi, portite. Sunt destui care cumpara lucrari gata facute,in special de grade didactice si doctorat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Anca Dragu: În educație rezultatele investirii banilor se văd foarte, foarte greu. Copiii nu votează și atunci această investiție în educație e foarte costisitoare/ Devine o investiție puțin tentantă pentru politicienii care nouă nu ne plac

Preşedintele Senatului, Anca Dragu, afirmă că al doilea domeniu ca importanţă în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă este Educaţia, domeniu afectat de lipsa investiţiilor de-a lungul anilor. „Copiii nu…
Vezi articolul

Remus Pricopie, rectorul SNSPA, despre decizia de a-l nominaliza pe Donald Trump la Premiul Nobel pentru Pace: Pacea înseamnă respectul pentru suveranitatea statelor și respectul pentru regulile de drept internațional stabilite cu multă muncă și chiar cu multe costuri / Uneori discutăm în termeni politici prea duri și în România observăm același lucru

„Donald Trump a spus întotdeauna că obiectivul este pacea, obiectivul este să nu mai avem pierderi de vieți omenești”, susține rectorul SNSPA Remus Pricopie într-o declarație la Antena 3, după…
Vezi articolul
Regulile sanitare pentru școli

Reprezentanții elevilor, ai părinților și ai sindicatelor îi solicită Premierului Orban modificarea ordinului comun cu regulile sanitare pentru școli: A generat confuzie / Lipsa unor reguli clare a determinat instaurarea panicii în rândul elevilor, studenților, părinților și salariaților din învățământ

Consiliul Național al Elevilor, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți și cele trei federații sindicale reprezentative din Învățământ îi solicită într-o scrisoare deschisă Premierului Ludovic Orban, modificarea ordinului comun cu…
Vezi articolul

Părinții elevilor implicați în cazuri grave de violență, care refuză consilierea școlară, pot fi obligați prin hotărâre judecătorească – proiect al Ministerului Educației

Dacă elevii și/sau părinții/reprezentanții legali refuză participarea la ședințele de consiliere școlară, intervenție psihologică și psihoterapeutică, DGASPC și ISJ/ISMB pot solicita instanțelor de judecată să dispună obligarea, prin hotărâre judecătorească,…
Vezi articolul