Din toamnă, profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus, potrivit unui proiect de lege. De asemenea, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore. Proiectul urmărește să modifice Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Conform proiectului, norma didactică de predare-învățare-evaluare pentru profesorii de gimnaziu și liceu va fi de 20 de ore. În prezent, profesorii din această categorie au norma didactică de predare de 18 ore.
O altă schimbare, potrivit proiectului de lege, se referă la profesorii cu gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat. Dacă în prezent norma acestora este de 14 ore pe săptămână, din toamnă aceasta ar urma să crească până la 18 ore pe săptămână.
Iată ce prevede proiectul de lege:
„Art. LVIII – Prin derogare de la prevederile art. 207 alin. (4) lit. c)-h) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările, începând cu anul școlar 2025-2026, până la începutul anului școlar 2029-2030, norma didactică de predare-învăţare-evaluare, de instruire practică şi de evaluare curentă a antepreşcolarilor/preşcolarilor şi a elevilor în clasă, în care pot fi incluse şi activităţi de pregătire pentru evaluări/examene naţionale şi/sau pentru obţinerea performanţei educaţionale, precum şi cele de învăţare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităţilor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi se stabileşte după cum urmează:
a) un post de învăţător/învăţătoare ori de profesor pentru învăţământul primar pentru fiecare clasă din învăţământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate. În atribuțiile postului se includ obligatoriu 2 ore/săptămână de pregătire remedială;
b) 20 ore pe săptămână pentru profesorii din învăţământul gimnazial, liceal şi postliceal, pentru profesorii din unităţile şi clasele cu program integrat şi suplimentar de artă şi sportiv, precum şi din unităţile de educaţie extraşcolară, care au dobândit cel puţin licenţierea în cariera didactică;
c) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învăţământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit şi care desfăşoară activitate de mentorat;
d) 26 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puţin licenţierea în cariera didactică;
e) 22 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puţin gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat;
f) pentru personalul didactic de predare din învăţământul special, norma didactică se stabileşte astfel: învăţători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 18 ore pe săptămână; învăţător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor şi profesor pentru instruire practică – 22 de ore pe săptămână;”
Miercuri, 2 iulie, premierul Ilie Bolojan a anunțat că propune creșterea normei didactice pentru profesorii din învățământului preuniversitar cu 2 ore pe săptămână.
„Vom propune creșterea normei didactice cu 2 ore față de ceea ce aveam azi în învățământul preuniversitar și universitar. Asta înseamnă că, din cele 40 de ore pe săptămână pe care un cadru didactic trebuie să le petreacă la scoală sau în școală, în loc de 18 ore va preda 20 (n. red în mediul preuniversitar), în loc de 16 va preda 18 (în mediul universitar)”, a spus premierul Ilie Bolojan în conferința de presă de miercuri în care a anunțat pachetul de măsuri fiscale.
Informații de context
Joi, 26 iunie, ministrul Daniel David a anunțat, în cadrul unei conferințe de presă, că norma didactică va crește:
„Cele două probleme majore sunt: 1 – norma: în programul de guvernare este ideea că în zona preuniversitară trebuie să creștem norma; 2 – bursele atât în zona preuniversitară, cât și în zona universitară. Care vor fi deciziile finale? Nu știm încă. Adevărul este că încă discutăm. Astăzi discutăm, mâine discutăm, dar, cu siguranță, aceste două schimbări se vor face. Nu vă pot spune încă cum, în ce formă exact, dar vă pot spune principiile după care eu lucrez în aceste discuții, inclusiv cu colegii mei din guvern, cu ministrul de finanțe, cu premierul.”
Săptămâna trecută, Daniel David a anunțat, printr-un mesaj transmis cu ocazia preluării unui nou mandat de ministru al Educației și Cercetării, că va propunere ca norma didactică să poată să fie crescută cu maximum 2 ore:
- „Voi propune ca valorile stabilite prin lege să poată să fie crescute cu maximum 2 ore, printr-o metodologie a ministerului, în funcție de diverse criterii (ex.: cât de fragmentată este norma, mediul de lucru, vechimea, numărul de copii cu CES din clasă etc.), pe care le voi discuta și cu partenerii de dialog social.
- Degrevările pentru vechime se vor putea face din timpul nedidactic al normei.
- Degrevările pentru funcțiile de conducere vor fi în jur de 30%, diferențiat în funcție responsabilități, și trebuie să fie, de regulă, incompatibile cu plata cu ora.
- Plata cu ora se raportează la timpul de lucru total (40 de ore pe săptămână), astfel încât valoarea unei ore la plata cu ora să nu depășească valoarea unei ore din normă.
- În învățământul superior, limita de 16 ore echivalente va deveni 18, pentru a ajuta universitățile să se înscrie în bugetul alocat”, potrivit ministrului Educației și Cercetării.
Despre majorarea normei didactice
Amintim că majorarea normei didactice a profesorilor (normă didactică de 18 ore pe săptămână în prezent) a fost discutată de liderii partidelor care negociază formarea viitoarei coaliții guvernamentale, ca măsură pentru scăderea deficitului bugetar scăpat de sub control, a relatat G4Media. Luni, 16 iunie, preşedintele Nicuşor Dan i-a primit la Cotroceni pe reprezentanții sindicatelor.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, la Europa FM, că intenția de a obliga profesorii să stea 8 ore pe zi la școală și intenția de majorare a normei didactice de predare „sunt măsuri care nu pot fi acceptate sub nicio formă”. Declarațiile au fost făcute marți, 17 iunie, după întâlnirea cu ministrul Daniel David.
Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a explicat, pentru Edupedu.ro, ce ar însemna pentru profesori creșterea normei didactice cu două ore: „Dispar 16.000 de posturi. (…) Sunt oameni care sunt chiar pe muchie. Deci, dacă le-ai mărit cu 2 ore, automat intră în restrângere. N-ai ce să le faci”. Acesta a afirmat că „ar fi revoltător ca în învățământ să apară deja șomajul”.
Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a precizat, pentru TVR Info, ce ar însemna creșterea normei didactice pentru profesorii care predau în școlile din mediul rural. „Dacă le-ai mărit numărul de ore de predare, îi împrăștii și mai mult și s-ar putea să înceapă să plece și puținii care mai sunt”, a precizat profesoara.
Creșterea normei didactice a profesorilor ar adânci problemele educației și ar lovi exact calitatea actului didactic la care expunem copiii, atrage atenția profesorul Mircea Miclea. Concret, majorarea normei didactice ar generaliza criza prin care trec astăzi profesorii de fizică și chimie și ar conduce la o situație în care și profesori de limba română și de matematică vor alerga prin 2-3 școli pentru a-și atinge norma – a declarat pentru Edupedu.ro fostul ministru Mircea Miclea.
Sindicatele din Învățământ au solicitat grupul de lucru de la Palatul Cotroceni să renunțe la propunerea de la majora norma didactică a profesorilor, potrivit unui comunicat de presă. Este vorba despre Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“.
Edupedu.ro a scris pe 5 februarie că printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare se află și creșterea normei didactice pentru profesori, așa cum semnala un sindicat din Educație.
Despre norma didactică
Norma didactică de predare în România este, în general, de 18 ore pe săptămână pentru profesori, 24 de ore pentru instruire practică, cu posibilitatea reducerii la 16 ore în funcție de vechime și grad didactic, conform cadrului legal actual. Nu toate aceste prevederi sunt însă aplicate în prezent, unele fiind prorogate de Guvernul Ciolacu. În vigoare, potrivit Ministerului Educației și Cercetării, este însă o reducere de normă didactică din legea precedentă și anume de la 18 la 16 ore pentru profesorii cu peste 25 de ani vechime și gradul didactic I. De asemenea, există o serie de „degrevări de normă” pentru directori, inspectori, lideri sindicali.
Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că activitatea profesorului se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână.
Articolul 207 – „(1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:
a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;
b) activități de pregătire metodico-științifică, activități de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, în acord cu nevoile elevilor;
c) activități de educație, mentorat și alte activități complementare procesului de învățământ;
d) activități de management al clasei;
e) activități specifice elaborării, implementării și evaluării proiectelor educaționale;
f) activități de sprijin pentru persoanele care ocupă funcția didactică de profesor itinerant și sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE.”
Articolul 207 – „(4) Norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/ preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:
a) un post de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;
b) un post de educator/educatoare ori de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator/educatoare ori de profesor pentru învățământul preșcolar pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;
c) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate;
d) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
e) 14 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;
f) 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
g) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;
h) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 16 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână;
i) un post pentru personalul didactic de predare din învățământul special integrat, pentru personalul didactic itinerant și de sprijin, pentru personalul didactic din învățământul special preșcolar, kinetoterapie, educația psihomotrică, terapii specifice și altele, în funcție de tipul și nivelul de severitate al dizabilității, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației;
j) un post de profesor documentarist pentru digitalizare, în centrele de documentare și informare.”
26 comments
Cum Dumnezeu pot francezii sa dea liber miercurea copiilor și părinților, pentru a petrece ziua în familie și la noi se mai pun ore în plus? Oare cum? Sindicatul ne-a vândut, acum ne seceră, profesori cu licență și master își cauta deja de lucru, ne aduceți în sapă de lemn.
Viata celor din învățământ nu a fost nicicând mai buna ca în anul școlar 2024-2025. Salarii bune, răspundere didactica și atât, ore puține , zile libere în care nu te stresează nimeni la telefon. Fata de frecusul la care este supus un inginer din industrie profesorii sunt privilegiați. Doar profesorii de la liceele din top 80 România, care predau științe, au dreptul sa se plângă.
are ministrul in buzunare ore de specialitate pentru fiecare titular,ca sa.mareasca norma la 20 de ore?? Ăsta ,oți este pe alta lume,ori este un mincinos notoriu,care vrea sa regulă salariile,sperând că lumea nu se prinde!! A mai fost unul,cred că Funeriu,care a adunat toate orele,le- a împărțit la Nr de ore ore din norma di a dvos mii de norme..
când sa aplice nu s- a mai potrivit socoteala! Atenție,vrea să modifice legea învățământului,prin ordin de ministru sau ceva asemănător. Ilegal!!
În ritmul în care se ”întinde coarda” cu măriri de prețuri la toate, taxe, tăieri salariale, burse și pensii, ajutor necondiționat către țări vecine, întrebarea este: veți mai fi la conducere până în toamnă parțial sau în totalitate?
E absurdă modificarea normelor didactice după etapele de mobilitate. Cel mult în anul școlar 2026-2027 ar fi de realizat acest lucru, în cel mai rău caz. Conform legii, din anul școlar viitor ar urma ca norma didactică să fie de 16 ore și pentru profesorii cu gradul I în învățământ și minimum 15 ani vechime.
Adică,după orele de predare,pleca liniștit acasă?!După ore,aveai:1.Activități pionierești(adunări cu temă,primiri în organizație,etc).2.Lecție demonstrativă la nivel de școală.3.Acțiune metodică la nivel de sector sau de municipiu.3.Repetiții pentru CÂNTAREA ROMÂNIEI.4.Învățământ politic.5.Ședință de sindicat.6.Ședință pentru comunicări.7.Consiliu pedagogic.8.Pregătire suplimentară cu elevii slabi.9.Vizite obligatorii la domiciliul elevilor-în special,în cazul elevilor -problemă.10.Muncă patriotică sau diferite alte activități cu elevii,în zilele de duminică(sâmbăta=zi lucrătoare).Dacă școala nu avea secretară, profesorii și învățătorii făceau ore suplimentare de serviciu la telefo,preluând comunicările din partea Inspectoratului Dacă școala avea internat,profesorii și învățătorii făceau de serviciu la internat(5-6 ore,conform unei programări prealabile)Cine spune că,înainte de 90,nu te deranja cu nimic după ore,acela n-a fost nici măcar elev,necum profesor!
Aceste activități, cu excepția celor politice, se fac și acum.
Subiectul propus de mine se referă la norma didactică, nu la totalitatea activităților desfășurate de profesori în școală. Vă rog să vă exprimați părerea despre acest aspect luând în considerare, de exemplu, resursele psihofizice ale individului, timpul necesar pentru pregătirea, desfășurarea efectivă și a activității conexe desfășurării orelor (de exemplu evaluare, concepție teste și bareme etc) în ipoteza optimistă că profesorul chiar este dedicat unui învățământ de calitate. Experiența dumneavoastră poate fi de folos!
Asa poate sa mărească norma (tot fără a mari salariul ,ca si acum)la 40 ore pe săptămână, ca …40 ore trebuie sa ne ocupam cu școala. Dupa o saptamana cu 40 ore de lucru efectiv numai cu elevii,nu mai apucam încă o săptămână in viața.
😂
🤣🤣🤣
Înțelepte deciziile guvernului Bolojan:
-reducerea burselor pentru elevi si studenți
-mărirea normei didactice la profesori
Ar putea tăia si alocațiile copiilor, să reducă pensiile (de cele speciale să nu se atingă) să crească TVA-ul si atunci anul viitor am ieșit din criză 😂😂😂😂
Oare peste 4 ani, câte procente va lua AUR, SOS,POT?
Sa votat bine ……. !
Ce ma bucur ca am facut tot ce am putut sa nu particip la ce se întâmplă acum !
Nu ar fi mai bine să reduceți deficitul bugetar punând să plătească dările către statul român a marilor corporații și multinaționalele?
Sau să cereți redevențe de 50% , către statul român,marilor companii care exploatează resursele țării noastre ?
Ați creat o falsă problemă cu „nu sunt bani!” .
Faceți audit la companiile de stat să vedeți unde-s găurile din buget. O să rămâneți surprinși domnilor guvernanții de câți bani au tocat ăștia.
Sunt aberatii, nu se poate face mobilitatea a zeci de mii de oameni de pe o zi pe alta.
magistrații ies la pensie la 48 de ani,plătiți regește. Profesorii,cu mult consum psihic ies la 65 de ani ,le măresc norma,ba ,vor să stea și 8 ore in școală,in timp ce mulți corporatiști pot lucra de acasă!?? Oare,profesorii de ce nu pot să își desfășoare partea nedidactica acasă,așa cum a fost și până acum…a venit cineva sa le pregătească strategiile didactice,să le corecteze testele,ori sa le pregătească fisele din materialele didactice?? Bolovan zice ,că a fost profesor de matematică…oare????
Înainte de 1989 norma era de 16-18 ore pe săptămână, în condițiile în care se lucra 6 zile pe săptămână (cu precizările: 20 ore pentru disciplina Educație Fizică și 20-24 la învățători).
Rog comentarii!
Rog distribuți informația.
comparam mere cu pere. asta e comentariul meu.
inainte de 90 , profesorul avea alt statut si nimeni nu te deranja cu nimic dupa ore.
Aiurea!După ore,înainte de 1990,aveai :1.Activități pionierești(adunări,la nivel de școală)2.Învățământ politic.3.Lecție demonstrativă,la nivel de școală.4.Activitate metodică la nivel de sector.5.Activități extrașcolare(vizionări de spectacole).6.Repetiții pentru CÂNTAREA ROMÂNIEI..7.Ședință cu părinții.8.Consiliu profesoral.9.Pregătire suplimentară pt. elevii slabi.10.Muncă patriotică,în zilele de duminică(sâmbăta era zi lucrătoare).11.Participări la cursuri de reciclare.12.Vizite obligatorii la domiciliul elevilor.
La școlile care nu aveau secretară,profesorii și învățătorii făceau de serviciu,pentru a prelua comunicările transmise de INSPECTORAT(PROFESORII,ÎNTRE ORELE 8-12,ÎNVĂȚĂTORII,ăntre 12-17. Dacă școala avea internat, de asemenea, profesorii și învățătorii îl secondau pe pedagog,fiindcă norma pt. acesta era de 80 de copii.
D-ta n-ai fost nici profesor,nici elev,dacă afirmi așa ceva!Dincolo de faptul că se lucra și sâmbăta,cum rămâne cu activitățile pionierești de duminica,munca patriotică,ședințele de sindicat,învățământ politic, ședințe cu părinții,consiliu profesoral,activități metodice,etc.?!
Omul asta dispretuieste, de fapt, Educatia! Educatia romaneasca trebuie/trebuia distrusa, cu orice pret! David si Ilie, groparii Educatiei!
Stiu, da, vor veni parerologii si lipitorii de afise de partid sa ne explice noua ce si cum… Va veni Ulea spatarul in sistem…
Daca sindicatele nu se misca rapid, se desfasoara toate etapele si examenele de mobilitate, nu ai cu ce sa mai constrangi pana la 1 septembrie cand te trezesti ca oricum nu mai poti face rost de cele 2 ore nici macar acolo unde mai sunt, daramite unde s-au vacantat si luat. Mobilitate e trei sferturi incheiata. Cei ce au ocupat post prin titularizare sau suplinire ce fac acum? Ies la cersit inca 2-4 ore? Titularii din sistem de unde le iau? Din spatiu? Cine a fost asa cretin sa creeze asa un haos? Ce ministru a fost atat de tampit sa propuna asa ceva? Lasam oameni pe drumuri, viitori contribuabili si ii trecem la asistati social si someri, nu? Buna rezolvare. Sa-i dam un Nobel pentru prostie ministrului de finante care a gandit asa ceva. Cum sa dai afara oameni din campul muncii ca sa castigi bani dandu-le acelorasi oameni care nici nu vor mai munci, nici nu vor mai contribui, somaj, ajutoare si beneficii sociale?
Felicitări ! foarte bine ” punctat ” !
Daca ar fi fost o masura pe termen limitat, puteam sa inteleg. Cand insa maresti norma definitiv inseamna ca nu te intereseaza calitate in educatie ci doar sa cheltui cat mai putin. Apropo, la ultima greva guvernul a semnat o intelegere cu sindicatele pe care nu a respectat-o.
De parcă au respectat vreodată vreo obligație asumată în urma unor proteste…
Va fi dezastru din toamnă!Partea interesanta este ca directorii, liderii de sindicat știau de anul trecut ce ne așteaptă!
De ce considerați că știau?
atentie, diavolul e ascuns in detalii: daca va creste la 20 nr. minim de copii pentru a forma o clasa de gimnaziu/liceu , jumatate din scolile rurale se vor desfiinta. du jamais vu!