Director de colegiu: Sunt copii care se tăvălesc pe jos la propriu, pentru că au luat un 9 și au media 9.49. E puțin spus vânătoare de note, s-a transformat într-o adevărată teroare

45.766 de vizualizări
Foto: Octav Ganea / INQUAM Photos
Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a declarat, pentru TVR Info, că „sunt copii care se tăvălesc pe jos la propriu, pentru că au luat un 9 și au media 9.49”. Aceasta a afirmat că „este o vânătoare de note. E puțin spus vânătoare, s-a transformat într-o adevărată teroare”.

„Este o vânătoare de note. E puțin spus vânătoare, s-a transformat într-o adevărată teroare. Sunt copii care se tăvălesc pe jos la propriu, pentru că au luat un 9 și au media 9.49 sau sunt pe poziția a X-a sau a XI-a în clasă și nu intră în prima treime, copii ai căror părinți sunt cu posibilități”, a spus Andreia Bodea.

Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că vor fi două categorii de burse pentru elevi: burse de merit, cu condiția unei medii minime de 9, pentru cel mult 15% dintr-o clasă, și burse sociale.

„Păstrăm doar două categorii de burse. Bursele sociale, pentru a asigura incluziune, unde păstrăm și bursele pentru mame minore, în aceeași logică. Bursele de merit, până la maximum 15% dintr-o clasă, cu condiția unei note minime de 9. După reorganizarea olimpiadelor/concursurilor, voi crește premiile obținute pentru câștigători[N. Red ministrul a spus că vrea să regândească olimpiadele pentru a reflecta excelența].

Bursele se vor acorda doar pentru timpul în care elevii se află la școală, adică în procesul educațional.

Acolo unde legea obligă să ne raportăm la salariul minim pe economie, o vom face la salariul net, nu brut, în condițiile în care bursele nu se impozitează”, spune Daniel David în mesajul de pe Facebook.

În prezent se acordă:

  • Bursă de excelenţă olimpică I: între 750 și 3000 lei
  • Bursă de excelenţă olimpică II: 700 lei
  • Bursă de merit : 450 lei
  • Bursă socială: 300 lei
  • Bursă pentru mame minore: 700 lei
  • Bursă tehnologică: 300 lei
Informații de context

Bugetul pentru bursele elevilor a ajuns în 2025 la o valoare record de 6,4 miliarde de lei, adică 1,2 miliarde de euro, de trei ori mai mult decât bugetul Cercetării, care este de 2.1 miliarde de lei. Conform planului de guvernare, propus de premierul desemnat Ilie Bolojan, bugetul pentru bursele elevilor trebuie dimensionat pornindu-se de la nivelul anului 2023, înainte de introducerea prin legea 198/2023 a unor angajamente nesustenabile.

La suma record de 6,4 miliarde de lei s-a ajuns prin creșterea numărului de burse și a cuantumului minim, precum și prin criterii care au dus la „bursele de merit Ligia Deca”, burse pentru elevi care au intrat la liceu cu medii de 1, 2 si 3.

Peste jumătate dintre elevii din clasele VI-XII primesc bursă de merit, iar circa 600.000 au avut anul trecut media generală între 9,50 și 10, în creștere cu 142% față de precedentul an școlar, conform unei analize Edupedu.ro din 2025.

„Analiza sistemului de burse:

  1. Bursele trebuie să reflecte adecvat două lucruri: suportul pentru condiții socioeconomice dificile și/sau pentru excelență educațională.
  2. Bugetul trebuie dimensionat pornindu-se de la nivelul anului 2023, înainte de introducerea prin noua legislație (legea 198/2023) a unor angajamente nesustenabile. Dimensionarea se va face prin raportare la practici europene și la condițiile de sustenabilitate pe care și le permite țara.
  3. Ținând cont de faptul că bursele nu se impozitează, fondul de burse/bursele care se raportează la salariul minim pe economie se va raporta la valoarea netă a salariului minim”, conform planului de guvernare.
Număr record de elevi care primesc burse în anul școlar 2024-2025

În 2022, numărul de beneficiari de burse a fost de 537.477 de elevi, din care 347.000 de burse de merit (prin luarea în calcul a pragului de medie de 9.50) și 156.000 de burse de ajutor social. 

În acest an școlar se acordă 1,7 milioane de burse pentru elevi, conform raportului de activitate a fostului ministru al Educației Ligia Deca, care nu precizează însă și cu câți bani se plătesc aceste burse.

Citește integral analiza Edupedu.ro

Despre notarea și evaluarea elevilor

Edupedu.ro a scris că Ministerul Educației interzice profesorilor, din anul școlar viitor, să mai pună note sau să mai facă evaluări pe baza criteriilor actuale, folosite de aceștia la clasă. Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar – ROFUIP 2024 prevede că din septembrie 2025 vor fi folosite „standardele naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire” în notarea elevilor.

Iată ce prevede ROFUIP 2024 (articolul 101 alin.(3)): „Începând cu anul școlar 2025-2026, toate evaluările se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire. Pentru toate disciplinele din învăţământul primar, gimnazial şi liceal, filierele teoretică, vocaţională, precum şi tehnologică, pentru disciplinele din trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se elaborează de către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare. Pentru învăţământul tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se realizează de Centrul Naţional de Învăţământ Tehnologic şi Tehnologic Dual”.

Ce prevede Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar

Art. 103 – „(1) Evaluarea rezultatelor la învăţătură se realizează permanent, pe parcursul anului şcolar.

(2) La sfârşitul clasei pregătitoare și clasei I, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an şcolar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil împreună cu consilierul școlar, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei. 

ART. 104 – (1) Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârstă şi de particularităţile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației şi de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:

a) evaluări orale;

b) teste, lucrări scrise;

c) experimente şi activităţi practice;

d) referate;

e) proiecte;

f) probe practice;

g) alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum şi aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educaţiei/inspectoratele școlare.

(2) În învăţământul primar, la clasele I-IV, în cel gimnazial, liceal, profesional şi în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an şcolar

ART. 106 – (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin:

a) aprecieri descriptive privind dezvoltarea copilului – la nivelurile antepreşcolar, preşcolar şi clasa pregătitoare;

b) calificative la clasele I-IV din învățământul de masă şi, respectiv, pentru clasele I-IV și pentru nivelul de învățământ gimnazial din învăţământul special care şcolarizează elevi cu deficienţe grave, severe, profunde sau asociate;

c) note de la 1 la 10 în învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi în învăţământul postliceal;

d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;

e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare, pentru clasa pregătitoare şi clasa I.

(2) Rezultatele evaluării se consemnează în catalog, cu cerneală albastră, sub forma: „Calificativul/data”, respectiv „Nota/data” sau în catalogul electronic, în cazul unităţilor-pilot în care se utilizează acesta, cu obligativitatea tipăririi, înregistrării şi arhivării acestuia la sfârşitul anului şcolar prin compartimentul secretariat.”

Citește și:
Vor fi două categorii de burse, anunță ministrul Daniel David: Burse de merit, cu condiția unei medii minime de 9, pentru cel mult 15% dintr-o clasă, și burse sociale. Simbolic, voi renunța lunar la 25% din salariul meu de la minister pentru 2 burse de merit și 7 sociale
ANALIZĂ Bursele elevilor au ajuns în 2025 să coste bugetul 6,4 miliarde de lei, de trei ori mai mult decât întreg bugetul Cercetării din România, prin criteriile impuse de legea Deca / Programul de guvernare Bolojan propune redimensionarea sistemului de burse la nivelul dinainte de lege, adică scăderea cu două treimi

23 comments
  1. problema este la a bursele de excelență pt cei care au obținut premii la olimpiada națională…acele nu trebuie luate că și așa erau f puține..mai mult,eu le-aș da și la profesorii îndrumători salar de merit echivalent cu bursa elevului pt un an.In educație nu trebuie făcut economie.

  2. Corect,asta am semnalat și eu.
    Și este chiar mai rau decât o simpla vanatoare de note.
    Acolo unde este catalog electronic, elevii stiu ca fiecare profesor își vede doar rubrica materiei lui,nu si alte rubrici.
    Si mint câțiva profesori ca sunt în situația menționată în articol,cerand un punct în plus
    la medie la fiecare din acele materii
    .Dar daca ii ascult pentru mărire de medie, foarte putini fac față situației.

  3. 1. Un privilegiu competitiv nu se poate acorda decat in baza unei evaluari corecte si unitare pentru toti concurentii.

    Test standardizat anonimizat cu barem de corectare clar si persoane independente care corecteaza.

    Prea costititor.

    2. Intr-o echipa, competitia interna acerba este toxica. Mai bine pierdem cu 10-1 si eu dau golul decat sa castigam cu 3-2 si eu sa marcheze altii.

    Asa ajung sa blochez intersectia cand imi iau permisul pentru ca mai bine blochez traficul pentru 1000 de perdoane ca sa castig eu 3 minute.

    Scoateti bursele. Ajutati doar copiii din familii sarace.

    1. ” Ajutati doar copiii din familii sarace”
      Cu tot respectul , va contrazic. Din perspectiva unui părinte care a fost alături de copil pe tot parcursul anului școlar, care a trăit toate emoțiile aferente fiecărei note, va pot spune ca tăierea burselor școlare înseamnă un pas înapoi pentru ei. Cum sa ii mai motivam dacă nu mai contează notele pe care le iau ?

  4. In licee pardon colegii centenare este dictatura profesorilor , sunt considerați competenți pentru au vechime de 20 de ani .
    Auzim mereu ca elevii , elevii….nu fac aia nu fac aia dar despre profesorii pe care nu-i interesează dacă a înțeles cineva ce predau nu spuneți nimic .
    La Sava e politica notelor mari , dar și acolo profesorii dau note, nu pe ce au înțeles elevii de la ei , ci din pregătirea extra școala pe care o fac elevii și multă muncă individuală .

    Comportamentul profesorilor care vin la școală numai pentru salariu nu vă deranjează ?
    Și referitor la medii , actualul sistem de admitere la facultate pe dosar cu mediile 9-12 și bac e un sistem care pune presiune pentru medii mari .

  5. Comparativ cu alte burse, mi se pare cam mult cat primește o mamă minoră ca să nu se lase de școală… adică după ce ai fost imorală mai primești și bani mai mulți decât unul cu bursă de merit sau cu bursă tehnologică…dar să privim partea plina a paharului, că totuși e obligată să frecventeze școala

  6. Așa este, elevii vânează, / fac presiuni pentru note mari ca să aibă burse, iar profesorii falsifică acte pentru gradații.
    Mi se pare de noaptea minții să dai burse, mamelor minore, oare nu cumva suntem pe primul loc la mame minore? Oare de ce?
    Conducem la analfabetism funcțional dar avem clase întregi de elevi care iau burse.
    Burse ar trebui să aibă doar olimpicii și cei care iau note peste 9.50 la Evaluarea Națională și Bacalaureat. ATÂT!

    1. Dar ce se întâmplă cu elevii care muncesc pentru notele pe care le iau? Cum ii motivam sa meargă mai departe?

  7. Exact! Note foarte mari…carte puțină. Școala nu e făcută pentru burse, mese calde și alte prostii, ci pentru a învăța. Și nici simulările ale nu sunt ok…ce a aia ?? Să învățăm șabloane? Facem orice,numai carte adevărată nu facem, iar profesorii se complac în sistemul ăsta, bolnav, fracturat de atâtea vacanțe, zile libere, săptămâna altfel, verde, etc.

    1. mesele calde au alt rol, haideți să nu amestecăm. există copii care chiar nu au altă șansă de a primi o masă caldă decât la școală

    2. De ce este lăsată doar aceasta doamna de la Caragiale sa se lupte singura? De ce nu vad zeci și sute de directori sa spună ceva, orice? Toti tac și stau în poziția ghiocelul in fata inspectorilor!!

      1. Dna de la Caragiale nu se lupta singura ci e hotul care striga hoții!
        E în puterea ei sa verifice ce profesor vine sau nu la clasa sa tina orele dar iata ca nu poate vedea cum dir.adjunct nu a dat pe la clasa decât de maxim 10 ori intr-un an ; e în puterea ei și de datoria eu sa asigure profesor înlocuitor la clasa atunci când titularul orelor absentează indiferent de motiv și nu sa arunce sarcina pe un ton arogant părinților care îndrăznesc sa intrebe de ce si care e planul de soluționare al problemei; e în puterea ei sa indemne și sa susțină corpul profesoral sa acorde note pe merit….dar oare nu cumva își dorește ea ca liceul Caragiale sa rămână sus in ierarhia liceelor bune ale capitalei? ce ne-am face sa descopere dna ca acest colegiu e cam departe de vârful ierarhiei?

  8. In anii blamați dinainte de 1990, copiii învățau pe rupte și nu se băteau cu fundul de pământ. De ce? Pentru ca nu existau atâtea burse de „merit”. In scoala generala nu se vorbea despre burse, iar în liceu se dădeau burse doar pentru merit, într-adevăr, dar cuplate cu veniturile familiei. Deci erau burse de merit-sociale, ca sa le zic asa.Ceva similar era și pentru studenți. Era stabilit un plafon de câștiguri salariale/membru de familie și o medie minima din anul precedent/admitere. Asa se explica faptul ca mulți copii de la tara, în acei ani grei, au făcut studii universitare ceea ce nu prea se mai întâmplă în zilele noastre. Eu înțeleg ca bursele ar trebui sa fie „merituoase” si nu legate de venituri, dar în același timp trebuie gândit și faptul ca un copil dintr-un mediu defavorizat nu are nicio șansă daca nu are un suport financiar care sa acopere cheltuielile de „maaa-casa” cum se zice.

    1. Sunt copii “educati” de acasa, care plang “la comanda” (dupa cum se lauda o mama la festivitatea de inchidere a anului scolat), daca iau o nota mica. Si asta la clasa a treia!

  9. Da, am observat și eu la clasa fiicei mele. Copiii se certau pe grupul de WhatsApp cu profesorii, sau se milogeau să nu le dea test ci să facă un portofoliu, să nu le strice media. Un penibil cum nu am pomenit. Nu le cunosc situația materială, deci nu știu dacă nevoia de a primi acei bani este reală, dar mi s-a părut trist. Chiar și cu această schimbare, tot se vor vâna notele. Pe vremea mea nu era așa, dar nu mai știu care este sistemul. cred că nu se dădeau burse deloc în școala generală. poate ar trebui să se dea cumva pe unitate de învățământ, cele mai mari medii din școală. Oricum, notele sunt umflate și de profesori, standardele au scăzut. Azi sunt elevi banali care au media 10, pe vremea când eram eu elevă ca sa ai media 10 chiar trebuia să ai o inteligență rară și să fii și maxim de conștiincios, erau clase întregi în care nu avea nimeni. La serbarea fiicei mele, la fiecare clasă erau 2,3, 5 persoane cu media 10.

  10. DA , TEROARE este un cuvânt potrivit Doamnă !!!! Ați participat la asta, voi profesorii, din plin. Pentru că demult NU mai există o evaluare obiectivă a elevilor și o selecție reală bazată pe Valoare , ci doar Compromis după compromis după compromis… Voi faceți asta de 20 de ani măcar. Ați fost plini de obediență față de părinți și față de orice aberație vine de la acel minister plin de snobi și submediocri. Ați întreținut și promovat toată această degradare constantă a valorilor, o mare parte dintre voi – știu, pentru că eram acolo în cancelarii… Știu câtă presiune se pune pe un profesor care ar vrea să fie obiectiv – să lase și corigenți și repetenți dacă e cazul fiindcă așa s-a făcut Învățământ de secole, cu încurajare dar si cu Selecție a Valorilor. Câtă intimidare și reprobare și reacții dușmănoase poate să primească de la directiune începând și apoi de la colectiv… ȘTIU

  11. Da.Asa este.Sunt niște teroriști. Am copil la clasa a10-a care la ora nu învață nimic dar când sunt la cancelarie vine și ma cauta și în auzul tuturor îmi spune ca media generala este aproape 9 și mă întreabă ce să facă să își mărească media deși la clasă de n ori i-am spus sa vina pregătită la lecție. De ce face asta?Ca sa ma reclame la dirigintă, director si sa nu mai predau la ei la clasă,să vina altcineva care să facă sluj în fața mucoasei needucate doritoare de bursa și bani nemunciți.

    1. Trăim in tara in care se ajuta financiar persoanele care nu doresc sa muncească, pentru ca, spun ele, nu merita efortul pentru a primi un salariu minim pe economie, si atunci se mulțumesc sa primească salariul minim garantat (pentru lenevie si nemunca).
      Iar copiii care se străduiesc sa învețe sa obțină note mari, intr-un sistem educational foarte încărcat, cu multe sarcini puse in sarcina elevilor, primesc astfel de argumente, ca nu ar fi bani suficienți si pentru ei. Păcat.

    2. Dar ce se întâmplă cu acei copii care chiar își dau interesul? Sunt tratați cumva ca toți ceilalți? Cum faceți diferența?

  12. Doamna Bodea, în cazul în care citiți aici, dacă elevii vânează note pentru burse, ce spuneți despre profesorii care vânează gradații de merit? Acolo nu este tot vânătoare? Vânătoare de diplome la cursuri și de rezultate la olimpiade pentru dosarul de gradație de merit. Dacă nu sunt bani și trebuie tăiat, haideți să tăiem peste tot!
    Nu am auzit să fi luat poziție cu privire la aspectul inacceptabil al modificării criteriilor de burse după încheierea anului școlar, cu aplicabilitate din anul școlar viitor. Așa ceva nu se face! Bursele se acordă pentru meritele în anul școlar încheiat. Cum ar fi să vă anunțe ministerul acum, după încheierea bacalaureatului, că nu va plăti supravegherea și corectarea la bacalaureat pentru că nu sunt bani? Orice modificare se anunță din timp.

    1. Of, atâta se discută despre gradațiile astea de merit de parcă ar fi la discreție și abia așteaptă să fie în posesia tuturor profesorilor. Dumneavoastră aveți idee cătă muncă trebuie făcută pentru a aduna toate cele necesare pentru a
      intra onorabil în competiție? Câte activități suplimentare, câte ore de pregătiri, o fugă permanentă după cursuri de perfecționare, conferințe, publicații și câte și mai câte. Cireașa de pe tort e urmatoarea: se acordă un numar limitat de gradații de merit!!! Știați asta? Pe fiecare disciplina, la nivel județean, se acorda un numar ridicol de mic de gradații de merit ( la disciplina pe care o predau, 14 gradații, la care se înscriu mereu aceiași profesori, de cele mai multe ori, directori sau directori adjuncți care au diplome și adeverințe de nu știu ce sa facă cu ele), astfel încât mulți nici nu se mai angajează în cursa asta nebună.
      Așa că, va rog, încetați cu ura asta împotriva profesorilor. Sunt sigură că în fiecare categorie socială există situații care frustrează, dar ca în învățământ…mi-e greu sa îmi imaginez că există…Mai mult, ne sabotam între noi pentru câteva sute de lei în plus la salariu cu care, desigur, fiecare dorește să asigure un trai mai bun acasă… Ar trebui să reconsiderăm atitudinea pe care o avem față de noi înșine și să nu mai permitem atâtea discuții pline de venin în spațiu public.
      Mi-e greață când văd atâta ignoranță și atâta nedreptate!

  13. Poate dar sunt si copiii care își sacrifică timpul liber pt studiu crezând promisiunile guvernanților că vor primi burse peste 9.50 cum era metodologia anterioară.

    De asemenea dacă la profesori e o degringoladă totală și nu stii ce ai de făcut de azi pe mâine nu înseamnă că trebuie să transferăm și la ei această debusolare și schimbarea regulilor in timpul jocului clamând reduceri de buget peste noapte după ce guvernanții s-au văzut cu sacii în căruță.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studenții din anul I care au obținut premii la olimpiadele internaționale în liceu pot primi burse lunare de până la 3.300 de lei, potrivit noii metodologii-cadru / Nu toate universitățile și-au definitivat încă regulile pentru celelalte burse

Studenții înmatriculați în anul I la universitățile din țară, care au obținut premii la olimpiadele școlare internaționale, primesc burse de excelență olimpică/internațională, cu sume de la 1.650 până la 3.300…
Vezi articolul

Nicolae Ciucă, la deschiderea noului an școlar: Școala nu trebuie să oblige elevii să memoreze informații, ci să le dezvolte aptitudinile. Una dintre neîmplinirile din trecut a fost închiderea școlilor profesionale

La deschiderea anului școlar 2024-2025, Președintele Senatului, Nicolae Ciucă, a ținut un discurs la Liceul Tehnologic din Sebeș. Ciucă a subliniat că „școala nu trebuie să oblige elevii să memoreze…
Vezi articolul