Raluca Răducanu, directoarea adjunctă a Liceului Teoretic Jean Monnet din Capitală, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că într-o clasă a avut 15 elevi cu media 10 la festivitatea de premiere. Aceasta a afirmat că „nu e un 10 real”. Referitor la bursele de merit, directoarea este de părere că propunerea ministrului Daniel David „nu este corectă” și se întreabă cum se va face departajarea elevilor cu media generală 10.
Diana Dumitrașcu, moderatoare: Modificarea de acum este următoarea: burse pentru 15% dintre elevii unei clase, cu prag de medie generală 9. Această propunere e cea corectă?
Raluca Răducanu: Nu.
Diana Dumitrașcu, moderatoare: Nici aceasta nu e corectă.
Raluca Răducanu: Nu este corectă, pentru că, într-o clasă, de exemplu, acum am avut la premiere 15 elevi cu media 10. Evident că nu e un 10 real, dar există aceste medii de 10. Vor dori toți să aibă 10. Cum fac departajarea? Domnul ministru vorbea despre criterii de departajare. Care or fi acelea, dacă toți au media 10?
„Pentru bursele de merit, dacă sunt mai mulți elevi cu media 9, vom avea criterii secundare de diferențiere. Propunerea la care lucrăm acum este 15% dintr-o clasă, cu nota minimă 9. Și 15% înseamnă 15%, dacă vreau să protejez în același timp toate bursele sociale”, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, în cadrul conferinței de presă de pe 26 iunie. Însă, Daniel David a precizat că acest criteriu „nu este definitiv” și că va fi inclus în metodologia ministerului, care se va face la scurt timp după ce premierul Ilie Bolojan va prezenta măsurile de austeritate pentru toate domeniile, inclusiv educație și cercetare.
Ministrul Educației a anunțat că vor fi două categorii de burse pentru elevi: burse de merit, cu condiția unei medii minime de 9, pentru cel mult 15% dintr-o clasă, și burse sociale.
„Păstrăm doar două categorii de burse. Bursele sociale, pentru a asigura incluziune, unde păstrăm și bursele pentru mame minore, în aceeași logică. Bursele de merit, până la maximum 15% dintr-o clasă, cu condiția unei note minime de 9. După reorganizarea olimpiadelor/concursurilor, voi crește premiile obținute pentru câștigători. [N. Red ministrul a spus că vrea să regândească olimpiadele pentru a reflecta excelența].
Bursele se vor acorda doar pentru timpul în care elevii se află la școală, adică în procesul educațional.
Acolo unde legea obligă să ne raportăm la salariul minim pe economie, o vom face la salariul net, nu brut, în condițiile în care bursele nu se impozitează”, spune Daniel David în mesajul de pe Facebook.
În prezent se acordă:
- Bursă de excelenţă olimpică I: între 750 și 3000 lei
- Bursă de excelenţă olimpică II: 700 lei
- Bursă de merit : 450 lei
- Bursă socială: 300 lei
- Bursă pentru mame minore: 700 lei
- Bursă tehnologică: 300 lei
Informații de context
Bugetul pentru bursele elevilor a ajuns în 2025 la o valoare record de 6,4 miliarde de lei, adică 1,2 miliarde de euro, de trei ori mai mult decât bugetul Cercetării, care este de 2.1 miliarde de lei. Conform planului de guvernare, propus de premierul desemnat Ilie Bolojan, bugetul pentru bursele elevilor trebuie dimensionat pornindu-se de la nivelul anului 2023, înainte de introducerea prin legea 198/2023 a unor angajamente nesustenabile.
La suma record de 6,4 miliarde de lei s-a ajuns prin creșterea numărului de burse și a cuantumului minim, precum și prin criterii care au dus la „bursele de merit Ligia Deca”, burse pentru elevi care au intrat la liceu cu medii de 1, 2 si 3.
Peste jumătate dintre elevii din clasele VI-XII primesc bursă de merit, iar circa 600.000 au avut anul trecut media generală între 9,50 și 10, în creștere cu 142% față de precedentul an școlar, conform unei analize Edupedu.ro din 2025.
„Analiza sistemului de burse:
- Bursele trebuie să reflecte adecvat două lucruri: suportul pentru condiții socioeconomice dificile și/sau pentru excelență educațională.
- Bugetul trebuie dimensionat pornindu-se de la nivelul anului 2023, înainte de introducerea prin noua legislație (legea 198/2023) a unor angajamente nesustenabile. Dimensionarea se va face prin raportare la practici europene și la condițiile de sustenabilitate pe care și le permite țara.
- Ținând cont de faptul că bursele nu se impozitează, fondul de burse/bursele care se raportează la salariul minim pe economie se va raporta la valoarea netă a salariului minim”, conform planului de guvernare.
Număr record de elevi care primesc burse în anul școlar 2024-2025
În 2022, numărul de beneficiari de burse a fost de 537.477 de elevi, din care 347.000 de burse de merit (prin luarea în calcul a pragului de medie de 9.50) și 156.000 de burse de ajutor social.
În acest an școlar se acordă 1,7 milioane de burse pentru elevi, conform raportului de activitate a fostului ministru al Educației Ligia Deca, care nu precizează însă și cu câți bani se plătesc aceste burse.
Citește integral analiza Edupedu.ro
Despre notarea și evaluarea elevilor
Edupedu.ro a scris că Ministerul Educației interzice profesorilor, din anul școlar viitor, să mai pună note sau să mai facă evaluări pe baza criteriilor actuale, folosite de aceștia la clasă. Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar – ROFUIP 2024 prevede că din septembrie 2025 vor fi folosite „standardele naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire” în notarea elevilor.
Iată ce prevede ROFUIP 2024 (articolul 101 alin.(3)): „Începând cu anul școlar 2025-2026, toate evaluările se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire. Pentru toate disciplinele din învăţământul primar, gimnazial şi liceal, filierele teoretică, vocaţională, precum şi tehnologică, pentru disciplinele din trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se elaborează de către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare. Pentru învăţământul tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se realizează de Centrul Naţional de Învăţământ Tehnologic şi Tehnologic Dual”.
Ce prevede Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar
Art. 103 – „(1) Evaluarea rezultatelor la învăţătură se realizează permanent, pe parcursul anului şcolar.
(2) La sfârşitul clasei pregătitoare și clasei I, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an şcolar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil împreună cu consilierul școlar, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
ART. 104 – (1) Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârstă şi de particularităţile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației şi de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:
a) evaluări orale;
b) teste, lucrări scrise;
c) experimente şi activităţi practice;
d) referate;
e) proiecte;
f) probe practice;
g) alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum şi aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educaţiei/inspectoratele școlare.
(2) În învăţământul primar, la clasele I-IV, în cel gimnazial, liceal, profesional şi în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an şcolar.
ART. 106 – (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin:
a) aprecieri descriptive privind dezvoltarea copilului – la nivelurile antepreşcolar, preşcolar şi clasa pregătitoare;
b) calificative la clasele I-IV din învățământul de masă şi, respectiv, pentru clasele I-IV și pentru nivelul de învățământ gimnazial din învăţământul special care şcolarizează elevi cu deficienţe grave, severe, profunde sau asociate;
c) note de la 1 la 10 în învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi în învăţământul postliceal;
d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;
e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare, pentru clasa pregătitoare şi clasa I.
(2) Rezultatele evaluării se consemnează în catalog, cu cerneală albastră, sub forma: „Calificativul/data”, respectiv „Nota/data” sau în catalogul electronic, în cazul unităţilor-pilot în care se utilizează acesta, cu obligativitatea tipăririi, înregistrării şi arhivării acestuia la sfârşitul anului şcolar prin compartimentul secretariat.”
17 comments
Asta cu 15 elevi de 10 la clasă e nefiresc! Predau la o scoala buna si vad cu cata usurinta dau unii colegi 10 din burta . Apoi ne trezim la EN cu realitatea 6-7-8 …Eu sincer as face niste verificari inspectii inopinate la scolile cu 15 de 10 la clasa.
Stau si ma intreb daca elevii de acum 20 sau 30 de ani erau mai slabi decit elevii de azi sau azi se dau prea usor note de 10 ….
Poate o solutie de ar fi ca la materiile ce tin de aptitudini, gen sport, muzica, desen, sa se dea calificative, care nu vor intra la calculul mediei generale. oricum nu mi se pare corect sa se dea note la aceste materii, sunt copii care nu au ureche muzica, altii nu au talent la desen, ar trebui notat cu calificative participarea la ore si evolutia. Sa vedeti cum ar scadea mediile generale fara aceste note. Nu mi se pare corecta aplicarea cotei de 15% procente dintr-o clasa sa ia bursa, mai ales la clasa a IX-a unde toti elevii au fost evaluati la fel la nivel national.
Media anuala 10, nu inseamna neaparat 10 pe linie. Regulamentul cere rotunjirea mediilor la fiecare disciplina, deci si elevul care a avut media 9,50 la toate disciplinele va avea tot media anuala 10. Un posibil raspuns ar fi ierarhizarea dupa media anuala reala, data de mediile nerotunjite la disciplinele din program.
e simplu la media 10, departajare dupa inaltime
Într-o singură clasă 15 elevi cu 10 la Jean Monnet? Nu vreau să-mi imaginez cine erau(ai cui erau) 7-8 dintre ei și cat au „învățat” pentru aceste medii…
Propunerea e foarte buna! N-ar trebui date niciun fel de burse. Ajutor social, atat, și acela verificat că la primării, apar fără venituri persoane care lucrează pe valuta fără documente. E timpul ca tinerii să învețe pur și simplu, cum au făcut -o generațiile „de aur”, nu pentru rasplată. Guvernele i-au învățat greșit, or fi fost fonduri europene și acum toată lumea așteaptă ceva. Mii de elevi primesc burse de „nemerit”, pe la liceele tehnologice, au fost învățați cu tot felul de gratuități de „noaptea minții”, care nu fac decât să le ușureze eșecul social. Nu mai sunt bani, în 1-2 ani se învață lumea și fără burse. Sau burse in natură: bilete la temă, filarmonica, cursuri de dezvoltare personala etc. Sau orice bursa in bani data cu contract cu clauze, să fie restituita in caz că se pleacă din țară mai repede de 5 ani de la absolvirea liceului sau a facultății.
Nu burselor de merit in fiecare scoala! Da , burselor de merit pe scoala! Un mare Da burselor de excelenta pentru olimpici! Acolo sunt adevaratele merite! Sa promovam excelenta si meritul cu adevarat, nu merite din pix! Scoli intregi au cate 10 copii cu media 10 umflate cu puncte si punctulete in plus, dar la olimpiade doar 1-2 copii vin cu premii nationale sau internationale!
Eu as acorda burse de merit la olimpici, locul 1,2,3 atât la fazele pe județ cât și la cele pe tara
Pai Dna Director, poate faceti in asa fel incat mediile copiilor sa fie reale. Vi se pare normal ca intr-o clasa sa fie 15 copii cu media 10 pe linie, unde s-a mai pomenit asa ceva, suntem o natie de genii? In ce lume un copil e perfect la toate materiile? Din cauza asta a crescut bugetul de burse de 3 ori, pentru ca notele nu reflecta realitatea.
❤️
Nu va intrebati cum e posibil sa fie 15 copii cu media 10 intr-o singura clasa? No ofense, dar nu cred ca toti sunt genii. Sunt de acord ca toti aunt copii destepti dar eatr imposibil sa excelezi la toate materiile. Sistemul de notare, disperarea parintilor dupa note sunt cauzele acestei anomalii.
media generala 10 oricum e ciudata…sa mai fie și 15 cu 10….
alta chestie la care mă gândesc este sa nu se acorde într-o unitate școlară burse pentru unii elevi cu o medie X daca in alta clasa din acea unitate cineva cu media X, x nu a primit bursa. in acest fel, ar dispărea inechitățile de genul la clasa cea mai buna din școală nu se ia bursa cu 9.94, iar la cea mai slabă din școală se ia cu 9.
și eventual numărul de burse care rămân (dacă într-o clasă nu s-au dat burse, pentru că erau sunt alte medii din școală), să fie redistribuite.
okey, ar putea fi o soluție, dar una care sa arate adevărul, nu compari o medie de 10 la filologie cu o medie de 9.65 la mate info, in același colegiu
Presupun că după note. nu zic că e corect (și când mă gândesc la munca profesorilor/diriginților care vor face aceste calcule/verificări!!)… dar presupun că așa se va face. Cineva are 4 de 10 la mate, altcineva 2 de 10 și 2 de 9, un al treilea are 3 de 10 și un 9, toti au media 10.
Când ar trebui să apară metodologia de acordare a surselor pt 2025-2026?