Director de liceu, despre creșterea normei didactice de predare pentru profesori: Există o incompetenţă crasă la nivelul ministerului pe ceea ce se întâmplă în teritoriu. La mine la şcoală pierd cinci norme

[jp_post_view]
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Ion Ionici, directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara, a vorbit, într-o intervenție telefonică la TVR Info, despre ce înseamnă creșterea normei didactice de predare pentru profesori: „La mine la şcoală pierd cinci norme. Voi avea probleme la titulari”. Acesta a afirmat că „există o incompetenţă crasă la nivelul ministerului pe ceea ce se întâmplă în teritoriu”.

„La mine la şcoală pierd cinci norme. Voi avea probleme la titulari, în principal, la Limba Engleză, la catedra de socio-umane. Sunt probleme şi pe zona de Biologie. Aici va trebui să găsesc ore din zona de opționale. Există o incompetenţă crasă la nivelul ministerului pe ceea ce se întâmplă în teritoriu”, a precizat Dan Ion Ionici.

George Purcaru, vicepreședinte FSLI, a spus despre creșterea normei didactice că „profesorii vor munci mai mult. Aceste pachete de măsuri sunt un atentat la dreptul la muncă pentru cadrele didactice”.

Luni, 7 iulie, are loc protestul profesorilor față de proiectul legii Bolojan. Acesta va fi organizat între orele 11:00 și 13:00, în fața Parlamentului, după cum au anunțat liderii sindicali. George Purcaru (FSLI) a spus despre creșterea normei didactice că „profesorii vor munci mai mult. Aceste pachete de măsuri sunt un atentat la dreptul la muncă pentru cadrele didactice”

Protestul are loc chiar în ziua în care Guvernul își asumă răspunderea în Parlament pe proiectul de lege Bolojan privind măsurile fiscale, proiect care conține măsuri cu impact direct în Educație:

Despre norma didactică

Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit unui proiect de lege care ar urma să modifice Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Această măsură s-ar aplica din toamnă și până la începutul anului școlar 2029-2030.

Același proiect prevede că profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus. De asemenea, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore.

Tot din toamnă, norma didactică crește cu două ore și pentru profesorii din învățământul special. Aceștia vor avea 18 ore pe săptămână de predare-învățare-evaluare, nu 16 ca în prezent.

Din anul școlar 2025-2026, profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori vor avea norma didactică de predare 26 de ore pe săptămână, după cum se arată în proiect. În prezent, norma pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori este de 24 de ore pe săptămână.

Miercuri, 2 iulie, premierul Ilie Bolojan a anunțat că propune creșterea normei didactice pentru profesorii din învățământului preuniversitar cu 2 ore pe săptămână.

„Vom propune creșterea normei didactice cu 2 ore față de ceea ce aveam azi în învățământul preuniversitar și universitar. Asta înseamnă că, din cele 40 de ore pe săptămână pe care un cadru didactic trebuie să le petreacă la scoală sau în școală, în loc de 18 ore va preda 20 (n. red în mediul preuniversitar), în loc de 16 va preda 18 (în mediul universitar)”, a spus premierul Ilie Bolojan în conferința de presă de miercuri în care a anunțat pachetul de măsuri fiscale.

Joi, 26 iunie, ministrul Daniel David a anunțat, în cadrul unei conferințe de presă, că norma didactică va crește:

„Cele două probleme majore sunt: 1 – norma: în programul de guvernare este ideea că în zona preuniversitară trebuie să creștem norma; 2 – bursele atât în zona preuniversitară, cât și în zona universitară. Care vor fi deciziile finale? Nu știm încă. Adevărul este că încă discutăm. Astăzi discutăm, mâine discutăm, dar, cu siguranță, aceste două schimbări se vor face. Nu vă pot spune încă cum, în ce formă exact, dar vă pot spune principiile după care eu lucrez în aceste discuții, inclusiv cu colegii mei din guvern, cu ministrul de finanțe, cu premierul.”

Pe 23 iunie, Daniel David a anunțat, printr-un mesaj transmis cu ocazia preluării unui nou mandat de ministru al Educației și Cercetării, că va propunere ca norma didactică să poată să fie crescută cu maximum 2 ore:

  • Voi propune ca valorile stabilite prin lege să poată să fie crescute cu maximum 2 ore, printr-o metodologie a ministerului, în funcție de diverse criterii (ex.: cât de fragmentată este norma, mediul de lucru, vechimea, numărul de copii cu CES din clasă etc.), pe care le voi discuta și cu partenerii de dialog social. (…)”

De la 1 septembrie 2025, plata cu ora pentru profesori se va raporta la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, potrivit proiectului de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare. Proiectul urmărește să modifice și să completeze Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Referitor la plata cu ora, Daniel David a anunțat, joi, 3 iulie, în cadrul unei conferințe de presă, că valoarea pe care o dăm pentru o oră se va schimba.

Citește și:
Directorul Dan Ion Ionici: Dacă va trebui să predau 14 ore, îmi voi bate joc de două școli. Îmi dau demisia dacă măsurile din educație sunt adoptate
De la 1 septembrie 2025, plata cu ora pentru profesori se va raporta la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, potrivit unui proiect de lege / Daniel David: Normal este să-ți raportezi salariul la numărul de ore pentru care ești plătit, adică la 40 ore, nu la 18 ore

6 comments
  1. ore remediale la clasele primare?! aproape c-aș spune:uau. de fapt la orice ore remediale, merg copiii care merg oricum la scoala. de ele ar avea nevoie cei ce nu merg, absentii zilnici. poate acolo ar trebui gandit. sa amendati parintele care nu duce copilul. sa amendati medicul care da scutire fara acoperire. sa nu se lipseasca. nu mai pun confiscarea, pe bune, a telefoanelor.

  2. Și? Ce, mai exista justiție? Vor fi procese care se vor câștiga…cândva, vor fi…cândva despăgubiri minime. Banii pe sentințele judecătorești, pentru marile din 2008 neaplicate, câștigate după nu știu câți ani, dați eșalonat procent la procent, timp de peste 15 ani! Unii beneficiari au… murit

  3. Nr de elevi s-a redus în România în ultimii 30 de ani dar nr de profesori a rămas neschimbat. S-a micșorat nr de elevi în clasa dar rezultate nu s-au observat. Guvernanții nu au curaj sa spună direct ca se reduce nr de personal din învățământ și schimba norme didactice
    .

    1. Nu mai dezinformați.

      Nr prof. a rămas neschimbat sau a crescut pt că au fost introduse discipline noi sau au fost aduși specialiști pe altele
      Ex
      Profesori de sport si lb straine la ciclul primar (probabil cam 10.000 posturi)
      Educație financiară la cls 8
      Ed antreprenorială la cls a 10
      Psihologi
      Profesori itineranți
      Logopezi
      Mediatori

      Totalul depășește probabil 20.000 dar e un lucru bun pt ca educația evoluează nu rămâne la nivelul comunist cum își doresc din nou unii.

      Sa nu uităm esențialul. Educația NU a depășit niciodată 4 % din PIB (cu tot cu bursele de reziliență electorale date abuziv de DECA)

      Școala nu e ca la contabilitate, doar cifre seci.
      Există răspunsuri argumentate pt cine le cere.

    2. S a micșorat doar incepand cu 2024-2025. nu vorbi prostii, rezultatele se pot vedea doar in zece ani, coroborat si cu alte masuri. cu marirea normei si cresterea din nou a normei, niciodata!
      cum a spus o si profesorul Coșea, se incearca distrugerea tarii, aducand in discutie si alte masuri tampite in economie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Birocratizarea învățământului

Mai multe școli din București cer ca dosarele pentru bursele elevilor să fie depuse înainte de termenul legal – Școala 81, de exemplu, cere actele de la părinți până pe 16 septembrie, deși legislația prevede 28 septembrie data limită

Mai multe școli din Capitală au cerut ca cererile și dosarele pentru bursele elevilor să fie depuse înainte de termenul legal, potrivit anunțurilor de pe site-urile unităților de învățământ. De…
Vezi articolul

OFICIAL Tipurile de calificări profesionale de nivelurile 3 și 4 ale Cadrului național al calificărilor la filiera tehnologică și învățământ profesional, pentru anul școlar 2025-2026 

Începând cu anul școlar 2025-2026, unitățile de învățământ profesional și tehnic autorizate/acreditate pot școlariza elevi la toate calificările stabilite prin Ordinul privind tipurile de calificări profesionale de nivelurile 3 și…
Vezi articolul

Ghid UNICEF pentru gestionarea stresului, autocunoașterii și dezvoltării inteligenței emoționale a adolescenților / Documentul conține activități ce pot fi folosite de profesori și consilieri școlari

UNICEF a lansat un ghid cu activități ce reprezintă o „resursă valoroasă pentru toți cei implicați în educația și îngrijirea adolescenților, în special pentru profesori și consilieri școlari”, potrivit unui…
Vezi articolul

Olimpiada de Lectură – OLAV 2025. La etapa județeană din Buzău poate participa câte un elev din fiecare clasă, cu suplimentare pentru școlile care au obținut premii în trecut / Școlile trimit câte un profesor asistent la 10 elevi calificați

Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Buzău a anunțat organizarea etapei locale a Olimpiadei Naționale „Lectura ca Abilitate de Viață” (OLAV), care va avea loc vineri, 14 februarie 2025, pentru elevii de…
Vezi articolul