Directoarea Manuela Matits, apel la solidaritate către managerii din școli din țară: Consider inuman să fim obligați să predăm 14 ore. Mii de profesori tineri riscă să fie disponibilizați, nu putem rămâne tăcuți

21.069 de vizualizări
Manuela Matits / Foto: captură video – Buletin de Săcălaz/ Facebook.com
Directoarea Manuela Matits de la Școala Gimnazială Săcălaz, județul Timiș, face un apel public la solidaritate către toți directorii de școli din țară, în contextul noilor propuneri de normare care ar obliga managerii să predea 14 ore pe săptămână, din proiectul de lege cu măsuri fiscale Bolojan. Aceasta atrage atenția că mii de profesori tineri ar putea fi disponibilizați din lipsă de ore și susține că tăcerea în fața acestor măsuri nu îi va proteja pe directori și pe profesori, ci doar solidaritatea.

Manuela Matits scrie într-o postare pe Facebook că noua măsură este „inumană” și că directorii nu ar mai putea să își îndeplinească atribuțiile manageriale, fiind deja suprasolicitați cu sarcini administrative, raportări, proiecte și urgențe zilnice.

În prezent, afirmă profesoara, ziua de muncă a unui director se prelungește frecvent până la ora 19:00, iar în weekend sunt nevoiți să rămână conectați la problemele școlii și comunității.

  • Directoarea avertizează că profesorii tineri vor fi cei mai afectați, riscând să își piardă catedrele, viabilitățile și continuitățile obținute, în timp ce sistemul de educație riscă să piardă cadrele didactice în formare.

„De ce se începe mereu cu noi?”, întreabă retoric directoarea, subliniind că școala și profesorii sunt parte din soluție, nu din problemă.

Aceasta mai spune că a reușit împreună cu colegii să construiască un mediu de lucru motivant pentru profesori și elevi, prin proiecte educaționale și infrastructură modernizată, dar simte că munca unui director este tot mai puțin apreciată.

Manuela Matits face un apel direct la colegii directori din toată țara să rămână uniți și să își facă auzită vocea, pentru a apăra demnitatea rolului pe care îl au în școală și în societate.

Citește și (articolul continuă după recomandări):

Redăm integral mesajul profesoarei Manuela Matits:

Apel la solidaritate din partea unui director de școală!

Sunt profund îngrijorată de schimbările propuse în sistemul de învățământ.

Par absurde, de neînțeles… ca și cum toate dezechilibrele bugetare ale țării ar putea fi corectate prin sacrificarea celor mai vulnerabili: copiii și dascălii lor.

În acest tablou sinistru, directorul școlii nu putea fi ocolit. Consider inumană ideea ca un director să fie obligat să predea 14 ore pe săptămână.

Când își va mai putea îndeplini atribuțiile manageriale? Cine va gestiona valul constant de sarcini administrative, raportări, termene-limită, proiecte, inspecții, situații neprevăzute și urgențe?

Sunt directorul unei școli gimnaziale cu aproape 1.000 de elevi și peste 100 de angajați. Coordonez trei școli, trei grădinițe, două structuri, o cantină, clase primare în sistem Step by Step și tradițional – în total, 49 de formațiuni de studiu.

Ajung la școală la ora 8:00 și, de cele mai multe ori, plec după ora 19:00. De multe ori, și weekend-urile le petrec tot acolo. Școala a devenit, pur și simplu, un membru al familiei mele.

Împreună cu colegii mei, am reușit să construim un mediu de lucru plăcut și motivant, bazat pe respect, implicare și încredere.

Am scris și implementat numeroase proiecte educaționale și de infrastructură, care au contribuit semnificativ la dezvoltarea școlii și la crearea unui spațiu în care elevii să vină cu drag, iar profesorii să aibă un mediu plăcut de lucru.

Nu m-am considerat niciodată un „director” în sensul autoritar al cuvântului. Sunt colega tuturor. Lucrez cot la cot cu echipa, respect fiecare coleg în parte, pentru că știu că fără ei, ca director, sunt egală cu… zero.

Nu mă identific cu imaginea directorului din epoca de aur, cel care „taie și spânzură”. Dimpotrivă: am rezistat și am reușit prin muncă, inteligență și exemplul personal.

Nici concediile nu înseamnă o pauză reală. Telefonul sună constant, laptopul și semnătura electronică mă însoțesc oriunde – pentru urgențe sau rechemări. Chiar și când rămân în localitate, simt nevoia să trec pe la școală. Nu pot sta departe.

Din păcate, munca unui director este tot mai puțin apreciată. Suntem puntea dintre o legislație rigidă și așteptările părinților, elevilor, cadrelor didactice și ale autorităților.

Despre salariu, nici nu mai știu ce să spun. Este comparabil cu cel al unui profesor cu gradul I și dirigenție.

Sunt de acord că un director nu ar trebui să beneficieze de plata cu ora – eu, în trei ani și jumătate de mandat, nu am solicitat niciodată ore în plus. Nu aș fi avut când să le fac. Le-am dat întotdeauna colegilor mei.

Nu îndrăznesc să compar indemnizația de conducere a unui director de școală cu cea a unui director de companie de stat. Diferența este revoltătoare.

  • Ce vină avem noi pentru starea finanțelor publice?
  • De ce se începe mereu cu noi?
  • De ce suntem percepuți ca fiind problema, când în realitate suntem parte din soluție?

Cadrele didactice tinere, care vor fi afectate direct prin pierderea orelor cauzată de noile norme, trebuie să își facă vocile auzite. Este și lupta lor. Mii de tineri riscă să fie disponibilizați din cauza lipsei de ore… își vor pierde viabilitățile și continuitățile la suplinire obținute în etapele specifice conform metodologiei de mobilitate…

Pierderile nu vor fi doar ale noastre, ci ale tuturor celor care cred în EDUCAȚIE!

Fac, de asemenea, un apel către colegii directori din toată țara! Nu putem rămâne tăcuți în fața unei nedreptăți atât de evidente.

Trebuie să fim uniți, să spunem lucrurilor pe nume și să apărăm, cu demnitate, rolul pe care îl avem în școală și în societate. Tăcerea nu ne va proteja. Solidaritatea – da.

Prof. Manuela Matits
Director, Școala Gimnazială Săcălaz
”.

Potrivit aceluiași proiect de lege Bolojan:
Citește și:
Directorul Dan Ion Ionici: Dacă va trebui să predau 14 ore, îmi voi bate joc de două școli. Îmi dau demisia dacă măsurile din educație sunt adoptate
Directorul Sorin Hagiu: Munca noastră este o responsabilitate continuă. Dacă voi fi nevoit să predau și să fiu director simultan, nu voi face niciun lucru bine / Vom pune în pericol exact puținul care mai funcționează bine în sistem
900 de directori vor fi dați afară din funcții prin comasarea școlilor în unități mai mari cu personalitate juridică, conform ministrului Daniel David: Ei nu rămân pe drumuri, că sunt profesori și se întorc la predare
Risc iminent ca deciziile actuale să nu corecteze, ci, din contră, să adâncească inechitățile din educație. Școala trebuie să fie mai întâi o stare de spirit și doar apoi o instituție – Anca Florea, directoarea adjunctă a Colegiului Național „B. P. Hasdeu” din Buzău
Directorii de școli și licee, ai CCD și CJRAE nu mai au dreptul la plata cu ora și trebuie să predea minimum 14 ore pe săptămână din 1 septembrie 2025 – proiect
Un director de școală va avea normă de predare de 14 ore, din 1 septembrie, după degrevările și creșterea normei didactice din proiectul Legii Bolojan / „Așa ies calculele”, spune Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Vom parcurge procedurile deja începute de mobilitate a profesorilor, le vom adapta și completa ulterior
Critici sindicale pentru tăierea banilor de la plata cu ora. Simion Hăncescu: Premierul și ministrul Educației afirmă că până acum ar fi fost o dublă plată. Nimic mai fals / Marius Nistor: Guvernul face niște calcule matematice care nu au nicio legătură cu ceea ce se va întâmpla în școli

25 comments
  1. Và e cam fricà de muncà dupà ce zeci de ani v-ați prefăcut cà munciți! Vedeți ce ati scos pe piață! Analfabeti si derbedei. Aveți salarii cam mari în ultimii ani; uite cà nu mai merge! Putem importa și profesori dacà trebuie! Nu știți nici carte, nu faceți nici educație. Cum e turcul și pistolul!!! Dați legi dure pentru cadrele didactice! Peștele de la cap se-nouțe!

  2. Ca să fii director trebuie sà fii competent ca profesor! Nu prea sunt! Numiți politic și slugi preaplecate! Unii directori habar n-au de activitatea din scoalà și de disciplina cadrelor. Orice, numai ore nu. Și stau pe funcții zeci de ani, își uità meseria. Poate unii se străduiesc, dar au și interese personale de rezolvat. Sà aibà 14 ore și funcție, sunt cu totul de acord!!

  3. Am citit articolul și comentariile și din păcate obelser cu tristețe că multe cadre didactice chiar nu vor să muncească. Am citi comentariul lui profu 21 și el spune „uneori directorii stau mai mult de 8 ore la munca”. Chiar și un mare susținător spune că stau doar uneori, in rest stau mult mai puțin. În mediu privat stai minim 8 ore la serviciu. Îi invit pe toți profesorii nemulțumiți de faptul că va crește norma didactică să își de-a demisia. Sunt convins că există destule persoane care vor ocupa acele posturi. Mă gândesc că daca ministerul va oferi un salariu mai mare pentru profesorii care vor avea mai mult de 20 ore la clasa, vor fi cu siguranță persoane din mediul privat care vor veni să predea in locul lor. Într-o economie concurențială, productivitatea muncii este un criteriu în stabilirea salariului. Daca se creste productivitatea (Nr de ore la clasa), se vor putea crește și salariile. Bugetul de salarii pentru cadre didactice, va fi același, dar se va împărți la mai puțini oameni. Din punctul meu de vedere, întrebarea care ar trebui adresată profesorilor este „vreți să munciți și să primiți salarii mai mari?”. Iar poveștile cu profesorii care lucrează 40 ore/ săptămâna,… știm și noi ceilalți că sunt povești.

    1. vorbești ,ca sa te afli in treabă ! Am fost director de unitate școlară timp de 12 ani ,cu 12-14 ore norma de predare (75%) și restul 25% era normal de director. Ziua mea începea la 8 dimineața și se încheia la 19 după ultima ora de curs. Dimineața îmi rezolvam probleme manageriale,iar în a doua parte a zilei,spre sfârșitul programului aveam orele de predare. În învățământ se elaborează cele mai multe documente ( atât ale unității,cât și ale tale ca profesor) . Cine semnează adeverințele elevilor,ori ale profesorilor? Credeți că,vreun părinte vrea sa aștepte 30 de zile pentru o adeverință??Muncă directorului de școală este complexă,întrucât sunt puține școli care au în organigrama aprobată funcția de director adjunct!! Ce face acel director care are elevii în mai multe locații? Fisa postului prevede sa fie prezent în fiecare locație…când sunt în localități diferite,merge in zile diferite…Apropos salariul unui director de școală,nu este la fel ca al unui director de companie sau instituție…este constituit din salariul de bază al profesorului și o indemnizatie ! In ultimii ani a fost stabilită o sumă fixa pentru toți directorii( ar fi câștigat mai mult ca profesor cu ore suplinite)

    2. Ok, sa facem schimb de joburi!
      Inginera fiind, am lucrat ani buni in productie, dar țara si-a dat industria la fier vechi si inginerii la gunoi in anii ’90, asa c-am luat-o de la capat in invatamant: cursuri post-universitare, examene, grade, plus rezultate in proiecte europene, olimpiade, bacalaureat etc. Habar nu aveti ce abilitati trebuie sa ai ca sa poti determina zeci de elevi sa te urmareasca la ore, sa fie receptivi, sa te urmeze in aceste proces complex al educatiei scolare…si totul pe cateva sute de euro timp de ani buni! Salariile ‘mari’ de care vorbiti au crescut doar in ultimii ani si chiar nu compenseaza anii lungi de umilinta la care am fost supusi, iar acum vad o ura viscerala indreptata impotriva noastra de parca tot raul acestei tari ne apartine noua, profesorilor.
      Ok, veniti in locul nostru, nu-i bai!

      1. Vin cu drag sa fac schimb cu dumneavoastră! Eu am zile când plec de acasă la ora 3.00 (cu noaptea-n cap) și revin după ora 23.00, dar asta e mediul privat. Va felicit dacă sunteți atât de implicată. Și eu am făcut cursurile postuniversitare care să-mi permită să predau în învățământ, nu au fost deloc grele. Nu zic că nu există câțiva profesori inimoși care lucrează mai mult de 16 ore cu elevii (peste norma), dar restul nu fac asta. Poate exista 10% dintre profesori carea se pregătesc și caută diverse materiale noi pentru elevi, dar pentru restul deviză este „ziua trece, leafa merge, noi cu drag muncim”. Înomentul în care am făcut cursurile, am participat la ore și am văzut profesorii care îi puneau pe elevi să reproducă definiții fara că acestea sa le fi înțeles (nu știu dacă profesorii respectivi le-au înțeles, sincer nu păreau). De asemenea exista numeroși profesorii care au timp după ore să facă 3, 4 ședințe de pregătire plătite (în mod evident nu mai au când sa se pregătească pentru elevii de la școală). Ce facem și cu acei profesorii care susțin că ” e bine că nu învață elevii la școală că așa vin mai mulți la noi la pregătire” (afirmația a fost făcută în prezența mea). Am întâlnit și câțiva profesori inimoși, dar din păcate îmi ajung degetele de la o mana să-i număr. Pe acei profesorii îl laud de fiecare dată când am ocazia și pentru ei am cel mai profund respect, dar din păcate sunt foarte puțini.

  4. Sunt multe lucruri inumane in invatamant,doamna director.
    Nu e inuman insa,sa fii director sau inspector sa iti iei ore peste obligatia de catedra la plata cu ora si sa nu le faci?

  5. Cei din învățământ au avut mereu salarii mărite,sporuri tot felul deneficii,alții stau la rand și tot ei sunt nemulțumiți!E ceva normal sa treacă și ei la munca ca unii au tras mata de coada destul!

  6. Din 23 iunie David și-a luat foarte in serios al 2 lea job, acela de gropar al educației românești.
    Și pare că se descurcă foarte bine pe post de cioclu.

  7. Eu consider inuman sa vad directori de scoala cu 14 ore suplimentare pe saptamana, la seral si postliceala, la care ajung doar sa treaca notele in catalog!
    Nasol e sa se taie sinecurile!

    1. Aveți perfectă dreptate. Eu ca director nu am avut niciodată plata cu ora. Nu aș fi avut CÂND să le fac.

  8. Aveti dreptate, directorii stau uneori si mai mult de 8 ore pe zi la scoala, e aiurea sa le ceri sa predea 14 ore, cand abia au timp sa rezolve problemele zilnice, iar leafa e culmea sub a unui profesor cu gradul 1, in ce domeniu directorul castiga mai putin ca angajatii. In goana de a baga ore la titulari si a scapa de suplinitori din sistem se gasi si aceasta solutie. Pana la urma vor ramane fara profesori, pentru ca tinerii vor fugi si mai tare de domeniul asta fara perspectiva.

    1. Profu21, sunt titular de 20 ani, nu suplinitor. La tara. Pe 18 ore. Ca atata a fost. Fix o norma eu si inca una un coleg. Colegul preda matematica, ca si mine, dar are fizica secundar. Acum are nevoie de inca 2 ore. Le ia de la fizica directorului, ce mai ramane. Eu de unde iau? Eu am matematica pura. Raman pe drumuri? Singura cu 2 copii minori? Ce director isi asuma sa pecetluiasca ilegal soarta unora ca mine? Sa-l urmareasca ura si poate sa aiba pe constiinta vreun coleg dat afara si care nu a facut fata…? Ce director poate avea atata suflet?

  9. Aoleu, dar când luau ore suplimentare cum era?
    Acum se vor rupe cu munca 14 ore. Sunt joburi in alte domenii. Numai că nu de directori, și de 40 -50 poate nu de 14 sau 20, sa nu uitam cum sunt numiți și cum ajung unii directori. Sa nu uitam cat chiulesc unii directori.

    Și culmea, parca era criza de profesorii acuma brusc 14 000 sunt in pericol de expulzare de la fabrica de bani.

    Brusc i-a apucat și pe ăștia mari cu grade și funcții adânc înfipți in sistem dragul de suplinitori. Brusc acuma după zeci de ani in care nu au fost afectați și s-au înfruptat cu ore suplimentare.

  10. Un nou concurs de directori de școli va începe pe 17 ianuarie și va dura trei luni, anunță ministrul Educației / 40% dintre posturi au rămas neocupate și vor fi detașați interimari prin pixul inspectoratelor

    Un nou concurs de directori de școli va începe pe 17 ianuarie și va dura…
    Următoare etapă a concursului de directori începe pe 17 ianuarie, iar cei care trec de probe vor putea fi numiți…

    https://dev.edupedu.ro/organizatia-psd-bihor-ii-cere-ligiei-deca-sa-l-demita-pe-inspectorul-scolar-general-al-judetului-horea-abrudan-membru-pnl-dupa-ce-a-aparut-in-dosarul-dna-cu-fraudarea-concursului-de-directori/

    Subiectele și răspunsurile corecte de la proba scrisă pentru concursul de directori 2022 / Întrebare: Prin ce se aseamănă filmele și romanele

    Subiectele și răspunsurile corecte de la proba scrisă pentru concursul d…
    Ministerul Educației a publicat subiectele primite joi, 8 septembrie, de profesorii care au candidat la proba sc…

    https://dev.edupedu.ro/subiectele-si-raspunsurile-corecte-de-la-proba-scrisa-pentru-concursul-de-directori-2022-intrebare-prin-ce-se-aseamana-filmele-si-romanele/

  11. Nu au cum,stimatā doamna,sunt directori pusi politic,fara examen. Adica daca nu executa,in secunda doi au zburat din post.Pentru orice exista un pret iar ei trebuie sa fie loiali indiferent ce le cere partidul.

  12. Acum este momentul ca directorii sa faca greva pentru ca nu ati vrut sa faceti greva acum 2 ani.
    Este ilegal ce fac politicienii acum, la ei nu se aplica legea?

  13. Pentru elevi care au 30-35 ore pe săptămână cursuri , 2-6 ore de meditații pe săptămână ,teme de la școală și meditații 10-15 ore săptămânal,aproximativ in total 42-76 ore de activitate pe saptamana nu vi se pare că este inuman.BENEFICIARII SISTEMULUI DE INVATAMANT SUNT ELEVII,PENTRU APARAREA LOR NU ATI AVUT NICIODATA ATITUDINE DE 35 DE ANI,AVETI ATUTUDINE DOAR PENTRU A VA APARA SI MENTINE VOI CONFORTUL .RUSINE TUTUROR PROFESORILOR SI DiRECTORILOR DE SCOLI .

  14. Multumim d-na director!
    Fac un apel, in calitate de simplu profesor, cu peste 30 de ani de experienta, colegilor mei:
    stimati colegi, nu vedeti ca totul se indreapta spre distrugerea sistemului și a scaderii increderii in noi, profesorii, mai ales in lumina ultimei declaratii a ministrului educatiei, aceea că Educatia e cea care a adus deficitul tarii in mare parte???!!
    Cum poate un ministru de resort să NU apere sistemul din care face parte, atacandu-l, atacand oamenii lui, atacandu-i pe nedrept???
    Noi suntem facuti tapi ispasitori, noi, profesorii??? Atat de jalnic a ajuns un ministru, sa isi blameze direct sau indirect colegii, sistemul și incercand sa il ”repare”, chipurile, prin m[suri halucinante de marire a normei de predare, prin marirea numarului de elevi la clasa???
    In ultimii 35 de ani, nimeni nu a dat in sistem mai mult decat acest ”salvator” arogant și incompetent!

    1. @piciorus, in ce domeniu lucrezi?
      daca nu lucrezi in domeniu, taci naibii, lucrul cu copiii nu se compara cu alte meserii, e un consum psihoc nervos foarte mare mare. Unii parinti nu răzbesc cu propiul lor copil, daramite clase intregi zilnic?
      In plus, activitatea respectiva e doar de predare, habat nu ai ce inseamna meseria de profesor, nu am timp sa te meditez, gratis, ce inseamna. Ce meserie ai , viteazule, sapator de santuri, vânzător in piata? Sa stiu sa vorbesc si eu despre meseria ta!
      Ignarilor!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Scrisoare deschisă către Parlament, Guvern și Președinte, semnată de peste 70 de ONG-uri, care solicită: „Respectarea dreptului la viață și sănătate al copiilor, prin inițierea și implementarea unor măsuri urgente”

Peste 70 de organizații din domeniile social, educație, sănătate, ocupare, locuire solicită printr-o scrisoare deschisă Guvernului României, Parlamentului României și Administrației Prezidențiale să fie consultate în mod real în procesul…
Vezi articolul

Ligia Deca, despre propunerea sindicatelor ca evaluarea națională să fie susținută la 5 materii: „În acest moment, proiectele legislative includ propunerea pe care noi deja am prezentat-o săptămâna trecută, cea cu admitere la liceu după evaluarea națională”

„În acest moment, proiectele legislative includ propunerea pe care noi deja am prezentat-o săptămâna trecută, cea cu admitere la liceu după evaluarea națională, pentru profilurile unde există concurență”, a declarat…
Vezi articolul